Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9df459ea-622f-4d9b-8ff8-179d6eee1ef8","c_author":"Domány András","category":"vilag","description":"A Fidesz szövetségesének számító Andrzej Duda ebben az egy dologban a saját kormányával ért egyet, amellyel pedig sok másban szemben áll.","shortLead":"A Fidesz szövetségesének számító Andrzej Duda ebben az egy dologban a saját kormányával ért egyet, amellyel pedig sok...","id":"20250305_andrzej-duda-lengyelorszag-ukrajna-haboru-tamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9df459ea-622f-4d9b-8ff8-179d6eee1ef8.jpg","index":0,"item":"d679c016-87a5-4aba-b645-e892a34c859e","keywords":null,"link":"/vilag/20250305_andrzej-duda-lengyelorszag-ukrajna-haboru-tamogatas","timestamp":"2025. március. 05. 07:46","title":"A lengyel elnök kiállt Ukrajna támogatása mellett az ENSZ-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22ecec73-d895-4e4e-841b-d5770c2cb4fb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Daniel Freund szerint a Trump oldalán sürgő-forgó milliárdos célja az EU meggyengítése vagy elpusztítása.","shortLead":"Daniel Freund szerint a Trump oldalán sürgő-forgó milliárdos célja az EU meggyengítése vagy elpusztítása.","id":"20250305_elon-musk-eu-kifizetes-daniel-freund","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22ecec73-d895-4e4e-841b-d5770c2cb4fb.jpg","index":0,"item":"c8c10081-698c-4182-862a-3a2d2ed9d843","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250305_elon-musk-eu-kifizetes-daniel-freund","timestamp":"2025. március. 05. 14:22","title":"Hamarosan kiderülhet, mennyit fizetett ki Elon Musk cégeinek az EU az elmúlt években","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ced2161e-4f1a-41ad-b3dc-178f72538771","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szerdán Nicolas Sarkozyt és Emmanuel Macront látogatta meg a magyar miniszterelnök. ","shortLead":"Szerdán Nicolas Sarkozyt és Emmanuel Macront látogatta meg a magyar miniszterelnök. ","id":"20250306_marine-le-pen-orban-viktor-emmanuel-macron-parizs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ced2161e-4f1a-41ad-b3dc-178f72538771.jpg","index":0,"item":"5b3cff5c-59e8-49cf-a454-8f93fa6372c3","keywords":null,"link":"/itthon/20250306_marine-le-pen-orban-viktor-emmanuel-macron-parizs","timestamp":"2025. március. 06. 10:32","title":"Le Pennel is találkozott Orbán Párizsban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"94b42d65-f61b-4a74-aa30-e238508b52f6","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250306_Marabu-Feknyuz-Varga-Mihaly-uj-szerepe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94b42d65-f61b-4a74-aa30-e238508b52f6.jpg","index":0,"item":"8b500116-166e-4728-823f-f52d80cb8aa4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250306_Marabu-Feknyuz-Varga-Mihaly-uj-szerepe","timestamp":"2025. március. 06. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Varga Mihály új szerepe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"290fe595-b1f5-4984-9145-a510362dbc48","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Az amerikai szövetségi apparátus, a külföldi segélyek és a NATO után Donald Trump azt a világkereskedelmi rendszert igyekszik szétverni, amin a második világháború utáni jólét alapul – és ami eddig gátat szabott az elnök által most csúcsra járatott önzésnek. Még ha Washingtonnak van is oka panaszra a globális kereskedelmet illetően, a viszonosvámok bevezetése a globális önmérséklet korának vet véget.","shortLead":"Az amerikai szövetségi apparátus, a külföldi segélyek és a NATO után Donald Trump azt a világkereskedelmi rendszert...","id":"20250305_hvg-Egy-mindenki-ellen-trump-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/290fe595-b1f5-4984-9145-a510362dbc48.jpg","index":0,"item":"13732464-3b23-44c2-a578-efbb4b33eda1","keywords":null,"link":"/360/20250305_hvg-Egy-mindenki-ellen-trump-vamhaboru","timestamp":"2025. március. 05. 15:00","title":"Trump heteken belül ledobja az atombombát a vámháborúban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22153847-01a8-49ba-8266-4fb132a7bd1c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Massachusettsi Műszaki Egyetem tudósai az elsők, akik nagy biztonsággal állítják, a világ országainak lépése miatt regenerálódhat az ózonpajzs. ","shortLead":"A Massachusettsi Műszaki Egyetem tudósai az elsők, akik nagy biztonsággal állítják, a világ országainak lépése miatt...","id":"20250306_antarktisz-ozonlyuk-regeneralodas-ozonpajzs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22153847-01a8-49ba-8266-4fb132a7bd1c.jpg","index":0,"item":"afe19896-f8b9-40d4-bce3-cc4dfd8c6dbe","keywords":null,"link":"/tudomany/20250306_antarktisz-ozonlyuk-regeneralodas-ozonpajzs","timestamp":"2025. március. 06. 