Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"05b6c872-2a1c-42f9-b7ae-ceae4b1cc826","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az ING Bank vezető elemzője szerint a növekedési kilátások borúsak, a kereslet tartós hiánya pedig az eddig munkaerőt tartalékolókat is a leépítések irányába löki.","shortLead":"Az ING Bank vezető elemzője szerint a növekedési kilátások borúsak, a kereslet tartós hiánya pedig az eddig munkaerőt...","id":"20250523_elemzo-munkanelkuliseg-foglalkoztatottsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05b6c872-2a1c-42f9-b7ae-ceae4b1cc826.jpg","index":0,"item":"01677338-0042-4712-9388-2123f45eb73c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250523_elemzo-munkanelkuliseg-foglalkoztatottsag","timestamp":"2025. május. 23. 10:20","title":"Elemző: A magyar gazdaság 2022 közepe óta tartó stagnálása most már kezd begyűrűzni a munkaerőpiacra is, több leépítés is jöhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15ed11b0-b018-412e-9493-249a17d11afe","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A főváros VII. kerületében ütöttek rajta a rendőrök a kristállyal kereskedő férfiakra.","shortLead":"A főváros VII. kerületében ütöttek rajta a rendőrök a kristállyal kereskedő férfiakra.","id":"20250523_Ratortek-a-zsaruk-az-ajtot-a-drogdilerekre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15ed11b0-b018-412e-9493-249a17d11afe.jpg","index":0,"item":"0cc4d60b-5395-4f5b-8e44-36fe4594b606","keywords":null,"link":"/itthon/20250523_Ratortek-a-zsaruk-az-ajtot-a-drogdilerekre","timestamp":"2025. május. 23. 10:10","title":"Rátörték a zsaruk az ajtót a drogdílerekre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dd1e5960-73c5-4509-bd34-fa142696d3c0","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A támadás gyanúsítottját elfogták.","shortLead":"A támadás gyanúsítottját elfogták.","id":"20250523_nemetorszag-hamburg-fopalyaudvar-keses-tamadas-serultek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dd1e5960-73c5-4509-bd34-fa142696d3c0.jpg","index":0,"item":"afd7155b-d53c-4122-9752-de6067618cfc","keywords":null,"link":"/vilag/20250523_nemetorszag-hamburg-fopalyaudvar-keses-tamadas-serultek","timestamp":"2025. május. 23. 19:44","title":"Késes támadó sebesített meg tizenkét embert a hamburgi főpályaudvaron, életveszélyes sérültek is vannak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d701e406-a00a-463e-b13b-8a6905f6c751","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai mérnökök speciális nanorészecskével ellátott lágy kontanktlencsét készítettek, ami úgy teszi láthatóvá az infravörös fényt, hogy külső áramforrás sem kell hozzá.","shortLead":"Kínai mérnökök speciális nanorészecskével ellátott lágy kontanktlencsét készítettek, ami úgy teszi láthatóvá...","id":"20250523_szuperlatas-kontaktlencse-infravoros-feny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d701e406-a00a-463e-b13b-8a6905f6c751.jpg","index":0,"item":"9fef4830-295d-4410-b711-2f7c7a28834d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250523_szuperlatas-kontaktlencse-infravoros-feny","timestamp":"2025. május. 23. 20:03","title":"Szuperlátást ad az embernek az új kínai kontaktlencse","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4851cd7-1d4f-4bff-9a9f-e8e6b5c026f7","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"A kínai autógyártó szédületes tempóban tarolná le az Európai Unió piacát, ebben játszhat kulcsszerepet a szegedi gyár és a budapesti fejlesztési központ. De felmerülhet egy újabb akkugyár telepítése is.","shortLead":"A kínai autógyártó szédületes tempóban tarolná le az Európai Unió piacát, ebben játszhat kulcsszerepet a szegedi gyár...","id":"20250523_BYD-europai-kozpont-Budapest-szegedi-gyar-terjeszkedes-akkugyar-befektetesek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4851cd7-1d4f-4bff-9a9f-e8e6b5c026f7.jpg","index":0,"item":"6e55d7d5-67cb-417e-872d-44bae9d761e8","keywords":null,"link":"/360/20250523_BYD-europai-kozpont-Budapest-szegedi-gyar-terjeszkedes-akkugyar-befektetesek","timestamp":"2025. május. 23. 