Surányi György: A jegybank kullog az események után
Minél később sikerül megfordítani az infláció trendjét, nem árbefagyasztásokkal, hanem organikusan, annál nagyobb ára lesz, növekedésben, foglalkoztatásban, jövedelemben és reálkeresetben is – figyelmeztet Surányi György egyetemi tanár, a Magyar Nemzeti Bank korábbi kétszeres elnöke a HVG-nek június 30-án adott interjúban. Ezt most kiegészítettük az azóta történt jelentős változások fényében, például mert az MNB 7,75 százalékról 9,75 százalékra emelte az egyhetes betét kamatozását, ismét elválasztva azt az alapkamattól (igaz, közben kiderült, jövő kedden várhatóan ismét egy szintre hozza azokat). Surányi az eredeti interjúban a 7,75 százalékos alapkamatról határozottan állította: nem lesz elég a forint stabilizálásához. Ez azóta vastagon igazolódott.
HVG: Meglepte, hogy június 28-án a monetáris tanács 5,9 százalékról 7,75 százalékra emelte az alapkamatot?
Surányi György: Nem lepett meg, viszont csalódást keltett, mivel a voltaképpeni irányadó eszköz, az egyhetes jegybanki betét kamatát akkor csupán 0,5 százalékponttal emelte meg. Ez nem volt elég, hogy tartósan olyan forintárfolyam alakuljon ki, amelyik az inflációt érdemben mérsékli. A kamatemelés ugyanis több csatornán keresztül hat az inflációra. Egyfelől a kamatcsatornán: ha nőnek a hitelkamatok, csökken a hitel utáni igény, végső soron a belföldi kereslet, ami enyhítheti az inflációs nyomást. Másfelől a kamatok emelkedése a pénzügyi megtakarításokat ösztönözheti. Csakhogy az MNB 7,75 százalékos kamatszintje szemernyit sem volt szigorúbb, mint egy évvel ezelőtt. Akkor 5-6 százalék körül volt az infláció és 0,9 százalék az alapkamat. Most júniusban várhatóan 11 százalék felett lehetett az infláció, ha az alapkamat 7,75 százalék, akkor az inflációhoz viszonyítva – azaz a reálkamat – épp annyira negatív, három-négy százalékpontos különbséggel, mint tavaly.
A kamatemelés az árfolyamcsatornán keresztül, az árfolyam erősítésén keresztül is hathat, feltéve, hogy a piac számára hiteles az MNB antiinflációs elköteleződése. De úgy látszik, nem az. A monetáris tanács döntése után legalább abban bíztunk, hogy végre talán elfelejthetjük a kettős kamatnak csupán a laikusok megtévesztésére alkalmas eszközét. Ez a remény éppen egy hetet élt. Mert létezett ugyan egy, az irányadó funkciójától több éve megfosztott hivatalos alapkamat, de lényegében az egyhetes betét attól eltérő kamatozása befolyásolta a bankközi piacot.
Az alapkamatnak tehát monetáris funkciója érdemben nem maradt. Szerepe a kommunikációban a félrevezetésre redukálódott: többször azt lehetett hirdetni, hogy a jegybank nem emelt kamatot. Holott de facto ezt tette, például 2020 március végén, április elején kétszer, akkor is a forint árfolyama védelmében. Majd 2021-ben többször is úgy emelte az effektív kamatot, hogy kifelé, a laikusokat, a politikusokat, a közvéleményt félrevezetve azt hirdették, mintha nem tettek volna ilyet. De olyan nyomás nehezedett az MNB-re a szakma, a piac, az elemzők részéről, hogy ezt a tudatosan nehezen átláthatóvá tett, kusza kettős kamatrendszert oldja fel, amely elől nem lehetett kitérni.
