Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a3978899-d99c-4db1-9f31-626cd7ce9af6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kihalóban lévő műfaj a tisztán V8-as izomkolosszusoké, amit mintha már a nevében is sejtetnének.","shortLead":"Kihalóban lévő műfaj a tisztán V8-as izomkolosszusoké, amit mintha már a nevében is sejtetnének.","id":"20250210_Kozel-800-loeros-masztodon-lett-az-Audi-RS-Q8-Legacy-Edition","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3978899-d99c-4db1-9f31-626cd7ce9af6.jpg","index":0,"item":"a847a0f2-8177-402c-9d58-778410fe9673","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_Kozel-800-loeros-masztodon-lett-az-Audi-RS-Q8-Legacy-Edition","timestamp":"2025. február. 10. 20:20","title":"Közel 800 lóerős masztodon lett az Audi RS Q8 Legacy Edition","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5a4bbe7-9513-43fe-9531-d3c598e3639f","c_author":"HVG","category":"360","description":"Nem kell a szerelvény érkezésekor lökdösődni, idejében látni lehet, melyik kocsiban van elég hely. A berlini városi gyorsvasút, az S-Bahn néhány állomásán nemrég kezdődött a többévesre tervezett kísérlet.","shortLead":"Nem kell a szerelvény érkezésekor lökdösődni, idejében látni lehet, melyik kocsiban van elég hely. A berlini városi...","id":"20250210_hvg-berlin-sbahn-utaskabin-telitettsege-lightgate-forgalomszamlalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5a4bbe7-9513-43fe-9531-d3c598e3639f.jpg","index":0,"item":"a190bf56-9905-40be-9e0c-9b54c4dbc337","keywords":null,"link":"/360/20250210_hvg-berlin-sbahn-utaskabin-telitettsege-lightgate-forgalomszamlalas","timestamp":"2025. február. 10. 12:15","title":"Berlinben már csinálják, Budapesten is imádnák: így mutatják, hova érdemes szállni a városi vonaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b62eba4-047d-414a-ace3-628c9f411c74","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Újra névleges teljesítményén üzemel a 4-es blokk.","shortLead":"Újra névleges teljesítményén üzemel a 4-es blokk.","id":"20250210_paksi-atomeromu-hiba-elharitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b62eba4-047d-414a-ace3-628c9f411c74.jpg","index":0,"item":"06d04fcc-4ac0-4f51-8317-745e8d4ccee1","keywords":null,"link":"/kkv/20250210_paksi-atomeromu-hiba-elharitas","timestamp":"2025. február. 10. 08:45","title":"Elhárították a hibát a Paksi Atomerőműben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc7ed897-cfb3-4bef-94ae-881fa1b6e1d9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kína hatalmas ország, saját nyelvvel, nyelvjárásokkal, azonban a globalizáció alól nem vonhatja ki magát. Rengeteg – pénzt költő – turista érkezik az ázsiai országba, így érdemes a kedvükre tenni, például egy mobilos térképalkalmazás esetében.","shortLead":"Kína hatalmas ország, saját nyelvvel, nyelvjárásokkal, azonban a globalizáció alól nem vonhatja ki magát. Rengeteg –...","id":"20250211_amap-kinai-navigacios-alkalmazas-angol-nyelv-felulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc7ed897-cfb3-4bef-94ae-881fa1b6e1d9.jpg","index":0,"item":"bf6cbd8e-7613-499d-b66e-73f234b156af","keywords":null,"link":"/tudomany/20250211_amap-kinai-navigacios-alkalmazas-angol-nyelv-felulet","timestamp":"2025. február. 11. 