hvg.hu

A Naphoz legközelebbi csillag, a Proxima Centauri körül nem csak egy bolygó kering, egy másik is van ott a kutatók új felfedezése szerint.

Néhány éve szomorú eseményről számoltak be a csillagászok. Egy hatalmas villanás miatt úgy hitték, már nincs értelme kutatni a Proxima Centauri körül keringő bolygót, ha ugyanis volt rajta élet, annak ma már nyoma sincs – a fényjelenség ugyanis mindent felperzselt.

Aztán egy pár hónapja érdekes jeleket észleltek a tudósok, ami ismét izgalomba hozta őket: mi van, ha a Naphoz legközelebb lévő csillag körül van egy másik planéta is? A feltételezés igaznak bizonyult, tényleg van ott egy másik bolygó, ami eddig rejtőzködött.

A Proxima c-nek nevezett új planéta szuperföldnek minősül; nagyjából 5,8 földtömegű, a csillagát 5,2 év alatt kerüli meg. A tudósok a csillagrendszer irányába fordított ALMA teleszkóp segítségével vették észre. A szerkezet Chilében üzemel.

A felfedezést egy különös fényjelenség észlelésének tulajdonítják a kutatók, melyet a csillag mágneses aktivitásának változása okozhat. A kutatáshoz a csillagrendszerről készült 17 évnyi tudományos dokumentációt is tanulmányozták a csillagászok – írta a BGR.

A Proxima c egyetlen problémája, hogy a központi csillagtól viszonylag távolabb helyezkedik el, ezért ha van is víz a felszínén, az jó eséllyel fagyott. Ezzel szemben a már korábbról ismert Proxima b a csillag lakható zónájában található.

A rendszer érdekessége, hogy egész közel esik hozzánk, már ami az ilyen planéták esetében “közelinek” mondható: 4,2 fényévre található, vagyis ember biztosan nem jut el oda, de még mindig sokkal közelebb van, mint a frissen felfedezett TOI 700 b.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos témákkal is foglalkozó Facebook-oldalát.

Elhagyhatták a karantént, jól vannak a Vuhanból hazatért németek