Hónapokig leszállás nélkül a levegőben tud maradni a Boeing 747-méretű új gép

Mintha csak egy mesebeli óriásmadár repülne a levegőben, olyan a MAPS elnevezésű pilóta nélküli drón. Energiáját a Napból nyeri, és akár 400 kilós teher szállítására is alkalmas.

  • HVG HVG
Hónapokig leszállás nélkül a levegőben tud maradni a Boeing 747-méretű új gép

Összefogott a francia védelmi elektronikai nagyvállalat, a Thales és az amerikai repülőgépipari startup, a Skydweller Aero, hogy kifejlesszenek egy innovatív légi megfigyelési megoldást. A MAPS (közepes magasságú álműhold) elnevezésű napelemes, pilóta nélküli repülőgép hetekig vagy akár hónapokig is képes megszakítás nélkül repülni, állandó jelenlétet biztosítva például a tengerek feletti, olykor vitatott területeken. Kiegészíti a már rendelkezésre álló erőforrásokat (műholdak, más típusú drónok, repülőgépek stb.), és lehetővé teszi az erőforrások küldetéseknek megfelelő átirányítását.

A drón szárnyfesztávolsága nagyobb, mint egy Boeing 747-esé, és akár 400 kilogramm terhet is képes szállítani. Ezzel a tulajdonságával kiemelkedik a napelemes drónok közül, hiszen azoknál épp a teherszállítási képességgel volt a gond. A drón természetesen szén-dioxid-kibocsátás nélkül repül közepes magasságon, és lehetővé teszi kényes övezetek, hajózási útvonalak, valamint vitatott tengeri régiók megfigyelését. Akár hónapokig is képes a levegőben maradni, és ez a képesség szinte folyamatos tengeri lefedettséget tesz lehetővé, kiterjesztve a megfigyelési küldetések hatókörét, amelyek mind kitartást, mind működési teljesítményt igényelnek.

Skydweller

A két cég együttműködése keretében a Thales felszerelte a MAPS Skydwellert az AirMaster S radarrendszerrel és annak fejlett SMART RADAR képességeivel. Ezt a rendszert eredetileg emberi felügyelettel rendelkező tengeri járőr repülőgépekhez, például az ATL2-höz fejlesztették ki. 

Az X-sávban, AESA (aktív elektronikusan pásztázott antennatömb) technológiával működő AirMaster S radar azonnali és pontos értékelést nyújt a szárazföldi, légi vagy tengeri helyzetekről. Intelligens funkciói magukban foglalják az automatikus hangolási képességeket, amelyek alkalmazkodnak a repülési és küldetési körülményekhez, ideálisan illeszkedve a Skydweller drón hosszú élettartamához. A mesterséges intelligencia alapú célpont-osztályozási funkció képes felismerni a nagy mennyiségű adat között az érdekes pontokat, és ezzel csökkenteni tudja a földre továbbítandó információk mennyiségét, és hatékony sávszélesség-felhasználást tesz lehetővé, ami kritikus fontosságú a hosszú távú autonóm küldetéseknél.

Min említettük, a radar automatikus hangolási képességekkel is rendelkezik a repülési és küldetési körülményekhez igazítva.  Ennek köszönhetően a drón hosszabb ideig a vizsgált régiók felett időzhet anélkül, hogy visszatérne a bázisra, vagy költséges földi beavatkozásra lenne szükség.

A teljes egészében napelemmel (17 ezer napelem) működő drón könnyű szénszálból készült. Fejlesztői szerint képes teljes óceáni régiók megfigyelésére, az illegális kereskedelem nyomon követésére, kalózkodás elleni műveletek lebonyolítására, vagy ISR (Internal Surveillance, menekülési útvonalak felügyelete) felülfelügyelet biztosítására a szürke zónák konfliktusai során, a hagyományos repülőgépek üzemeltetési költségeinek töredékéért.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Az idei aszályt az egész ország megszenvedheti, Orbánék nagy mentőöve pedig csak kivételezetteknek nyújthat reményt

Az idei aszályt az egész ország megszenvedheti, Orbánék nagy mentőöve pedig csak kivételezetteknek nyújthat reményt

A két évvel ezelőttinél is durvább aszály néz ki idén, az őszi vetés hamarabb ért be, a tavaszi kultúrák „nagyon rossz állapotban vannak”, ha nem jön eső, nagy terméskiesések lehetnek a kukoricában. A kormány most leginkább az öntözéssel kampányol az aszály ellen, kár, hogy ez a hazai termőterületek alig több mint 2 százalékán érhető el.