szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Több mint 500 ezer kis- és közepes vállalkozás működik Magyarországon, a munkavállalók 70 százalékát foglalkoztatva. Ebből valamivel több mint 7 ezer nevezhető feltörekvő középvállalkozásnak, amelyeknek éves bevétele meghaladja az 1 milliárd forintot. Jelentős részüknek azonban még weboldala sincs, és nem folytatnak semmilyen marketing tevékenységet.

Magyarországon 2014-ben több mint 506 ezer kkv cég működött, amely több mint 1,7 millió alkalmazottat foglalkoztatott. Ez a vállalati szektorban foglalkoztatott összes munkavállaló 70 százalékát teszi ki. Az európai uniós átlaghoz képest Magyarországon hangsúlyosabb a középvállalkozások által hozzáadott gazdasági érték szerepe.

A Deloitte elkészített egy úgynevezett  Versenyképességi Indikátor Jelentést, melyben feltörekvő középvállalatokat (fkv) kérdezett meg a versenyképességüket befolyásoló tényezőkről - változásmenedzsmentről, kockázatkezelési módszerekről, utódlásról, emberierőforrás-menedzsmentről és ügyfélszerzésről.

A feltörekvő középvállalatok olyan dinamikusan növekedő cégek, amelyek a TOP500 legnagyobb vállalatot követik, és éves árbevételük meghaladja az 1 milliárd forintot. Magyarországon ma hozzávetőlegesen 7000-7300 ilyen vállalat működik.

A megkérdezett fkv-k 90 százaléka kedvezően ítéli meg a helyzetét, és közel 50 százalék  a jövőre vonatkozóan is optimista, ám a legnagyobb kihívást számukra az ügyfélszerzés és a minőségi munkaerő felkutatása jelenti.

Tízből két vállalkozásnak állandó probléma a megfelelő munkaerő megtalálása, további négy pedig bizonyos területekre nehezen talál munkatársat. Még inkább szenvednek emiatt a vidéki és kisebb árbevételű cégek, ők nehezebben nyerik el főleg a frissdiplomások figyelmét az álláskeresési piacon.

Elmondható, hogy a magyar fkv-k jellemzően önállóan néznek szembe a problémákkal, a többség nem vesz igénybe külső szakértői segítséget tanácsadó cégektől, ügynökségektől, habár az egyértelműen indokolt lenne. Amikor élnek a külső tanácsadó szakértelmével, akkor leggyakrabban a megfelelő munkaerő megtalálása érdekében alkalmaznak ügynökséget -  29 százalékban - ezenkívül még tréningre, szervezetfejlesztésre és marketingkommunikációs célokra vesznek igénybe külső segítséget.

A felmérés talán legmeglepőbb adata, hogy a cégek 56 százaléka még weboldallal sem rendelkezik, a megkérdezettek 29 százaléka pedig semmilyen marketingtevékenységet nem végez. Ez alapján persze, hogy problémás az ügyfélszerzés, hiszen fogyasztói oldalról jelentősen felértékelődött a vásárlás előtti információgyűjtés, az eladáshelyi reklámok „rábeszélő” szerepe, a promóciók és az ár-érték arány megfelelően közvetített üzenete. Online jelenlét és megfelelő pozícionálás híján azonban a cégek le- és kimaradhatnak a piaci versenyből, miközben a megkérdezettek 65 százalékának jelent gondot a piac árérzékenysége.

A magyarországi családi vállalatok és vállalkozások a GDP mintegy 50-60 százalékát adják, a foglalkoztatottak közel fele tartozik ehhez a körhöz, és munkaerő-megtartó képességük is jellemzően erős. Azonban más kihívásokkal kell szembesülniük, mint egy hagyományos vállalatnak, ezek közül az egyik legfontosabb az utódlás kérdése. A felmérés alapján a megkérdezett családi cégek közel 85 százaléka működik családi vezetés alatt, és közel harmaduknál merült fel az utódlás kérdése az elmúlt öt év alatt, míg több mint ötödük számít erre a következő fél évtized során. A családi vállalkozásoknak csak 14 százaléka nyitott arra, hogy a vezetői feladatokat ne családtag, hanem külső fél lássa el. Az utódlás - történjen családon belül vagy kívül - sok üzleti, jogi kockázatot rejt magában. Ezek elkerülése érdekében javasolt egy, a vállalat belső viszonyaira szabott, hosszú távú utódlási terv és keretrendszer elkészítése.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Johnny Depp az új filmjében gyakorlatilag felismerhetetlen lesz, itt van az első fotó róla

Johnny Depp az új filmjében gyakorlatilag felismerhetetlen lesz, itt van az első fotó róla

Várkonyi Andrea cége az újságírók listázására nyert el egy közbeszerzést

Várkonyi Andrea cége az újságírók listázására nyert el egy közbeszerzést

Nagy Márton: elkészült a 2026-os költségvetés, majd jövőre indulhat be a gazdaság és csökkenhet az infláció

Nagy Márton: elkészült a 2026-os költségvetés, majd jövőre indulhat be a gazdaság és csökkenhet az infláció

23 órányi szüntelen tiktokozás is lehetséges a Honor akkubajnok új telefonjával

23 órányi szüntelen tiktokozás is lehetséges a Honor akkubajnok új telefonjával