Ford
Ford
Tetszett a cikk?

Az idén bemutatott, teljesen elektromos Ford Mustang Mach-E minden korcsoport számára kínál valamit.

Bátor lépésre szánta el magát az amerikai autógyártó, amikor eldöntötte, hogy az egyik legikonikusabb modelljére építi első, széles körben is reklámozott elektromos autóját. Bátor, mert a Mustang egy valódi autóipari legenda. Nézzük meg, hogyan alakult át egy ennyire jellegzetes modell egy négyajtós SUV-vá, amit garantáltan imádni fog mindenki, nemcsak az autórajongók.

Ízig-vérig Mustang

A márka régi rajongói, különös tekintettel a Mustang-megszállottakra, elsőre bizonyára furának tartják majd az alaposan átalakult kedvencet. Habár a Ford továbbra is gyártja majd a performance sportkocsit, azonban a Mustang Mach-E megjelenésével már a jövőre készülnek: az autóhoz vadonatúj elektromos platformot gyártottak, ami annyit jelent, hosszú távra terveznek a konstrukcióval, amelyre várhatóan többféle modellt is építenek majd az előttünk álló években.

A recept tehát új, de azért ismerős „ízeket” is érezhetünk benne. A Mustang márkanévre jellemző minőséget és dinamizmust tökéletesen sikerült átültetni egy, a modell lényegétől – vagyis a bivalyerős benzinmotoros sportautótól – jelentősen eltérő vadonatúj modellbe. A Mach-E 351 lóerős motorja ugyanis, az elektromos autókra jellemző nyomatékmentes gyorsulással együtt ugyanis komoly fegyvertény: ezt az autót egyetlen belső égésű motorral szerelt jármű sem fogja tudni lenyomni, még a nagynevű előd sem. A tesztelők gyakran kiemelik az autó által nyújtott vezetési élményt, amely annak ellenére – vagy éppen azért – bizonyul kiemelkedőnek, hogy itt már nem halljuk a lóerők dübörgését, csupán a közel hangtalan elektromos suhanás során érzékelhetjük az erőforrás 580 newtonméteres nyomatékát. Ez valószínűleg azoknak a „benzinvérű” autósoknak is megdobogtatja majd a szívét, akik elsősorban a kompromisszummentes teljesítményt keresik egy performance-autóban.

Minőségből oktatja a konkurenciát

A Ford nem egészen másfél év múlva ünnepli alapításának 120. jubileumát, így kijelenthető, hogy az autógyártók között is kiemelkedő mennyiségű tapasztalatot gyűjthettek össze ennyi idő alatt. Ez pedig bizony nagyon érződik a Mustang Mach-E kialakításán, a benne működő technika, illetve a kül- és beltér minőségén. A márka nem véletlenül várt eddig az elektromos autók piacára való belépéssel. Míg más gyártók az elsőséget szem előtt tartva fejlesztették a modelljeiket, itt a tervezése során nem csak az volt a szempont, hogy villanymotor hajtsa, hanem az is, hogy a Ford hírnevéhez, és kiváltképp a Mustang legendájához méltó jármű gördüljön ki a gyárból.

Aki beül egy Ford Mustang Mach-E egyik ülésébe, azonnal érzékeli majd, hogy milyen kiváló munkát végeztek a tervezés és az összeszerelés során. Az autó belterében csupa minőségi anyaggal találkozunk, nyoma sincs hézagos, zörgős illesztéseknek, de még a műanyag felületek érintésén is érződik, hogy komolyan adtak a minőségre. Az ülések kényelmesek – különösen, ha a masszírozó funkciót is bekapcsoljuk – és még a hátul ülő utasok sem fognak panaszkodni a lábtérre. A kárpitozás elsőrangú, és végre egy autómárka, amelynek a tervezői rájöttek, hogy a középkonzol hatalmas érintőképernyőjét nem vízszintesen, hanem függőlegesen elhelyezve sokat javul a felhasználói élmény. A tűéles kijelzőn ugyanis így a sofőr számára sokkal logikusabban és hatékonyabban lehet megjeleníteni a fontos információkat, a navigációs szoftver útmutatásaitól a klímaberendezésen vagy épp az autó különféle beállításain át a remekül szóló B&O hangrendszerig. Mindezek miatt a Ford Mustang Mach-E tökéletes választás azoknak, akik a kényelmet és a minőséget tartják szem előtt új autó vásárlásakor.

