szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Újabb meglepő dolog derült ki a tragikus sorsú Titan tengeralattjáróról, mellyel kapcsolatban már korábban is nyilvánosságot kapott több komoly biztonsági probléma. Ezúttal az derült ki, hogy az elektromos rendszereket fiatal egyetemi gyakornokok tervezték évekkel ezelőtt.

Még június 18-án indult el a Titanic roncsaihoz a Titan tengeralattjáró, közel 4000 méteres mélységbe – a kapcsolat azonban viszonylag gyorsan megszakadt, és több napos, nagy erőkkel zajló keresés után bizonyossá vált, hogy a merülőhajó a hatalmas víznyomás alatt összeroppant, a fedélzetén utazó öt személy pedig elhunyt.

Az már korábban kiderült, hogy évekkel a merülés előtt figyelmeztetett David Lochridge minőségellenőr arra, hogy veszélyes lehet az OceanGate tengeralattjárója – de több személy is figyelmeztetett arra, hogy biztonsági problémák lehetnek vele.

Most a The New Yorker ír arról, hogy a merülőhajó elektromos rendszereit egyetemi gyakornokok tervezték, miután Stockton Rush, a cég vezérigazgatója őket bízta meg a feladattal. A gyakornokok a Washingtoni Állami Egyetemről érkeztek a céghez. Mindezt erősíti az is, hogy egy volt gyakornok, Mark Walsh az intézmény lapjának 2018-ban úgy nyilatkozott, hogy „a teljes elektromos rendszer a mi tervezésünk volt, mi valósítottuk meg, és működik”.

Egyáltalán miért akar bárki lemerülni a Titanic roncsához? Összeesküvés-elméletek és más szerencsétlenségek

A mélytengeri merüléseknek nem kell veszélyesnek lenniük, és sokkal több expedícióra lenne szükség az ismeretlen óceánok felderítésére. A Titan múlt heti katasztrófája azonban visszavetheti a merülőhajók bevetését.

Walsh még 2017-ben szerzett diplomát villamosmérnökként, és előbb gyakornokként, majd teljes munkaidőben csatlakozott az OceanGate-hez, vezető villamosmérnöki pozícióban.

Az is kiderült az egyetemi lap cikkéből, hogy az intézményből Walsh több további gyakornokot is alkalmazott, és azon dolgozott, hogy többen is csatlakozzanak hozzá a cégnél. Az azonban nem ismert, hogy mely rendszereken dolgozott a gyakornoki csapat – jegyzi meg az Insider.

Az, hogy egy ilyen veszélyes küldetésekre készülő merülőhajó egyes elektromos rendszereit gyakornokok tervezték, újabb kérdéseket vet fel a biztonságával kapcsolatban – és hogy hogyan tekintettek erre, azaz magára a biztonságra az OceanGate-nél.

A Titan megálmodója büszke volt arra, hogy megszegte a szabályokat

Stockton Rush bár tudta, hogy a hajója nem felel meg a szabványoknak, úgy gondolta, hogy iparági szereplők csak az innovációt próbálták megállítani a biztonsági érvekkel.

Az is kiderült korábban, hogy egy 13 éves, filléres Logitech kontrollerrel irányították a Titant.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!