Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"76d7ee6f-daab-4ae3-9a13-288b6b886c62","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Toyota Urban Cruiser elsőkerék- és összkerékhajtású verziókban támad.","shortLead":"A Toyota Urban Cruiser elsőkerék- és összkerékhajtású verziókban támad.","id":"20250312_400-kilometert-tud-egy-toltessel-az-elektromos-suzuki-vitara-toyota-urvan-cruiser-testvere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/76d7ee6f-daab-4ae3-9a13-288b6b886c62.jpg","index":0,"item":"5e363c0f-d719-4749-bd38-556d9171f050","keywords":null,"link":"/cegauto/20250312_400-kilometert-tud-egy-toltessel-az-elektromos-suzuki-vitara-toyota-urvan-cruiser-testvere","timestamp":"2025. március. 12. 07:59","title":"400 kilométert tud egy töltéssel az elektromos Suzuki Vitara Toyota testvére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f8de0fb-3b18-4c08-b006-9cb7482676cb","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Saját eddigi törekvéseivel megy szembe a kormány a készpénzhasználat alapjoggá emelésével. Kérdés, hogy csak szimbolikus, szavazatgyarapító intézkedésnek szánják az egészet, vagy valóban megrekesztik a gazdaság kifehérítésére tett erőfeszítéseiket.","shortLead":"Saját eddigi törekvéseivel megy szembe a kormány a készpénzhasználat alapjoggá emelésével. Kérdés, hogy csak...","id":"20250314_keszpenz-felvetel-hasznalat-joga-alaptorveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f8de0fb-3b18-4c08-b006-9cb7482676cb.jpg","index":0,"item":"2ed0142d-6d31-46f2-a1d6-2917b56bfe08","keywords":null,"link":"/360/20250314_keszpenz-felvetel-hasznalat-joga-alaptorveny","timestamp":"2025. március. 14. 06:30","title":"Vagy blöfföl kormány, vagy lábon lövi magát az alkotmányosított készpénzhasználattal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Az engedély miatt perelő civilek ügyvédje szerint vagy módosítani kell az engedélyt, vagy pedig az egész engedélyezési eljárást újra le kell futtatni.","shortLead":"Az engedély miatt perelő civilek ügyvédje szerint vagy módosítani kell az engedélyt, vagy pedig az egész engedélyezési...","id":"20250313_A-szakvelemenyek-szerint-hibas-es-hianyos-a-CATL-gyar-kornyezethasznalati-engedelye","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27eabec5-4eea-4585-ad2c-80d7ffdebfde.jpg","index":0,"item":"f737221b-f146-40ed-a46f-4fdd80757aec","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250313_A-szakvelemenyek-szerint-hibas-es-hianyos-a-CATL-gyar-kornyezethasznalati-engedelye","timestamp":"2025. március. 13. 15:03","title":"A szakvélemények szerint hibás és hiányos a debreceni CATL-gyár környezethasználati engedélye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85a9fad2-edd6-43ef-ac50-5c956fe5fc6d","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"NAV-végrehajtás alatt áll a csádi Adam Medella alig több mint egy éve alapított magyar cége. A vállalkozás tevékenysége, pénzügyei még nem látszanak, a tulajdonost viszont az Orbán-kormánynak fontossá vált közép-afrikai Csád fintech gurujaként emlegetik. A cég frissen felvett fő tevékenysége a csoportfinanszírozás, viszont nincs is cégcsoport.","shortLead":"NAV-végrehajtás alatt áll a csádi Adam Medella alig több mint egy éve alapított magyar cége. A vállalkozás...","id":"20250312_titokzatos-csadi-fintech-guru-magyarorszagi-cege-adam-medella-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85a9fad2-edd6-43ef-ac50-5c956fe5fc6d.jpg","index":0,"item":"00fe3816-c1bb-4fa7-9218-7f22fe297a9f","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_titokzatos-csadi-fintech-guru-magyarorszagi-cege-adam-medella-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 13:45","title":"Titokzatos csádi fintechguru alapított céget Magyarországon, de olyan tevékenységre, amelyre nem is képes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0242b168-7ca3-4e2b-88d0-4eabb1b8e2b7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A felszólalók szerint már csak a kész tényekkel szembesültek, amikor Szijjártó Péter bejelentette a kínai beruházást.","shortLead":"A felszólalók szerint már csak a kész tényekkel szembesültek, amikor Szijjártó Péter bejelentette a kínai beruházást.","id":"20250313_szolnok-elektrolitgyar-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0242b168-7ca3-4e2b-88d0-4eabb1b8e2b7.jpg","index":0,"item":"1ce7f3b5-34f2-4e19-ac63-bd80f882937b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_szolnok-elektrolitgyar-tuntetes","timestamp":"2025. március. 13. 