szerző:
MTI / Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?

Az innovációs miniszter rálicitált Gulyás Gergely egy hónappal korábbi 3000 magyar gyártású elektromos buszos ígéretére. De az előtt is több ezer új magyar buszt ígértek már.

A nemzeti autóbusz-stratégia keretében hat év alatt hatezer buszt cserélnek modern járművekre a közösségi közlekedésben – jelentette be Palkovics László innovációs és technológiai miniszter pénteken, az Ikarus székesfehérvári gyárában tett látogatását követően.

Több mint nyolcezer autóbusz fut ma Magyarországon, ennek jelentős része, több mint hatezer a közösségi közlekedésben, városokban vagy városközi forgalomban, vagyis lényegében mindet le szeretnék cserélni.

Palkovics azt is elmondta, a kormány intenzív egyeztetéseket folytat a magyar buszgyártókkal, és ezeken kiderült, hogy sem a gyártókapacitás, sem az autóbusz-technológia nem akadálya a hazai igények kielégítésének. Azt is elmondta, hogy a 25 ezer főnél nagyobb lélekszámú városokban három év múlva már csak olyan buszokat helyeznének üzembe, amelyek elektromos vagy gázhajtásúak, de semmiképpen sem dízel üzeműek.

Ígéretekből valóban nincs hiány, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter áprilisban azt mondta, háromezer hazai gyártású elektromos busz készül majd el.

A hvg.hu viszont éppen egy éve szedte össze, hogy mi mindent ígért már a kormány buszgyártás terén, évi 1000-1200 buszról, de három év alatt legyártott 3000-3500 buszról is volt már szó, ezeknek nagyjából a harmadát sikerült teljesíteni. Hasonló ígéretek ennek ellenére azóta is rendszeresen elhangzanak, sőt egyre nagyobb számok szerepelnek bennük.

Annak ellenére, hogy időközben nem több, hanem kevesebb hazai buszgyárunk lett, a kormány egyik nagy reménye, az Ikarus Egyedi ugyanis még tavaly ősszel felszámolás alá került.

De az ígéretek az IC+ kocsi-gyártás terén is komolyak voltak, pedig tavaly év végéig csak hat darab készült el belőlük, és az is igencsak leterhelte a MÁV-Start kocsikarbantartó kapacitásait. De ígértek hazai gyártású földalattit, fogaskerekűt, HÉV-et és mellékvonali vasúti kocsit is, arról ebben a cikkünkben írtunk, hogy ezek közül mennyi valósult meg, illetve melyiknek milyen realitásai vannak.

Az ígérgetésbe Széles Gábor, az Ikarus vállalatcsoport elnöke is bekapcsolódott pénteken, Kína egyik legnagyobb cégével közösen fejlesztett elektromos buszaikról beszélt, és Vargha Tamás, a térség fideszes országgyűlési képviselője is megjelent, hogy elmondja, örömtelinek tartja, hogy sok év után újra komoly buszgyártás van Székesfehérváron. Hozzáfűzte, az Ikarus arra is kész, hogy a hat év alatt szükséges hatezer busz legyártásából aktívan kivegye a részét.

Az MTI beszámolójában a nagyszabású eseményen el sem hangzott a Kravtex-Kühne csoport neve, amely az egyetlen magyar cég, amely tényleg gyártott komolyan vehető mennyiségű buszt az elmúlt években.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!