Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"812f50a1-0c6b-4515-9bf3-967db747b89e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nem tudni, hogyan került oda az állat.","shortLead":"Nem tudni, hogyan került oda az állat.","id":"20250208_melytengeri-hal-tenerife-tengerpart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/812f50a1-0c6b-4515-9bf3-967db747b89e.jpg","index":0,"item":"4a83cc52-7e01-4f28-994f-522336a32866","keywords":null,"link":"/elet/20250208_melytengeri-hal-tenerife-tengerpart","timestamp":"2025. február. 08. 11:36","title":"Ijesztő mélytengeri hal bukkant fel Tenerife partjainál - videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b37ff96c-66fa-4289-a7ec-0029c28b08f7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főpolgármester szerint, ami a kormánytól az arab befektetőnek járt volna, az jár a budapestieknek is.","shortLead":"A főpolgármester szerint, ami a kormánytól az arab befektetőnek járt volna, az jár a budapestieknek is.","id":"20250207_karacsony-zaszlo-rakosrendezo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b37ff96c-66fa-4289-a7ec-0029c28b08f7.jpg","index":0,"item":"d8e25805-39cb-4db6-a1cc-9cdea3d8bb9f","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_karacsony-zaszlo-rakosrendezo","timestamp":"2025. február. 07. 18:53","title":"Karácsony Gergely már ki is tűzte a főváros zászlaját Rákosrendezőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9ad771b-462c-4c09-94c0-9e7ff775aae8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A gyalogosnak nem tetszett, hogy a járdán rollerezik.","shortLead":"A gyalogosnak nem tetszett, hogy a járdán rollerezik.","id":"20250207_rolleres-gyalogos-vita-utes-eletveszelyes-serules-birosag-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9ad771b-462c-4c09-94c0-9e7ff775aae8.jpg","index":0,"item":"de88b107-0bd9-4d95-a665-ebafd4829703","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_rolleres-gyalogos-vita-utes-eletveszelyes-serules-birosag-itelet","timestamp":"2025. február. 07. 15:54","title":"Beszólt a gyalogos a rolleresnek, aki úgy megütötte, hogy életveszélyesen megsérült","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25bcf56e-db03-4faa-83b5-fca307603a93","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Kilenc utas és egy pilóta volt a gépen, amelynek darabjait egy jégtáblán találták meg. Ez a harmadik amerikai légi szerencsétlenség két hét alatt.","shortLead":"Kilenc utas és egy pilóta volt a gépen, amelynek darabjait egy jégtáblán találták meg. Ez a harmadik amerikai légi...","id":"20250208_Alaszka-eltunt-repulo-lezuhant-meghaltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25bcf56e-db03-4faa-83b5-fca307603a93.jpg","index":0,"item":"6721c6be-282f-48fb-a556-dae5585decf8","keywords":null,"link":"/vilag/20250208_Alaszka-eltunt-repulo-lezuhant-meghaltak","timestamp":"2025. február. 08. 08:16","title":"Alaszka felett eltűnt gép: mindenki meghalt a fedélzeten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"411de21b-d87f-49de-b7dc-4ba3d46efd6f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyre többször és egyre nagyobb mennyiségben érik el Magyarországot is a Szaharából induló porviharok. A levegő minőségének romlása mellett azonban akadnak még olyan területek, ahol ideje lenne beépíteni az elemzésekbe, előrejelzésekbe a porviharok hatásait – hívják fel a figyelmet magyar kutatók.","shortLead":"Egyre többször és egyre nagyobb mennyiségben érik el Magyarországot is a Szaharából induló porviharok. A levegő...","id":"20250207_szaharai-porviharok-napelemes-rendszerek-hatasok-energiatermeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/411de21b-d87f-49de-b7dc-4ba3d46efd6f.jpg","index":0,"item":"356128a5-5709-4564-bff4-d9745729b8ea","keywords":null,"link":"/tudomany/20250207_szaharai-porviharok-napelemes-rendszerek-hatasok-energiatermeles","timestamp":"2025. február. 