szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Már 2016 őszén is ismert volt a hatóságok előtt a Boing 737 MAX típusú repülőgépek azon hibája, ami az utóbbi idők katasztrófáihoz vezetett. De megadták az engedélyt, mondván a nehezen kezelhető jelenség úgyis csak ritkán fordulhat elő.

A hatóságok régóta tudták, hogy a MAX-ok állásszögének módosítása bizonyos körülmények között hatástalan lehet a régi eljárással, és másként kell ezt elvégezni, ám az üzemeltetési-képzési dokumentumok ezt csak szűkszavúan, vagy nem részletezték – írja ausztrál oknyomozásra hivatkozva az AIRportal.

A repülésügyi szakoldal felidézi, hogy Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) ugyan megadta az engedélyt, de csak részben biztonságosnak minősítette a 737 MAX-okat, mivel álláspontja szerint bővebb leírásban kellene ismertetni a pilótákkal, hogy mely ritka esetekben kell kézzel trimmelni a gépet, vagy állítani az állásszögön.

Ezzel együtt az EASA és a USA Szövetségi Légügyi Hatósága (FAA) megállapította, hogy a gép eléggé biztonságos ahhoz, hogy megkapja a légialkalmassági tanúsítványt, mivel a trimkereket

nagyon ritkán kell csak használni.

A The Sydney Morning Herald oknyomozása alapján a hazai szakoldal azt írja: a Lion Air tavaly októberi balesetében pont a trim kézi állítására lett volna szükség, de a légitársaság képzési anyaga ezt nem tartalmazta, erről a gyártó csak a baleset után tájékoztatta a légitársaságot és az egész iparágat.

AFP / YAO KAILE / IMAGINECHINA

A Lion Air járatának katasztrófájáról korábban drámai részletek derültek ki. A Lion Air indonéz légitársaság tavaly októberben lezuhant Boeing 737 MAX 8 típusú gépén a pilóták az utolsó percekben hiába keresték a gép kézikönyvében a megoldást az ellen, hogy a járművet az új automatika folyamatosan előre dönti, kifutottak az időből – erről tanúskodik a pilótafülkében elhangzott beszélgetéseket rögzítő hangfelvétel.

A nyomozás jelenlegi állása alapján úgy tűnik, pontosan ugyanez volt a gond az Ethiopian Airlines idén márciusban bekövetkezett tragédiánál is. Az etióp légitársaság repülőjén 157 ember vesztette életét. A pilótafülkében legutoljára az hangzott el: "Átesés! Átesés!".

A Boeing-tragédiák kapcsán az is kiderült: a repülésügyi szakemberek már 15 évvel ezelőtt megjósolták, hogy bekövetkezhet egy ilyen tragédia.

A Boeing már elkészítette a szoftvert, ami kijavítja a végzetes hibát. Ezt egyelőre még tesztelik, ami azt is jelenti, hogy néhány hónapig még biztosan nem szállhatnak fel a Boeing 737 MAX-ok.

Ha tudni szeretne a nyomozás fejleményeiről, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!