Magyar Suzuki Zrt.
Magyar Suzuki Zrt.
Tetszett a cikk?

A lágy hibridtől az elektromos hálózatról tölthető hibridig tart a paletta, de melyik mire jó, és kinek ajánlott?

Aki mostanában szeretne új autót venni, alaposan ki kell képeznie magát az újdonságokból, hiszen az elmúlt években jelentős átalakuláson ment keresztül az autóipar a hibrid technológiák megjelenésével. Hazánk egyik legnépszerűbb autómárkája, a Suzuki egyből reagált is az új trendekre, így aki a japán márka új modelljeire pályázik, jól teszi, ha tájékozódik ezen a téren. Ebben segít mostani cikkünk.

Mielőtt elmerülnénk a részletekben, fontos tisztázni, hogy hibrid autóból is többfélét vehetünk, mindegyiknek mások az előnyei. A leggyakoribb kategóriák az úgynevezett lágy hibrid (mild hybrid), az öntöltő hibrid, amit általában csak „sima” hibridként emlegetnek, illetve az elektromos hálózatról tölthető, úgynevezett plug-in hibrid változatok. A különbségek aprók, de annál fontosabbak.

A lágy hibrid rendszer lényege, hogy az autót valójában egy belső égésű motor mozgatja, az erőforrásnak azonban egy kisebb villanymotor nyújt támogatást. Ez annyit jelent, hogy a villanymotor gázadáskor egy szempillantás alatt felpörgeti a motort, ezzel segítve a dinamikusabb teljesítményt. Magyarul: a lágy hibridek nem képesek teljesen elektromos üzemmódban, hang nélkül közlekedni, cserébe ezek a modellek általában olcsóbbak azoknál a változatoknál, ahol már az elektromos hajtás is bejön a képbe. További előnye a lágy hibridnek a csekély többletsúly, hiszen itt nincsenek jelentősebb kapacitású, de éppen ezért súlyosabb akkumulátorok sem.

A hibrid egyfajta zárt rendszert jelent, az autóban találunk egy belső égésű – általában benzines – és egy villanymotort is. Külső töltésre nincs lehetőség, az elektromos motort a belső égésű erőforrás tölti fel a működés során – részben a fékezéskor visszanyert energiából. Így az autó képes tisztán elektromos üzemre, ez azonban csak kisebb hatótávokra elegendő. Összességében az öntöltő hibridek kevesebb káros anyagot bocsátanak ki, mint a csak belső égésű motorral szerelt változatok, mivel a villanymotor időről időre ki tudja váltani a benzines erőforrást. Ez jelenti a középutat, ha valaki nem akar töltőkábelekkel bűvészkedni, de szeretne költséghatékonyabban autózni.

Az elektromos hálózatról tölthető, azaz plug-in hibridek jelentik a technológia csúcsát: ezekben az autókban már egy teljesen önálló használatra szánt villanymotor is lapul a benzines erőforrás mellett, így gond nélkül járhatunk vele tisztán elektromos üzemmódban is. Jellemzően pár tíz kilométeres ilyenkor a hatótáv, ami ugyan elmarad a teljesen elektromos gépkocsik kapacitásától, cserébe nem kell azzal vesződni, hogy térképeket vagy telefonos applikációkat bújva töltőoszlopokra vadászunk, miközben remeg a gyomrunk az izgalomtól, hogy vajon lesz-e egy szabad hely, ahol feltölthetjük az autót. Ha ugyanis úgy alakulna, hogy nem tudunk épp tölteni, akkor sincs semmi gond, mivel a benzinmotor segítségével tovább folytathatjuk az utunkat. Az elektromos motor emellett „besegít” a fogyasztás optimalizálásába is, azaz jelentősen megnövekszik az autónk hatótávja, ha mindkét erőforrás kapacitását és teljesítményét is kihasználjuk. Fontos szempont, hogy a felsorolt hibridek közül – a jelenlegi szabályozás szerint – csak az elektromos hálózatról tölthető hibridek kaphatják meg az ingyenes parkolásra jogosító zöld rendszámot, így ha valaki sokat jár olyan környékre, ahol a parkolásért fizetni kell, mindenképpen ezek közül a modellek közül válogasson.

Ahány sofőr, annyiféle hibrid

Fentebb egy picit túloztunk, de való igaz, hogy az új technológiák megjelenésével jelentősen kibővült az évtizedeken át uralkodó benzin-dízel tengely. Lássuk, melyik változatok milyen felhasználásra ideálisak.

