Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e443ebad-a09a-4de7-b519-492f9f97b669","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Déjà vu: fél évtized után is folytatódik a bíróságon az Epic Games és az Apple kakaskodása, most azért, mert az almás cég nem engedte be az App Store kínálatába a Fortnite-ot.","shortLead":"Déjà vu: fél évtized után is folytatódik a bíróságon az Epic Games és az Apple kakaskodása, most azért, mert az almás...","id":"20250519_apple-epic-games-fortnite-app-store-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e443ebad-a09a-4de7-b519-492f9f97b669.jpg","index":0,"item":"09d00baf-1d9e-4bae-b6ad-4ba2200de62e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250519_apple-epic-games-fortnite-app-store-birosag","timestamp":"2025. május. 19. 13:03","title":"A bíróságon próbálja elérni az Epic, hogy visszatérhessen a Fortnite az iPhone-okra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02faf2ee-4e88-4687-9cae-11e7b98d77a6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tavaly 2,5 milliárd forintnyi, külföldi számlára érkezett jövedelmet nem vallottak be a magyar adózók a NAV szerint.","shortLead":"Tavaly 2,5 milliárd forintnyi, külföldi számlára érkezett jövedelmet nem vallottak be a magyar adózók a NAV szerint.","id":"20250517_nav-revolut-adobevallas-szja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02faf2ee-4e88-4687-9cae-11e7b98d77a6.jpg","index":0,"item":"5f4fb360-1ab9-438a-a859-d94bad748ac0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250517_nav-revolut-adobevallas-szja","timestamp":"2025. május. 17. 18:25","title":"Az adóbevallás előtt figyelmeztet a NAV: rálátnak a Revolut-számlákra is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bdc8b8b5-b1b5-4137-96a6-94324fbf2cb7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligencia lehet gazdasági nehézségek ellenszere a topvezetők szerint – ez derül ki az IBM Institute for Business Value legfrissebb globális felméréséből, amely során 33 ország több mint kétezer cégvezetőjét kérdezték meg. A kutatás szerint az instabil gazdasági környezet ellenére a CEO-k 85 százaléka már a következő két évben megtérülést vár az MI-beruházásaitól, ugyanakkor az eredményekhez alapvető szemléletváltásra van szükség a vállalati működésben. A vállalati felsővezetők többsége a versenyelőny érdekében kockáztatni is kész az MI-fejlesztések terén.","shortLead":"A mesterséges intelligencia lehet gazdasági nehézségek ellenszere a topvezetők szerint – ez derül ki az IBM Institute...","id":"20250519_mesterseges-intelligencia-ceo-kutatas-ibm","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bdc8b8b5-b1b5-4137-96a6-94324fbf2cb7.jpg","index":0,"item":"8b7b205d-1c2e-4c8f-9c97-82f1d291d3a6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250519_mesterseges-intelligencia-ceo-kutatas-ibm","timestamp":"2025. május. 19. 05:00","title":"2000 CEO válaszolt: ez lehet az ellenszer a gazdaság problémáira","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba3da23b-a34b-4d06-bb69-614cca95e009","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Valamivel alacsonyabb volt a részvételi arány a lengyel elnökválasztás első fordulójában vasárnap délig, mint az előző választásokon, egyelőre a szavazásra jogosultak 20,28 százaléka élt választójogával – tájékoztatott kora délutáni sajtóértekezletén a lengyel országos választási bizottság (PKW).","shortLead":"Valamivel alacsonyabb volt a részvételi arány a lengyel elnökválasztás első fordulójában vasárnap délig, mint az előző...","id":"20250518_lengyelorszag-elnokvalasztas-2025-reszveteli-arany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba3da23b-a34b-4d06-bb69-614cca95e009.jpg","index":0,"item":"232667cf-5628-4931-b440-eebb8f210a96","keywords":null,"link":"/vilag/20250518_lengyelorszag-elnokvalasztas-2025-reszveteli-arany","timestamp":"2025. május. 18. 