21:46","title":"A városba tervezett elektrolitgyár miatt tüntettek Szolnokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb51aa0d-6ebe-40c1-be77-389f39a0465b","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"Öt gyerek kórházba került kiszáradás miatt, de már kiengedték őket. ","shortLead":"Öt gyerek kórházba került kiszáradás miatt, de már kiengedték őket. ","id":"20250312_Tobb-mint-600-an-lettek-rosszul-Nagykoroson-folyik-a-vizsgalat-hogy-mi-okozta-a-megbetegedeseket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb51aa0d-6ebe-40c1-be77-389f39a0465b.jpg","index":0,"item":"59b6d4aa-82ad-49c4-92aa-3c6c57077f90","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_Tobb-mint-600-an-lettek-rosszul-Nagykoroson-folyik-a-vizsgalat-hogy-mi-okozta-a-megbetegedeseket","timestamp":"2025. március. 12. 07:59","title":"Több mint 600-an lettek rosszul Nagykőrösön, folyik a vizsgálat, hogy mi okozta a megbetegedéseket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57f07b3f-286d-4b9f-8ce6-bc5fb605537b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Írásbeli kérdést kapott Szijjártó Péter arról, hogy ki kezdte az orosz–ukrán háborút, a miniszter helyettese válaszában kitért a kérdés elől.","shortLead":"Írásbeli kérdést kapott Szijjártó Péter arról, hogy ki kezdte az orosz–ukrán háborút, a miniszter helyettese válaszában...","id":"20250313_A-Kulugyminiszterium-nem-mondja-ki-hogy-Oroszorszag-az-agresszor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57f07b3f-286d-4b9f-8ce6-bc5fb605537b.jpg","index":0,"item":"1e9edf55-f1b5-447d-98a5-83ee98f6203d","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_A-Kulugyminiszterium-nem-mondja-ki-hogy-Oroszorszag-az-agresszor","timestamp":"2025. március. 13. 09:40","title":"A magyar külügy nem mondja ki, hogy Oroszország az agresszor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5079342a-e0f6-4435-ba25-aa46363fd6a8","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"Az óceánok vizének 2023-ban és 2024-ben tapasztalt rekordhőmérsékletei nem az általános felmelegedés „váratlan” gyorsulásának a jelei – mutat rá egy friss kutatás. ","shortLead":"Az óceánok vizének 2023-ban és 2024-ben tapasztalt rekordhőmérsékletei nem az általános felmelegedés „váratlan”...","id":"20250313_oceanok-hormerseklet-emelkedes-gyorsulas-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5079342a-e0f6-4435-ba25-aa46363fd6a8.jpg","index":0,"item":"4fc8e55d-798c-4ec9-a234-e8c87ba0d203","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_oceanok-hormerseklet-emelkedes-gyorsulas-rekord","timestamp":"2025. március. 13. 15:03","title":"Meglepő dolog derült ki az óceánok elmúlt években tapasztalt rekordhőmérsékletéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Francia és német lapok: túl nagy az óvatosság a hamufelhő miatt?
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
Az izlandi tűzhányó kitörése nyomán Európát sújtó hamu miatt elrendelt biztonsági intézkedések szükségességét firtatták hétfőn a francia és német lapok.
"Biztos, hogy valamennyi repülőt le kellett állítani? Miért csak tegnap hajtották végre az első tesztrepüléseket?" - tette fel kérdéseit a Le Parisien című fővárosi lap. "Az elővigyázatosság eltúlzása?" felirattal címlapján jelent meg a Libération. A baloldali lap szerkesztőségi írásában azt hangsúlyozza, hogy az izlandi hamufelhő veszélyességére vonatkozóan először a légitársaságok fogalmaztak meg kétségeket. "A napi veszteségeik tudatában pedig feltehetjük a kérdést, vajon mi indokolhatta ezt" - tette hozzá a lap.
A vezércikk ugyanakkor elismeri, hogy a légtérzárlatot úgy rendelték el, hogy az európai országokban nem ellenőrizték a levegő vulkánihamu-koncentrációját. Az is meglepő a lap szerint, hogy a szuverenitásukra érzékeny tagállamok szomszédaikkal való előzetes konzultációk nélkül zárták le saját légterüket.
Alábecsülték a hatásokat?
A Financial Times Deutschland azt hangsúlyozta, hogy a legfontosabb az utasok biztonsága. Felrótta ugyanakkor, hogy az izlandi tűzhányó okozta válság kitörése óta mind az illetékes hatóságok, mind a politika rendkívül keveset tett a veszély tényleges méretének tisztázására. Az újság elmarasztalta az Európai Uniót is, amiért a közlekedési miniszterek szintén csak most tartják majd első konferenciájukat. Könnyen lehet, hogy a politikusok alábecsülték a hatásokat, és azt remélték, hogy az eső és a szél egy vagy két nap után véget vet a hamufelhőnek - írta a lap, hozzátéve: ha valóban ez a helyzet, elég bátraknak kell lenniük ahhoz, hogy beismerjék hibájukat.
