Rekordsebesség alatt tette meg egy BA-gép a New York-London utat

A Ciara vihar segítségével a British Airways vasárnap reggeli gépe rekordidő alatt tette meg a New York-London utat. Méghozzá a menetidőn 80 percet javítva.

  • hvg.hu hvg.hu
Rekordsebesség alatt tette meg egy BA-gép a New York-London utat

Míg a Ciara vihar miatt futballmeccs maradt el Angilában, és több brüsszeli járatot is törölni kellett, az orkán segítségével a British Airways Boeing 747-436 típusú utasszállító gépe rekordidő, azaz 4 óra 56 perc alatt tette meg a New York-London távolságot. Azaz a menetrendnél 80 perccel hamarabb ért célba.

Legalábbis a Flightradar24 adatai alapján. A rekordot kiszúró BBC azonban más, független forrásból egyelőre nem tudta megerősíteni a csúcsbeállítást.

Mindazonáltal valószínűleg igaz lehet, hogy a Ciara vihar által felgyorsított felső légköri áramlat (jet stream) jelentős mértékben megemelte a gép sebességét, amely elérte az óránkénti 1327 kilométert.

A jet stream sebessége vasárnap reggel 418 km/óra volt. Bár a gép gyorsabban haladt, mint a hang, mégsem keletkezett hangrobbanás, mert a relatív – azaz a légköri áramlathoz képest mért – sebessége nem érte el az óránkénti 1062 kiométert.  A legmodernebb utasszállító repülök általában a hangsebesség 85 százalékával hasítanak.

A New York-London járat eddigi csúcstartója a Norwegian légitársaság volt 5 óra 13 perccel. Míg a Boeing a szubszonikus kategóriában döntött csúcsot az Atlanti-óceán két partja között, a szuperszonikus polgári repülés transzatlanti rekordját a Concorde tartja. Az ugyancsak a British Airways gépe 1996-ban 2 óra 52 perc alatt repült New Yorkból Londonba, elérve a 2172 kilométeres óránkénti sebességet.

Titokban kipróbálta a sóskúti akkufeldolgozót az Andrada: ömlött a fekete por

Titokban kipróbálta a sóskúti akkufeldolgozót az Andrada: ömlött a fekete por

Bár hivatalos próbaüzemről szó sem lehetett a szlovén Andrada akkuhulladék-hasznosító üzemében, a sóskúti telephelyen már tavaly nyáron bekapcsolták teszt jelleggel a nagy nehézségek árán összeszerelt gépsort. A birtokunkba került fotók és videók, valamint belső források elmondása alapján a próba eredménye totálisan eltér attól, mint amit a cég kezdettől ígér: a zárt és tiszta rendszer helyett ömlött a grafitot tartalmazó por az üzem gépeiből.