szerző:
Bari Máriusz
Tetszett a cikk?

A júliusban lezárult, internetes támogatású demokrata kampányolás után a YouTube videoportál és a CNN hírcsatorna szeptember 17-re tűzte a republikánus elnökjelöltek vitáját. Steve Grove, a YouTube politikai és hírrészlegének vezetője forradalminak tartja az internetes videok használatának bevezetését, a médiablogok nagy része inkább kétkedéssel figyeli a politikusok internetes szárnypróbálgatásait.

A legtöbben Kaliforniából érdeklődnek
© CNN/AP
A júliusban lezárult, internetes támogatású demokrata kampányolás után a YouTube videoportál és a CNN hírcsatorna szeptember 17-re tűzte a republikánus elnökjelöltek vitáját. Steve Grove, a YouTube politikai és hírrészlegének vezetője forradalminak tartja az internetes videok használatának bevezetését, a médiablogok nagy része inkább kétkedéssel figyeli a politikusok internetes szárnypróbálgatásait.

A hírportálok egytől egyig forradalmi kampányolásnak tartják a CNN és a YouTube fúziójából született nyílt elnökválasztási küzdelmet: 2007. június 22-én este a Demokrata Párt nyolc elnökjelölt-aspiránsa válaszolt élőben a tévécsatornán az internetezők által feltett kérdésekre. A sokak által csupán Barack Obama illinoisi szenátor és Hillary Clinton new yorki szenátorasszony küzdelmének tartott eseményre több mint 3000 video érkezett, főleg Kalifornia államból, a repertoárból közel 40-et adtak le a dél-karolinai Charlestonban tartott vitán.

A felmérések szerint a vitát 407 ezer fiatal amerikai követte, a CNN websiteján pedig 45,5 millió oldalletöltést mértek a műsor időtartama alatt. Míg a képernyőkön csak 2.6 millióan követték a vitát, amely elmarad a demokrata elnökjelöltek június elején közvetített hagyományos formátumú vitáját követő 2,8 millió nézőtől, az internet elnökválasztási kampányától egyre erősebb szerepet várnak.

A forradalmiság azonban láthatóan nem jelent hatalmas ugrást a politikai kampányolás történetében. Történelmi tekintetben ugyanis nem különbözik sokban ez a helyzet Kennedy és Nixon 1960-as televíziós vitasorozatától sem. Az eseményt televízión, illetve rádión követő állampolgárok nyilvánvalóan – a generációs különbségeknek köszönhetően – teljesen más véleménnyel bírtak, sokan pedig ettől az analógiától tartanak: a YouTube célközönsége főként a fiatalabb generációkat célozza, az idősebb generációkat pedig mellőzik.

A hibákat pedig megjegyzik (Oldaltörés)

Mindegy, mi a kampánydal
© AP
A televíziós vita és a szóbanforgó internetes videós prezentáció között igazából nincsen különbség, az elnökjelöltek mindkét esetben előzetesen moderált és szűrt kérdésekkel szembesülnek, csupán az utóbbiban jelenik meg a szabad véleménynyilvánítás illúziója. Számos blog nyilatkozta, hogy az internet szelleméhez inkább a valós idejű kérdések illenének, amelyeket – nyilván a kell ő moderáció alkalmazásával – azonnal kellene megválaszolni a helyszínen, mindennem ű tervezés nélkül.

Ha a progresszivitás nem is jellemzi feltétlenül a YouTube-CNN vitát, az biztos, hogy a globális nézőközönség kitörölhetetlenné tudja tenni a pillanatnyi hibákat. A 2006-os félidős kongresszusi választásokon George Allen republikánus szenátor párezer szavazatos bukását annak a YouTubeos videónak köszönheti, amelyben demokrata kihívójának egyik segítőjére az igen pejoratív „ makákó” kifejezést használta.

A 2007-es demokrata kampány egyik korai részében maguk az elnökjelöltek léptek kapcsolatba az internetez őkkel - Barack Obama például ebédmeghívással csalogatta az érdeklődőket, Hillary Clinton pedig azt kérdezte meg, hogy milyen kampánydalt válasszon - erre a YouTube szokásainak híven nemcsak írásban, hanem videofelvétellel is lehetett válaszolni. Míg a videok tartalmi minősége megkérdőjelezhető, addig a módszer kifejezetten jól használható bevételek szerzésére: Obama az év első felében a weboldalon regisztrált támogatók százdolláros támogatásaiból 17,2 millió dollárt gyűjtött össze.

A 2008-as elnökválasztás helyzeteinek egy részét szintén internetes segédlettel kívánják megoldani. A kérdéseket a CNN-YouTube elnökjelölt-vitákhoz hasonlóan az internetes közösség előre adja le. Ezekről az elnökjelöltek a neten közvetített videokonferencia keretén belül vitáznak, a nézők ezt valós időben tudják követni és kommentálni. Ezen online elnökjelölt-vita ötlete a legfelkapottabb amerikai polblog, a The Huffington Post, valamint a Slate Magazine és a Yahoo! összefogásából született, a szervezők meg vannak győződve arról, hogy az újszerű technikai platform alaposan meg fogja változtatni a politikai viták és képviselők iránti közvéleményt. Ami a republikánusok internetes küzdelmét illeti, eddig az arizonai John McCain és a texasi Ron Paul nyilvánították ki részvételi szándékukat. A YouTube-os szerepléstől visszavonult Mitt Romney nemrégiben azt nyilatkozta, kevéssé tetszik neki az újszerű fórumra jellemző tiszteletlenség.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Az Abu Sayyaf terrorszervezet a YouTube-on kér segítséget

Az al-Kaida nemzetközi terrorhálózathoz közel álló Fülöp-szigeteki Abu Sayyaf csoport az interneten kért pénzügyi segítséget és próbált utánpótlást toborozni - közölte kedden a szigetország fegyveres erőinek egyik ezredese.