Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"433a8105-57a9-40f4-96a1-a3d956729e14","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"Tíz kiemelkedő zsidó labdarúgóra és edzőre, valamint két embermentőre emlékezik a Holokauszt Emlékközpont új kiállítása, amelyből az is kiderül, mi a közös a Fradiban és az Újpestben.","shortLead":"Tíz kiemelkedő zsidó labdarúgóra és edzőre, valamint két embermentőre emlékezik a Holokauszt Emlékközpont új...","id":"20250603_labdarugas-zsidok-veszkorszak-holokauszt-emlekkozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/433a8105-57a9-40f4-96a1-a3d956729e14.jpg","index":0,"item":"5b6690be-ad1b-4289-96aa-cf0bd61ea9db","keywords":null,"link":"/360/20250603_labdarugas-zsidok-veszkorszak-holokauszt-emlekkozpont","timestamp":"2025. június. 03. 19:37","title":"Nagy fradista volt a nyilas, így menekült meg az Aranycsapat pályaedzője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebcebd1e-5921-4878-a404-227c2a96d55a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ország leggazdagabb embere, a nyilvánosságot eddig kerülő Mészáros Lőrinc tőle szokatlan módon nyílt levelet írt, amelyben kiöntötte a lelkét Magyar Péternek. ","shortLead":"Az ország leggazdagabb embere, a nyilvánosságot eddig kerülő Mészáros Lőrinc tőle szokatlan módon nyílt levelet írt...","id":"20250602_meszaros-lorinc-magyar-peter-tisza-part-nyilt-level-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebcebd1e-5921-4878-a404-227c2a96d55a.jpg","index":0,"item":"5eb0bfdf-586b-4853-912c-d1f7a19395e7","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_meszaros-lorinc-magyar-peter-tisza-part-nyilt-level-ebx","timestamp":"2025. június. 02. 21:57","title":"Mészáros Lőrinc Magyar Péternek írt: Ma Ön is helikopteren és magángépen repkedhetne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2f2e8c5-d5c8-42de-851f-db11266315de","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Már ha ő is úgy akarja. ","shortLead":"Már ha ő is úgy akarja. ","id":"20250604_Ne-felejtse-el-megolelni-a-macskajat-ma-van-a-vilagnapja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2f2e8c5-d5c8-42de-851f-db11266315de.jpg","index":0,"item":"0efff9d0-448c-4927-9016-30829bbe5463","keywords":null,"link":"/elet/20250604_Ne-felejtse-el-megolelni-a-macskajat-ma-van-a-vilagnapja","timestamp":"2025. június. 04. 17:08","title":"Ne felejtse el megölelni a macskáját – ma van a világnapja!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"104b3be5-b154-467e-b131-7f4bc9d50818","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mostantól már az apró Toyota Aygo X motorházteteje alatt is hibrid hajtáslánc rejtőzik.","shortLead":"Mostantól már az apró Toyota Aygo X motorházteteje alatt is hibrid hajtáslánc rejtőzik.","id":"20250603_erosebb-gyorsabb-es-egyben-takarekosabb-lett-a-legkisebb-toyota-aygo-x","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/104b3be5-b154-467e-b131-7f4bc9d50818.jpg","index":0,"item":"f3900110-4951-4fd7-9253-a8de7fc470df","keywords":null,"link":"/cegauto/20250603_erosebb-gyorsabb-es-egyben-takarekosabb-lett-a-legkisebb-toyota-aygo-x","timestamp":"2025. június. 03. 07:21","title":"Erősebb, gyorsabb és egyben takarékosabb lett a legkisebb Toyota","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c93e130-b0f8-4e72-b19f-630957f1fa74","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Közép-Európa egyetlen „A kategóriás” fesztiválja meghívta Fliegauf Bence filmtámogatási rendszertől függetlenül készült legújabb filmjét, a Jimmy Jaguárt. A Fliegauftól szokatlan misztikus bűnügyi történet szeptember 11-étől látható a magyar mozikban.","shortLead":"Közép-Európa egyetlen „A kategóriás” fesztiválja meghívta Fliegauf Bence filmtámogatási rendszertől függetlenül készült...","id":"20250603_Fliegauf-Bence-allami-tamogatas-nelkuli-filmje-a-Jimmy-Jaguar-Karlovy-Vary-ban-versenyez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c93e130-b0f8-4e72-b19f-630957f1fa74.jpg","index":0,"item":"5ca540ca-9974-4eed-993e-aea7aab9d6cb","keywords":null,"link":"/kultura/20250603_Fliegauf-Bence-allami-tamogatas-nelkuli-filmje-a-Jimmy-Jaguar-Karlovy-Vary-ban-versenyez","timestamp":"2025. június. 