Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"24ec2c87-e34e-4c8f-8eef-addbc5d7ad8f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Volt nála két jelblokkoló, ami eléggé hiteltelenítette a sztorit. ","shortLead":"Volt nála két jelblokkoló, ami eléggé hiteltelenítette a sztorit. ","id":"20250417_Csak-ellenoriztem-zarva-van-e-kocsi-mondta-egy-visszaeso-autofeltoro-Budapesten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24ec2c87-e34e-4c8f-8eef-addbc5d7ad8f.jpg","index":0,"item":"820bff68-71a0-4343-bae1-25bd24db0b38","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Csak-ellenoriztem-zarva-van-e-kocsi-mondta-egy-visszaeso-autofeltoro-Budapesten","timestamp":"2025. április. 17. 08:57","title":"Csak segíteni akart a tulajnak, hogy nyitva a kocsija – mondta egy visszaeső autófeltörő Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b396ba8-70dc-4ed3-96c0-7e09bb1b5a2a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A momentumos politikus azt mondta, nem fogja kifizetni a bírságokat, inkább leüli vagy ledolgozza.","shortLead":"A momentumos politikus azt mondta, nem fogja kifizetni a bírságokat, inkább leüli vagy ledolgozza.","id":"20250417_buntetes-stummer-janos-tuntetesek-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b396ba8-70dc-4ed3-96c0-7e09bb1b5a2a.jpg","index":0,"item":"ba8ab2f9-a871-432c-af3e-0715d0253234","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_buntetes-stummer-janos-tuntetesek-rendorseg","timestamp":"2025. április. 17. 11:31","title":"Csaknem 1 millió forint büntetést kapott Stummer János az elmúlt hetek tüntetéseiért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Marius Dragomir a lapban megjelent cikkében arról ír, hogy a Fidesz okkal tart attól, hogy a Tisza meg fogja verni a 2026-os országgyűlési választásokon. ","shortLead":"Marius Dragomir a lapban megjelent cikkében arról ír, hogy a Fidesz okkal tart attól, hogy a Tisza meg fogja verni...","id":"20250417_euobserver-magyarorszag-europai-unio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570.jpg","index":0,"item":"30922e66-eff8-499f-93d1-c90f3f57ba1d","keywords":null,"link":"/360/20250417_euobserver-magyarorszag-europai-unio","timestamp":"2025. április. 17. 07:30","title":"EUobserver: A következő egy év kritikus lesz Magyarország és az Európai Unió szempontjából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fc3006c-9db7-4dbf-9e58-72de38ca6265","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Továbbra is folyik a 2018-ban indított, 7. cikk szerinti eljárás Magyarországgal szemben. Hétfőn európai parlamenti bizottság érkezett Budapestre, hogy az alapvető jogok érvényesüléséről tájékozódjanak. A tapasztalataikról sajtótájékoztatón számoltak be.","shortLead":"Továbbra is folyik a 2018-ban indított, 7. cikk szerinti eljárás Magyarországgal szemben. Hétfőn európai parlamenti...","id":"20250416_EP-kepviseloi-delegacio-Budapesten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fc3006c-9db7-4dbf-9e58-72de38ca6265.jpg","index":0,"item":"38a5942a-c1a0-46bb-9c88-ab908e06571d","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_EP-kepviseloi-delegacio-Budapesten","timestamp":"2025. április. 16. 15:00","title":"EP-képviselői delegáció Budapesten: A magyar kormány képviselői kifejezetten agresszívan viselkedtek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14230a21-52a5-45cb-aa2a-f9fed3d17775","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Le is szavazták a fideszes indítványt. ","shortLead":"Le is szavazták a fideszes indítványt. ","id":"20250416_Kosa-Lajos-hulyesegnek-minositett-egy-Pride-ot-erinto-fideszes-javaslatot-majd-le-is-szavaztatta-azt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14230a21-52a5-45cb-aa2a-f9fed3d17775.jpg","index":0,"item":"33ace304-ed06-4de7-8fb5-f85370050c67","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Kosa-Lajos-hulyesegnek-minositett-egy-Pride-ot-erinto-fideszes-javaslatot-majd-le-is-szavaztatta-azt","timestamp":"2025. április. 