HVG: A kettős kamatszint egységesítése azonban rövid életűnek bizonyult, csak néhány napra csillapította a forintpiacot. Július negyedikén már megint több mint négyszáz forint volt az euró, majd a kurzus 416 fölé emelkedett. Tegnap az MNB újabb kétszáz bázisponttal megemelte az egyhetes betét kamatozását. Hogyan fogadta ezt a fejleményt?
S. Gy.: Szomorúan látni, ahogy az MNB az események után kullog. Az úgynevezett adatvezérelt üzemmódban ellentmondásoktól és önellentmondásoktól telített a monetáris politika. Egyrészt hogyan illeszthető az adatvezérelt politika az inflációs célt követő monetáris politikai kerethez, amely 18-24 hónapra célozná az inflációt? Másrészt
nemhogy másfél évre, de két hónapra sem látnak előre, havonta tolják feljebb az infláció tetőzésének várható időpontját és szintjét.
Harmadrészt – a hitelességi deficitet mélyítve – szinte havonta változtatnak, hol gyorsítanak, hol lassítanak a kamatemelés ütemén, függetlenül attól, hogy az infláció töretlenül gyorsul. Virág Barnabás alelnök például májusban azt mondta egy konferencián, hogy véget ért a proaktív, agresszív kamatemelés időszaka, jön a fokozatos szigorítás. Márpedig az indokolatlanul változó ütemű és mértékében elégtelen kamatemelések kommunikációját őrá bízzák. Az MNB elnöke előkelő idegenként kívülről szemléli a folyamatot, mint akinek semmi felelőssége nincs a kialakult helyzetben. Mindeközben a negatív reálkamat nem csökken.
Úgy gondolja, megúszhatja a gyenge forint hatásait? Nem fogja
Ijesztő számok érkeznek a forint extrém gyengüléséről, és ezt a folyamatot az is megérzi, aki nem vált eurót. Összegyűjtöttük, mit jelent a magyarok mindennapi életében a mostani árfolyammozgás, és hogy létezik-e egyáltalán olyan csoport, amelynek a tagjai nem járnak rosszul ezzel.
HVG: A jegybanki vezérkar korábban azzal érvelt, hogy az egyhetes betéttel rugalmassá teszi a rendszert, mert azzal gyorsan reagálni tud, miközben a monetáris tanács csak havonta egyszer tart kamatdöntő ülést.
S. Gy.: Maradjunk annyiban, hogy ez sem védhető. A jegybank akkor változtatja meg az alapkamatot, amikor akarja. Ha az alaptörvényt bármikor módosítani lehet, akkor talán az MNB által szabályozott alapkamatra vonatkozó keretek is megváltoztathatók. A monetáris tanács felhatalmazása alapján, hasonlóan az egy hetes betéti kamathoz, az alapkamat is rugalmasan alakítható. Ha viszont a gyakori alapkamat-módosítás kiszámíthatóságot rongáló hatása miatt aggódnak, akkor megnyugtatásul érdemes arra utalni, hogy az irányadó kamat heti változtatása nem kevésbé gyengíti a kiszámíthatóságot.
Soron kívül emelheti az alapkamatot a jegybank
A Monetáris Tanács nem vár 3 hetet a következő menetrend szerinti kamatdöntő ülésig, azonnal napirendre veszi, hogy az alapkamatot az egyhetes betét kamata után emelje. Ezzel a 7,75 százalékos alapkamatot visszazárná a forintárfolyam beszakadása miatt soron kívül 9,75 százalékosra emelt egyhetes betét kamatához.
HVG: Egy éve, a nyári hónapokban – éppen egy ominózus, burkolt kamatemelés után – egy euróért még cirka 350 forintot kellett adni. Mi történt azóta?