09:03","title":"Google Térkép helyett: szintet lépett a kínai navigációs alkalmazás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eac3ac42-25a8-4367-9942-94a72dfa931f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem érvényesítették az alkatrészek és a rezsióradíj emelkedését a biztosítók a casco-szerződésekben. Így is 1,7 százalékkal drágult tavaly a díj. Átlagosan 208 300 forintért kötöttek ilyet az autósok, de vajon hányszorosa lehet ennek egy Ferrari cascója?","shortLead":"Nem érvényesítették az alkatrészek és a rezsióradíj emelkedését a biztosítók a casco-szerződésekben. Így is 1,7...","id":"20250210_autozas-casco-biztositasok-atlagos-dija-2024-ben-biztositaskozvetito-insura","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eac3ac42-25a8-4367-9942-94a72dfa931f.jpg","index":0,"item":"169d217e-dd70-405d-9a19-ae5a3d9a8691","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_autozas-casco-biztositasok-atlagos-dija-2024-ben-biztositaskozvetito-insura","timestamp":"2025. február. 10. 12:31","title":"Drágult a casco, de nem annyira, mint a szerelők rezsióradíja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ceb8ed4-c046-4d89-b0b3-3b46fb2dc84f","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"A depressziós hangulatot, sőt, még akár a depressziót mint betegséget is le lehet győzni, ha tudatosan vesszük fel velük a kesztyűt. Elég, ha a két legfontosabb szegmensre, a táplálkozásra és a mozgásra fókuszálunk, és máris kifelé tarthatunk a mély gödörből. ","shortLead":"A depressziós hangulatot, sőt, még akár a depressziót mint betegséget is le lehet győzni, ha tudatosan vesszük fel...","id":"20250210_remotivextra-Depressziodietaval-es-fizikai-antidepresszanssal-a-lelkunkert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ceb8ed4-c046-4d89-b0b3-3b46fb2dc84f.jpg","index":0,"item":"0ae8f10b-9a9e-426c-b2d6-5f56bd46e924","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250210_remotivextra-Depressziodietaval-es-fizikai-antidepresszanssal-a-lelkunkert","timestamp":"2025. február. 10. 10:45","title":"Depressziódiétával és fizikai antidepresszánssal a lelkünkért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"301f94ee-3930-4bdf-8298-abb262f6f406","c_author":"Sztupa Melitta Boglárka","category":"kultura","description":"13 év után újra együtt ünnepelt a magyar filmszakma, az eseményen egyszerre díjazták Tarr Bélát és Herendi Gábort is.","shortLead":"13 év után újra együtt ünnepelt a magyar filmszakma, az eseményen egyszerre díjazták Tarr Bélát és Herendi Gábort is.","id":"20250210_magyar-filmszemle-dijazottak-tarr-bela-eletmudij","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/301f94ee-3930-4bdf-8298-abb262f6f406.jpg","index":0,"item":"eaa4ba8e-370f-4a59-a196-3b0faea91588","keywords":null,"link":"/kultura/20250210_magyar-filmszemle-dijazottak-tarr-bela-eletmudij","timestamp":"2025. február. 10. 18:34","title":"Tarr Béla: A magyar film él és van jövője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c074ff05-eebd-4e63-b6c0-f505907e0127","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A puskagolyóként gyorsuló Chevrolet Blazer EV SS valós hatótávja megközelíti az 500 kilométert.","shortLead":"A puskagolyóként gyorsuló Chevrolet Blazer EV SS valós hatótávja megközelíti az 500 kilométert.","id":"20250211_az-igertnel-erosebb-624-loeros-lett-a-chevy-uj-villanyautoja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c074ff05-eebd-4e63-b6c0-f505907e0127.jpg","index":0,"item":"2e6148c2-b25f-4173-8968-86b3819ab444","keywords":null,"link":"/cegauto/20250211_az-igertnel-erosebb-624-loeros-lett-a-chevy-uj-villanyautoja","timestamp":"2025. február. 11. 07:59","title":"Az ígértnél erősebb, 624 lóerős lett a Chevy sokat késett villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csökkenő orosz népesség, és növekvő kínai bevándorlás: e két, megállíthatatlannak tűnő trend az előrejelzések szerint hosszú távon Szibéria teljes átalakuláshoz vezethet.