15:17","title":"Meghaladta a 20 százalékot délre a részvételi arány a lengyel elnökválasztáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b97a4668-0da1-4c99-a4bb-240a0b3e29e7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A magas infláció kiszámíthatatlanságot okoz és rontja a versenyképességet, de a Magyar Közgazdasági Társaság kerekasztalának résztvevői szerint az árrésstop alkalmatlan az infláció letörésére.","shortLead":"A magas infláció kiszámíthatatlanságot okoz és rontja a versenyképességet, de a Magyar Közgazdasági Társaság...","id":"20250519_mkt-kerekasztal-inflacio-arresstop-gki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b97a4668-0da1-4c99-a4bb-240a0b3e29e7.jpg","index":0,"item":"1eda38b1-f7a4-408f-af51-c314bf33de55","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_mkt-kerekasztal-inflacio-arresstop-gki","timestamp":"2025. május. 19. 16:21","title":"„Az infláció oka maga a kormány” – az árrésstopról tartottak kerekasztalt a közgazdászok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a43599e7-17ec-45f7-917b-73c27eb8f418","c_author":"Tornyos Kata","category":"gazdasag","description":"Sokszor a lelkes, pályakezdő fiatalok bizonyulnak a legmegbízhatóbb munkaerőknek, mégis előfordul, hogy a tapasztaltabb kollégák támogatás helyett megalapozatlan előítéletekkel fogadják őket.","shortLead":"Sokszor a lelkes, pályakezdő fiatalok bizonyulnak a legmegbízhatóbb munkaerőknek, mégis előfordul, hogy a tapasztaltabb...","id":"20250519_palyakezdo-sztereotipia-kulonbseg-felelosseg-munka-z-generacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a43599e7-17ec-45f7-917b-73c27eb8f418.jpg","index":0,"item":"7a32dc5b-225a-498f-b4ee-9a76288e34c8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_palyakezdo-sztereotipia-kulonbseg-felelosseg-munka-z-generacio","timestamp":"2025. május. 19. 09:00","title":"Ha ki akarnak rúgni, hát tegyék – mitől félnek a fiatalok a munkahelyen?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c99f67c8-2278-4c24-b15a-79d2deb3b13f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Népszava számítása szerint majdnem 30 forinttal volt drágább az orosz gáz magyarországi átlagára, mint az uniós átlagár.","shortLead":"A Népszava számítása szerint majdnem 30 forinttal volt drágább az orosz gáz magyarországi átlagára, mint az uniós...","id":"20250519_orosz-gaz-marciusi-ara-Nepszava","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c99f67c8-2278-4c24-b15a-79d2deb3b13f.jpg","index":0,"item":"4221bcaf-fb61-4555-9320-fa6123b98d14","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_orosz-gaz-marciusi-ara-Nepszava","timestamp":"2025. május. 19. 08:02","title":"Hét uniós országnak is olcsóbban adta Oroszország a gázt márciusban, mint nekünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31b34bb2-2010-46ee-bd7d-1d3aa1f0e822","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A KRÉTA-ra terelnék a befizetéseket, amelyekből 5 százalékot kapna a rendszer üzemeltetője, Palkovics László volt üzlettársának cége.","shortLead":"A KRÉTA-ra terelnék a befizetéseket, amelyekből 5 százalékot kapna a rendszer üzemeltetője, Palkovics László volt...","id":"20250519_hadhazy-ebedpenz-gyermeketkeztetes-kreta-torvenyjavaslat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31b34bb2-2010-46ee-bd7d-1d3aa1f0e822.jpg","index":0,"item":"801df945-65c3-4eea-8d9f-82de632706f4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_hadhazy-ebedpenz-gyermeketkeztetes-kreta-torvenyjavaslat","timestamp":"2025. május. 19. 09:32","title":"Hadházy: Az iskolai menzapénzek egy részét is lenyúlnák egy törvényjavaslattal, amit Palkovics volt üzlettársa kapna meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mi ez a bűz? Beleléptem volna valamibe? Jobb lábam a gázon, a bal talpam meg hiába próbálom nézegetni, nem látom vezetés közben az ülésből. Valaki irigységből belerondított a motortérbe? Esetleg egy rénszarvas, akit dühít, hogy a makettjeit pusztítják a legendás töréstesztekhez?
