Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9327c6eb-ac03-4a81-8cbd-95685337eeee","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Alaphelyzetben egy meglepően komfortos és egész tágas sportkupé a 6 hengeres szívű Mercedes-AMG CLE 53, mely igény szerint bármikor megvadítható és élvezetes kanyarvadászatra fogható. Teszten a magyar kéz által rajzolt CLE csúcsmodellje.","shortLead":"Alaphelyzetben egy meglepően komfortos és egész tágas sportkupé a 6 hengeres szívű Mercedes-AMG CLE 53, mely igény...","id":"20250510_skizofren-elmenygep-mercedes-amg-cle-53-sportkupe-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9327c6eb-ac03-4a81-8cbd-95685337eeee.jpg","index":0,"item":"c5a7d56f-721d-4d41-a64b-673922f38690","keywords":null,"link":"/cegauto/20250510_skizofren-elmenygep-mercedes-amg-cle-53-sportkupe-teszt-velemeny","timestamp":"2025. május. 10. 07:21","title":"Skizofrén élménygép: teszten a finoman kemény Mercedes-AMG CLE 53 sportkupé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba849e1b-9884-4417-8a5f-4c83130b897d","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"A várakozásoknak megfelelően, de azokat felülmúló arányban nyerte a román elnökválasztás első fordulóját a szélsőjobboldali George Simion. A kérdés, hogy összeáll-e az őt megállítani képes szövetség Nicusor Dan bukaresti főpolgármester mögött.","shortLead":"A várakozásoknak megfelelően, de azokat felülmúló arányban nyerte a román elnökválasztás első fordulóját...","id":"20250511_hvg-roman-elnokvalasztas-szelsojobb-george-simion-nicusor-dan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba849e1b-9884-4417-8a5f-4c83130b897d.jpg","index":0,"item":"88b3e81f-d3c3-4a3f-ba86-103873866502","keywords":null,"link":"/360/20250511_hvg-roman-elnokvalasztas-szelsojobb-george-simion-nicusor-dan","timestamp":"2025. május. 11. 10:30","title":"Egységfront építésével próbálják megállítani Romániában a magyarellenes Orbán-követő széljobbos elnökjelöltet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c8ff10f-dbf5-4864-9470-fee50161602d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Szerintük a férfi tevékenysége „nagy mértékben veszélyeztette hazánk szuverenitását”.","shortLead":"Szerintük a férfi tevékenysége „nagy mértékben veszélyeztette hazánk szuverenitását”.","id":"20250510_TEK-es-videoval-erositette-meg-a-kormany-hogy-kemkedessel-vadolt-ukrant-fogtak-Budapest-belvarosaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c8ff10f-dbf5-4864-9470-fee50161602d.jpg","index":0,"item":"9fef5c7a-f621-4118-aadb-226c4e811683","keywords":null,"link":"/itthon/20250510_TEK-es-videoval-erositette-meg-a-kormany-hogy-kemkedessel-vadolt-ukrant-fogtak-Budapest-belvarosaban","timestamp":"2025. május. 10. 13:15","title":"TEK-es videóval erősítette meg a kormány, hogy kémkedéssel vádolt ukránt fogtak Budapest belvárosában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1437fc74-0023-40a6-882e-5f07ec4c0700","c_author":"MTI","category":"elet","description":"A bíboros ugyanakkor úgy véli, XIV. Leó személye kapocs lehet Észak- és Dél-Amerika között.","shortLead":"A bíboros ugyanakkor úgy véli, XIV. Leó személye kapocs lehet Észak- és Dél-Amerika között.","id":"20250509_papa-papavalasztas-robert-prevost-xiv-leo-erdo-peter-biboros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1437fc74-0023-40a6-882e-5f07ec4c0700.jpg","index":0,"item":"33c4fbed-5571-4d36-9864-c682c060e9e0","keywords":null,"link":"/elet/20250509_papa-papavalasztas-robert-prevost-xiv-leo-erdo-peter-biboros","timestamp":"2025. május. 09. 20:33","title":"Erdő Péter szerint nem az állampolgársága miatt választották pápává Robert Prevostot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da68b86a-47d6-4d5b-9bb2-fd0e7df5df0f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A lap eredetileg arról érdeklődött volna a közmédiánál, hogy mekkora állami támogatást kapott Káel Csaba új filmjének készítéséhez. ","shortLead":"A lap eredetileg arról érdeklődött volna a közmédiánál, hogy mekkora állami támogatást kapott Káel Csaba új filmjének...","id":"20250509_MTVA-Telex-Szuverenitasvedelmi-Hivatal-sajtoszabadsag-kael-csaba-kormanybiztos-filmugy-tamogatas-kozpenz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da68b86a-47d6-4d5b-9bb2-fd0e7df5df0f.jpg","index":0,"item":"57cdb9a5-dc20-443c-9610-65fa8130fa07","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_MTVA-Telex-Szuverenitasvedelmi-Hivatal-sajtoszabadsag-kael-csaba-kormanybiztos-filmugy-tamogatas-kozpenz","timestamp":"2025. május. 