Elindult első útjára május elején az Arany Sas, a transz-szibériai expressz luxusváltozata, amely két hét alatt teszi meg a hagyományos gyorsvonattal fele annyi ideig tartó, 10 ezer kilométeres utat Moszkvától Vlagyivosztokig. Igaz, fényűző körülmények között: a fülkékben zuhanyozó, fűtött padló, plazmatévé és internet-kapcsolat, a szerelvényen fodrászszalon, orvosi rendelő, és két étkezőkocsi – természetesen friss tokhallal, pezsgővel és kaviárral. A főként nyugat-európai utasok a borsos, fejenként 16-19 ezer dolláros ár ellenére már november végéig megváltották a jegyeket az összes járatra. Az üzemeltető orosz állami vasúttársaság a téli hónapoktól mind több fizetőképes orosz utasra is számít. A luxusvonat a tervek szerint később a Közép-Ázsiát átszelő selyemúton át – a bajkonuri űrközpontot érintve – Moszkva és Peking között is közlekedik majd.
A szupervonat utasai – miközben fülkéjük ablakából a tájban gyönyörködnek – aligha élik át Oroszország és Kína Szibériával kapcsolatos konfliktusát. Míg az ásványi kincsekben gazdag Szibériában egyre csökken az amúgy is gyér – túlnyomórészt orosz városlakó – népesség, a 3645 kilométeres, nem túl szigorúan őrzött közös határ másik oldaláról mind több vendégmunkás és illegális bevándorló települ át. A Szibériában élő kínaiak számát az 1989-as néhány ezerrel szemben ma már több mint 3,2 millióra becsülik. Egyébként éppen a transz-szibériai vasútvonal 1891–1916 közti kiépítése nyomán indult meg a korábban jobbára csak prémvadászatra, illetve fegyenctelepnek használt terület benépesülése orosz telepesekkel, illetve szökött jobbágyokkal (Szibéria lakosságának túlnyomó része ma is e déli, a vasút mentén elterülő sávban él).
A népességfogyást Vlagyimir Putyin orosz államfő többször is Oroszország második világháború óta ért legnagyobb kihívásának nevezte. A számokból a fogyás gyorsulása is kiolvasható: a Szovjetunió 16 évvel ezelőtti felbomlásakor csaknem 150 milliós Oroszország népessége ma még meghaladja a 141 milliót, de a demográfusok szerint 8 év múlva, 2015-ben csak 131 millió lesz. A trend a Szibériában élő mintegy 25 millió oroszra is érvényes, akik közül ráadásul mind többen vándorolnak el, elsősorban Oroszország európai részére. A helyükbe pedig naponta érkeznek kínaiak.
A kínaiak térnyerését nem mindenki nézi jó szemmel Szibériában. A Mosnews internetes hírportál nemrég arról számolt be, hogy a Nemzeti Bolsevik Párt nevű szélsőbaloldali formáció aktivistái a szövetségi bevándorlási hivatal irkutszki irodájához láncolták magukat, azt skandálva: „Oroszország nem Chinatown! Vessünk véget a kínai terjeszkedésnek!". Május elején pedig rosszallást váltott ki Szibéria legnagyobb autonóm köztársaságában, Jakutföldön, hogy a Transznyeft társaság a Kelet-Szibériából a Csendes-óceánig vezető, 4 ezer kilométeres – felerészben a szibériai–kínai határ mentén húzódó –olajvezeték építésére 1200 kínai munkást vett fel, miközben a jakutok között csaknem 10 százalékos a munkanélküliség. Az elégedetlenkedők leszerelésére a Transznyeft végül kötelezte magát 200 helyi lakos alkalmazására.
A kínaiak tömeges bevándorlása Szibériába megállíthatatlan folyamat, ám nem feltétlenül káros – foglalt állást az angol nyelvű Pravda, azt javasolva, hogy amerikai mintára kötelezzék a kínai bevándorlókat nyelvi és állampolgári vizsgára. A Szibéria jövőjét hosszú távon elemzők pedig azt fontolgatják: tehet-e Oroszország bármit is, s ha igen, mit annak érdekében, hogy ne veszítse el teljesen Szibériát. Egy, az interneten körözött, Kínát 2100-ban ábrázoló térképen Kína nyugati határa az Urál hegységnél húzódik.
Száműzöttek földje (Oldaltörés)
Hodorkovszkij cellájában. A börtön 10 kilométerre van a kínai határtól.
