szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tizenegy országban, összesen több mint 2500 különböző típusú és méretű vállalkozás bevonásával vizsgálta a jövőre felkészült vállalkozások jellemzőit – többek között ellenálló- és alkalmazkodóképességüket – a London School of Economics kutatóintézet a Vodafone megbízásából. A kutatás rámutatott: világszerte emelkedik a „jövőre felkészült” vállalkozások száma. Ezek a vállalkozások hatékonyabban kezelik a jövő kihívásait, jobban helytállnak a fokozott versenyhelyzetben, nyitottak a digitális megoldásokra, fontos számukra a fenntartható működés, továbbá időben lekövetik a változó munkavállalói elvárásokat, valamint a növekvő és egyre szélesebb fogyasztói igényeket.

A Fit for the Future Report értelmében a „jövőre felkészült” (Fit For The Future, FFTF) vállalkozások csoportjába azon vállalkozások kerültek, akik megfelelnek annak a hat jellemzőnek – pl. új technológiák iránti nyitottság, pozitív hozzáállás a változásokhoz –, melyek legszorosabban kapcsolódnak a jövőbeni pénzügyi teljesítménybe vetett bizalomhoz és a jövőre való felkészültséghez.

A tanulmány rámutatott, hogy az FFTF kategóriába sorolt vállalkozások 94 százaléka felkészültnek érzi magát a piac kihívásaira – ez az érték az összes válaszadóra vetítve jóval alacsonyabb, csupán 58 százalék. A „jövőre felkészült” vállalkozások 82 százaléka arról is beszámolt, hogy az üzletmenet-folytonossági terve jól működik.

A London School of Economics kutatása rámutatott: egy vállalat akkor tud a leghatékonyabban növekedni, ha a kockázatokra és az előre nem látható változásokra is felkészült. Azok a szervezetek, amelyek 10 ponttal növelték FFTF-pontszámukat, 36 százalékkal nagyobb valószínűséggel múlták felül versenytársaik teljesítményét. Összességében elmondható, hogy a „jövőre felkészült” vállalkozások magabiztosabbak a felmerülő kihívásokkal kapcsolatban, és felkészültebbek a változó munkavállalói és ügyféligényekre.

3600 igazgatót kérdeztek, a válasz egyértelmű: 2022 veszélyesebb év lesz

A vállalatok többsége nem tud mit kezdeni a harmadik felekhez kapcsolódó kiberkockázatokkal, amit az alvállalkozói, illetve beszállítói láncok összetettsége is nehezít. A cégvezetők 60 százaléka számít a kiberbűnözés növekedésére 2022-ben - derül ki a PwC 2022-es Global Digital Trust Insights felméréséből.

A jelentés arra is rávilágított, hogy a „jövőre felkészült” vállalkozások nyitottak az új digitális megoldásokra, többségük (89%) részletes digitális transzformációs ütemtervvel rendelkezik, szemben az összes vállalkozás 60 százalékos eredményével ugyanebben a kérdésben. Az ilyen típusú ütemterv nagy előnyt jelentett a pandémia megjelenésekor, mivel az „jövőre felkészült” vállalkozások 71 százaléknál meggyorsította a digitalizációs folyamatokat, míg ez az arány csupán 55 százalékos volt a többi vállalat esetében. Globálisan a „jövőre felkészült” vállalkozások 80 százaléka optimista a jövő technológiáival kapcsolatban, míg ez az arány csak 66 százalék az összes vállalkozás esetében.

Annak ellenére, hogy a vállalkozások az elmúlt 18 hónapban számos kihívással szembesültek, a „jövőre felkészült” vállalkozások továbbra is tisztában vannak a fogyasztói elvárásokkal, miszerint a nagy márkáknak etikai álláspontjukat kell képviselniük társadalmi kérdésekben. Jól szemlélteti mindezt, hogy a „jövőre felkészült” vállalkozások kátharmada (69%) véli úgy, hogy a fenntarthatóság fontosabbá vált számára a világjárvány idején. Ezen vállalkozások 38 százaléka kivételesen fontosnak tartja a fenntarthatóságot, ami majdnem kétszerese az összes vállalkozás esetében mutatkozó 21 százaléknak. Ez a tendencia a jövőben is folytatódni látszik, mivel a „jövőre felkészült” vállalkozások több, mint fele (51%) tervezi, hogy a következő évben növeli a fenntartható működésre, valamint a társadalmi felelősségvállalásra fordítandó kiadásait.

Otthon mindenki az internet császára, de a munkahely ajtaján belépve ezt sokan elfelejtik

A hazai digitalizációt furcsa kettősség jellemzi: miközben az alkalmazottak és cégvezetők magánemberként használják a legmodernebb digitális eszközöket és szolgáltatásokat, addig munka közben sokszor nélkülözik azokat - ez derül ki a Digiméter kutatássorozat kedd délután bemutatott friss adataiból. A százas skálán számolt index idén is 40 ponton áll, tehát látszólag nem történt érdemi elmozdulás a tavalyi évhez képest.

Nem csupán az ügyfelek elvárásai emelkedtek, a munkavállalók igényei is megváltoztak a nagyobb rugalmasság és a távoli munkavégzés tekintetében. Nagyobb szabadságot és autonómiát szeretnének a hatékony munkavégzés érdekében és rugalmasságot a munkaórák tekintetében is. Ez különösen igaz a Z generációs kollégákra. A vállalkozások 57 százaléka úgy látja, hogy ez a korosztály nagyobb elvárásokkal rendelkezik a munkavégzés helyének rugalmasságával kapcsolatban.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!