17:30","title":"Agresszívan rúgja rá az ajtót Európára a BYD, a magyarországi terjeszkedés a leglátványosabb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ae07b97-2345-4f8c-a4a8-497ea1549794","c_author":"Folk György (EUrologus)","category":"360","description":"Drasztikusan szűkítette és két évvel elhalasztotta a vállalatok ESG-jelentésének tavaly ősszel véglegesített kötelező alkalmazását az Európai Unió. Bürokráciacsökkentésre hivatkoznak, ám egyúttal a kontinens klímacéljai elérését is kitolják. Teljes hátraarcról van szó?","shortLead":"Drasztikusan szűkítette és két évvel elhalasztotta a vállalatok ESG-jelentésének tavaly ősszel véglegesített kötelező...","id":"20250524_hvg-lazitasi-szakasz-esg-fekezett-ambicio-europai-unio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ae07b97-2345-4f8c-a4a8-497ea1549794.jpg","index":0,"item":"3d3a8e9c-2920-4d6a-a89a-e35bf1ede211","keywords":null,"link":"/360/20250524_hvg-lazitasi-szakasz-esg-fekezett-ambicio-europai-unio","timestamp":"2025. május. 24. 12:00","title":"Amikor az EU is fénysebességgel dönt: visszavesz a zöldítési tervekből Brüsszel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5944bd75-3d3e-4b79-9ed4-ec846bb8d51b","c_author":"MTI","category":"kultura","description":"A rendező Dzsafar Panahit 2009-ben húsz évre eltiltotta a filmkészítéstől az iráni rezsim.","shortLead":"A rendező Dzsafar Panahit 2009-ben húsz évre eltiltotta a filmkészítéstől az iráni rezsim.","id":"20250524_cannes-filmfesztival-arany-palma-dzsafar-panahi-egy-egyszeru-baleset-film","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5944bd75-3d3e-4b79-9ed4-ec846bb8d51b.jpg","index":0,"item":"5f0b60d7-b605-4742-b834-941088bfaea9","keywords":null,"link":"/kultura/20250524_cannes-filmfesztival-arany-palma-dzsafar-panahi-egy-egyszeru-baleset-film","timestamp":"2025. május. 24. 21:14","title":"Titokban forgatott, rezsimellenes iráni film kapta az Arany Pálmát Cannes-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb110c0e-e8c5-4bec-be19-45ff62c76c8a","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Megfelelő körülmények között szinte bárki hajlamos lehet arra, hogy tévhiteket és összeesküvés-elméleteket kövessen, nem csoda, hogy manapság már az elitben is egyre többen hangoztatnak efféle nézeteket. Mi az a tévhittölcsér és hogyan lehet lecsúszni benne? Miért hajlamosabbak a szemléletbeli eltévelyedésre azok, akik anyagi gondokkal küszködnek vagy narcisztikus személyiségek? ","shortLead":"Megfelelő körülmények között szinte bárki hajlamos lehet arra, hogy tévhiteket és összeesküvés-elméleteket kövessen...","id":"20250524_Ezert-latjuk-sokan-torz-lencsen-at-a-vilagot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb110c0e-e8c5-4bec-be19-45ff62c76c8a.jpg","index":0,"item":"54cf7d60-776f-425f-8c69-06dbb791ee5a","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250524_Ezert-latjuk-sokan-torz-lencsen-at-a-vilagot","timestamp":"2025. május. 24. 18:40","title":"Ezért látjuk sokan torz lencsén át a világot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Malév és a pilótákat tömörítő szakszervezet közti tárgyalások a hét elején megfeneklettek. A pilóták sztrájkot helyeztek kilátásba. Az orosz tulajdonos, Borisz Abramovics cége csődbe ment, a magyarországi fejlesztési tervek veszélybe kerültek. Ám máig nem tudni, mire kötelezte el magát, a privatizációs szerződés titkait gondosan őrzik a páncélszekrényekben, még a szakszervezeti vezetők sem pillanthatnak bele. A szakszervezet az ombudsmanhoz fordulna.
"Nem biztos, hogy a Malév megéri a telet" - jósolja Ferenczi Zsolt, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének (Hunalpa) ügyvivője. Száztíz pilóta kapott értesítést arról, hogy szerepelnek a csoportos létszámleépítésben, és őket más alkalmazottak követhetik. A hvg.hu-nak nyilatkozva Ferenczi arra hívta föl a figyelmet, hogy az elmúlt öt évet a pilóták végigtúlórázták és a vállalati menedzsment nem az alapteljesítmény, hanem a túlórázott teljesítmények alapján számolta ki az általa szükségesnek tartott pilótalétszámot. „Úgy tűnik, mintha a tulajdonos el akarná sorvasztani a Malévet” – fogalmazott Ferenczi. „Nem látok hosszú távú stratégiát. Hiányzik a koncepció és a szakértelem” – tette hozzá.