A folyamat megállítására Oroszország nem sokat tehet – véli R. James Ferguson, amerikai politikai elemző, aki egy tavalyi előadásában arra emlékeztetett: Kína, bár képes lenne rá, aligha akarja fegyverrel vagy pénzzel megszerezni Szibériát, amely hosszú távon úgyis az ölébe hullik. Ferguson szerint Szibéria várhatóan függetlenné válik. Erre a helyi oroszok is fogékonyak, akik mindig is ellenzékibbek voltak a nyugati országrészben élő polgártársaiknál. A 19. század elején még csak évente kétezer, a század végén már évi 19 ezer másként gondolkodót száműztek Szibériába. A száműzöttek száma a 19. század folyamán meghaladta az egymilliót. A szovjet érában a számok ennél is lényegesen nagyobbak voltak. A szibériaiak nem egyszer próbáltak függetlenedni Moszkvától, a forradalom idején például két független szibériai köztársaságot is kikiáltottak – az egyiket a vörösök, a másikat a fehérek verték le.
Értelmiségiek és politikai száműzöttek jóval korábban, már a jobbágyfelszabadítás után három évvel, 1864-ben létrehozták az Oblasztynyicsesztvót, azt a szibériai regionális mozgalmat, amely egyenesen egy Szibériai Egyesült Államokról szőtt terveket – sőt, Szibériai és Amerikai Egyesült Államokról, mivel II. Sándor cár Alaszkát csak három évvel később adta el az USA-nak. A Bajkál tónál fogva tartott lengyel száműzöttek fegyveres felkelést is kirobbantottak, ám a függetlenségből semmi sem lett. Ha Szibéria a jövőben függetlenné válna – mely gondolat Irkutszkban, Noviszibirszkben, Tomszkban vagy Vlagyivosztokban korántsem népszerűtlen – a világ legnagyobb területű országa jönne létre, a szárazföldek 10 százalékával, ám igen gyér, 30 millió alatti lakossággal. S mivel a demográfiai trend szerint a kínaiak rövid idő alatt többségbe kerülhetnek, egy független Szibéria minden bizonnyal Kína-barát ország lenne.
Így aztán egyesek arra a következtetésre jutnak – így például az interneten Final Historian, azaz Utolsó történész néven publikáló külpolitikai elemző –, hogy Oroszország akkor járna a legjobban, ha gyorsan eladná Szibéria keleti részét (Szibéria uráli és észak-kazah területeit különben csak Nyugaton számítják Szibériához, Oroszországban nem). Mégpedig, ahogy Alaszkával tette 1867-ben: az USA-nak kellene jó pénzért eladnia. Így az orosz–kínai probléma amerikai–kínai konfliktussá válna, a sokmilliárd dolláros bevételből pedig Oroszország modernizálhatná megmaradt területeit.
Mindez persze csak spekuláció. A realitás egyelőre az, hogy nyersanyagkincsein túl Szibéria – amely a cári birodalomban és a Szovjetunióban a világ legnagyobb fegyenctelepe volt – ma ismét jó szolgálatot tesz Moszkva számára azzal, hogy oda száműzheti mindazokat, akik kényelmetlenek a számára, mint például Vlagyimir Hodorkovszkijt. A Kremllel összeakaszkodott, meg nem fizetett adótartozásai miatt kilencéves börtönbüntetéséből egyet már letöltött Mihail Hodorkovszkij egykori olajmágnás a fegyenctelepből félmilliós várossá duzzadt Csita melletti Krasznokamenszkben – ügyvédeitől származó sajtóértesülések szerint bölcsészdoktori értekezést készül írni. A téma: Szibéria észrevétlen kínai gyarmatosítása.
A legaggasztóbb, hogy a fogyasztóvédelem vizsgálja, hogy a nagy- és kiskereskedelmi árak alapján a piaci folyamatok „megfelelnek-e a fogyasztók érdekeinek”.
A hatóságok válaszának tekinthető a kedd reggeli rendőrségi akció, amelyben Palermóban és területén a Cosa Nostra több mint száznyolcvan tagját vették őrizetbe.