Magyar szoftverrel készülnek Lady Gaga és Rihanna ékszerei is
Nem csak a celebek látják hasznát a fejlesztésnek: a kis budapesti irodában dolgozó fiatalokra az Apple is felfigyelt, miután a felhasználók kizárólag a magyar cég applikációja miatt kezdték megvásárolni az iPad Pro tabletet.
Ma már jó eséllyel senkit nem ér meglepetésként, hogy a mérnökök, formatervezők vagy dizájnerek nem papírra rajzolgatva bontják ki formabontó ötleteiket. A 3D modellezéshez megvannak a bevett alkalmazások, egyes szoftverek szinte iparági szabvánnyá nőtték ki magukat, használatukat egyetemi tananyagokban oktatják. Azonban ezek felhasználói felülete alig változott az elmúlt néhány évben, vagy inkább évtizedben. Az egyre inkább mobillá váló világban még mindig szinte elkerülhetetlen, hogy a tervező gép elé üljön. Ráadásul jellemzően internetre is szüksége van, mert a legtöbb program felhőbe ment. Így ha valaki eddig elő akarta venni a munkát tízezer méter magasan egy repülőn, vagy vonaton, a legjobb esetben is egy touchpaden kellett vele szenvednie. Eddig.
Egy kis magyar cég fejlesztői olyan applikációval álltak elő, amire nemcsak a szakmabeliek ugrottak rá, de a szoftverektől idegenkedő alkotók is. Sőt, az Apple is előszeretettel reklámozza új termékét a magyar srácok találmányával, a Shapr3D-vel. A startup részéről nem kell részletezni, miért előnyös, hogy felkerültek az iPad Pro hivatalos promó weboldalára, azonban az Apple sem véletlenül szerepelteti őket.
Közös érdekek
A két cég egymásra találásának megértéséhez először érdemes egy pillantást vetni a tervezőszoftverek piacára. Papp Gábor, a cég online marketingért felelős munkatársa szerint az elérhető programokat egy háromszintű piramisban lehet jól szemléltetni. Ennek csúcsán azok a szoftverek állnak, amelyeket szakemberek használnak. Ezek sokszor olyan céleszközök, amelyekkel repülőgépeket, épületeket, műszaki dolgokat terveznek, és több ezer dollárba kerül a licencük évente.
Mi az a CAD? |
A CAD számítógéppel segített tervezést – Computer Aided Designt – jelent. Kezdetben a hadiipar, később a számítógépes játékok jelentették a fő húzóerőt. Mára azonban speciális tervezői, dizájner vagy szimulációs feladatok kerültek előtérbe. |
A következő lépcsőben a még mindig elég profi, de kisebb tudású, olcsóbb szoftverek vannak, ide sorolja saját terméküket is. A harmadikba pedig olyan eszközök tartoznak, amelyek inkább gyerekjátékok, sokszor ingyenesek, egyesek szerint nem is valódi CAD-ek. Papp szerint egy évi 8-9 milliárdos iparágról van szó, durván 20 millió fizetős CAD-felhasználóval, amiből ők is szeretnének maguknak egy szeletet kihasítani. Mégpedig a tableteken keresztül, amelyeket eddig nem kezeltek potenciális felhasználói felületnek, azonban ez most az Apple-nek és a magyar cégnek köszönhetően megváltozhat.
A Shapr3D elsősorban a profikat célozza meg egy könnyebben kezelhető, sokkal gyorsabb és kényelmesebb felhasználói élménnyel, és itt jön képbe az Apple is. Az első verzió ugyanis még a standard, érintőképernyős iPadre készült, azonban amikor kijött az iPad Pro és az Apple Pencil, újratervezték az egész szoftvert. Utóbbi ugyanis lényegesen pontosabb manipulációt tesz lehetővé az érintéshez képest.
Az Apple Pencillel tényleg olyan szabadon lehet rajzolni, mintha ceruzával a kézben, papíron dolgozna a tervező. A Shapr3D-ben pedig ezt a szabadságot olyan tervezői funkciókkal fejelték meg, hogy a korábban tízperces folyamatok néhány mozdulattá egyszerűsödtek. Ilyen például, amikor egy egydimenziós formát egy mozdulattal fel lehet húzni, és magasságot adni neki.
Ezek az újdonságok és egyszerűsítések olyannyira felkeltették a tervezők, dizájnerek figyelmét, hogy a cég megfelelő szakmai csoportokba bedobott promóvideóit milliók nézték és osztották meg. A profi online marketingnek és SEO-nak köszönhetően pedig a világ minden részéről elkezdték letölteni az appot.
Sőt, sokan csak azért vásárolták meg az iPad Prót és a hozzá tartozó Pencilt, hogy hozzáférjenek a csak azon elérhető Shapr3D-hez.