16. 14:58","title":"Tovább szigorította volna a Pride miatt kiszabott bírságot egy fideszes javaslat, de ezt már Kósa Lajos is hülyeségnek minősítette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"977d8ee8-eb3e-4b3c-b09d-222e600f85ca","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Serhou Guirassy mesterhármast szerzett a Dortmundban, de ez is kevés volt a továbbjutáshoz.","shortLead":"Serhou Guirassy mesterhármast szerzett a Dortmundban, de ez is kevés volt a továbbjutáshoz.","id":"20250415_bajnokok-ligaja-borussia-dortmund-fc-barcelona-paris-saint-germain-aston-villa-osszefoglalo-negyeddonto-visszavago-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/977d8ee8-eb3e-4b3c-b09d-222e600f85ca.jpg","index":0,"item":"f915eb87-c5c9-4cd7-923c-cd021498b9eb","keywords":null,"link":"/sport/20250415_bajnokok-ligaja-borussia-dortmund-fc-barcelona-paris-saint-germain-aston-villa-osszefoglalo-negyeddonto-visszavago-ebx","timestamp":"2025. április. 15. 23:00","title":"A Barca és a PSG is közel állt hozzá, hogy elszórakozza többgólos előnyét, de a csoda elmaradt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40c7a3d0-2f27-403c-8781-6bd2e99fd18c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Külön blogbejegyzésben összegezte a Meta a WhatsApp legújabb funkcióit – ezek érintik a csevegéseket, a hívásokat, valamint a csatornákat is. ","shortLead":"Külön blogbejegyzésben összegezte a Meta a WhatsApp legújabb funkcióit – ezek érintik a csevegéseket, a hívásokat...","id":"20250415_meta-whatsapp-uj-funkciok-csevegesek-hivasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40c7a3d0-2f27-403c-8781-6bd2e99fd18c.jpg","index":0,"item":"7700ead1-d8b9-4eb4-acbf-7552074b6161","keywords":null,"link":"/tudomany/20250415_meta-whatsapp-uj-funkciok-csevegesek-hivasok","timestamp":"2025. április. 15. 16:03","title":"Egy sor új funkciót kap a WhatsApp","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az ügyészség szerint az orvos legalább tizenöt páciensét ölte meg.","shortLead":"Az ügyészség szerint az orvos legalább tizenöt páciensét ölte meg.","id":"20250416_nemetorszag-vad-gyilkossag-emberoles-orvos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57.jpg","index":0,"item":"3e335105-ab7a-451b-a1a7-1c159423d2d5","keywords":null,"link":"/vilag/20250416_nemetorszag-vad-gyilkossag-emberoles-orvos","timestamp":"2025. április. 16. 12:48","title":"Halálos koktélt itatott a rábízott gyógyíthatatlan betegekkel egy német orvos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Malév és a pilótákat tömörítő szakszervezet közti tárgyalások a hét elején megfeneklettek. A pilóták sztrájkot helyeztek kilátásba. Az orosz tulajdonos, Borisz Abramovics cége csődbe ment, a magyarországi fejlesztési tervek veszélybe kerültek. Ám máig nem tudni, mire kötelezte el magát, a privatizációs szerződés titkait gondosan őrzik a páncélszekrényekben, még a szakszervezeti vezetők sem pillanthatnak bele. A szakszervezet az ombudsmanhoz fordulna.
"Nem biztos, hogy a Malév megéri a telet" - jósolja Ferenczi Zsolt, a Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesületének (Hunalpa) ügyvivője. Száztíz pilóta kapott értesítést arról, hogy szerepelnek a csoportos létszámleépítésben, és őket más alkalmazottak követhetik. A hvg.hu-nak nyilatkozva Ferenczi arra hívta föl a figyelmet, hogy az elmúlt öt évet a pilóták végigtúlórázták és a vállalati menedzsment nem az alapteljesítmény, hanem a túlórázott teljesítmények alapján számolta ki az általa szükségesnek tartott pilótalétszámot. „Úgy tűnik, mintha a tulajdonos el akarná sorvasztani a Malévet” – fogalmazott Ferenczi. „Nem látok hosszú távú stratégiát. Hiányzik a koncepció és a szakértelem” – tette hozzá.