S. Gy.: A forint árfolyama 2013 óta a mostani gyengélkedés nélkül is nagyjából 35 százalékot esett. Az MNB vezetése évekig azt a teljesen téves üzenetet küldte a piacnak, hogy nem érdekli az árfolyam. Mindemellett a kormánnyal együtt az uniós támogatások piacon kívüli átváltásával legalább 2020 tavaszáig tudatosan is gyengítették a forintot. Továbbá, kritikusan alacsony a devizatartalékok szintje, ezt is évek óta ismételgetem. A cseh és a lengyel jegybank nyíltan, bátran és roppant sikeresen interveniált a háború kitörését követően a piacon, az árfolyamot stabilizálva.
Az MNB ezt nem tehette, mert a tartalékszint legfeljebb azt a mértéket éri el, amit a nemzetközi szakirodalom minimumsztenderdnek tekint. Ennek egy része is arany, ami nem használható intervencióra, ráadásul kevéssé likvid. Ha a nemzetközi tartalékaiból masszívan elad devizát, hogy forintot vásárolva megtámogassa az árfolyamát, jelentősen a minimum alá esik a tartalék. De az MNB tudatosan nem képzett devizatartalék-puffert.
Ehhez hadd idézem Nagy Mártont, a korábbi alelnököt, aki a miniszteri meghallgatásán májusban is még azt mondta, hogy „az árfolyam ott van jó helyen, ahol van”, illetve éveken át azt hangsúlyozta, hogy a tartaléktartás költséges. Csakhogy éveken át kiugróan olcsón lehetett volna feltölteni a devizatartalékokat! Annál semmi sem drágább, mint amikor megfelelő mennyiségű tartalék hiányában kiszolgáltatottá válik egy ország a piac kénye-kedvének. Vagyis az MNB szerint nem érdekes az árfolyam alakulása, nincs szükség bőséges tartalékra, interveniálni sem kell, legfeljebb az egekbe megy az infláció – tenném hozzá. Mindezt nem lehet büntetlenül csinálni.
HVG: Az elnök, Matolcsy György iránymutató könyvében, az Egyensúly és növekedésben az áll, hogy a Bajnai-kormány távozása idején a forint túlértékelt volt, a leértékelés nem más, mint a növekedés beindításának titkos fegyvere.
S. Gy.: Jó lett volna vagy örökre elrejteni, vagy féltve, titokban őrizni ezt a nem működő fegyvert. A túlértékeltség egyébként nem felel meg a tényeknek. Magyarország külkereskedelmi mérlege már 2010-ben jelentős többletet mutatott. Az pedig tankönyvi igazság, hogy ha szufficites a mérleg, és az export növekedése szisztematikusan meghaladja az importét, továbbá, az exportőrök profitabilitása is magas, akkor a nemzeti valuta árfolyama nem lehet túlértékelt.
HVG: Akkor most mi a helyzet? Hiszen a fizetési mérleg kilenc hónapja súlyosan deficites, a forint árfolyama viszont minden korábbi negatív rekordot megdöntött.
S. Gy.: Jelentősen alulértékelt a forint, az árfolyam annak ellenére sem tükrözi a magyar gazdaság teljesítményét, hogy a külkereskedelmi és a fizetési mérleg egyaránt deficites. Az alulértékeltség a korábbi, túlfűtött gazdaságpolitika eredménye, vagyis nem az export ár-versenyképességének a hiánya okoz deficitet.
Most az MNB háza táján mélyen hallgatnak a high pressure economy-ról, a nagynyomású gazdaságról, amelynek jegyében működtek. A high pressure economy voltaképpen nem más, mint a belföldi kereslet tudatos túlfűtése – a fiskális-, a jövedelem-, és a monetáris politika eszközeivel –, aminek következtében a belföldi fogyasztás és a beruházás úgy megugrott a megtermelt jövedelemhez képest, hogy felgyorsította az inflációt és erodálta a külső és belső pénzügyi egyensúlyt. Ehhez adódott a 2021-ben elkezdődött cserearányromlás, amit az orosz–ukrán háború is súlyosbított. Mindez együttesen vezet oda, hogy miközben 2016-ban a külkereskedelmi mérleg tízmilliárd eurós többletet mutatott, most 2-3 milliárdos deficitet produkál. A trend – ami 2017-ben indult – ennél egyértelműbb nem is lehetne.