A mostani tárgyalásokról elmondta: múlt pénteken Borisz Abramoviccsal, a cég igazgatóságának elnökével tárgyaltak és abban állapodtak meg, hogy hétfőn ismét asztalhoz ülnek. Hétfőn – legnagyobb megdöbbenésükre – nem Abramovics, hanem Leonov Péter vezérigazgató jött el a tárgyalásokra. A hétfői megbeszélések anélkül szakadtak félbe, hogy a felek bármilyen eredményt föl tudtak volna mutatni.
A Hunalpa keddi közgyűlése egyhangú szavazással fölhatalmazta az ügyvivői testületet a sztrájk előkészítésének kidolgozására. „Ebből még nem következik automatikusan, hogy lesz sztrájk” – hangsúlyozta Ferenczi. Hogy pontosan mikor lesz, ha lesz, azt nem tudta megmondani, de mindenképpen ebben a hónapban. A szakszervezeti ügyvivő arra sem tudott választ adni, hogy az esetleges sztrájk hány napig tartana. Nehezményezi, hogy az Airbridge és az ÁPV Zrt. közötti privatizációs szerződésbe nem nézhet bele, még a munkavállalókkal foglalkozó részekbe sem. Ezért fontolóra vették, hogy ombudsmani segítséget vesznek igénybe.
Ferenczi „elképesztőnek” tartja, hogy a Malévnak romániai és moldáviai pilótái vannak. Szerinte az Európai Unió nagy szabadsága ellenére a gyakorlatban teljesen elképzelhetetlen, hogy egy magyar pilótát nemzeti légitársaság, például az Air France alkalmazzon. Ugyanakkor Németh Krisztina, a Malév kommunikációs vezetője szerint a romániai és a moldáviai pilóták nem a Malév alkalmazottai, hanem úgynevezett wetleasing-konstrukcióval dolgoznak a Malévnál – vagyis a repülőgépet annak személyzetével együtt bérli a Malév a Carpatairtől és a Moldavian Airtől. Ferenczi erre úgy reagált: ez igaz, de azt nem vizsgálta a Malév, hogy a külföldiek helyett nem vezethetnék-e ezeket a gépeket a Malév pilótái. Hozzátette: szeptember 30-án a cégvezetéstől kaptak egy ajánlatot, ami teljesen elfogadhatatlan számukra, de erről részleteket nem mondhat.
Az ügyvivő felhívta a figyelmet, hogy a Malév adminisztrációs apparátusa jóval népesebb, mint más, hasonló gépparkkal üzemelő légitársaságoké. Míg a RyanAir például száznegyven gépet üzemeltet húszfős menedzsmenttel, addig a Malév tele van a legkülönbözőbb igazgatóságokkal és osztályokkal.
Ferenczi hangsúlyozta: az orosz tulajdonosok a Malév privatizációjakor jelentős fejlesztéseket ígértek meg, viszont az Abramovics tulajdonában lévő Air Union csődje szerinte arra utal, hogy a fejlesztésekből nem lesz semmi. Ráadásul tavaly megkezdődött a létszám- és kapacitáscsökkentés. A szakszervezeti vezető úgy tudja, hogy míg 2007-ban 28 gépet üzemeltetett a cég, addig ez a szám 2010-ban a tervek szerint csak 17 lesz. Nehezményezi azt is, hogy akkor szüntették meg a New York-i és a torontói járatot, amikor küszöbön áll az Egyesült Államokba utazók vízummentessége.
A Malév „feneketlen hordó” voltát Ferenczi azzal magyarázta, hogy az állam a rendszerváltáskor nem konszolidálta a légitársaságot. Az összesített mérleg az állam szempontjából még így is pozitív, mert a Malév mindig több adót fizetett be az államnak, mint amennyit az állam ráköltött – tette hozzá.