A mostani tárgyalásokról elmondta: múlt pénteken Borisz Abramoviccsal, a cég igazgatóságának elnökével tárgyaltak és abban állapodtak meg, hogy hétfőn ismét asztalhoz ülnek. Hétfőn – legnagyobb megdöbbenésükre – nem Abramovics, hanem Leonov Péter vezérigazgató jött el a tárgyalásokra. A hétfői megbeszélések anélkül szakadtak félbe, hogy a felek bármilyen eredményt föl tudtak volna mutatni.
A Hunalpa keddi közgyűlése egyhangú szavazással fölhatalmazta az ügyvivői testületet a sztrájk előkészítésének kidolgozására. „Ebből még nem következik automatikusan, hogy lesz sztrájk” – hangsúlyozta Ferenczi. Hogy pontosan mikor lesz, ha lesz, azt nem tudta megmondani, de mindenképpen ebben a hónapban. A szakszervezeti ügyvivő arra sem tudott választ adni, hogy az esetleges sztrájk hány napig tartana. Nehezményezi, hogy az Airbridge és az ÁPV Zrt. közötti privatizációs szerződésbe nem nézhet bele, még a munkavállalókkal foglalkozó részekbe sem. Ezért fontolóra vették, hogy ombudsmani segítséget vesznek igénybe.
Ferenczi „elképesztőnek” tartja, hogy a Malévnak romániai és moldáviai pilótái vannak. Szerinte az Európai Unió nagy szabadsága ellenére a gyakorlatban teljesen elképzelhetetlen, hogy egy magyar pilótát nemzeti légitársaság, például az Air France alkalmazzon. Ugyanakkor Németh Krisztina, a Malév kommunikációs vezetője szerint a romániai és a moldáviai pilóták nem a Malév alkalmazottai, hanem úgynevezett wetleasing-konstrukcióval dolgoznak a Malévnál – vagyis a repülőgépet annak személyzetével együtt bérli a Malév a Carpatairtől és a Moldavian Airtől. Ferenczi erre úgy reagált: ez igaz, de azt nem vizsgálta a Malév, hogy a külföldiek helyett nem vezethetnék-e ezeket a gépeket a Malév pilótái. Hozzátette: szeptember 30-án a cégvezetéstől kaptak egy ajánlatot, ami teljesen elfogadhatatlan számukra, de erről részleteket nem mondhat.
Az ügyvivő felhívta a figyelmet, hogy a Malév adminisztrációs apparátusa jóval népesebb, mint más, hasonló gépparkkal üzemelő légitársaságoké. Míg a RyanAir például száznegyven gépet üzemeltet húszfős menedzsmenttel, addig a Malév tele van a legkülönbözőbb igazgatóságokkal és osztályokkal.
Ferenczi hangsúlyozta: az orosz tulajdonosok a Malév privatizációjakor jelentős fejlesztéseket ígértek meg, viszont az Abramovics tulajdonában lévő Air Union csődje szerinte arra utal, hogy a fejlesztésekből nem lesz semmi. Ráadásul tavaly megkezdődött a létszám- és kapacitáscsökkentés. A szakszervezeti vezető úgy tudja, hogy míg 2007-ban 28 gépet üzemeltetett a cég, addig ez a szám 2010-ban a tervek szerint csak 17 lesz. Nehezményezi azt is, hogy akkor szüntették meg a New York-i és a torontói járatot, amikor küszöbön áll az Egyesült Államokba utazók vízummentessége.
A Malév „feneketlen hordó” voltát Ferenczi azzal magyarázta, hogy az állam a rendszerváltáskor nem konszolidálta a légitársaságot. Az összesített mérleg az állam szempontjából még így is pozitív, mert a Malév mindig több adót fizetett be az államnak, mint amennyit az állam ráköltött – tette hozzá.
