Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f2f1ba10-0dbe-4596-844a-b95c264f1a77","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Akár kapcsolódna a Balatonhoz a tervezett lakópark belső tava, akár nem, Natura2000-es területről van szó.","shortLead":"Akár kapcsolódna a Balatonhoz a tervezett lakópark belső tava, akár nem, Natura2000-es területről van szó.","id":"20250108_Kockazatos-lenne-a-Balatonra-a-szemesi-luxus-lakoparkhoz-tervezett-belso-to","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2f1ba10-0dbe-4596-844a-b95c264f1a77.jpg","index":0,"item":"bda255a6-18ef-4e3b-ab9a-4d742a2db150","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_Kockazatos-lenne-a-Balatonra-a-szemesi-luxus-lakoparkhoz-tervezett-belso-to","timestamp":"2025. január. 08. 08:26","title":"Kockázatos lenne a Balatonra a szemesi luxuslakóparkhoz tervezett belső tó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6b7ea08-5e46-499e-af00-46fc23b9a4e8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közel nyolc kilométeres szakasz a városon keresztül. ","shortLead":"Közel nyolc kilométeres szakasz a városon keresztül. ","id":"20250109_Budapest-egyik-legfontosabb-utvonalan-csokken-sebesseghatar-Budai-also-rakpart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6b7ea08-5e46-499e-af00-46fc23b9a4e8.jpg","index":0,"item":"4659eb16-d482-48ff-9667-97845b8abaa9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250109_Budapest-egyik-legfontosabb-utvonalan-csokken-sebesseghatar-Budai-also-rakpart","timestamp":"2025. január. 09. 16:10","title":"Csökkentik a megengedett sebességet a budapesti rakpartokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4031dbc-f35d-4916-8d3d-c086c99642cc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A politikus szerint a kormány „a semmit próbálja reformmá sminkelni”.","shortLead":"A politikus szerint a kormány „a semmit próbálja reformmá sminkelni”.","id":"20250109_Vitezy-David-reakcio-Lazar-Janos-vasutfejlesztes-MAV","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4031dbc-f35d-4916-8d3d-c086c99642cc.jpg","index":0,"item":"0275417b-2c35-4777-93e1-d9e935e60e5c","keywords":null,"link":"/itthon/20250109_Vitezy-David-reakcio-Lazar-Janos-vasutfejlesztes-MAV","timestamp":"2025. január. 09. 08:05","title":"„Naiv, kivitelezhetetlen vagy értelmetlen” – Vitézy Dávid reagált Lázár János vasútfejlesztési ötleteire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fd405d6-cbd6-4782-9e2a-b28dfc8d31e3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Állami támogatás hiányában a korábbiaknál jelentősen kevesebb elektromos autó fogyott a németeknél, de a hibridek egész jól teljesítettek.","shortLead":"Állami támogatás hiányában a korábbiaknál jelentősen kevesebb elektromos autó fogyott a németeknél, de a hibridek egész...","id":"20250108_beszakadt-a-villanyautok-piaca-nemetorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fd405d6-cbd6-4782-9e2a-b28dfc8d31e3.jpg","index":0,"item":"92bb2739-4125-48d3-afcf-d03beee4b122","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_beszakadt-a-villanyautok-piaca-nemetorszagban","timestamp":"2025. január. 08. 08:41","title":"Beszakadt a villanyautók piaca Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7582d5a-404b-4b3e-b04e-5b641c1ca4d0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Ukrainian Cyber Alliance nevű hackercsoport magára vállalata a támadást, aminek tényét és mértékét az orosz Nodex internetszolgáltató is elismerte.","shortLead":"Az Ukrainian Cyber Alliance nevű hackercsoport magára vállalata a támadást, aminek tényét és mértékét az orosz Nodex...","id":"20250109_orosz-ukran-haboru-hackertamadas-orosz-internetszolgaltato-nodex","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7582d5a-404b-4b3e-b04e-5b641c1ca4d0.jpg","index":0,"item":"9c1cd4a0-9205-48db-bded-8f41e729f868","keywords":null,"link":"/tudomany/20250109_orosz-ukran-haboru-hackertamadas-orosz-internetszolgaltato-nodex","timestamp":"2025. január. 09. 