szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Miközben Magyarországon is jelen van az a vállalkozói attitűd, ahol az alapító egy jó ötletre építve sikeres vállalkozást épít, felfuttatja, eladja és már keresi a következő nyertes ötletet – mégis sokan valamilyen kudarcként tekintenek a cégeladásra. Részben ez is az oka, hogy a céges tranzakciók többsége még mindig nem nyilvános.

Továbbra is az IT-szektorban történik a legtöbb cégfelvásárlás, illetve összeolvadás, legalábbis a nyilvános ügyletek számát tekintve – derül ki az EY elemzéséből, mely a 2010 és 2015 közötti M&A piaci tranzakciókat összesíti.

„Az elmúlt három évben folyamatosan

kiemelkedik az IT-szektor, rendre ebben az iparágban történik a legtöbb magyarországi tranzakció

– mondta a hvg.hu-nak Bányai András, az EY M&A menedzsere. Ez magyarázható a hagyományosan Magyarország mellett szóló érvekkel – elhelyezkedés, kompetencia és jó ár-érték arány, valamint a tény, hogy Kelet-Európa ezen a területen mára tudásközpontként működik.

Ernst & Young

Az EY hat éve elemzi folyamatosan a magyar M&A (összeolvadás és felvásárlás) piacot, az adatokat összesítve készítettek most egy, az elmúlt időszakot összefoglaló trendelemzést. Ebből az látható, hogy a világgazdaságot befolyásoló tényezők – akár pozitívak, akár negatívak – egy-másfél év elteltével mutathatóak ki a magyarországi tranzakciók számának változásában, ami pedig alapvetően a GDP változásának irányával együtt mozog.

A világgazdasági válságot, majd az eurókrízist követően így Magyarországon 2012 óta folyamatos növekedés figyelhető meg: 2012 és 2015 között a becsült piacméret hozzávetőlegesen 41 százalékkal emelkedett. A hat év alatt több mint 600 nyilvános cégfelvásárlás vagy összeolvadás történt Magyarországon.

Ernst & Young

A nyilvános tranzakciók döntő többsége 100 millió dollár alatti értékhatáron van.

Az elmúlt hat év legnagyobb üzlete a Borsodchem Zrt. felvásárlása volt,

a társaságot  a kínai Wanhua-csoport szerezte meg 930 millió dollárért. A második legnagyobb tranzakció a Molhoz köthető, amikor  2014-ben megvette cseh Eni benzinkúthálózatot, 633 millió dollárért. A harmadik helyen pedig a Richter Gedeon beruházása áll, 2010-ben 442 millió dollárt fizetett a svájci PregLem gyógyszeripari vállalkozásért.

Az idei év egyik nagy üzlete a Ustream év eleji eladása volt. A magyar-amerikai startup céget az IBM vásárolta meg, bár pontos adatok nem ismertek, a becslések szerint 130-150 millió dollár közötti összegért.

A tranzakciók 60 százalékánál az eladó és a vevő is hazai társaság volt, 32 százaléknál a vevő külföldi és csak az esetek 8 százalékában fordult elő, hogy magyar cégek külföldön vásároltak. Az elmúlt öt évet tekintve nagyjából ugyanazok az országok – Egyesült Államok, Németország, Csehország, Nagy Britannia – a legaktívabb külföldi befektetők, persze a sorrend változó.

A magyar piac nagysága ugyan önmagában nem vonzó,

de egy tengerentúli cégnek jó kezdőlépés lehet egy magyarországi akvizíció az európai terjeszkedéshez. Ezen kívül a már említett kompetencia, vagyis a szaktudás lehet a legvonzóbb egy magyar cégben.

Ernst & Young

Hosszú távon nem változik jelentősen, az elmúlt évben ugyanakkor emelkedett azon akvizíciók aránya is, ahol nyilvánosságra hozták a tranzakció értékét. 2013-ban a tranzakciók 23 százalékánál volt nyilvános a felvásárlás értéke, míg tavaly ez már 48 százalék volt. Ugyanakkor nem elhanyagolható, hogy

a felvásárlások és összeolvadások több mint felénél továbbra sem lehet tudni, hogy valójában mekkora pénzek mozogtak a háttérben.

Magyarországon is megfigyelhető az a vállalkozói attitűd, ahol az alapító egy jó ötletre építve sikeres vállalkozást épít, felfuttatja, eladja és már keresi a következő nyertes ötletet. Ez az USA-ban teljesen általános mechanizmus, itthon mégsem tekintenek minden esetben sikerként az eladásra. Dezse Margaret, az EY partnere szerint számos sikeres, nagyra nőtt vállalkozás van jelenleg a magyar piacon, amiket a rendszerváltáskor alapítottak, és az első számú vezető már kivonulna, a cég pedig önmagában nem tud továbblépni itthon. Számukra a további növekedés biztosításához lehet megoldás a megfelelő utód kijelölése mellett vagy helyett az akvizíció vagy éppen az eladás.

Gyakori, hogy egy tranzakciós folyamat eladói szándék helyett egy vevő jelentkezésével indul – ekkor tudatosul a tulajdonosokban, hogy az eladás egy reális alternatíva.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Így tesz láthatatlan kincseket láthatóvá egy új technológia

Így tesz láthatatlan kincseket láthatóvá egy új technológia

Magyar iskolákat zárna be és vonna össze a szlovák kormány

Magyar iskolákat zárna be és vonna össze a szlovák kormány

Varga Mihály a Facebookon reagált Orbán rádiós bejelentésére

Varga Mihály a Facebookon reagált Orbán rádiós bejelentésére

Ilyen még nem volt: egy játék, amelyben minden attól függ, ki játssza

Ilyen még nem volt: egy játék, amelyben minden attól függ, ki játssza