szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Akárcsak az autógyártók, a feltuningolt gépkocsik tulajdonosai is egyre...

Bioetanollal működő Ford Focus Genfben

Akárcsak az autógyártók, a feltuningolt gépkocsik tulajdonosai is egyre inkább a gázolaj meghajtású autókat részesítik előnyben. A kulcs szó: a forgatónyomaték optimálása. A lényeg, hogy alacsonyabb fordulatszámon pörögjön a motor, ami így kevesebbet fogyaszt. A Carlsson cég két évvel ezelőtt fejlesztette ki ezt a technológiát. Az elektronikus berendezések apró változtatásainak köszönhetően, a Mercedes B 200 CDI-nél 15 százalékkal megnőtt a forgatónyomaték, ugyanakkor a teljesítmény változatlan maradt. A tesztek bebizonyították, hogy alacsonyabb, illetve közepes fordulatszámon is agilisabb, mozgékonyabb volt, jobban húzott az autó, sőt 100 kilométeren vegyes üzemmódban, fél literrel kevesebb gázolajat fogyasztott, mint a szériamodellje – és természetesen ezzel arányosan csökkent a széndioxid-kibocsátás is. Hasonló elv alapján működik az SKN cég terméke is, melyet benzines autókra fejlesztettek ki.


Az Elia tuning cég ugyanakkor másik irányból közelíti meg a problémát. A szakemberek olyan etanol alapú bioüzemanyag fejlesztésén dolgoznak, mely égésekor csupán annyi szén-dioxid keletkezik, mint amennyit a növények bocsátanak ki. Mivel azonban ennek alapanyaga az etanol, mely önmagában káros az Otto-motorokra, ezért valamivel mindenképpen keverni kell. 85 százalék etanolhoz 15 százalék benzint kevernek, ez az úgynevezett E85-ös üzemanyag. Így a környezetre káros kibocsátást legalább 20 százalékkal csökkenteni lehet, anélkül, hogy ez a teljesítmény rovására menne. Sőt az etanolnak magasabb az oktánszáma, így növelhető vele a teljesítmény. Az etanol felhasználását egyre több tuningcég tartja elképzelhetőnek. A Heico Sport Team például júniusban egy 24 órás bemutatót tart a Nürnburgringen, ahol a cég tuningolt Volvo S40-ese ezzel az üzemanyaggal lesz teletankolva.


Az etanolon kívül más próbálkozások is vannak. A Volkswagen TFSI motorjainál egy másik technológiát alkalmaz. A VW-nál a benzin-víz keveréket tartják a jövő üzemanyagának. Ezzel a keverékkel növelhető a teljesítmény, ugyanakkor csökkenthető a kibocsátás. Az iS technológiánál a vezető a benzinkútnál eldöntheti, hogy 200, 220, esetleg 240 lóerőt szeretne viszontlátni autójában. Egy elektronikus berendezés a teljesítmény alapján számolja ki az oktánszámot. Ezzel a módszerrel állítólag 4 literrel lehet csökkenteni a fogyasztást 100 kilométerenként. A második variációt iF technológiaként emlegetik. Ennek egyik példája a Volkswagen 3,2 lökettérfogatú VR6-os motora. A 250-ről 355 lóerőre feltuningolt motor benzinnel és folyékony gázzal is képes menni.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!