szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A konténerszállító hajó hat napig blokkolta a forgalmat a tengeri átkelőn, emiatt a környéken megugrott a kén-dioxid-szennyezés. A levegőbe jutó anyagokat még az űrből is lehetett érzékelni.

Háromszázötvennél is több hajó ragadt a Szuezi-csatorna bejáratának környékén március végén, amikor az Ever Given nevű konténerszállító hajó áthaladás közben keresztbefordult, és közel egy héten át blokkolta a világ egyik legfontosabb vízi kereskedelmi útvonalát.

A helyszínen várakozásra kényszerülő hajók ez idő alatt jelentős mennyiségű kén-dioxidot (SO2) engedtek a légkörbe:

a megszokottnál ötször nagyobbra nőtt a levegő kén-dioxid-tartalma a csatorna földközi-tengeri oldalán.

A kén-dioxid a hajók motorját működtető üzemanyag elégetésekor szabadul fel. Bár a dugó miatt március 23. és 29. között a földközi-tengeri oldalon veszteglő hajók a fő hajtómotorokat kikapcsolták, a kiegészítő tápegységek és kazánok tovább működtek a várakozó üzemmódban.

Azt, hogy megemelkedett a kén-dioxid mennyisége a levegőben, az Európai Unió Sentinel-5P műholdja is észlelte. Az Európai Űrhivatal (ESA) által felbocsátott szatelliten elhelyezett Tropomi spektrométer egy sor környezetszennyező anyag jelenlétét méri a légkörben, köztük a kén-dioxidét.

A magas kén-dioxid-koncentráció gyorsan eloszlott, miután az Ever Given kiszabadult, és a hajóforgalom újraindult.

Nem engedi útjára Egyiptom a Szuezi-csatornát eltorlaszóló Ever Givent

A csatornát felügyelő hatóság nagyjából egymilliárd dolláros kompenzációt vár a konténerhajó üzemeltetőjétől.

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) jelenleg arra törekszik, hogy korlátozza az SO2-kibocsátást a környezetre és az emberi egészségre gyakorolt káros hatásai miatt. Tavaly új szabályozást vezetett be, amely a hajók számára tisztább fűtőolajok használatát írja elő, azzal a céllal, hogy az éves kénkibocsátást több mint 70 százalékkal csökkentsék. Most ellenőrizni kell, hogy megfelel-e az új követelménynek az ágazat. A műholdak ebben fontos szerepet játszhatnak – emlékeztetett a BBC News cikke.

Még az évtized folyamán szigorúbb szabályozást is életbe léptethetnek a kén-dioxid-kibocsátás visszaszorítására a Földközi-tenger térségében, amely a világ egyik legforgalmasabb hajózási útvonala. A Szuezi-csatornán a világ kereskedelmi forgalmának 12 százaléka halad át, de más szűk hajózási útvonalakon, például a Gibraltári-szoroson és a Boszporuszon is jelentős forgalom zajlik.

Az IMO még a jelenlegi korlátozást is tovább szigorítaná, és az SO2-kibocsátást a Földközi-tenger térségében a megengedett mennyiség ötödére korlátozná. A hajózási ágazat azt vállalta, hogy 2050-re a 2008-as szinthez képest 50 százalékkal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását.

A levegőben lévő kén-oxidok hozzájárulnak a légzőszervi, szív- és érrendszeri és tüdőbetegségek kialakulásához. Ha ez a kén a légkörben lévő vízzel egyesül, az savas esőt eredményez, ami károsíthatja a növényeket, az erdőket és a vízi élőlényeket.