hvg.hu

Most először sikerült a Tejútrendszeren belülről fogni egy gyors rádiókitörésből származó jelet, sőt, azt is meg tudták állapítani a tudósok, mi adta le az impulzust. Mindez komoly előrelépés annak érdekében, hogy megértsük a jelenséget.

Hosszú évek óta tanulmányozzák már a tudósok a világűrből származó úgynevezett gyors rádiókitöréseket (Fast Radio Bursts), amelyek a másodperc ezredrészénél is rövidebb ideig érzékelhetők. Áprilisban egy rövid, de igen erőteljes FRB-t észleltek a tudósok, amelyről sikerült azt is megállapítani, honnan érkezett hozzánk: a galaxisunk belsejéből. Ez volt az első olyan alkalom, hogy a Tejútrendszerből detektáltak egy ilyet.

A csillagászok a Nature című tudományos szaklapban jelentették meg a tanulmányaikat az FRB-ről, amelyek alapján úgy tűnik, egy hihetetlenül erős "zombi" csillag lehetett a forrás. Ez a neutroncsillagok egy speciális fajtáját, a magnetárt takarja, amely rendkívül erős mágneses térrel rendelkezik. Ez a tér elképzelhetetlenül nagy mennyiségű energiával rendelkezik, ami képes torzítani az atomok alakját.

Az, hogy most sikerült megállapítani az FRB helyét, komoly előrelépés afelé, hogy megértsük, miként keletkeznek ezek a kitörések. Az FRB-k ugyanis rendkívül rövid ideig, a másodperc tört részéig detektálhatók, és több milliárd fényév távolságból érkeznek, ami nagyban megnehezíti a felkutatásukat és vizsgálatukat. Emiatt eddig nem is nagyon volt arról elképzelésük, mi idézheti elő őket.

A mostani magnetár csupán 30 ezer fényévnyire van a Földtől, vagyis lényegében itt van a szomszédban, ami sokkal könnyebbé teszi a vizsgálódást. Olyannyira, hogy most kiderült, a mágnesesség lehet az az eddig ismeretlen elem, aminek egyértelműen köze lehet a rádiókitörések keletkezéséhez. Ez a tudósok szerint azt bizonyítja, hogy az univerzumban érzékelhető FRB-k legalább egy része magnetárból származik – írja a The Verge.

A kutatóknak korábban már sikerült olyan gyors rádiókitöréseket detektálniuk, amelyek ismétlődőek, így meg tudták határozni azok pontos helyét. Ilyen például az FRB 121102, ami nagyjából 90-67 napos ciklusban ismétlődik. Ez már segített nekik abban, hogy kiszámolják, pontosan honnan érkezett a jel, azt viszont továbbra sem tudták megmondani, hogy mi idézte elő őket.

Az FRB 121102 keletkezésének helye.

Az FRB-k keletkezése mögött meghúzódó fizikát ugyanakkor továbbra sem értik teljesen a tudósok. A mostani kitörés ugyanis ezerszer gyengébb volt, mint az eddigi leggyengébb, ami a galaxisunkon kívülről érkezett. Emiatt továbbra is kérdés, hogy milyen módon indulnak útnak ezek a jelek, és miért csak ilyen rövid ideig tart a kitörés.

Hamburgerektől a falig: Trump elnöksége képekben