szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az előírások szerint 2050-re kellene karbonsemlegessé tenni a polgári légiközlekedést, ami nagy kihívás elé állítja a gyártókat. A Boeing most úgy látja, 2030-ra nagy előrelépést tehet az ügy érdekében.

A polgári légiközlekedés jövőjét nagy mértékben határozza majd meg az, mennyire sikerül a légitársaságoknak kizöldíteniük repülőgépek "működését": vagyis azt, hogy az útjuk során ne szennyezzék a környezetet. Az elmúlt években láthattunk már példát arra, miként lehet ezt elképzelni: olyan elektromos repülőgépekkel, amelyeket vagy árammal töltenek fel, vagy hidrogént tankolnak beléjük, amit ha a hajtómű eléget, szintén elektromos áram – és víz – keletkezik.

De ezek mellett is van még olyan módszer, ami segíthet csökkenteni a károsanyag kibocsátást. Nemrég például az Oxfordi Egyetem kutatói készítettek szén-dioxidból üzemanyagot, ami igen ígéretes technológiának tűnik. A Boeing eközben más irányból közelítették meg a problémát.

Már építik a megállót, ahonnan utasokat visz majd a 300 km/h-val repesztő légi taxi

A tervek szerint 2025-től szállít majd utasokat a német Lilium Aviation elektromos repülő taxija, a Lilium Jet. Az első megállóját Floridában építik meg.

A vállalat 2030-ig elérné, hogy a repülőgépeit 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal tankolják meg. Ebben az esetben ez azt jelenti, hogy azt olyan alapanyagokból állítanák elő, mint a növényi olaj, az állati eredetű zsír, a különféle mezőgazdasági és erdészeti hulladékok, valamint a nem újrahasznosítható háztartási hulladékok. A cég szerint ezzel elérhető, hogy 100 százalékban csökkenjen a repülőgépek szén-dioxid kibocsátása.

A cégnek van már olyan gépe, amelyik 100 százalékban fenntartható üzemanyaggal repült: a FedEx egyik 777-es teherszállítója volt az, ami arra is rámutatott, hogy biztonságosan lehet közlekedni az újfajta hajtóanyaggal is.

Megvan az engedély, európai közutakon tesztelhetik az első igazi repülő autót

A holland PAL-V által fejlesztett jármű, a Liberty a tervek szerint kisegíti majd a tulajdonost, hogy ne kelljen a dugóban araszolnia.

A jelenlegi szabályozás szerint a tankoláskor betöltött anyagnak fele-fele arányban kell tartalmaznia a hagyományos és a fenntartható üzemanyagot. A Boeing – és más légitársaságok közös – célja az, hogy a hatóságoknak megmutassák, nem veszélyesebb az újfajta üzemanyag, mint például a kerozin.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!