szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hétfőn sem közlekednek a Nagy-Britanniát Franciaországgal és Belgiummal összekötő Eurostar szuperexpresszek, amelyek sorozatos műszaki hibái miatt a hétvégén ezrek rekedtek hosszú órákra a Csatorna-alagútban.

A 300 kilométeres sebességgel közlekedő, futurisztikus formatervezésű vonatok közül egyszerre öt állt le szombatra virradó éjjel az angol partok felé vezető alagútszakaszban, több mint kétezer utassal. A vonatok Párizsból és Brüsszelből tartottak London felé, amikor egymás után elromlottak.

Egy később kiküldött mentesítő vonat is elromlott; ezután a Eurostar-szerelvények közlekedését teljesen leállították, tízezrek utazási terveit meghiúsítva a karácsony előtti csúcsszezonban.

A problémát az időjárás okozta, Franciaországban ugyanis - Nagy-Britanniához hasonlóan - szokatlanul fagyos az idő, ám az alagútban meleg és párás a levegő. A rendkívül bonyolult szerkezetű villamos mozdonyok elektronikus szabályozó rendszerei a hirtelen hőmérsékletkülönbség és a kicsapódó nedvesség - valamint a vonatok alján felgyűlt, olvadó hó beszivárgása - miatt felmondták szolgálatot, és a vonatokat a biztonsági berendezések leállították.

Az utasok zöme 12-16 órát töltött a mélyben. Hétfőig semmilyen érdemi magyarázat nem hangzott el arra, hogy az evakuálás miért tartott több mint fél napig. A Eurostar a Csatorna-alagutat üzemeltető Eurotunnel cégre igyekszik áthárítani felelősséget, mondván: ennek a vállalatnak a feladata a kapcsolattartás az alagútban haladó vonatokkal és baj esetén a mentés.

A Eurostar mérnökei a társaság közlése szerint már azonosították a hibát - a rendkívül hideg, havas időben tönkrementek az elektronikai berendezéseket nedvességtől védő takaróelemek -, de a cég vezérigazgatója, Richard Brown kijelentette: addig nem indulnak újra a szuperexpresszek, amíg a vonatok közlekedése nem válik ismét teljesen biztonságossá.

Az eddigi három napi leállás - a hétfőivel együtt - összesen csaknem 90 ezer utas terveit borította fel.

A helyzetet súlyosbítja, hogy a kemény, havas tél miatt folyamatosak a fennakadások a brit repülőterek forgalmában is, a Eurostar-expresszek leállása miatt pedig ezrek indultak el autóval az alagút angliai termináljához, hogy megpróbáljanak a két part között közlekedő járműszállító vonatokkal átkelni Franciaországba. A Le Shuttle nevű ingajáratok forgalma zavartalan, ám a több kilométeres autósorok a partra vezető autópályát is eltorlaszolják, ezért hosszú órákat kell várni. Ráadásul ugyanez az autópálya vezet Londonból a doveri kompkikötőbe is, amely szintén gyakorlatilag bedugult.

A másfél évtizede üzembe helyezett alagútrendszer eddigi történetében még nem volt ilyen súlyos fennakadás a Eurostar-expresszek közlekedésében.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!