03. 10:51","title":"Fliegauf Bence állami támogatás nélküli filmje, a Jimmy Jaguár Karlovy Varyban versenyez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac632e9c-4ccc-4ced-91b1-250c05a5433d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az alkalmazás több verziót is készített, a visszafogott, de határozott Mészáros Lőrinctől a cinikusan fenyegetőző Mészáros Lőrincig.","shortLead":"Az alkalmazás több verziót is készített, a visszafogott, de határozott Mészáros Lőrinctől a cinikusan fenyegetőző...","id":"20250604_meszaros-level-chatgpt-ai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac632e9c-4ccc-4ced-91b1-250c05a5433d.jpg","index":0,"item":"4ab8d44e-2ccf-44bf-8123-7fe160571fb6","keywords":null,"link":"/elet/20250604_meszaros-level-chatgpt-ai","timestamp":"2025. június. 04. 15:57","title":"„Én csak ott ültem a pálya szélén… és építettem egy stadiont” – Megírattuk a ChatGPT-vel Mészáros Lőrinc levelét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az orosz energiáról történő leválást, az oktatás színvonalának javítását, a piactorzító állami beavatkozások megszüntetését, a befagyasztott uniós forrásokhoz történő hozzáférés feltételeinek teljesítését és az állami kiadások csökkentését javasolja az Európai Bizottság a magyar kormánynak, miközben megállapítják, hogy Bulgária alkalmas arra, hogy január 1-jétől bevezessék az eurót.","shortLead":"Az orosz energiáról történő leválást, az oktatás színvonalának javítását, a piactorzító állami beavatkozások...","id":"20250604_Europai-Bizottsag_orszagspecifikus-ajanlasok_hiany_koltsegvetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28eb9724-1e9b-4ec7-9160-eecab9344de7.jpg","index":0,"item":"f7f565a6-f959-40a8-bd73-c9af6e798384","keywords":null,"link":"/eurologus/20250604_Europai-Bizottsag_orszagspecifikus-ajanlasok_hiany_koltsegvetes","timestamp":"2025. június. 04. 14:57","title":"Bulgária bevezetheti az eurót, Magyarországnak spórolnia kellene – itt vannak az Európai Bizottság országajánlásai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62d4a0a5-16c3-49a5-bbb7-e605403829e3","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Mit gondol az újságíróról, aki lehúzta a leghíresebb albumát? Mit kért Istentől, amikor betépve játszott Woodstockban, és kígyóvá változott a gitárja? Milyen kapcsolatban volt Gábor Szabóval? És miért utálja a Sympathy for the Devilt a Rolling Stones-tól? Carlos Santana június 11-én koncertezik Budapesten, ez alkalomból 10 percig beszélgettünk.","shortLead":"Mit gondol az újságíróról, aki lehúzta a leghíresebb albumát? Mit kért Istentől, amikor betépve játszott Woodstockban...","id":"20250603_carlos-santana-interju-koncert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62d4a0a5-16c3-49a5-bbb7-e605403829e3.jpg","index":0,"item":"314aaa18-e295-4459-b0a6-cfdd3a8a479d","keywords":null,"link":"/360/20250603_carlos-santana-interju-koncert","timestamp":"2025. június. 03. 13:58","title":"Santana a HVG-nek: Magyar cigány vagyok egy másik életemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A MÁV – a pártállami mamutvállalatok egyik utolsó őskövületeként – riasztóan alacsony hatékonysággal üzemel. Pár jelentéktelen mellékvonal bezárása tüneti kezelésnek se vehető. Utóbbi körülbelül olyan, mintha a zuhanó léghajó utasai tömött bőröndjeik helyett aprópénzüket dobálnák le. Ráadásul nemrég került eladásra a cég szinte egyetlen piacképes ágazata, a teherszállítás. Értékesítésének konstrukciója nem igazán kedvez az utasbarát szolgáltatás létrejöttének.
MÁV Nagyttétény-Diósd állomás WC-je.
