szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az otthoni távmunka és a lezárások miatt 40 százalékkal mérséklődött a szárazföldi közlekedés CO2-kibocsátása.

Koronavírus-járvány
Fellélegezhet kicsit a világ, a Covid-19 ugyan nem tűnt el, de nem keseríti meg a mindennapokat. Ám visszatér-e? És mi van a betegség utóhatásaival? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.
Friss cikkek a témában

Egy nemzetközi kutatócsoport által összegyűjtött adatok szerint 8,8 százalékkal, 1551 millió tonnával volt kevesebb a szén-dioxid-kibocsátás 2020 első hat hónapjában 2019 azonos időszakához képest.

A csökkenés nagyobb, mint a 2008-as pénzügyi válság, az 1979-es kőolajválság, vagy a második világháború idején.

"A Carbon Monitor kutatási kezdeményezés által összegyűjtött napi adatok alapján jóval gyorsabban és pontosabban kaphattunk egy átfogó képet, egyebek között arról, hogyan csökkent a kibocsátás a koronavírus-járvány feltartóztatására hozott járványügyi korlátozások idején az egyes országokban" – idézte Liu Zset, a pekingi Cinghua Egyetem földtudományi részlegének kutatóját, a tanulmány vezetőszerzőjét az EurekAlert tudományos hírportál.

Áprilisban, a járvány első hullámának csúcspontján, amikor a legtöbb országban szinte leállt az élet, a gazdaság egy része, a kibocsátás 16,9 százalékkal csökkent.

A Nature Communications című folyóiratban megjelent tanulmány azt is megmutatta, hogy a világgazdaság mely ágazatai voltak érintettek.

A legnagyobb kibocsátáscsökkentést a szárazföldi közlekedésben figyelték meg, az otthoni távmunka miatt világszerte 40 százalékkal csökkent a közlekedés CO2-kibocsátása. Ezzel szemben az energiatermelés, az iparágak kevésbé járultak hozzá a csökkenéshez: előbbi 22, utóbbi 17 százalékkal, csakúgy mint a légi közlekedés és a hajózás.

Még a lakóházak esetében is látható egy kicsiny, három százalékos csökkenés, ami annak köszönhető, hogy viszonylag meleg volt a tél az északi féltekén és az otthon maradt emberek többségénél csökkent a fűtőanyag-felhasználás a járványügyi korlátozások idején.

A kutatók 31 ország energiatermelésének óránkénti adatbázisát, több mint 400 város napi gépijármű közlekedését, a globális utasszállító légiközlekedést, 62 ország napi ipari termelését, és több mint 200 országban az épületek energiafelhasználását vizsgálták.

Nem meglepő, hogy a szakemberek azt is kimutatták, hogy a korlátozások enyhítése nyomán ismét növekedett a kibocsátás, a közlekedési ágazat kivételével 2020 júliusában a legtöbb ország gazdasága visszatért a szén-dioxid-kibocsátás megszokott szintjéhez.

Még ha meg is maradna történelmileg alacsony szinten a kibocsátás, csak minimális hatása lenne a szén-dioxid hosszú távú koncentrációjára a légkörben.

A tanulmány szerzői szerint az egyedüli hiteles stratégia a klíma stabilizálására az ipar és a kereskedelmi szektor, az energiatermelés és a fogyasztási rendszerek strukturális átalakítása.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!