09. 19:53","title":"Az MTVA szuverenitásvédelmi válasszal reagált a Telex kérdéseire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5858ca2-afc2-4052-b70f-1425849742a9","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Amerika meglepően hamar jutott el odáig, hogy aki megszólal nyilvánosan, arra rendőrségi vizsgálat, per és más megtorlás vár – írják neves amerikai professzorok.","shortLead":"Amerika meglepően hamar jutott el odáig, hogy aki megszólal nyilvánosan, arra rendőrségi vizsgálat, per és más...","id":"20250510_A-Trump-kormanyzat-nem-kepes-mindenkit-egyszerre-lerohanni-latszanak-az-ebredes-jelei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5858ca2-afc2-4052-b70f-1425849742a9.jpg","index":0,"item":"51da9fef-c77f-4c1a-9f31-53daa7b53072","keywords":null,"link":"/360/20250510_A-Trump-kormanyzat-nem-kepes-mindenkit-egyszerre-lerohanni-latszanak-az-ebredes-jelei","timestamp":"2025. május. 10. 08:20","title":"A Trump-kormányzat nem képes mindenkit egyszerre lerohanni, látszanak az ébredés jelei","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4a1777c-4409-4941-961d-236feca7a40b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Igaz, az elmúlt két hónapban javultak az amerikai elnök statisztikái.","shortLead":"Igaz, az elmúlt két hónapban javultak az amerikai elnök statisztikái.","id":"20250510_Donald-Trump-titkosszolgalatok-hirszerzes-ertekezlet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4a1777c-4409-4941-961d-236feca7a40b.jpg","index":0,"item":"c8f052d1-7bfa-469a-8eed-58a341d1ee7e","keywords":null,"link":"/vilag/20250510_Donald-Trump-titkosszolgalatok-hirszerzes-ertekezlet","timestamp":"2025. május. 10. 12:18","title":"Donald Trump eddig mindössze 12-szer vett részt a napi hírszerzési értekezleten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02e7dd84-95e8-4cde-bc11-0d175472d3c5","c_author":"Németh András","category":"elet","description":"Pápaként kitűzött céljairól beszélve az új pápa, XIV. Leó az emberi méltóságra, a munkahelyekre és az igazságosságra leselkedő lehetséges veszélyként szólt a mesterséges intelligenciáról.","shortLead":"Pápaként kitűzött céljairól beszélve az új pápa, XIV. Leó az emberi méltóságra, a munkahelyekre és az igazságosságra...","id":"20250510_A-mesterseges-intelligencia-veszelyeire-figyelmeztetett-a-papa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02e7dd84-95e8-4cde-bc11-0d175472d3c5.jpg","index":0,"item":"e567eacd-b17a-4c83-8ed9-369eba1d5bf4","keywords":null,"link":"/elet/20250510_A-mesterseges-intelligencia-veszelyeire-figyelmeztetett-a-papa","timestamp":"2025. május. 10. 16:49","title":"A mesterséges intelligencia veszélyeire figyelmeztetett a pápa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
1160 évvel ezelőtt egy ember úgy gondolta, ő most bizony repülni fog
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Ebben a pillanatban is legalább félmillióan repülnek a levegőben, de bő ezeregyszáz évvel ezelőtt még senki sem szárnyalt a levegőben – egy ötletes feltalálót kivéve, aki messze megelőzte a korát. A Spektrum új dokusorozata érdekes, kevesek által ismert részletekkel szolgál a különféle találmányok történetéről. Elsőként a repülés és a repülőgépek kerülnek adásba.
Úgy tartják, hogy 860 körül egy Abbász Ibn Firnász nevű férfi felkapaszkodott a hegytetőre a mórok uralta Ibériában. Tollakat erősített a testére és a karjaira, szárnyat készített magának, de ez azonban még messze volt a sikertől. Ahhoz ugyanis meg kellett ismerni a levegőben ható erőket. A rejtély megoldását nem más, mint Leonardo da Vinci kezdte el, aki komolyan foglalkozott a repülő állatokkal, tudni akarta, hogyan tartja őket a magasban a szárnyverés. Felismerte, hogy a karunkra rögzített szárny nem válhat be, mert ehhez az ember izmai nem elég erősek. Előállt tehát egy forradalmi ötlettel: emberi karra rögzített szárnyak helyett inkább egy madárként csapkodó szárnyas gépezetet tervezett. Gondolatban tehát feltalálta az első repülőgépet. Életében több mint tucatnyi szárnycsapkodó masinát tervezett, de – idézi fel a Spektrum – egyik sem repült.