07. 13:03","title":"A magyar napelemek működése forog kockán: egyre több a szaharai porvihar Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55482e4f-909b-46cb-9e5d-0c343ac6d0e5","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A zebrán vágott a busz elé az autós, majd rátaposott a fékre.","shortLead":"A zebrán vágott a busz elé az autós, majd rátaposott a fékre.","id":"20250207_mini-cooper-szabalytalan-elozes-buntetofekezes-busz-rakospalota-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55482e4f-909b-46cb-9e5d-0c343ac6d0e5.jpg","index":0,"item":"15e27e32-5032-490e-a474-3e82b6e79523","keywords":null,"link":"/cegauto/20250207_mini-cooper-szabalytalan-elozes-buntetofekezes-busz-rakospalota-video","timestamp":"2025. február. 07. 14:32","title":"Tömött busz előtt büntetőfékezett egy autós Rákospalotán – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a639efb6-7c84-4742-b342-36f49b385d98","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Sem ő, sem a cégek nem árulták el, hogy mi volt Lánczi Tamás dolga a lobbiszervezetben.","shortLead":"Sem ő, sem a cégek nem árulták el, hogy mi volt Lánczi Tamás dolga a lobbiszervezetben.","id":"20250207_lanczi-tamas-magyar-sorgyartok-szovetsege-fizetes-szuverenitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a639efb6-7c84-4742-b342-36f49b385d98.jpg","index":0,"item":"9110c31c-3b36-4237-829f-0589bbb88004","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250207_lanczi-tamas-magyar-sorgyartok-szovetsege-fizetes-szuverenitas","timestamp":"2025. február. 07. 21:13","title":"Külföldi tulajdonú sörgyárak szövetségétől kapott fizetést a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1800ab02-34e9-4d95-9772-b836ab7a0a70","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ideális esetben, ha sikerül minden engedélyt megszerezni, már nyáron többségi tulajdonosa lehet az MVM az E.On romániai leányának. Orosz gázt Romániába szállítani költséges volna, mikor az országnak bőven van saját kitermelése, így ilyesmi nem várható nagy mennyiségben.","shortLead":"Ideális esetben, ha sikerül minden engedélyt megszerezni, már nyáron többségi tulajdonosa lehet az MVM az E.On romániai...","id":"20250207_mvm-vezer-romania-gazellatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1800ab02-34e9-4d95-9772-b836ab7a0a70.jpg","index":0,"item":"d58a2425-595c-4c0a-a3f1-dd28c5b3b24e","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_mvm-vezer-romania-gazellatas","timestamp":"2025. február. 07. 11:49","title":"Az MVM-vezér elmondta, mennyi orosz gázt akarnak Romániába vinni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A MÁV – a pártállami mamutvállalatok egyik utolsó őskövületeként – riasztóan alacsony hatékonysággal üzemel. Pár jelentéktelen mellékvonal bezárása tüneti kezelésnek se vehető. Utóbbi körülbelül olyan, mintha a zuhanó léghajó utasai tömött bőröndjeik helyett aprópénzüket dobálnák le. Ráadásul nemrég került eladásra a cég szinte egyetlen piacképes ágazata, a teherszállítás. Értékesítésének konstrukciója nem igazán kedvez az utasbarát szolgáltatás létrejöttének.
MÁV Nagyttétény-Diósd állomás WC-je.
