szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Új kerékpárutakkal, biciklitárolókkal és a síliftekhez hasonló kerékpáros felvonókkal készül a dugók felszámolására a brüsszeli városvezetés.

A belga fővárosban nemzetközi kerékpáros várostervezési konferenciát is rendeznek jövőre. A kétévente megtartott Velo-City hatására a korábbi helyszíneken, Párizsban például vagy Münchenben nagyszabású fejlesztések indultak. A szervezők a brüsszeli rendezvénytől is azt remélik, hogy segít társadalmi és politikai támogatást szerezni a városi kerékpározás ügyének.

"Brüsszel Európa fővárosa, a kerékpározásnak viszont egyáltalán nem a fővárosa. Ezen változtatni kell" - nyilatkozott Pascal Smet, a brüsszeli regionális kormány közlekedésért felelős minisztere a Velo-City 2009 konferencia sajtótájékoztatóján. "Évtizedekig az autózás volt a közlekedés támogatott formája. Azt akarjuk, hogy a konferencia fordulópont legyen a közvélemény és a politikusok számára egyaránt" - mondta a miniszter, akinek egyébként nincs autója és mindenhová kerékpárral jár.

Smet minisztériuma nemrég bevezetett egy új intézményt, az autómentes vasárnapot, amikor a gyalogosok, biciklisek, görkorisok és gördeszkások vehetik birtokba az utakat a város határán belüli autópálya-szakaszokkal együtt. A kerékpárosok újabban az egyirányú utcákban is tekerhetnek mindkét irányban, a belvárosban jelképes összegért lehet biciklit kölcsönözni, az autósok pedig ingyen busz-, metró- és villamosbérletet kapnak, ha leadják a kocsijuk rendszámtábláját. 

A tervek szerint a konferencia kezdetéig több kilométer új kerékpárutat és számos bicikligarázst építenek, amelyekben havi helybérleti díj ellenében lehet majd tárolni a kerékpárokat, és biciklislifteket is telepítenek majd a dimbes-dombos városban.

A durván egymillió lakosú Brüsszelben jelenleg 4 százalék a kerékpározás részesedése a városi közlekedésben. Londonban és Párizsban ez az arány 6 százalék, Amszterdamban 35, egy belga városban, a Brüsszeltől alig 50 kilométerre fekvő Bruges-ben pedig 55 százalék. A brüsszeli városvezetés célja, hogy 2015-ben már 15 százalék legyen a kerékpáron megtett utak aránya, a kerékpárút-hálózat hosszát pedig 100-ról 310 kilométerre kívánják növelni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Hogyan szállítsuk autóval a biciklit?

Manapság egyre többen járnak családostól biciklizni, sőt sokan a nyaralásra is viszik magukkal a kerékpárt, hogy kényelmesen, olcsón bejárhassák az egész környéket. Ehhez természetesen olyan autóra van szükségük, melyen egyszerűen szállítható a kétkerekű. Milyen módszerek léteznek a szállításra?

hvg.hu Autó

A BMW biciklije kapta a formatervezési díjat

Dizájn díjat kapott a BMW egyik kerékpárja. A tíztagú zsűri számára az innovatív design és az előremutató technológia voltak a fő kritériumok a rangos elismerés odaítélésekor. A BMW Cruise Bike az „Autók és kétkerekűek” kategóriájában lett a győztes. A kerékpárt 24 kategóriagyőztes társával együtt az összesen 900 benevezett tárgy közül választották ki.