Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"db80b712-63b6-4725-b0e2-8ee0fa568876","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem mellesleg félmérföldön is a leggyorsabb a világon. ","shortLead":"Nem mellesleg félmérföldön is a leggyorsabb a világon. ","id":"20250508_rekordot-dontott-a-Koenigsegg-Jesko","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db80b712-63b6-4725-b0e2-8ee0fa568876.jpg","index":0,"item":"e9fa338f-439c-41bf-a49d-a3e593d549f7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_rekordot-dontott-a-Koenigsegg-Jesko","timestamp":"2025. május. 11. 08:11","title":"Gyorsabb 100–200-ra, mint 0–100-ra: újabb rekordot döntött a Koenigsegg Jesko","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b75e16b3-a7b3-498c-a945-c1e45c0ce223","c_author":"MTI","category":"sport","description":"A nemzetközi versenyen résztvevő profi kerékpárosokhoz szerdán bárki csatlakozhat.","shortLead":"A nemzetközi versenyen résztvevő profi kerékpárosokhoz szerdán bárki csatlakozhat.","id":"20250512_tour-de-hongrie-budapest-lezarasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b75e16b3-a7b3-498c-a945-c1e45c0ce223.jpg","index":0,"item":"989dbd46-cc75-441f-8979-91045c1f30ef","keywords":null,"link":"/sport/20250512_tour-de-hongrie-budapest-lezarasok","timestamp":"2025. május. 12. 14:37","title":"Indul a Tour de Hongrie, lezárások lesznek Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f42a34f-1e30-432a-8140-6b00c5229f66","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Az érzelmileg elérhető, támogató, dicsérő szülő sokat segíthet, hogy a gyereke ne roppanjon össze az érettségivel, felvételivel járó stressztől. Mi nyomasztja ilyenkor a diákokat? Miért fontos a mentalizáció, illetve B és C terv készítése? Milyen viselkedés esetén érdemes szakembert felkeresni? És mi a teendő, ha a megmérettetés reggelén a gyerek bepánikol és nem akar elmenni vizsgázni?","shortLead":"Az érzelmileg elérhető, támogató, dicsérő szülő sokat segíthet, hogy a gyereke ne roppanjon össze az érettségivel...","id":"20250511_Vizsgazik-a-gyerek_Hogyan-tamogassuk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f42a34f-1e30-432a-8140-6b00c5229f66.jpg","index":0,"item":"4265828e-479e-4bad-a5a7-5f5aa7807094","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250511_Vizsgazik-a-gyerek_Hogyan-tamogassuk","timestamp":"2025. május. 11. 18:31","title":"Vizsgázik a gyerek – Hogyan támogassuk?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"019ca6b1-17ce-46ef-9730-e32019aabfeb","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"A MOHU az idei évtől sűrűbben viszi el a szelektíven gyűjtött hulladékot: ahol eddig csak havonta egyszer ürítették a papíros, műanyagos vagy fémes kukákat, ott mostantól kétszer gyakrabban számíthatunk a szállításra. Ez az 5000 lakost meghaladó településeket érinti, összesen 96 várost. Emellett folytatódik az is, hogy a korábban használt szelektív zsákokat kukákra cserélik.","shortLead":"A MOHU az idei évtől sűrűbben viszi el a szelektíven gyűjtött hulladékot: ahol eddig csak havonta egyszer ürítették...","id":"20250410_szelektiv-kukak_hulladekgyujtes_mohu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/019ca6b1-17ce-46ef-9730-e32019aabfeb.jpg","index":0,"item":"957e2935-36ff-475f-84ee-c9f387b4a2e9","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250410_szelektiv-kukak_hulladekgyujtes_mohu","timestamp":"2025. május. 11. 