Nincs rá magyarázat, mint aki halkan belelépett, olyan a szag az új super-Saabban. Ami már csak azért is szégyen, mert gyakorlatilag 14 milliótól indul az ára, és nem mellesleg ilyen jó autót ritkán vezet az ember. Mert tagadhatatlan: a Turbo X igen jó autó. Nemcsak a 280 lóerő meg az összkerékhajtás miatt. Nemcsak az elképesztő ülések és a durva, 19-es kerekek miatt – tényleg, feltűnt már másoknak is, hogy a Saab valahogy genetikailag képtelen kényelmetlen üléseket és csúnya felniket gyártani?!
GM
Csak ez a szag… Aztán megoldódik, lehúzom az ablakot, bekapcsolom a légkondit, szóval elhagyja a belső teret a bűz, de valahogy megmarad egy icipici rossz érzés. Pedig ekkor még nem is tudom, hogy a szuper navigáció (amihez egy komplett mélynyomó-ládát csempésztek a csomagtartóba, nem vicc, a pótkerék helyére) Budapesten túl gyakorlatilag meghal, legalábbis az ország keleti fele komplett hiányzik róla. Úgy látszik Svédországban például Cegléd majd csak akkor csatlakozik az EU-hoz, ha három plázája és sokhektáros rénszarvas-farmja lesz, vagy a General Motors logisztikai központot húz fel arrafelé.
De a navigáció bénasága sem tudja a kedvemet szegni. A Turbo X-ben úgysincs kedve a navit skubizni az egyszeri sofőrnek, mindegy merre a visz az út, menni kell a velőtrázóan erős és hátul ugyan picit szűk, de elől tökéletesen kényelmes kocsival. Egyik legnagyobb előnye a valaha gyártott legizmosabb, a V8-as élményét két hengerrel kevesebbel nyújtó Saabnak nem is az állandó pörgés, hanem a feltételes mód. Az a „mindenkit megalázhatnék, ha akarnék” érzés. 5,7 (na jó, az a Sport Sedan, a tesztelt sportos kombinak két tizeddel több kell) másodperc alatt nagyon kevés kocsi van fent százon. Olyan a Saab Turbo X az éjszakai Budapesten cikázó Daewook között, mint a gazellák után csendesen galoppozó oroszlán. Tudja, néhány másodperc alatt fasírtot csinálhatna mindegyikből, de most éppen nem éhes.
GM
A Saab ebben mindig is nagyon jó volt: ha ott ülünk a kormányánál, úgy érezzük, a világ legjobb autóját vezetjük. Nem a legszebbet, nem a legnagyobbat, még csak nem is a leggyorsabbat: bizonyos tekintetben a legjobbat. Az összes Saab, amiben ültem, valahogy magán hordozta a kicsit rusnyán szép, ugyanakkor bizsergetően erotikus, felemelő érzést. A világ legszebb nője, aki azért nem nyer Fásyéknál, mert nem mosott hajat, és mert nem hajlandó a szponzor fürdőruháját felvenni, elcsúszott a sminkje, ráadásul kicsit büdös is a szája. A pasija persze így is szereti, és egyébként is, ő a világ legszebb nője, és ő a legjobb az ágyban, csak éppen ez nem érdekli, vagy legalábbis úgy tesz, mintha nem érdekelné. Van ügyesebb, technikásabb, sőt, szilikonozottabb szájú is, de valahogy mégis nála sikerül egymás után háromszor.
[[ Oldaltörés: Troll-hattanben van a központ ]]
GM
A prémium kategóriában más márkáknál elképzelhetetlen, de úgy tűnik, a svéd munkások baltával vágják le a kocsi darabjait, milliméteres lyuk tátong a kormányon levő gombokat tartó fémbetét és a kormány között, szóval olyan sorjás feelingje van az autónak, valahogy mégis úgy érződik, a derék vikingek titkos receptek alapján elkészített varázsitalt tankoltak magukba a műszak előtt. Azaz nem is vikingek, hiszen Trollhattanben van a központ, értik, Troll-hattanben. A Saab annyira öntudatos, hogy nem érdekli, elégedettek-e a vásárlók: ő tudja, hogy jót gyártott, a sofőr meg, ha ezt nem látja be, akkor megérdemli, hogy más típust vezessen.