Vajon miért? Mi a madárszárny titka, amelyre még egy da Vinci kaliberű géniusz sem jött rá? A válaszhoz aerodinamikai ismeretek is szükségeltettek, mert a tudósok korábban azt hitték, hogy csak mechanikai hatással vagy csapkodó szárnyakkal lehet elérni az emelőerőt. Sir George Cayley így egészen máshogy közelített a történethez és elkezdte saját (sikló)repülőgépe építését, majd közel 50 éven át tökéletesítette annak terveit. Végül 1849 körül kész volt embert reptetni vele – egy 10 éves fiút. De az a repülés változtatott meg mindent, az első működő siklógép Cayley műve volt.
George Cayley siklórepülőjének terve a Mechanics Magazine-ban, 1852-ből
Mechanics Magazine
Ezután következett a léggömb, majd hamarosan a Wright-fivérek is bekapcsolódtak a repülés történetébe, mindent elolvastak Cayley, Penaud és Lilienthal munkásságáról, és rájöttek: sokat kell még tanulniuk a szárny tudományáról. Egy bicikli elejére vízszintes kereket szereltek, és erre különféle szárnymodelleket rögzítettek. Ezek egyenletes tempóban haladva légáramlatot keltettek, így szereztek a testvérek valós adatokat az egyes szárnytípusok működéséről. 1899-ben aztán Wilbur Wrightnak sikerült a nagy áttörés: a kerékpárja vázára erősített kartondobozzal játszadozott, ekkor támadt egy ötlete – és ez forradalmasította a repülést.
Elképzelésének lényege a szárny elcsavarása volt. Azzal, hogy csűrik – vagy elcsavarják – a szárnyat, annak két oldalán megváltozik a felhajtóerő. A felfelé térített oldalon megnő az emelőerő, így a gép orsózni kezd, és kormányozható lesz. A rendszert egy bölcsőben hasaló pilóta kezelte. Huzalok rendszerével érték el: ha elmozdítja a csípőjét, akkor a szárny elcsavarodik, a gép elfordul. Az irányt a gép farkán lévő mozgatható kormánylapát szabta meg, az elülső, vízszintes felület volt a magassági kormány. Először sikerült olyan repülőgépet alkotni, amelyet bármely irányba lehetett irányítani.
1902-es siklógépük megoldotta a legnehezebb feladatot, a kormányzást, de csak vitorlázni tudott. A Wright-fivéreknek egy évvel később sikerült olyan motort készíteniük, amelyik elég könnyű volt egy repülőgép hajtásához. Így 1903. december 17-én került sor az első motoros repülésre Kitty Hawk-nál. Több mint ezer év kellett tehát Ibn Firnász vakmerő szárnyas ugrása után, hogy az ember megtanuljon repülni. Ezután már gyors volt a fejlődés. Wrighték 1908-ban adták el az amerikai védelmi minisztériumnak az első maguk gyártotta repülőgépet, 25 ezer, mai értékén 700 ezer dollárért.
A következő tíz évben nyaktörő tempóban fejlesztették a repülőgépeket, majd az I. világháborúban még gyorsabban. 1929-ben elindult az első transzkontinentális légi járat. A szolgáltatást csodás 48 órás utazásként reklámozták New York és Los Angeles között. A flancolás csúcsa volt egy ilyen út, mai áron számolva 5000 dollárért – csak odafelé –, de egyben a kitartás igazi próbája is.
Az utasok egy 850 kilométeres éjszakai vonatozással érték el az ohiói Columbus repterét. Ott szálltak át egy Ford Trimotor gépre, a repülőút első napján. A gép négyszer landolt, hogy tankoljon, majd utolsó állomásként Oklahomába érkezett. Onnan az utasok ismét hálókocsiban jutottak el a következő reptérig. Másnap egy másik repülőgép vitte őket tovább, háromszori leszállással. Végül kétnapi vonatozás és repülés után feltűnt előttük Los Angeles. Noha a reklámfilm újszerű és szórakoztató élményt ígért, a valóság gyakran másmilyennek bizonyult.
Az alig 1500 méter magasan szálló hárommotoros gépben eléggé kellemetlenné vált az utazás, ha az időjárás rosszra fordult. Szeptemberben az egyik gép a Taylor-hegynek ütközött, és mindenki meghalt. Ez volt az első polgári légi katasztrófa.
Míg végül eljött a sugárhajtás korszaka, az első sikeres repülésre 1941. május 15-én került sor. Az, hogy az emberiség jó része repülőgépre ülhet, és viszonylag olcsón, órák alatt eljuthat szinte bárhová, javarészt Frank Whittle-nek köszönhető.
A február 15-én 16 órakor Spektrumon debütáló Forradalmi találmányok című sorozatból a repülés története mellett – a későbbi epizódokban – a nézők megismerhetik az autó, a rakéta, az okostelefon, a teleszkóp és robotok történetét is.
A politikus arról beszélt, "a baloldal nélkül nincs kormányváltás, nincs országgyűlés". Azt is közölte: idén is ott lesz a Pride-on, és kiáll a melegek mellett.