HVG: A tegnapi kamatemeléssel az MNB a reálkamatot is növelte, bár nem ment át pozitív tartományba. De pozitív reálkamat manapság sehol sincs! Sem az USA-ban, sem az euróövezetben, de még Csehországban sem, ahol a minap 5,75 százalékról 7 százalékra emelték az alapkamatot, 16 százalékos infláció mellett.
S. Gy.: Egyrészt nem biztos, hogy az infláció megfékezéséhez feltétel nélkül pozitív reálkamatra lenne szükség. Ugyanakkor a forintra nehezedő nyomás fontos eleme az a kétezer milliárd forint likviditási felesleg, amelyet az MNB nem fogad be egyhetes betétbe, így alacsony kamattal lehet felhasználni a forint elleni spekulációhoz. Másrészt az USA-ban, az euróövezetben és Csehországban csak 2021 közepétől lódult meg az infláció, nálunk viszont 2017 óta folyamatosan gyorsul. Már a pandémia előtt 2020 januárban alulról súrolta az öt százalékot. Akkor az euróövezet fogyasztói árai csupán 0,5 százalékkal emelkedtek. Ráadásul nálunk hatodik éve két számjegyű béremelés történik, míg az euróövezetben csupán 2-3 százalék. A lengyel és a cseh döntéshozók arra is ügyeltek, hogy nemzeti valutájuk árfolyama stabil legyen.
Magyarországon a járvány és a gazdaság leállítása 2020-ban átmenetileg tompította az áremelkedés ütemét, de amint a korlátozások elmúltak, visszaállt a gyorsuló trend. Inflációt elősegítő környezet alakult ki, amit az MNB megroppant hitelessége súlyosbít. Nem lett volna szabad évekig azt hajtogatni, hogy sem a gyengülő árfolyamnak, sem a nagy béremeléseknek, sem a hitelállomány két számjegyű bővülésének, sem a prociklikus költségvetési politikának, sem a nulla kamaton feleslegesen befecskendezett több ezer milliárd forint jegybanki hitelnek, sem az év elején kiöntött, a deficitet és a keresletet az egekbe emelő osztogatásnak nincs inflációs hatása.
HVG: A kettős kamatrendszer megszűnt ugyan, van viszont kettős árrendszer. Miközben az euróövezet inflációját főleg az energiaárak cirka 40 százalékos megugrása fűti – e nélkül nem 8,6 százalék lenne, hanem csak 4,6 százalék –, nálunk az energia drágulása csak a termelői árakban jelenik meg, a fogyasztói árakban nem. Itt az inflációt az árstop ellenére az élelmiszerek Európában is kiemelkedő áremelkedése hajtja felfelé. Mi ennek a következménye?
S. Gy.: Ez egy igen rossz kombináció. Mivel az élelmiszerek drágulását mindenki minden nap érzékeli, az hozzájárul az inflációs várakozás erősödéséhez. A közvélemény tisztában van vele, ha máshonnan nem, saját múltjából, a szocializmusból, hogy az árstop sorban álláshoz, korrupcióhoz, minőségrontáshoz, hiányhoz, az alkalmazkodás elmaradásához, kényszerhelyettesítéshez vezet, és azzal is, hogy a befagyasztott árak előbb-utóbb felrobbannak.
Az inflációt kétszer szenvedjük meg: egyrészt a kereskedők az árstop betartásával más termékek árait emelik meg, amikor pedig végre felszabadítják a befagyasztott árakat, azok is az egekbe szállnak.