15:30","title":"Zsákok helyett gyakrabban ürülő szelektív kukák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c047f4b-e304-45b4-ae12-f2cfb311a317","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az önkormányzat arra kér mindenkit, hogy körültekintően járja a természetet.","shortLead":"Az önkormányzat arra kér mindenkit, hogy körültekintően járja a természetet.","id":"20250512_medve-nograd-kisecset-kokereszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c047f4b-e304-45b4-ae12-f2cfb311a317.jpg","index":0,"item":"871ef42c-86ed-4318-a5ef-85ddb6481eee","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_medve-nograd-kisecset-kokereszt","timestamp":"2025. május. 12. 10:58","title":"Medve tűnt fel Nógrádban, a kisecseti kőkeresztnél látták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bdc761ea-a90b-4102-9377-f0bbf5190643","c_author":"Tornyos Kata","category":"elet","description":"Az arány némiképp javult a Ringier Hungary szócikkszerkesztő maratonjának köszönhetően, ahol elszánt önkéntesek sora gépelt azért, hogy több nőről olvashassunk az internetes lexikonban. ","shortLead":"Az arány némiképp javult a Ringier Hungary szócikkszerkesztő maratonjának köszönhetően, ahol elszánt önkéntesek sora...","id":"20250512_Wikipedia-nok-egyenjogusag-ferfiak-szocikk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bdc761ea-a90b-4102-9377-f0bbf5190643.jpg","index":0,"item":"d61f2115-42b6-4b59-83c6-bd75b0247004","keywords":null,"link":"/elet/20250512_Wikipedia-nok-egyenjogusag-ferfiak-szocikk","timestamp":"2025. május. 12. 15:37","title":"Az online térben is hátrány éri a nőket – a magyar nyelvű Wikipédia-szócikkek mindössze 15,6 százaléka szól róluk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba849e1b-9884-4417-8a5f-4c83130b897d","c_author":"Parászka Boróka","category":"360","description":"A várakozásoknak megfelelően, de azokat felülmúló arányban nyerte a román elnökválasztás első fordulóját a szélsőjobboldali George Simion. A kérdés, hogy összeáll-e az őt megállítani képes szövetség Nicusor Dan bukaresti főpolgármester mögött.","shortLead":"A várakozásoknak megfelelően, de azokat felülmúló arányban nyerte a román elnökválasztás első fordulóját...","id":"20250511_hvg-roman-elnokvalasztas-szelsojobb-george-simion-nicusor-dan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba849e1b-9884-4417-8a5f-4c83130b897d.jpg","index":0,"item":"88b3e81f-d3c3-4a3f-ba86-103873866502","keywords":null,"link":"/360/20250511_hvg-roman-elnokvalasztas-szelsojobb-george-simion-nicusor-dan","timestamp":"2025. május. 11. 10:30","title":"Egységfront építésével próbálják megállítani Romániában a magyarellenes Orbán-követő széljobbos elnökjelöltet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e14f3f6-9415-4c40-a8f7-48f65643a3f0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Románia északkeleti részén, Szucsáva megyében helyenként vastagabb, 10 centit meghaladó hótakaró alakult ki.","shortLead":"Románia északkeleti részén, Szucsáva megyében helyenként vastagabb, 10 centit meghaladó hótakaró alakult ki.","id":"20250511_Majusi-havazas-a-Keleti-Karpatokban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e14f3f6-9415-4c40-a8f7-48f65643a3f0.jpg","index":0,"item":"b5b7b7e5-a000-4f28-b7ec-f8798efe4e6f","keywords":null,"link":"/elet/20250511_Majusi-havazas-a-Keleti-Karpatokban","timestamp":"2025. május. 11. 18:26","title":"Májusi havazás a Keleti-Kárpátokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A MÁV – a pártállami mamutvállalatok egyik utolsó őskövületeként – riasztóan alacsony hatékonysággal üzemel. Pár jelentéktelen mellékvonal bezárása tüneti kezelésnek se vehető. Utóbbi körülbelül olyan, mintha a zuhanó léghajó utasai tömött bőröndjeik helyett aprópénzüket dobálnák le. Ráadásul nemrég került eladásra a cég szinte egyetlen piacképes ágazata, a teherszállítás. Értékesítésének konstrukciója nem igazán kedvez az utasbarát szolgáltatás létrejöttének.
MÁV Nagyttétény-Diósd állomás WC-je.