Namármost az igazság mégiscsak az, hogy a Saab mostanság nagyon udvarol a más prémiumkocsikat hajtó embereknek. Szombathy Tamás, a Polar szalon vezetője például azt bizonygatta a hvg.hu tudósítójának, nem egy esetről hallott már, amikor a cégvezető (csak) azért jutott üzleti előnyhöz, mert a tárgyaláson Saabbal jelent meg.
GM
Persze, elfogult vagyok, volt már saját NG900-asom 2,3-as szívómotorral és 9-3-as kabrióm 2 literes alacsony nyomású turbómotorral – mindkettő 150 lóerőt tudott. Azokban is úgy érezhette az ember, kifacsarja a kormányt a kezéből a felszabaduló erő, de az azért volt, mert az első kerekekre tényleg nagy erő nehezedett. Ezt oldotta meg a negyedik generációs Haldex-rendszerű összkerékmeghajtás, ami időnként a hátsó tengelyre is pakol a ménesből. Nyilván van olyan connoisseur, aki a fejéhez kap, hogy jó ég, micsoda megkönnyebbülés, hogy nem azt az ócska Haldex 2-est tették bele, de nekem fogalmam sincs, mennyivel tud többet a negyedik, mint a második vagy harmadik generációs Haldex, de tény, hogy úgy tapad a Saab még a legnagyobb kanyarban a legrosszabb sofőr mellett is, mintha ragasztócsíkon húznák.
A Turbo X-nek lehet, hogy büdös a szája, de hogy rögtön elfeledkezik erről az ember, az biztos. Még ha csak halkan lépünk is a gázpedálba, olyan aszfaltszaggató erő szabadul fel, ami indokolja az induláskor a műszerfalon kigyulladó írást: „ready to take off”, azaz készen állunk a felszállásra. Összehasonlításképpen: a ma már meglett üzletemberek által is kedvelt utcai rallyautó, a Subaru Impreza WRX STI 4000 körüli percenkénti fordulaton adja le a maximális nyomatékot, ehhez képest a visszafogottan öblös hangú Turbo X már 1900-as fordulattól produkálja a 400 Newtonmétert.
GM
Ehhez képest is fogyaszt, városban nem tudtam 15 liter alá menni, ám mikor erre panaszkodtam bent a kollegáknak, lehülyéztek, mondván, hogy a 300 lóerő körüli kocsik némelyik bőven 20 liter fölött fogyaszt. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy talán igazat mondanak Trollhattanben, amikor arra hivatkoznak, „alacsony”, V6-os fogyasztás mellett tudja a nagy V8-asok kunsztjait a Turbo X.
A tárgyalásokban megfáradt fontos embereket inkább ez a bődületes teljesítmény és a presztízs, nem pedig a kellemesen pakolható raktér villanyozhatja fel. Mégis, ha van otthon néhány gyerek, nem utolsó szempont, hogy az anyósnak szállítandó mosógép mellé befér még pár babakocsi és néhány tucat görögdinnye. A valaha gyártott legerősebb Saab 2 ezer példányban limitált szériájában még a legendás, először nagyjából harminc éve megjelent turbótöltő visszajelző is visszatért, ezzel a trükkel nyilván a korábban elpártolt híveket kívánják visszaédesgetni. Ha lenne luxusjátékszerre 14 millióm, valószínűleg vennék is egyet belőle: napközben fontos emberként laza, nemtörődöm mozdulattal szállnék ki a parkolóban, miután vérbe aláztam a tárgyalópartnerek audijait és bmwéit, este üdén és elégedett mosollyal pattannék ki a kényelmes ülésekből, hétvégén meg csak összébb húzódik hátul a család, amikor a virágládákat szállítjuk szédítő iramban a nagyszülőkhöz.
Szerinte a Harcosok Klubja azt mutatja, hogy valódi tartalmi és személyi változást nem tervez a Fidesz, csak technológiai-módszertani módosításokat hajt végre.