Szolgál és véd

Nemrégiben megjelent hír, hogy a brit rendőrség Mustang Mach-E járőrautók beszerzését tervezi – ha ez megtörténik, nem lennénk egyetlen gyorsulási bajnok tuninghuszár helyében sem – a fenti szlogen tökéletesen megállja a helyét, ha az autó technológiai és biztonsági rendszereit említjük. A Ford Mustang Mach-E ugyanis egy űrhajót megszégyenítő fedélzeti számítógéppel van felszerelve, amelyen keresztül a sofőr folyamatosan megkapja a különféle vezetéstámogató rendszerek – holttérfigyelő, adaptív tempómat, sávtartó asszisztens, 360 fokos kamerarendszer – visszajelzéseit. A kamerák segítségével a legszűkebb helyre is gyerekjáték beparkolni, a keresztirányú forgalom figyelésére kifejlesztett riasztórendszer pedig már akkor is jelez, ha egy gyalogos közelít a tolató autó felé, nem beszélve egy, az utcában érkező másik járműről.

A tempómat és a sávtartó asszisztens autópályán szinte már az önvezető autók világába repítik a sofőrt (akinek azért a kormányon kell tartania a kezét), míg a balesetmegelőzést szolgáló, úgynevezett pre-collision figyelmeztető rendszer időben riasztja a vezetőt, ha valamilyen akadályt érzékel az úton, szükség esetén pedig rásegít a fékezésre, hogy biztonságosan meg lehessen állni, elkerülve egy esetleges ütközést, balesetet.

A gyártó itt mutatta be teljesen felújított és újrafejlesztett SNCY 4 rendszerét is, amelyen keresztül gyorsan és stabilan lehet a telefonunkat csatlakoztatni a kocsihoz, emellett azonban rengeteg további online funkcióval bővült a lehetőségek tárháza. Ahogy már korábban is írtuk, ezt az autót már abszolút a jövő járművének szánja a Ford, így nem csoda, hogy az okostelefonokra letölthető Ford Pass applikáción keresztül is egy sor kényelmi és biztonsági funkció is működtethető. Az elektromos Mustang Mach-E-t így akár távolról is kinyithatjuk, bezárhatjuk, de akár be is indíthatjuk, sőt, a klímaberendezéssel is „meg tudjuk beszélni”, hány fokos belső térrel várjon minket az autónk a forró nyári napsütésben, vagy épp a farkasordító téli hidegben.

Az applikáció lehetővé teszi, hogy a telefonunkon keresett úticélokat is átküldjük az autó navigációs rendszerébe, míg a FordPass Guide-tól bármikor kérhetünk útbaigazítást, az AskFord opción keresztül pedig a gyártó szakértőitől kaphatunk azonnali segítséget.

Mint látható, a digitális eszközök és funkciók tervezésekor is a minőséget és a megbízhatóságot tartották szem előtt a Ford mérnökei, így biztosak vagyunk benne, hogy a Mustang Mach-E egyaránt népszerű lesz a technológiai újdonságokat kereső fiatalabb, és a biztonságos közlekedést szem előtt tartó idősebb vezetők körében is.

A világ végére is elmegy, az egész családdal

A végére hagytuk a Ford Mustang Mach-E egyik legnagyobb erősségét, a hatótávját. A gyári adatok szerint 600 kilométeres hatótáv kiemelkedő ebben a kategóriában, amelyet egy 68, vagy egy 88 kWh hasznos teljesítményű akkumulátor-csomag tesz lehetővé. Előbbi a hátsókerék meghajtású alapmodellben, utóbbi a négykerekes csúcsmodellben teljesít szolgálatot. Ezzel már igazán nem gond egy balatoni hétvégét végig csinálni, akár töltés nélkül is, de a Bécs-Budapest táv oda-vissza megtétele sem lehetetlen. Ha ehhez hozzátesszük, hogy hátul egy remekül pakolható, 402 literes, de állítható padlómélységű csomagtartó, illetve az orr részben egy 80 literes, több tárolórekeszre osztható csomagtartó lapul a karosszéria alatt, egyből látni fogjuk, miért lehet ideális választás a Ford Mustang Mach-E a családosok számára is, akik szeretik hétvégén összenyalábolni a gyerekeket és elindulni felfedezni az országot.

Ez az új, teljesen elektromos SUV tehát összességében kiváló választás, különösen, ha azt nézzük, hogy a hasonló kaliberű prémium elektromos autók árfekvése jóval e felett helyezkedik el. Ideális Mustang-rajongóknak, azoknak, akik a biztonságot keresik egy autóban, de azoknak is, akiknek az a fontos, hogy a család minden tagja kényelmesen elférjen benne, akár egy hosszabb nyaralás alatt is.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Ford Magyarország megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.