A pályaudvarokon felhangzó MÁV-szignált hallva a kisemberből bő lére eresztve jönnek a vizuális asszociációk. Lassú, koszos, ócska, rosszul fűtött szerelvények, penetráns bűzt árasztó WC-helyiségekkel. Rendszeres késések, átszállásnál tumultus, óriáskígyó nagyságú sorok a jegypénztáraknál. Fenti képek olyannyira berögzültek, hogy a valóban létező pozitív ellenpéldák nemigen semlegesítik őket. A társaság szolgáltatásait igénybe vevők gyakran a mindenkori kormányt hibáztatják. Pedig a ’80-as években nagyjából ugyanígy nézett ki egy személyvonat belseje, mint jelenleg. A probléma rendszerszintű, amely nem oldódik meg pusztán a vezetőség ciklusonkénti (netán gyakoribb) lecserélgetésével. Szóban forgó cég egy vízfejű dinoszaurusz, amely az elmúlt húsz évben is állami támogatásból működött. Amikor papíron csökkent is a veszteség, az legtöbbször nem a gazdaságos működésnek, hanem a büdzséapanázs növekedésének volt betudható.
Az állami óriáscég mindenkori irányítása - bármennyire is hangoztatja a fordítottját - nem érdekelt benne, hogy a MÁV nyereséges, de legalább nullszaldós legyen. Egy magáncégnél a helytelen üzletpolitikát a tulajdonosok pénze bánja. Köztulajdonú vállalatnál a deficithalmozót legfeljebb jókora végkielégítéssel szélnek eresztik. Az általa felhalmozott tartozást pedig fizethetik a közteherviselők, azaz mi valamennyien. Vannak persze nyereséges ő állami vállalkozások. Ilyen pl. a Szerencsejáték Rt - a sorshúzás, sportfogadás, stb. olyan üzlet, amit még a legrosszabb gazda sem képes tönkretenni. Emellett a lottó- és totójáték monopóliumot élvez. A tömegközlekedésben viszont sikerült elérni, hogy ugyanazon viszonylatban közlekedik buszjárat, negyedrésznyi kihasználtsággal és félig telt vonatszerelvény. Más kérdés, hogy sokan azért döntenek a Volán mellett, mivel igen gyakran kulturáltabb utasteret biztosít, mint egy lepukkant személyvonat.
De a gond mégsem az, hogy a távolsági buszok „elszívják” a MÁV utasait. Tudjuk, nincs az a rekordbevétel, amit ne lehetne elpazarolni, szétfolyatni egy elefántkórban szenvedő behemótcég eresztékein át. Így felszisszenhetünk, amikor halljuk: „a MÁV elsősorban a szolgáltatás minőségének javítására költi a kapott több mint 100 milliárd forintot.”, amihez a Cargo eladása révén jutott. Mondhatni, pont ettől féltünk. Gazdaságtalan beruházásokkal, látszatintézkedésekkel az összeg simán elverhető pár év során. Feneketlen bendőként elnyeli a túlsúlyos cégóriás. Talán szerencsésebb lett volna, ha az a pénz marad a vevőnél, akár az utolsó fillérig. A Cargo értékesítését össze lehetett volna kapcsolni at utasszállítási ágazat párhuzamos eladásával. A vevőnek komoly minőségnövelő invesztíciókat kellett volna garantálni - szerződés alapján. A kormányzat nyugodtan fenntarthatta volna társadalmi szerepvállalásait, így a kedvezményes nyugdíjas-és diákjegyek szociális finanszírozását, annak ellenére, hogy az üzemeltetést és a tulajdonosi joggyakorlást egy piaci szereplő végezte volna.
Valahogy több bizodalmunk van a magántőkében mint az évtizedek óta kudarc-és csődlavinát görgető államban. Hogy a piaci alapokra helyezett sínpárüzem csak vér, izzadság és könnyek árán realizálódhatna? Hogy szükség lenne komoly volumenű leépítésekre, a bliccelők szigorú üldözésére, teljes vállalati átvilágításra, a menedzsment vaskezű szakmai be-és elszámoltatására? Úgy bizony. De ha összeadnánk, az elmúlt száz évben mennyit fordítottunk a vasútra úgy, hogy ugyanazon kritikán aluli színvonalat kaptuk, talán nem is látszik olyan horribilis árnak. De mindez csupán ábránd. Hogy stílszerűen rántsuk vissza a tényekhez az olvasót: ez a vonat már elment. Csak keserűen integethetünk utána.