Arra kérik a kormányt, hogy ne lehessen beruházásokat végezni a hazai tavaknál

Több mint 70 civil szervezet szeretné elérni, hogy ne lehessen magán- és állami beruházásokat végezni a kiemelt értéket képviselő tavaknál, így a Balatonnál, a Fertő tónál, a tatai Öreg-tónál és a Velencei-tónál.

  • hvg.hu hvg.hu
Arra kérik a kormányt, hogy ne lehessen beruházásokat végezni a hazai tavaknál

Zhvg

A világ egyik legsürgetőbb problémája a környezet védelme, a klímaválság, a fenntarthatóság. Ezekre nekünk különös figyelmet kell fordítanunk, ezért kiemelt helyen is kell kezelnünk. Innen új alrovatunk címe is: Zhvg.

73 civil szervezet foglalt állást a Balaton, a Fertő tó, a tatai Öreg-tó és a Velencei-tó védelme mellett és közös nyilatkozatban fordulnak a kormányhoz és "minden illetékes szervhez", hogy garantálják, a természeti örökségünknek számító, kiemelt értéket képviselő nagy tavaink nem esnek áldozatul állami és magánberuházásoknak.

„Nincs jogunk a sok millió év alatt kialakult, érzékeny összhangot mutató természeti rendszereket szétrombolni, és nincs jogunk gyermekeink, unokáink életesélyeit csökkenteni” – ezt nem a szervezetek, hanem Áder János köztársasági elnök jelentette ki az ENSZ virtuális biodiverzitási csúcstalálkozójára küldött beszédében.

Mégis, az aláírók szerint Magyarország fontos természeti értékei, gazdag édesvízi élőhelyei, jelenleg veszélyben vannak. A Greenpeace közleménye arra hívja fel a figyelmet, hogy a tavaknál olyan beruházásokat terveznek, amelyek szembemennek a magyar állam Alaptörvényben rögzített kötelességével és a köztársasági elnök ígéretével, amelyet Magyarország nevében az ENSZ-nek tett 2020-ban.

A beruházások kizárólag szűk gazdasági érdekcsoportok rövid távú haszonszerzését helyezik előtérbe, és nem felelnek meg a fenntarthatóság alapelveinek, illetve annak a kötelességünknek, hogy természeti örökségünket megőrizzük a jövő generációk számára is

– hangsúlyozza a Greenpeace.

Nyitókép: Molnár Antal/Greenpeace

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

Jó sokat költött a MÁV felújításra, csak nem ott, ahol szükség volt rá: kellett a pénz a Budapest–Belgrádra

A magyar vasút olyan, mint a magyar oktatás vagy az egészségügy: rendkívül elhivatott emberek hatalmas munkája kell ahhoz, hogy ellensúlyozzák, mennyire kevés pénzt ad az állam. Ami pénz a vasútra megy, az arra jó, hogy a menetrend ne nagyon romoljon, a legrosszabb kocsikat lecseréljék, na és hogy a Budapest–Belgrád vasút épüljön.