09:03","title":"Lenullázták egy orosz internetszolgáltató teljes hálózatát az ukrán hackerek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af557258-7508-4738-9341-61f000d5e7e9","c_author":"HVG","category":"360","description":"Sokan másképp gondolják, de egy friss vizsgálat szerint az erős szerelem nem feltétlenül jár fokozott szexuális vággyal. Ez szembemegy azzal, amit sokan gondolnak.","shortLead":"Sokan másképp gondolják, de egy friss vizsgálat szerint az erős szerelem nem feltétlenül jár fokozott szexuális...","id":"20250108_hvg-nagy-szerelem-szex-osszefugges","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af557258-7508-4738-9341-61f000d5e7e9.jpg","index":0,"item":"d9d7c9fc-061f-452f-b8e9-993adddd0bb9","keywords":null,"link":"/360/20250108_hvg-nagy-szerelem-szex-osszefugges","timestamp":"2025. január. 08. 16:00","title":"Váratlan eredmény jött ki: nem találtak erős összefüggést a mindent elsöprő szerelem és a szex között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ab51b73-a6d3-4b30-92c8-4b29f0f39380","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Barabás Richárd legalább annyit tudott, hogy melyik frakció tagjai a képen szereplő politikusok.","shortLead":"Barabás Richárd legalább annyit tudott, hogy melyik frakció tagjai a képen szereplő politikusok.","id":"20250109_Most-nagyon-meg-fogok-serteni-embereket-Parbeszed-Barabas-Richard-fovarosi-politikus-tisza-part-kepviselok-kozgyules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ab51b73-a6d3-4b30-92c8-4b29f0f39380.jpg","index":0,"item":"c0888119-872a-4840-9817-bc766abd1e23","keywords":null,"link":"/itthon/20250109_Most-nagyon-meg-fogok-serteni-embereket-Parbeszed-Barabas-Richard-fovarosi-politikus-tisza-part-kepviselok-kozgyules","timestamp":"2025. január. 09. 14:51","title":"„Most nagyon meg fogok sérteni embereket” – a Párbeszéd fővárosi politikusa nem ismerte fel tiszás képviselőtársait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3febefb2-4b7a-4c80-b216-74a10ed603eb","c_author":"Sztupa Melitta Boglárka","category":"kultura","description":"Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.","shortLead":"Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri...","id":"20240108_melypont-erzes-fuggoseg-megallo-miklos-adam-interju-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3febefb2-4b7a-4c80-b216-74a10ed603eb.jpg","index":0,"item":"b9ced625-9f5d-40b0-b010-259883c62efb","keywords":null,"link":"/kultura/20240108_melypont-erzes-fuggoseg-megallo-miklos-adam-interju-ebx","timestamp":"2025. január. 08. 19:48","title":"„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A világ elektromos hálózatai csak akkor lehetnek képesek fennakadások nélkül kezelni az elektromobilitás látványos térnyerését, ha az elektromos járműveket intelligens megoldásokkal töltik. A holland vezetésű SCALE projekt célja éppen az, hogy lehetővé tegye és megkönnyítse az elektromos járművek, illetve a hozzájuk tartozó intelligens töltőinfrastruktúra tömeges elterjedését. A SCALE projektben kilenc állam vesz részt, s az együttműködésbe Budapest és Debrecen révén Magyarország is bekapcsolódott.
Hollandiában 2009-ben hozták létre az áramhálózatot működtető vállalatok az Elaad nevű nonprofit szervezetet, melynek célja, hogy hozzájáruljon a hollandiai okostöltő-rendszer létrehozásához. A tudás- és innovációs központ meghatározó tagja a 2022-en indult SCALE (Smart Charging Alignment for Europe) projektnek, amelyben kilenc ország működik együtt az intelligens hálózatok fejlesztésében és tesztelésében.
„Az Elaad célja az, hogy integráljuk az elektromobilitást a hálózatba. Az elektromos autók térnyerése ugyanis sok kihívással jár, például azzal, hogy az emberek jellemzően egyszerre, a munkából hazaérkezés után töltik autóikat. De az is kihívást jelent, hogy sok országban, így Hollandiában és Magyarországon is jelentős mennyiségű áramot termelnek napelemekkel, s ennek a nyári hónapokra esik a termelési csúcsa. Úgy gondoljuk, az elektromos járművek akkumulátorai hozzájárulhat a problémák megoldásához, hiszen az elektromos autók nemcsak kockázatot jelenthetnek azzal, hogy az emberek jellemzően egy időben töltik fel őket, hanem segítséget is nyújthatnak. Nyáron például bekapcsolódhatnak az áramtárolásba, az este és az éjszaka folyamán a háztartások az otthon termelt tiszta energiát használhatják fel” – mondta a HVG-nek Baerte de Brey, a SCALE konzorciumvezetője és az Elaad nemzetközi ügyekért felelős igazgatója.