15:03","title":"Most már egyértelmű: 10 éven belül teljesen bezáródhat az ózonlyuk az Antarktisz felett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb612f68-b58d-464c-b120-e7db726bd1de","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Mindössze pár hétig mehettek nyugati turisták Észak-Koreába, ismét lezárták az országot.","shortLead":"Mindössze pár hétig mehettek nyugati turisták Észak-Koreába, ismét lezárták az országot.","id":"20250306_eszak-korea-lezaras-turizmus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb612f68-b58d-464c-b120-e7db726bd1de.jpg","index":0,"item":"899fc3a8-e4d8-4985-bf3d-e573bf1e024b","keywords":null,"link":"/elet/20250306_eszak-korea-lezaras-turizmus","timestamp":"2025. március. 06. 15:06","title":"Ha Észak-Koreába akart menni nyaralni, van egy rossz hírünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6ec0b87-90de-4c92-8727-e7bc7a9779d3","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Azt tervezték, hogy felszámolják a demokratikus berendezkedést, és az 1871-ben alapított Német Császárság mintájára szervezik át az országot. ","shortLead":"Azt tervezték, hogy felszámolják a demokratikus berendezkedést, és az 1871-ben alapított Német Császárság mintájára...","id":"20250306_Nemet-szelsojobboldaliak-kaptak-bortonbuntetest-mert-el-akartak-rabolni-az-egeszsegugyi-minisztert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6ec0b87-90de-4c92-8727-e7bc7a9779d3.jpg","index":0,"item":"b34fbdb1-6155-4c4d-9731-ed10f3a1dfc3","keywords":null,"link":"/vilag/20250306_Nemet-szelsojobboldaliak-kaptak-bortonbuntetest-mert-el-akartak-rabolni-az-egeszsegugyi-minisztert","timestamp":"2025. március. 06. 20:28","title":"Német szélsőjobboldaliak kaptak börtönbüntetést, mert el akarták rabolni az egészségügyi minisztert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mi ez a bűz? Beleléptem volna valamibe? Jobb lábam a gázon, a bal talpam meg hiába próbálom nézegetni, nem látom vezetés közben az ülésből. Valaki irigységből belerondított a motortérbe? Esetleg egy rénszarvas, akit dühít, hogy a makettjeit pusztítják a legendás töréstesztekhez?
Nincs rá magyarázat, mint aki halkan belelépett, olyan a szag az új super-Saabban. Ami már csak azért is szégyen, mert gyakorlatilag 14 milliótól indul az ára, és nem mellesleg ilyen jó autót ritkán vezet az ember. Mert tagadhatatlan: a Turbo X igen jó autó. Nemcsak a 280 lóerő meg az összkerékhajtás miatt. Nemcsak az elképesztő ülések és a durva, 19-es kerekek miatt – tényleg, feltűnt már másoknak is, hogy a Saab valahogy genetikailag képtelen kényelmetlen üléseket és csúnya felniket gyártani?!
GM
Csak ez a szag… Aztán megoldódik, lehúzom az ablakot, bekapcsolom a légkondit, szóval elhagyja a belső teret a bűz, de valahogy megmarad egy icipici rossz érzés. Pedig ekkor még nem is tudom, hogy a szuper navigáció (amihez egy komplett mélynyomó-ládát csempésztek a csomagtartóba, nem vicc, a pótkerék helyére) Budapesten túl gyakorlatilag meghal, legalábbis az ország keleti fele komplett hiányzik róla. Úgy látszik Svédországban például Cegléd majd csak akkor csatlakozik az EU-hoz, ha három plázája és sokhektáros rénszarvas-farmja lesz, vagy a General Motors logisztikai központot húz fel arrafelé.
De a navigáció bénasága sem tudja a kedvemet szegni. A Turbo X-ben úgysincs kedve a navit skubizni az egyszeri sofőrnek, mindegy merre a visz az út, menni kell a velőtrázóan erős és hátul ugyan picit szűk, de elől tökéletesen kényelmes kocsival. Egyik legnagyobb előnye a valaha gyártott legizmosabb, a V8-as élményét két hengerrel kevesebbel nyújtó Saabnak nem is az állandó pörgés, hanem a feltételes mód. Az a „mindenkit megalázhatnék, ha akarnék” érzés. 5,7 (na jó, az a Sport Sedan, a tesztelt sportos kombinak két tizeddel több kell) másodperc alatt nagyon kevés kocsi van fent százon. Olyan a Saab Turbo X az éjszakai Budapesten cikázó Daewook között, mint a gazellák után csendesen galoppozó oroszlán. Tudja, néhány másodperc alatt fasírtot csinálhatna mindegyikből, de most éppen nem éhes.
GM
A Saab ebben mindig is nagyon jó volt: ha ott ülünk a kormányánál, úgy érezzük, a világ legjobb autóját vezetjük. Nem a legszebbet, nem a legnagyobbat, még csak nem is a leggyorsabbat: bizonyos tekintetben a legjobbat. Az összes Saab, amiben ültem, valahogy magán hordozta a kicsit rusnyán szép, ugyanakkor bizsergetően erotikus, felemelő érzést. A világ legszebb nője, aki azért nem nyer Fásyéknál, mert nem mosott hajat, és mert nem hajlandó a szponzor fürdőruháját felvenni, elcsúszott a sminkje, ráadásul kicsit büdös is a szája. A pasija persze így is szereti, és egyébként is, ő a világ legszebb nője, és ő a legjobb az ágyban, csak éppen ez nem érdekli, vagy legalábbis úgy tesz, mintha nem érdekelné. Van ügyesebb, technikásabb, sőt, szilikonozottabb szájú is, de valahogy mégis nála sikerül egymás után háromszor.