A helyzetet jól jellemzi, hogy a szezonális ingadozások és az energia kiiktatásával kalkulált maginfláció az euróövezetben májusban 3,8, júniusban 3,7 százalék volt, Magyarországon viszont a legutóbbi, májusi adat szerint 12,2 százalék. Nem az átlagos fogyasztói árakban megmutatkozó, 8,1 és a 10,7 százalék közti differencia mutatja meg, hogy mennyire más az infláció természete ott és itt, hanem a maginflációban meglévő 3-3,5-szeres különbség. Az energia- és élelmiszerárak nélkül az unióban nálunk a harmadik leggyorsabb az infláció.
HVG: Ha ez így van, valamilyen támogatásra mégis csak rászorul a lakosság, vagy annak egy része, különben ilyen durva drágulást nem lenne képes átvészelni.
S. Gy.: Ezzel mélységesen egyetértek, de olyan támogatási formákat kellene találni, amelyek nem torzítják a piacgazdaság egészét, nem ássák alá a jogállamot, a tulajdon biztonságát – viszont célzottak. És nem is diszkriminatívak, mint például a támogatott üzemanyagárak, amelyeket csak magyar forgalmi engedély felmutatásával lehet érvényesíteni. Árszabályozásával az állam kikezdi a tulajdon biztonságát, szélsőséges esetben a csődbe kerülő kisebb kutakat konfiskálja. Ráadásul az alacsony ár éppen a magas jövedelmű autósoknak, a nagy teljesítményű gépkocsik használóinak kedvez a legjobban.
Az árstop nem alkalmas arra, hogy a gazdaság, a társadalom alkalmazkodjon a megváltozott árarányokhoz: spóroljon a benzinnel, mérsékelje a karbonszennyezést. Kedvezőbb lenne, ha az állam inkább havonta küldene egy-egy csekket a költségvetésből a rászorulóknak. Ennek a forrását elő lehetne teremteni. Mert ha nincs árstop, az energetikai cégek nyeresége is jóval nagyobb lenne – az olcsóbb orosz olaj miatt –, és ebből az úgynevezett windfall profitból nemcsak 250 milliárdot, hanem akár 600 milliárdot is el lehetne vonni. Ez fedezetet jelentene a lakosság 60-70 százalékának a támogatására: azokéra, akik a jövedelmi átlag körül vagy az alatt helyezkednek el.
HVG: Van annál olcsóbb pénz, mint mások profitjából támogatni az árakat? Ez az államnak nem kerül semmibe.
S. Gy.: Látszólag. De ha az alacsony árak miatt meglódul a benzinfogyasztás, növelni kell az importot, ami a mostani cserearányromlással, a külső egyensúlyhiány növekedésével és a forint árfolyamának gyengülésével további inflációt jelent, amit mindenki megszenved. Vagyis a látszólagos nagyvonalúságot bőségesen megfizeti a társadalom. Plusz erősödik az üzemanyaghiány, a kis kutak némelyikét bezárják, egyre gyakoribbak a korlátozások. Tolatunk vissza a szocialista tervgazdaság irányába.
A kormány puha landolással jönne ki a válságból, de elnyújtott szenvedés lehet a vége
Fájdalom nélkül nincs eredmény - mondta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter utalva arra, hogy a recesszióval, GDP-csökkenéssel lehet letörni az inflációt, majd megígérte, hogy a kormány fájdalom nélkül éri el ezt. A fájdalmat a kormány azzal igyekszik elkerülni, hogy bújtatva csoportosít át juttatásokat a háztartásoknak, ám ezzel épp az inflációt fűti.
HVG: Ez miért baj? Hiszen Magyarországon a legolcsóbb a lakossági áram és gáz, valamint az üzemanyag.