Megfogták a felhasználókat
Ugyanis sokaknak jobban megéri megvenni az ezer dolláros árat megközelítő Apple szettet, plusz előfizetni a Shapr3D-re, mint fizetni a több ezer dolláros licencet a pro szoftverekért. A magyar cég applikációja egyébként ingyen letölthető, csak az extra szolgáltatásokért kell fizetni, hogy több mint három munkafolyamatot lehessen futatni egyszerre, illetve az eredményt magas minőségben lehessen exportálni.
Ez egy másik nagy előnye a szoftvernek: az abban elkészített munkát exportálni lehet bármely egyéb rendszerbe. Így például egy előzetes tervet át lehet vinni egy professzionálisabb szoftverbe és ott véglegesíteni. Az extra szolgáltatás díja évi 100 dollár. Ráadásul a szoftver net nélkül fut, nem a felhőben, hanem a tableten tárolja az adatokat, így nem kell az adatvédelem miatt aggódnia a felhasználónak.
Így már érthető, hogy az Apple-nek is hízelgő az együttműködés a magyar céggel, hiszen számukra is fontos, hogy olyan applikációkkal kössék össze terméküket, ami miatt érdemes megvenni azt. A mérnökök nagy része ugyanis még nem barátkozott meg a gondolattal, hogy a tabletjét használja a munkájához.
A cég alapítója, Csanády István korábban dolgozott a Ustreamnél és a LogMeInnél is. A 7 fős csapat munkáját Weiszbart Zsolt üzleti angyal is segíti. Az appnak mára csaknem 180 országból vannak letöltői, köztük olyan egyetemek hallgatói, mint a Stanford (USA), MIT (USA), Berkeley (USA), Duke (USA), Texas A&M University (USA), Aalborg (Dánia), Kiel (Németország) vagy Rennes (Franciaország). „Az egyetemi hallgatóknak és oktatóknak egyéves ingyenes educational licencet adunk, amit megújíthatnak. Sok olyan feladatot kapnak ugyanis, ahol nincs megadva, hogy milyen céleszközön dolgozzanak, és a Shapr3D számukra is kézenfekvő” – mondja Papp.
Digitális ezermesterek és sztártervezők
A felhasználók durván kétharmada inkább a szakik közül kerül ki, akik között olyan cégeknél dolgozó tervezőket is megtalálunk, mint a Jaguar Land Rover, a PIXAR vagy az Apple. De mivel a szoftver működése könnyen elsajátítható, így jelentős a hobbifelhasználók száma is, akik rendszeresen megkeresik őket kérdéseikkel, problémáikkal. „A Customer Servicen keresztül jelentkezett be Rodrigo Otazu is, aki bonyolult ékszereket szeretett volna tervezni a programmal, de nehézségei akadtak. Készítettünk neki egy tutorial videót, majd megkérdeztük tőle, kiknek tervez, hátha van egy-két nagyobb hal is a vevők között, aminek számunkra is lehet PR-értéke” – meséli Papp.
Kiderült, hogy Rodrigónak nem akármilyen sztárügyfelei vannak: vevői közt tudhatja Madonnát, Rihannát, Sarah Jessica Parkert, Bruno Marsot vagy éppen Lady Gagát, de a Swarowskinak is tervez. Gyorsan született is egy blogbejegyzés, hogy az egyébként szoftverektől idegenkedő művész miként kapott rá az appra.
Ezért nem lett 2016 a 3D-nyomtatás éve
Papp szerint azonban a letöltők nagyjából harmada hobbifelhasználó, aki saját magának tervez eszközöket, amiket aztán 3D nyomtatással kézbe is vehet. „A nagy hájppal induló 3D-nyomtatás eddig részben pont azért nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mert az emberek egyszerűen nem tudták, mit nyomtassanak, illetve nem volt olyan céleszköz, amin könnyen tudták volna megtervezni a számukra szükséges tárgyat” – mutat rá Papp. Óriási a szakadék ugyanis azok között, akik letöltenek valami kész dolgot, amit aztán kinyomtathatnak és azok között, akik megtervezik azt, amire szükségük van, majd kinyomtatják.
Az onlinemarketing-szakember szerint utóbbinak van inkább létjogosultsága. „Volt, aki letört hűtőfogantyút tervezett a szoftverünkkel és nyomtatott ki, valaki pedig a készülő madárházának egy elemét. Azonban ahhoz, hogy az efféle modernkori ezermesterkedés teret nyerjen, elsősorban egy laikusok által is kezelhető tervezőprogramra van szükség és csak másodsorban a nyomtatóra.”
A cég távlati célja, hogy a tervezési folyamat demokratizálásával egyre több embert vegyen rá az otthoni „barkácsolásra”. A pro felhasználók esetében pedig további fejlesztésekkel azt szeretnék elérni, hogy a design process minél több lépcsőjét az ő szoftverükön lehessen megvalósítani, mielőtt exportálnák a munkafolyamatot az asztali gépre. Illetve idővel az sem lenne hátrány, ha nem csak iPaden lenne elérhető az app, de egyelőre a technológiai korlátok szűkítik a piacot.