A pályaudvarokon felhangzó MÁV-szignált hallva a kisemberből bő lére eresztve jönnek a vizuális asszociációk. Lassú, koszos, ócska, rosszul fűtött szerelvények, penetráns bűzt árasztó WC-helyiségekkel. Rendszeres késések, átszállásnál tumultus, óriáskígyó nagyságú sorok a jegypénztáraknál. Fenti képek olyannyira berögzültek, hogy a valóban létező pozitív ellenpéldák nemigen semlegesítik őket. A társaság szolgáltatásait igénybe vevők gyakran a mindenkori kormányt hibáztatják. Pedig a ’80-as években nagyjából ugyanígy nézett ki egy személyvonat belseje, mint jelenleg. A probléma rendszerszintű, amely nem oldódik meg pusztán a vezetőség ciklusonkénti (netán gyakoribb) lecserélgetésével. Szóban forgó cég egy vízfejű dinoszaurusz, amely az elmúlt húsz évben is állami támogatásból működött. Amikor papíron csökkent is a veszteség, az legtöbbször nem a gazdaságos működésnek, hanem a büdzséapanázs növekedésének volt betudható.
Az állami óriáscég mindenkori irányítása - bármennyire is hangoztatja a fordítottját - nem érdekelt benne, hogy a MÁV nyereséges, de legalább nullszaldós legyen. Egy magáncégnél a helytelen üzletpolitikát a tulajdonosok pénze bánja. Köztulajdonú vállalatnál a deficithalmozót legfeljebb jókora végkielégítéssel szélnek eresztik. Az általa felhalmozott tartozást pedig fizethetik a közteherviselők, azaz mi valamennyien. Vannak persze nyereséges ő állami vállalkozások. Ilyen pl. a Szerencsejáték Rt - a sorshúzás, sportfogadás, stb. olyan üzlet, amit még a legrosszabb gazda sem képes tönkretenni. Emellett a lottó- és totójáték monopóliumot élvez. A tömegközlekedésben viszont sikerült elérni, hogy ugyanazon viszonylatban közlekedik buszjárat, negyedrésznyi kihasználtsággal és félig telt vonatszerelvény. Más kérdés, hogy sokan azért döntenek a Volán mellett, mivel igen gyakran kulturáltabb utasteret biztosít, mint egy lepukkant személyvonat.
De a gond mégsem az, hogy a távolsági buszok „elszívják” a MÁV utasait. Tudjuk, nincs az a rekordbevétel, amit ne lehetne elpazarolni, szétfolyatni egy elefántkórban szenvedő behemótcég eresztékein át. Így felszisszenhetünk, amikor halljuk: „a MÁV elsősorban a szolgáltatás minőségének javítására költi a kapott több mint 100 milliárd forintot.”, amihez a Cargo eladása révén jutott. Mondhatni, pont ettől féltünk. Gazdaságtalan beruházásokkal, látszatintézkedésekkel az összeg simán elverhető pár év során. Feneketlen bendőként elnyeli a túlsúlyos cégóriás. Talán szerencsésebb lett volna, ha az a pénz marad a vevőnél, akár az utolsó fillérig. A Cargo értékesítését össze lehetett volna kapcsolni at utasszállítási ágazat párhuzamos eladásával. A vevőnek komoly minőségnövelő invesztíciókat kellett volna garantálni - szerződés alapján. A kormányzat nyugodtan fenntarthatta volna társadalmi szerepvállalásait, így a kedvezményes nyugdíjas-és diákjegyek szociális finanszírozását, annak ellenére, hogy az üzemeltetést és a tulajdonosi joggyakorlást egy piaci szereplő végezte volna.
Valahogy több bizodalmunk van a magántőkében mint az évtizedek óta kudarc-és csődlavinát görgető államban. Hogy a piaci alapokra helyezett sínpárüzem csak vér, izzadság és könnyek árán realizálódhatna? Hogy szükség lenne komoly volumenű leépítésekre, a bliccelők szigorú üldözésére, teljes vállalati átvilágításra, a menedzsment vaskezű szakmai be-és elszámoltatására? Úgy bizony. De ha összeadnánk, az elmúlt száz évben mennyit fordítottunk a vasútra úgy, hogy ugyanazon kritikán aluli színvonalat kaptuk, talán nem is látszik olyan horribilis árnak. De mindez csupán ábránd. Hogy stílszerűen rántsuk vissza a tényekhez az olvasót: ez a vonat már elment. Csak keserűen integethetünk utána.