[[ Oldaltörés: Troll-hattanben van a központ ]]
GM
A prémium kategóriában más márkáknál elképzelhetetlen, de úgy tűnik, a svéd munkások baltával vágják le a kocsi darabjait, milliméteres lyuk tátong a kormányon levő gombokat tartó fémbetét és a kormány között, szóval olyan sorjás feelingje van az autónak, valahogy mégis úgy érződik, a derék vikingek titkos receptek alapján elkészített varázsitalt tankoltak magukba a műszak előtt. Azaz nem is vikingek, hiszen Trollhattanben van a központ, értik, Troll-hattanben. A Saab annyira öntudatos, hogy nem érdekli, elégedettek-e a vásárlók: ő tudja, hogy jót gyártott, a sofőr meg, ha ezt nem látja be, akkor megérdemli, hogy más típust vezessen.
Namármost az igazság mégiscsak az, hogy a Saab mostanság nagyon udvarol a más prémiumkocsikat hajtó embereknek. Szombathy Tamás, a Polar szalon vezetője például azt bizonygatta a hvg.hu tudósítójának, nem egy esetről hallott már, amikor a cégvezető (csak) azért jutott üzleti előnyhöz, mert a tárgyaláson Saabbal jelent meg.
GM
Persze, elfogult vagyok, volt már saját NG900-asom 2,3-as szívómotorral és 9-3-as kabrióm 2 literes alacsony nyomású turbómotorral – mindkettő 150 lóerőt tudott. Azokban is úgy érezhette az ember, kifacsarja a kormányt a kezéből a felszabaduló erő, de az azért volt, mert az első kerekekre tényleg nagy erő nehezedett. Ezt oldotta meg a negyedik generációs Haldex-rendszerű összkerékmeghajtás, ami időnként a hátsó tengelyre is pakol a ménesből. Nyilván van olyan connoisseur, aki a fejéhez kap, hogy jó ég, micsoda megkönnyebbülés, hogy nem azt az ócska Haldex 2-est tették bele, de nekem fogalmam sincs, mennyivel tud többet a negyedik, mint a második vagy harmadik generációs Haldex, de tény, hogy úgy tapad a Saab még a legnagyobb kanyarban a legrosszabb sofőr mellett is, mintha ragasztócsíkon húznák.
A Turbo X-nek lehet, hogy büdös a szája, de hogy rögtön elfeledkezik erről az ember, az biztos. Még ha csak halkan lépünk is a gázpedálba, olyan aszfaltszaggató erő szabadul fel, ami indokolja az induláskor a műszerfalon kigyulladó írást: „ready to take off”, azaz készen állunk a felszállásra. Összehasonlításképpen: a ma már meglett üzletemberek által is kedvelt utcai rallyautó, a Subaru Impreza WRX STI 4000 körüli percenkénti fordulaton adja le a maximális nyomatékot, ehhez képest a visszafogottan öblös hangú Turbo X már 1900-as fordulattól produkálja a 400 Newtonmétert.
GM
Ehhez képest is fogyaszt, városban nem tudtam 15 liter alá menni, ám mikor erre panaszkodtam bent a kollegáknak, lehülyéztek, mondván, hogy a 300 lóerő körüli kocsik némelyik bőven 20 liter fölött fogyaszt. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy talán igazat mondanak Trollhattanben, amikor arra hivatkoznak, „alacsony”, V6-os fogyasztás mellett tudja a nagy V8-asok kunsztjait a Turbo X.
A tárgyalásokban megfáradt fontos embereket inkább ez a bődületes teljesítmény és a presztízs, nem pedig a kellemesen pakolható raktér villanyozhatja fel. Mégis, ha van otthon néhány gyerek, nem utolsó szempont, hogy az anyósnak szállítandó mosógép mellé befér még pár babakocsi és néhány tucat görögdinnye. A valaha gyártott legerősebb Saab 2 ezer példányban limitált szériájában még a legendás, először nagyjából harminc éve megjelent turbótöltő visszajelző is visszatért, ezzel a trükkel nyilván a korábban elpártolt híveket kívánják visszaédesgetni. Ha lenne luxusjátékszerre 14 millióm, valószínűleg vennék is egyet belőle: napközben fontos emberként laza, nemtörődöm mozdulattal szállnék ki a parkolóban, miután vérbe aláztam a tárgyalópartnerek audijait és bmwéit, este üdén és elégedett mosollyal pattannék ki a kényelmes ülésekből, hétvégén meg csak összébb húzódik hátul a család, amikor a virágládákat szállítjuk szédítő iramban a nagyszülőkhöz.