szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Magyar fejlesztésű, a szolnoki telephelyen gyártott két IC+ vasúti kocsit állított tesztüzembe a MÁV. A kocsik a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza-vasútvonalon, aztán a soproni és szombathelyi, később a pécsi, kaposvári és dombóvári, majd a Miskolc, Nyíregyháza IC vonalon is járnak majd.

Forgalomba állt a MÁV-START két saját fejlesztésű és gyártású IC+ kocsija, melyek 2014. október 22-étől kezdve az ország több térségében szállítják az utasokat. A vasúttársaság szolnoki üzemében készült korszerű járművek légkondicionáltak, elektromos csatlakozókkal és wifivel, kamerákkal, valamint GPS alapú utastájékoztatási rendszerrel felszereltek. A MÁV-START IC+ kocsijainak kifejlesztésével hosszú évek után éledt újra Magyarországon a vasúti személyszállító járműgyártás, ami a jövőben is sok embernek és számos hazai beszállítónak biztosíthat munkát.

A forgalomba helyezés alkalmából tartott ünnepségen Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára hangsúlyozta: "A két elkészült IC+ kocsi a magyar vasút reneszánszát jelképezi. A kormány 2010-ben abból a felismerésből kiindulva kezdte meg a vasúti ellátórendszer újjászervezését, hogy nem képzelhető el fenntartható gazdasági növekedés versenyképes vasút nélkül. A vasúti járműgyártás újjáélesztése Magyarország újraiparosításának egyik motorja lehet."

MTI / Máthé Zoltán

Zaránd György, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta: "Az IC+ kocsik sikere bizonyítja, hogy a hazai vasútgépész szakma tehetsége, tudása nemzetközi mércével mérve is kiemelkedő. A MÁV-START mérnökei magas műszaki színvonalon, az utaskomfort-igények figyelembe vételével tervezték meg a járműveket. A kocsikkal október 22-től találkozhatnak az utasok, a járművek ekkor kezdik utasforgalmi próbafutásukat a hazai IC-vonalakon. Útvonaluk az első időszakban hetente változik, hogy minél többen ismerhessék meg, próbálhassák ki őket."

Az IC+ prototípus kocsikat a MÁV-START Zrt. szolnoki vasútjármű-javítási telephelye gyártotta, azok teljes egészében hazai fejlesztésűek.

Az újgenerációs IC+ kocsik megfelelnek az Európai Unió által alkalmazott TSI rendszer követelményeinek és hozzávetőlegesen száz vizsgálatnak. A zömében külföldön, független szervezetek által végzett tesztek alátámasztják, hogy valóban biztonságos, az utasok számára komfortos utazást biztosító kocsik kerülnek forgalomba. Mindezt garantálja a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiadott utasforgalmi próbaüzemi engedély is.

MTI / Máthé Zoltán

Október utolsó hétvégéjén mindkét jármű forgalomba áll, és – ahogy az ilyenkor előírás – 250 000 kilométeres belföldi utasforgalmi próbaüzemet teljesít. A próbaüzem alatt szerzett tapasztalatokat a várhatóan jövőre induló sorozatgyártás során is felhasználja a vasúttársaság. A majdani megrendelői igények szerint zajlik majd az új kocsik kialakítása, legyen szó akár speciális akadálymentesített, a kerekesszékesek számára kialakított, emelőszerkezettel ellátott változatról, kerékpárszállításra alkalmas vagy étkezőkocsikról.

Az IC+ innovációs fejlesztési projekt összköltsége 1,4 milliárd forint volt, amelyhez 460 millió forint európai uniós támogatási keretösszeget nyert el a vasúttársaság. Az uniós támogatással kapcsolatos projekt fázis már lezárult, jelenleg az elszámolás zajlik. A projektköltség tartalmazza a tervezési költségeket, a két prototípus legyártását és az ehhez szükséges eszközöket, szerszámokat, infrastrukturális beruházásokat is.

Az utasok elsőként a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza-vasútvonalon, aztán a soproni és szombathelyi, később a pécsi, kaposvári és dombóvári, majd a Miskolc, Nyíregyháza IC vonalon találkozhatnak az új kocsikkal.

„Az én karrierem már az Elios-ügy előtt elindult” – Tiborcz István megszólalt a meggazdagodásáról szóló filmről

„Az én karrierem már az Elios-ügy előtt elindult” – Tiborcz István megszólalt a meggazdagodásáról szóló filmről

Négy éve van hidrogénstratégiánk, de mire mentünk vele

Négy éve van hidrogénstratégiánk, de mire mentünk vele

Életfogytig tartó szabadságvesztésre ítélték az albertirsai családirtót

Életfogytig tartó szabadságvesztésre ítélték az albertirsai családirtót

Az EU elfogadta az oroszokkal szembeni 16. szankciós csomagot

Az EU elfogadta az oroszokkal szembeni 16. szankciós csomagot