Németország legnagyobb példányszámú napilapja, a Bild szintén abból indult ki, hogy a biztonság garantálásából nem szabad engedni. Az államnak azonban meggyőző adatokkal kellene alátámasztania azt, hogy a repülést a jelenlegi körülmények között miért tartja veszélyesebbnek, mint a légitársaságok. A lap a többi között úgy értékelte: "Ha a repülőgépek a földön maradnak, a gazdaság sem tud felemelkedni".
Későn kezdték a tesztrepüléseket?
A francia Le Journal de la Haute Marne helyeselte, hogy az elővigyázatosság elvét alkalmazta Európa, azt viszont meglepőnek tartja, hogy gyakorlatilag öt napot kellett várni arra, hogy az ominózus felhőt közelről is megvizsgálják, mert az európai légtér lezárását kizárólag számítógépes szimulációk alapján rendelték el. "Néhány, utas nélküli repülő felküldése a felhő közepébe Franciaországban és Németországban bizonyította, hogy jelenleg nincsen veszély. Valószínűleg az egészet ezzel kellett volna kezdeni" - írta a regionális lap.
A La République des Pyrénées úgy vélte, hogy a légitársaságok érdeke azt diktálja, hogy minél előbb újraindulhasson a légi közlekedés, hiszen a rendkívüli esetben elrendelt repülési tilalom miatt az ágazat bevételkieséseit nem fedezik a biztosítók. Ha viszont repülhetnek, és a hamufelhő miatt a hajtóművek meghibásodnak, a biztosítókon be lehet hajtani a javítási költségeket. Ennek alapján pedig nem nehéz azt gondolni, hogy a közlekedési vállalatok képesek a költségvetési kérdéseket az utasok biztonsága elé helyezni - vélekedett a regionális újság.
Más oldalról közelítette meg a kialakult helyzetet a Frankfurter Rundschau. Ameddig nincsenek megbízható határértékek, addig a mérések sem segítenek - írta. Az utasoknak és a légitársaságoknak kénytelen-kelletlen tudomásul kell venniük, hogy a természet erősebb az embernél. "Csakis arra várhatunk, hogy megfordul a széljárás" - vélte az újság, amely szerint minden más magatartás felelőtlenség lenne.
Csütörtökön estétől a Malév 150 járatát törölte és közel 25 ezer utasát nem tudta elszállítani, ami járatonként több millió forint bevételkiesést jelenthet a légitársaságnak - mondta el az MTI kérdésére Hegedűs Ádám, a Malév szóvivője hétfőn reggel.
Vasárnap délig meghosszabbította a magyarországi légtérzárat a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága az Országos Meteorológiai Szolgálat jelzései alapján - közölte a hatóság az MTI-vel.
Néhány óra alatt több mint ötszörösére nőtt a légszennyező részecskék koncentrációja Budapesten, amikor az izlandi tűzhányó hamufelhője elérte a fővárost, Nyíregyházán pedig nyolc-tízszeres volt a növekedés - közölte a Levegő Munkacsoport vasárnap az MTI-vel. Hozzátették: amennyiben valóban a vulkáni hamu került a talaj közeli levegőbe, akkor az abban lévő gázok és nehézfémek károsíthatták a szabadban tartózkodók, különösen az asztmások, tüdőbetegek egészségét.
Óráról órára változik a helyzet az izlandi vulkánkitörés miatt lezárt európai légterekkel és repülőterekkel kapcsolatban, a külföldön – vagy itthon – rekedt utasok a légitársaságok mellett azonban további forrásokból is tájékozódhatnak az aktuális járatinformációkról.
A British Airways egyik Boeing 747-es gépe próbarepülést hajtott végre az izlandi vulkánkitörés nyomán kialakult hamufelhőben - jelentette be a társaság szóvivője vasárnap éjszaka.
Hétfő délben feloldották a teljes légtérzárat Magyarország felett, a hazánk felett átrepülő gépek már 11 óra előtt használhatták a magyar légteret. Nagy-Britanniában és Németországban hivatalosan kedd hajnali 2 óráig nem szállhatnak fel repülőgépek, ennek ellenére két társaság is indít járatokat. Az átmenetileg megnyílt dél-franciaországi repülőtereken nagyüzem van.
A nagy európai légitársaságok mind végeztek utasok nélküli próbarepüléseket a hétvégén azzal a céllal, hogy megtudják: az izlandi vulkáni hamu okoz-e kárt a gépekben, az első vizsgálatok alapján arra jutottak, hogy nem.
Hadihajókat vezényelt a brit kormány európai kikötőkbe a légtérzárlat miatt külföldön rekedt britek hazatérésének segítésére - közölte hétfőn Gordon Brown miniszterelnök. A brit hatóságok kedd hajnalig meghosszabbították a repülési tilalmat a brit légtérben, a londoni magyar diplomáciai képviselet pedig arról számolt be hétfőn, hogy sok magyar kér tanácsot és segítséget a hazatéréshez.