Baerte de Brey
HVG
Elmondta, hogy néhány éve már zajlik egy kísérlet Hollandia negyedik legnagyobb városában, Utrechtben több mint 800 kétirányú töltőállomással. „De ez a projekt, amelyben többek között a francia Renault, a svéd Polestar és a dél-koreai Hyundai is részt vesz, csak holland tapasztalatokat nyújt. Azt szeretnénk látni, hogy ezek a tapasztalatok mennyire felhasználhatóak Franciaországban, Németországban vagy Svédországban. A Hollandiához hasonló országokra is kíváncsiak vagyunk és itt jön a képbe Magyarország, ahol Hollandiához hasonlóan közepes a népesség, nyitottság tapasztalható az innovációra, nincsenek nagy hazai járműgyártók, és jelentős a napenergia felhasználása” – magyarázta Baerte de Brey, aki szerint a magyarországi partnerek hasznos meglátásokkal és ötletekkel járulhatnak hozzá a projekt sikeréhez.
A SCALE Projektben Magyarországról Budapest és Debrecen vesz részt, és ezen belül az irodaházakba telepített okostöltési megoldásokkal kísérleteznek, amelyek nemcsak az autók feltöltését teszik lehetővé, hanem azt is, hogy az akkumulátorokban eltárolt energiát igény szerint visszatöltsék a hálózatba. A konzorciumban a DBH Group és a Emobility Solutions vesz részt. A SCALE projekt több képviselője a napokban Magyarországon járt, és Baerte de Brey azt hangsúlyozta, a magyarországi partnerek és az állami hivatalok képviselői is nyitottnak mutatkoztak az együttműködésre.
Hasonlóan vélekedett Ungár János az Emobility Solutions igazgatója is. „Meglepő volt az a nyitottság és támogató szándék, amellyel a magyarországi szabályozási és szakmai szereplők viszonyulnak ehhez a kérdéshez. A látogatás a legjobb időpontra esett: miközben megkezdődött a hazai hálózat fejlesztése, most zajlik Magyarországon annak az átgondolása, miképpen lehetne szabályozni a megújuló energiatermelés kérdéseit. Olyan lehetőséget kapnak a magyar résztvevők, melynek eredményeként nem követőkként fognak belépni erre a piacra, hanem olyan szereplőkként, akik a fejlesztésben élenjáró országokkal és cégekkel együttműködve egy élő kísérleti műhelyben vehetnek részt a folyamatban, a technológiai, üzleti és szabályozási kérdések megoldásában” – vélekedett Ungár János.
Ungár János
HVG
Baerte de Brey szerint egyébként az utrechti kísérletek alapján arra a következtetésre jutottak: ha a forgalomban lévő járművek 5-10 százaléka képes lenne a kétirányú töltésre, azzal stabilizálni lehetne az elektromos hálózatokat. „2035-re leáll a belső égésű motorral szerelt új járművek értékesítése Európában, és 2050-re kizárólag elektromos járművek lesznek az utakon. A hálózat – fejlesztésekkel – képes lesz kezelni ezt a kihívást, de csak akkor, ha megvalósul az intelligens töltés, mert így gördülékenyebbé lehetne tenni az átmenetet” – vélekedett Baert de Brey.
A SCALE fő feladata azon módszerek és a szabványok optimalizálása, amelyek segítségével előkészíthető egy nyitott intelligens töltési és V2X – azaz a járművek akkumulátorában tárolt energia hálózatba való visszatáplálását lehetővé tévő – ökoszisztéma, amely egyaránt előnyös a felhasználók, a városok és régiók, a vállalkozások és a társadalom egésze számára. A V2X rendszerben a járművek akkumulátorai aktív és rugalmas részeseivé válnak az energetikai rendszernek, felvéve a többlettermelést és kapacitáshiány esetén pedig visszatáplálva a helyi vagy a közcélú hálózatba.
A Kozma utcai izraelita temetőben helyezték örök nyugalomra Keleti Ágnes ötszörös olimpiai bajnok tornászt, a Nemzet Sportolóját, aki január 2-án hunyt el, és a temetése napján töltötte volna be a 104. életévét.