A pályaudvarokon felhangzó MÁV-szignált hallva a kisemberből bő lére eresztve jönnek a vizuális asszociációk. Lassú, koszos, ócska, rosszul fűtött szerelvények, penetráns bűzt árasztó WC-helyiségekkel. Rendszeres késések, átszállásnál tumultus, óriáskígyó nagyságú sorok a jegypénztáraknál. Fenti képek olyannyira berögzültek, hogy a valóban létező pozitív ellenpéldák nemigen semlegesítik őket. A társaság szolgáltatásait igénybe vevők gyakran a mindenkori kormányt hibáztatják. Pedig a ’80-as években nagyjából ugyanígy nézett ki egy személyvonat belseje, mint jelenleg. A probléma rendszerszintű, amely nem oldódik meg pusztán a vezetőség ciklusonkénti (netán gyakoribb) lecserélgetésével. Szóban forgó cég egy vízfejű dinoszaurusz, amely az elmúlt húsz évben is állami támogatásból működött. Amikor papíron csökkent is a veszteség, az legtöbbször nem a gazdaságos működésnek, hanem a büdzséapanázs növekedésének volt betudható.
Az állami óriáscég mindenkori irányítása - bármennyire is hangoztatja a fordítottját - nem érdekelt benne, hogy a MÁV nyereséges, de legalább nullszaldós legyen. Egy magáncégnél a helytelen üzletpolitikát a tulajdonosok pénze bánja. Köztulajdonú vállalatnál a deficithalmozót legfeljebb jókora végkielégítéssel szélnek eresztik. Az általa felhalmozott tartozást pedig fizethetik a közteherviselők, azaz mi valamennyien. Vannak persze nyereséges ő állami vállalkozások. Ilyen pl. a Szerencsejáték Rt - a sorshúzás, sportfogadás, stb. olyan üzlet, amit még a legrosszabb gazda sem képes tönkretenni. Emellett a lottó- és totójáték monopóliumot élvez. A tömegközlekedésben viszont sikerült elérni, hogy ugyanazon viszonylatban közlekedik buszjárat, negyedrésznyi kihasználtsággal és félig telt vonatszerelvény. Más kérdés, hogy sokan azért döntenek a Volán mellett, mivel igen gyakran kulturáltabb utasteret biztosít, mint egy lepukkant személyvonat.
De a gond mégsem az, hogy a távolsági buszok „elszívják” a MÁV utasait. Tudjuk, nincs az a rekordbevétel, amit ne lehetne elpazarolni, szétfolyatni egy elefántkórban szenvedő behemótcég eresztékein át. Így felszisszenhetünk, amikor halljuk: „a MÁV elsősorban a szolgáltatás minőségének javítására költi a kapott több mint 100 milliárd forintot.”, amihez a Cargo eladása révén jutott. Mondhatni, pont ettől féltünk. Gazdaságtalan beruházásokkal, látszatintézkedésekkel az összeg simán elverhető pár év során. Feneketlen bendőként elnyeli a túlsúlyos cégóriás. Talán szerencsésebb lett volna, ha az a pénz marad a vevőnél, akár az utolsó fillérig. A Cargo értékesítését össze lehetett volna kapcsolni at utasszállítási ágazat párhuzamos eladásával. A vevőnek komoly minőségnövelő invesztíciókat kellett volna garantálni - szerződés alapján. A kormányzat nyugodtan fenntarthatta volna társadalmi szerepvállalásait, így a kedvezményes nyugdíjas-és diákjegyek szociális finanszírozását, annak ellenére, hogy az üzemeltetést és a tulajdonosi joggyakorlást egy piaci szereplő végezte volna.
Valahogy több bizodalmunk van a magántőkében mint az évtizedek óta kudarc-és csődlavinát görgető államban. Hogy a piaci alapokra helyezett sínpárüzem csak vér, izzadság és könnyek árán realizálódhatna? Hogy szükség lenne komoly volumenű leépítésekre, a bliccelők szigorú üldözésére, teljes vállalati átvilágításra, a menedzsment vaskezű szakmai be-és elszámoltatására? Úgy bizony. De ha összeadnánk, az elmúlt száz évben mennyit fordítottunk a vasútra úgy, hogy ugyanazon kritikán aluli színvonalat kaptuk, talán nem is látszik olyan horribilis árnak. De mindez csupán ábránd. Hogy stílszerűen rántsuk vissza a tényekhez az olvasót: ez a vonat már elment. Csak keserűen integethetünk utána.