Az én hetem: Karafiáth Orsolya szerint fel vagyunk rúgva mindannyian, és már a híreket se akarjuk elolvasni, mert minek

5 perc

2024.07.21. 17:00

2024.07.26. 13:00

Sorozatunkhoz öt írót kértünk fel: öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Karafiáth Orsolyának most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: verőlegény, fejreállás, önfényezés, rádumál, visszatapsolás.

Kulcsszavak
Verőlegény – A héten leplezték le egy megrázó felvétellel azt a karateedzőt, aki múlt csütörtökön úgy felrúgott egy 7 éves kisfiút a szolnoki kalandparkban, hogy a gyerek fejjel a földre esett. A férfit a kalandpark vezetősége feljelentette, önkormányzati kitüntetéseit visszavonták, a kulturális minisztérium is felszólította, hogy adja vissza díjait, köztük azt, amelyet az akkor államtitkár Novák Katalintól kapott. A férfi állítólag korábban is erőszakos volt gyerekekkel.
Fejreállás – Péntek reggel kiterjedt informatikai hiba jelentkezett szerte a világban, számos szektorban, például a légiközlekedésben okozott súlyos fennakadásokat. A kiváltó okot még aznap megszüntették, de az összeomlott rendszerek életre keltése nem ment gyorsan.
Önfényezés – Hivatalosan is a Republikánus Párt elnökjelöltje Donald Trump, aki az ellene elkövetett merénylet után az országot egyesítő elnök szerepe helyett a sérelmeit soroló és kiválóságát emlegető politikussá vedlett vissza.
Rádumál – Barátai és szövetségesei rábírták Joe Biden amerikai elnököt, hogy lépjen vissza a demokrata párti elnökjelöltségtől, mert kora és szellemi állapota nagyot rontanak esélyein.
Visszatapsolás – Újraválasztották Ursula von der Leyent az Európai Bizottság elnökévé. Orbán Viktor nem támogatta ezt, de megakadályozásához minap gründolt új EP-frakciójával is kevés volt.

Amikor elkezdtem én magam is azt érezni, hogy megszoktam a háborút, mindkettőt, tudtam, nem hagyhatom, hogy mindez engem is legyőzzön, azaz elveszítsem az empátiám. Egyszerűen nem engedhetem meg magamnak, hogy ne tudatosítsam minden nap, hogy igen, embereket ölnek meg hozzánk nagyon is közel. (És a közelséget minden értelemben értem.)  Egy barátunk elment nemrég Bucsára, és felvételeket osztott meg a légiriadókról, volt egy arról is, ahogyan berohan egy óvóhelyre.

Maga a menedék úgy nézett ki, mint itthon egy takaros kis lakásszínház, és az egész, a szirénákkal együtt valahogy színpadiasnak is tűnt kissé. A mi valóságunkkal nem érintkezőnek, de nem is annyira elemeltnek, hogy fantáziavilágnak tűnjék. Bent csupa jól öltözött néző, többnyire turisták, derült ki a barátom beszámolójából. Visszamentem az utca képeihez, ahol azt láttam, a helyiek már meg se rezdülnek. Vijjogás, távolban robbanások, ők mennek, talán haza, talán valahová szórakozni.

Még májusban találtam rá Emeric Lhuisset munkára. (A leghíresebb képein ismert háborús festményeket “játszat” újra a fronton.) A francia fotográfus már a Majdanon is ott volt – portrékat készített. A projekt része volt egy emlékkönyv is: ebbe azt írták le az alanyok, hogy mit szeretnének. Békét, békét, békét. Mindegyikük háttal állt, háttal állnak az új sorozatokon is. Amikor mi a fotográfiákat nézzük, a többségük (sokuk szinte gyerek még, nők, férfiak) már biztosan halott. Arcuk mintha már a felvételek elkészültekor se lett volna: a halálra szánt sereg, egyetlenek a seregben. Szemben állnak az őrülettel, gondolom róluk, háttal a normalitásnak. Akármelyük lehetnénk. Most éppen ők vannak ott. Munkája nyomán nyomasztó esztétikája lesz a pusztításnak, és valahogy mégis felemelőnek gondolom az egészet: gondolkodni és együtt érezni kényszerít. Lehetnél te is. Lehet, te is sorra kerülsz.