S. Gy.: Például azért, mert a rezsibefagyasztás nincs ingyen, azt mi fizetjük. Az idén akár ezermilliárd forintjukba is kerülhet az adófizetőknek. Már ma is azt üzeni a kormányzat, hogy nincs pénz a pedagógusok, az egészségügyi szakdolgozók, a szociális dolgozók megalázóan alacsony bérének indokolt emelésére. Emellett nem takarékoskodunk ezekkel az erőforrásokkal, még jobban megterheljük a környezetünket, amit a gyermekeink fognak megfizetni. Az MNB a növekedési kötvényprogram keretében úgy nyomott ki ezermilliárdokat – ráadásul alacsony, fix, fedezetlen kamatpozíció mellett, óriási veszteséget okozva –, hogy a támogatott programok többségének semmi köze nem volt a gazdaság versenyképességének javulásához, az exportképesség fejlesztéséhez.
HVG: A forint gyengülését látva vészjósló írások sora jelent meg, például arról, hogy úton vagyunk Törökország, a teljes leszakadás irányába. Ez csak hangulatkeltés, vagy tényleg ennyire rossz a helyzet?
S. Gy.: Óvakodnék attól, hogy ilyen kijelentéseket tegyek, mert ezek nem felelnek meg a tényleges helyzetnek. A magyar gazdaság nagyon-nagyon messze van a török szituációtól. Bár nem látok a döntéshozók fejébe, nyilvánvaló, hogy igyekeznek leszorítani az államháztartás hiányát. Éppen ideje. A bejelentett program mennyiségileg jó, szerkezetében viszont verseny- és gazdaságellenes, ráadásul erőteljesen inflációs hatású. A monetáris politikában, ha késve is, de tavaly decemberben végre kivezették a nem konvencionális eszközök javát, ám a hagyományos jegybanki eszközöknél változatlanul fennmaradtak a nagyon laza monetáris kondíciók. Ha itt nem lesz érdemi fordulat, és a jövedelempolitikában sem lesz javulás – például egy számjegyű bérnövekedés a versenyszektorban –, akkor tartósan magas inflációs pályán maradunk. Ma az árbefagyasztásokat is figyelembevéve
16 százalék az infláció, ebből 7-8 százalékot a hazai gazdaság-, a jövedelem- és a monetáris politika hozott össze, a többi nem rajtunk múlik, kívülről jön, nem lehet elkerülni.
HVG: De ha nagyot szigorítana az MNB, azzal a recessziót kockáztatná, mint a Fed az USA-ban.
S. Gy.: Az a félelmem, hogy az év vége felé így is recesszió lesz. Minél később sikerül megfordítani az infláció trendjét – nem árbefagyasztásokkal, nem művi elfojtással, hanem organikusan –, annál nagyobb ára lesz: növekedésben, foglalkoztatásban, jövedelemben és reálkeresetben is. Kétszer irányítottam a jegybankot, tudom, milyen borzasztóan nehéz és fájdalmas a magas inflációt és inflációs várakozásokat letörni. 1990-ben 36 százalékra ugrott az infláció: ebben közrejátszott a szocializmus öröksége, az árbefagyasztások megszüntetése. A központi árszabályozás felszámolásának egyszeri hatására gyorsult fel 13-14 százalékról az áremelkedés üteme. Másodszor 1995 után 25 százalékos inflációt szorítottunk le 10 százalék alá négy év alatt.
Az infláció spirálja és a recesszió örvénye szédíti a világgazdaságot
A kutyaszorítóba került politikusok figyelmétől övezve küzdenek világszerte a jegybankárok az infláció ellen, hogy a monetáris szigorítással ne idézzenek elő recessziót. Európában pluszfeladat az olasz adósságválság kirobbanásának elkerülése.
Tudom, milyen kínkeservesen lehet organikusan megváltoztatni a trendet, a várakozásokat. De minél később következik be a fordulat, annál nagyobb lesz az ára. Már most is vannak figyelmeztető jelek, például az, hogy nagyon megugrottak az államadósság finanszírozási költségei. A legutóbbi devizahitel-felvétel során a legjobb adósoknak járó úgynevezett referenciakamat felett brutálisan nagy, 240 bázispontos országkockázati felárat kellett fizetnünk, miközben tőlünk függetlenül is emelkednek a referenciakamatok is.