Mit mond a másik oldal? (Oldaltörés)
Németh Krisztinát, a Malév szóvívője a „szakszervezettel való megegyezés érdekében” nem akart részleteket elárulni a tárgyalásokon képviselt álláspontokról. „Nem akarok a pilótákkal háborúzni a nyilvánosság előtt” – fogalmazott. Fölhívta figyelmünket szeptember végi közleményükre, mely szerint a légitársaság folytatja a szervezet, az útvonalhálózat, a flotta átalakítását és az ehhez szükséges létszám kialakítását. Ennek részeként bezárják a megnyitásuk óta folyamatosan veszteséget termelő hosszú távú járaokat, a cég erőforrásait Európára összpontosítja. Flottáját átalakítja, költséghatékony, lényegesen alacsonyabb fogyasztású gépeket állít forgalomba. […] Megkezdődött az értesítő levelek átadása az érintett munkavállalóknak, köztük 78 pilótának, akikből 31 fő évek óta fizetés nélküli szabadság keretében külföldi légitársaságoknál repül. Ez azt jelenti, hogy a Malévnéál jelenleg szolgáló pilóták közül kevesebb mint 50 fő érintett (közülük 34 fő szolgált a most bezárandó hosszú távú járatokon). ”
Kovács Tibor, az 1300 fős Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet alelnöke, (a LESZ tagjai között a Malév, a Budapest Airport, illetve az ez utóbbi tulajdonában lévő Repülőtéri Üzemanyag-kiszolgáló Kft. alkalmazottai egyaránt megtalálhatók) komolyan tart attól, hogy a pilóták elbocsátása láncreakciót indíthat el. Az üzemanyag-kiszolgálóknál már folyamatban van tizenhat dolgozó elbocsátása. Kovács a hvg.hu-val közölte: október közepén ülésezik a szakszervezet, vélhetően akkor döntenek a sztrájkról.
Az állam nem segítheti ki a Malévot a slamasztikából. Száraz Gábor, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) szóvivője szerint a cégnek adandó tőkeinjekció a kormány hatásköre lenne, de erről nincs szó. Az Európai Unió szabályai ugyanis nemcsak azt nem teszik lehetővé, hogy a Malév állami tulajdonban maradjon, de azt sem, hogy a légitársaságot az állam mentse meg.
A privatizációs szerződés részleteit Száraz nem volt hajlandó a hvg.hu olvasóival megosztani. Azt mondta: az üvegzsebtörvény szerint nem az egész szerződést, csak a két szerződő fél adatait, a szerződés dátumát, hatályát, tárgyát és értékét kell nyilvánosságra hozni, ez pedig megtörtént. Az Airbridge a cégbe történő tőkejuttatást illetően banki garanciákkal alátámasztott kötelezettségeket vállalt, s ezeket maradéktalanul teljesítette – tette hozzá. Az Airbridge öt évig nem adhatja el a részvényeket az állam jóváhagyása nélkül, és az államnak erre az időre visszavásárlási joga van. Arra a kérdésre, hogy az Air Union csődje után érdemes-e Abramovicsban bízni, Száraz úgy válaszolt: az Airbridge eddig minden, a privatizációs szerződésben vállalt kötelezettségét teljesítette, ezért meg lehet bízni benne.
Száraznál jóval szűkszavúbb volt Leonov Péter, aki nemcsak vezérigazgatója a Malévnak, hanem az Airbridge-nek is igazgatósági tagja. A privatizációs szerződés nyilvánosságra hozatala ügyében a hvg.hu-t Leonov a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-hez irányította, ahol egyszer már sikertelenül próbálkoztunk. Leonov – a szakszervezeti vezetőknek némileg ellentmondva – kijelentette: nincs sztrájkhelyzet. Az esetleges állami tőkeinjekcióról a vezérigazgató még ennyit sem árult el. „Nem tudok róla” – mondta.
A pénzügyi nehézségekkel küszködő AirUnion egyik fő részvényese, Borisz Abramovics, aki közvetve tulajdonos a Malévben is, ha akarná se tudná eladni a Malévet, vagy annak vagyonelemeit a privatizációs szerződés szerint.
A Malév rendkívüli közgyűlésén a tulajdonos visszahívta Lambert Zoltán igazgatósági tagot és helyére Erdős Endrét, a Malév vezérigazgatójának tanácsadóját, a Magyar Turizmus Zrt. Igazgatóságának tagját választotta meg.
A Malév finanszírozására az orosz Vnyesekonombank (VEB) 30 millió euró hitelt ad. Az erről szóló megállapodást a múlt héten írta alá a bank és a Malév tulajdonosa, az AirBridge Zrt.