szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Akár 40-50 ezer forint körüli indulási költséget is jelenthet a fuvarozók számára annak az eszköznek a beépítése, amelyet a leendő e-útdíj kifizetéséhez fejlesztettek ki – közölte a projektben részt vevő WebEye Magyarország Kft.

A jelenlegi tervek szerint július elsejével hazánkban is bevezetik az elektronikus útdíj rendszert, ami kezdetben a 3,5 tonnánál nagyobb megengedett legnagyobb össztömegű kamionokra vonatkozik majd – idézte fel közleményében a WebEye Magyarország Kft. 

A díjfizetés kétféle technológiával valósul meg, vagy előre váltott viszonylati jeggyel, amely elsősorban a Magyarországon eseti jelleggel fuvarozók számára nyújthat megoldást, vagy telematikai adatgyűjtés segítségével – tette hozzá a cég. Ez utóbbi a társaság szerint a rendszeresen fuvarozók, illetve az hazai utakat tranzitútvonalként használó szállítmányozók számára nyújthat megoldást.

A projekt megvalósulásában – úgynevezett bevallási közreműködőként, vagyis adatszolgáltatóként – a telematikai piac egyik legnagyobb szereplője, a WebEye Magyarország Kft. is részt vesz. A társaság jelenlegi becslései szerint, a fuvarozók számára kifejezetten az útdíjfizetéshez kapcsolódó adatszolgáltatásra fejlesztett eszköz akár 40-50 ezer forint körüli indulási költséget jelenthet.

A WebEye Magyarország az Állami Autópálya Kezelő Zrt. felkeresésére csatlakozott az elektronikus útdíj projekthez, amelyben bevallási közreműködőként GPS-adatok szolgáltatásával segíti ügyfeleit a díjszedési rendszerhez való csatlakozásban és a hatékony ügyintézésben. A vállalat feladata tehát arra korlátozódik, hogy pontos adatokat tudjon szolgáltatni az érintett járművek vonatkozásában.

A telematikai megoldás lényege, hogy a járművekbe egy speciális fedélzeti eszközt, úgynevezett on board unitot szerelnek be, amely műholdas jeladók segítségével méri az előre meghatározott 2200 fizetős szakaszon megtett utat.

Az így mért útvonal alapján számítják ki az útdíj összegét, amit elektronikus fizetéssel rendezhet a felhasználó. A fuvarozó vállalatok így a rendszerben történő regisztrációt követően automatikusan, külön jegy megvásárlása nélkül intézhetik az e-útdíjhoz kapcsolódó adminisztrációt. A rendszer ráadásul a tervek szerint a sofőröknek is könnyebbséget jelenthet, hiszen nekik csupán a működőképességet kell majd ellenőrizniük – tette hozzá a cég.

Ha nincs még ilyen eszköze a fuvarozónak, úgy a beszerelés mindössze 30-60 percet vesz majd igénybe – írta a közlemény.

A telematikai megoldáson alapuló útdíjfizetés további előnye a cég szerint, hogy azok a fuvarozó vállalatok, akik már rendelkeznek flottakövető berendezéssel, és a telematikai szolgáltató a bevallási közreműködőkkel szemben támasztott követelményeket az adott eszköz vonatkozásában biztosítani tudja, további ráfordítás nélkül, a meglévő eszközök segítségével csatlakozhatnak az e-útdíj rendszeréhez.

A fuvarvállalatok az útdíj miatti esetleges többlet kiadásukat minimalizálhatják, ha olyan, komplexebb telematikai rendszer használata mellett döntenek, amely az útvonaltervezéstől az üzemanyag-felhasználáson keresztül a vezetési stílus figyeléséig számtalan egyéb szolgáltatást nyújt. Az ügyfeleinktől érkező visszajelzések alapján ez a befektetés átlagosan 0,5-1 éven belül megtérül” – tette hozzá a WebEye Magyarország.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!