A Suzuki lágy hibridjei között megtaláljuk az 2021-es Év Magyar Autója díj győztesének választott Suzuki Vitarát, amellyel a japán gyártó alaposan feladta a leckét a konkurenciának. Nyugodtan mondhatjuk, hogy valódi slágerautót sikerült tervezniük, ami nem is csoda: a Suzukira jellemző megbízható és tartós működést egy rendkívül tetszetős, a modern autósok igényeit teljes mértékben kielégítő karosszériába „csomagolták”. Az SUV típusú Vitara egyrészt biztonságérzetet ad a vezetőnek, a kialakításának, na meg a rengeteg vezetéstámogató rendszernek – sávtartó automatika, adaptív tempomat, tolatókamera stb. – köszönhetően, az átlagos személyautóknál magasabb ülésekből pedig a forgalom helyzete is minden pillanatban tökéletesen áttekinthető.

A lágy hibrid technológia nem igényel különösebben új ismereteket, nem szükséges a visszatöltéssel foglalkozni, szinte minden tekintetben ugyanúgy vezethető, mint egy „hagyományos”, belső égésű motorral szerelt verzió. Nem véletlen, hogy Magyarország útjain járva rengeteg olyan Vitara jön szembe, amelyet kifejezetten az idősebb korosztály tagjai vezetnek. Ettől függetlenül a fiatalok előtt sem kell szégyenkeznie az abszolút korszerű külsejű modellnek, amely jelenleg az egyik legjobb ár/érték arányú ajánlat a hazai piacon. Nem beszélve a magas felszereltségéről, és a 3+7 év (!) garanciáról, amely mellé ráadásul akár egymillió forintos árkedvezmény is jár.

Szintén a Suzuki lágy hibrid palettáját erősíti az egyik legnépszerűbb modell, az immár 30 éves Suzuki Swift, amely sok magyar sofőr első autója volt és rengetegen a mai napig hűségesek a típus valamelyik újabb modelljéhez. A Swift 1,2 literes benzines erőforrása mellé egy indítógenerátort szereltek be, amely dinamikus vezetési élményt nyújt, miközben segít alacsonyan tartani a fogyasztást (5,2 városban, kifejezetten nem rossz teljesítmény).

A klasszikus hibridek kategóriájába nemrég tört be a Suzuki a Swace nevű családi kombijával, amely ideális választás az egy vagy több gyereket nevelő szülők számára. A remekül sikerült formaterv korszerű belsőt takar: a Swace 1,8 literes benzinmotorja az öntöltő hibridrendszerrel kiegészülve 122 lóerős teljesítményre képes, az 5 litert alig valamivel meghaladó átlagfogyasztás mellett. Az 596 literes csomagtér pedig önmagáért beszél, ráadásul, ha ledöntjük a 60-40 arányban dönthető hátsó üléseket, elképesztő 1232 literes „bálteremhez” jutunk.

A japán márka jelenlegi csúcsmodelljének a Suzuki Across hobbiterepjáró számít, amelynek 2,5 literes benzines szívómotorja már önmagában is komoly fegyvertény, azonban emellett mindkét tengelyre szereltek egy-egy villanymotort is, ami azt jelenti, hogy az Across nemcsak az elektromos hálózatról tölthető hibrid technológiát, de az E-4WD összkerékhajtást is kínálja a leendő tulajdonosoknak. A villanymotor hatótávja 75 kilométer, ami szintén komoly, hiszen így már az átlagos napi ingázást – a legtöbb autós naponta mintegy 30-50 kilométert tesz meg – akár teljesen elektromos üzemmódban is megtehetjük, így üzemanyagra csak akkor kell áldozni, ha hosszabb utat terveznénk. Szintén fontos szempont, hogy a Suzuki Across így már zöld rendszámmal érkezik, ami jelentős megtakarítást eredményez, ha sokszor kell városban parkolnunk vele.

 

Milyen hibrid való nekem?

A 30 éves Magyar Suzuki nem véletlenül lett sok hazai autóvásárló kedvence: a japán márka megbízhatóságot és költséghatékonyságot jelent, mindezt Magyarországon gyártott, azaz hazai munkaerőt foglalkoztató autókkal.

Aki hibrid autó vásárlására készül, jól teszi, ha ellátogat a https://auto.suzuki.hu/hybrid oldalra, ahol egyrészt a jelen cikknél részletesebben is megismerkedhet a különféle hibrid technológiákkal, amellett a Suzuki teljes modellpalettáját is felfedezheti, amelyben a korszerűség és a környezettudatosság jegyében már csak hibrid járgányok szerepelnek.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Magyar Suzuki Zrt. megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap nem vett részt.