Mit mond a másik oldal? (Oldaltörés)
Németh Krisztinát, a Malév szóvívője a „szakszervezettel való megegyezés érdekében” nem akart részleteket elárulni a tárgyalásokon képviselt álláspontokról. „Nem akarok a pilótákkal háborúzni a nyilvánosság előtt” – fogalmazott. Fölhívta figyelmünket szeptember végi közleményükre, mely szerint a légitársaság folytatja a szervezet, az útvonalhálózat, a flotta átalakítását és az ehhez szükséges létszám kialakítását. Ennek részeként bezárják a megnyitásuk óta folyamatosan veszteséget termelő hosszú távú járaokat, a cég erőforrásait Európára összpontosítja. Flottáját átalakítja, költséghatékony, lényegesen alacsonyabb fogyasztású gépeket állít forgalomba. […] Megkezdődött az értesítő levelek átadása az érintett munkavállalóknak, köztük 78 pilótának, akikből 31 fő évek óta fizetés nélküli szabadság keretében külföldi légitársaságoknál repül. Ez azt jelenti, hogy a Malévnéál jelenleg szolgáló pilóták közül kevesebb mint 50 fő érintett (közülük 34 fő szolgált a most bezárandó hosszú távú járatokon). ”
Kovács Tibor, az 1300 fős Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet alelnöke, (a LESZ tagjai között a Malév, a Budapest Airport, illetve az ez utóbbi tulajdonában lévő Repülőtéri Üzemanyag-kiszolgáló Kft. alkalmazottai egyaránt megtalálhatók) komolyan tart attól, hogy a pilóták elbocsátása láncreakciót indíthat el. Az üzemanyag-kiszolgálóknál már folyamatban van tizenhat dolgozó elbocsátása. Kovács a hvg.hu-val közölte: október közepén ülésezik a szakszervezet, vélhetően akkor döntenek a sztrájkról.
Az állam nem segítheti ki a Malévot a slamasztikából. Száraz Gábor, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) szóvivője szerint a cégnek adandó tőkeinjekció a kormány hatásköre lenne, de erről nincs szó. Az Európai Unió szabályai ugyanis nemcsak azt nem teszik lehetővé, hogy a Malév állami tulajdonban maradjon, de azt sem, hogy a légitársaságot az állam mentse meg.
A privatizációs szerződés részleteit Száraz nem volt hajlandó a hvg.hu olvasóival megosztani. Azt mondta: az üvegzsebtörvény szerint nem az egész szerződést, csak a két szerződő fél adatait, a szerződés dátumát, hatályát, tárgyát és értékét kell nyilvánosságra hozni, ez pedig megtörtént. Az Airbridge a cégbe történő tőkejuttatást illetően banki garanciákkal alátámasztott kötelezettségeket vállalt, s ezeket maradéktalanul teljesítette – tette hozzá. Az Airbridge öt évig nem adhatja el a részvényeket az állam jóváhagyása nélkül, és az államnak erre az időre visszavásárlási joga van. Arra a kérdésre, hogy az Air Union csődje után érdemes-e Abramovicsban bízni, Száraz úgy válaszolt: az Airbridge eddig minden, a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségét teljesítette, ezért meg lehet bízni benne.
Száraznál jóval szűkszavúbb volt Leonov Péter, aki nemcsak vezérigazgatója a Malévnak, hanem az Airbridge-nek is igazgatósági tagja. A privatizációs szerződés nyilvánosságra hozatala ügyében a hvg.hu-t Leonov a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-hez irányította, ahol egyszer már sikertelenül próbálkoztunk. Leonov – a szakszervezeti vezetőknek némileg ellentmondva – kijelentette: nincs sztrájkhelyzet. Az esetleges állami tőkeinjekcióról a vezérigazgató még ennyit sem árult el. „Nem tudok róla” – mondta.
A pénzügyi nehézségekkel küszködő AirUnion egyik fő részvényese, Borisz Abramovics, aki közvetve tulajdonos a Malévben is, ha akarná se tudná eladni a Malévet, vagy annak vagyonelemeit a privatizációs szerződés szerint.
A Malév rendkívüli közgyűlésén a tulajdonos visszahívta Lambert Zoltán igazgatósági tagot és helyére Erdős Endrét, a Malév vezérigazgatójának tanácsadóját, a Magyar Turizmus Zrt. Igazgatóságának tagját választotta meg.
A Malév finanszírozására az orosz Vnyesekonombank (VEB) 30 millió euró hitelt ad. Az erről szóló megállapodást a múlt héten írta alá a bank és a Malév tulajdonosa, az AirBridge Zrt.