Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0490e7ca-a69a-40ac-85bb-ba941a52bb98","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Huszonhat márka hatvanhárom modelljére lehet szavazni a közönségdíj kategóriában.","shortLead":"Huszonhat márka hatvanhárom modelljére lehet szavazni a közönségdíj kategóriában.","id":"20250210_ev-magyar-autoja-2025-barki-szavazhat-kedvencere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0490e7ca-a69a-40ac-85bb-ba941a52bb98.jpg","index":0,"item":"959ee48e-59c5-40a3-8fe5-26c3e0879223","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_ev-magyar-autoja-2025-barki-szavazhat-kedvencere","timestamp":"2025. február. 10. 07:21","title":"Év Magyar Autója 2025: Bárki szavazhat kedvencére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c3890ea-3e07-4fbf-8001-5e16c95380ef","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nemcsak a fő fellépőnek, Kendrick Lamarnak van baja Drake-kel, a teniszező is neki üzent. ","shortLead":"Nemcsak a fő fellépőnek, Kendrick Lamarnak van baja Drake-kel, a teniszező is neki üzent. ","id":"20250210_serena-williams-nfl-super-bowl-halftime-show-kendrick-lamar-drake","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c3890ea-3e07-4fbf-8001-5e16c95380ef.jpg","index":0,"item":"f71736a9-5f96-4ee7-a1f8-58ad46b1b823","keywords":null,"link":"/elet/20250210_serena-williams-nfl-super-bowl-halftime-show-kendrick-lamar-drake","timestamp":"2025. február. 10. 16:58","title":"Kiderült, miért táncolt a Super Bowl félidei show-jában Serena Williams – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c52f195-82ed-4850-815d-6994f0988ac0","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Good bye, Lenin! és a Becstelen brigantik sztárja, valamint a Lavina és a Szomorúság háromszöge rendezője ott maradt beszélgetni is a magyar színészekkel.","shortLead":"A Good bye, Lenin! és a Becstelen brigantik sztárja, valamint a Lavina és a Szomorúság háromszöge rendezője ott maradt...","id":"20250210_Katona-eloadas-ruben-ostlund-daniel-bruhl-lavina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c52f195-82ed-4850-815d-6994f0988ac0.jpg","index":0,"item":"63fd2403-bddb-4d77-959f-57e7692c11fb","keywords":null,"link":"/kultura/20250210_Katona-eloadas-ruben-ostlund-daniel-bruhl-lavina","timestamp":"2025. február. 10. 10:58","title":"Világhírű vendégek ültek be a Katona előadására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cee8c0a-4bf8-4a72-8830-c259f6ba3c73","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A japán sajtó szerint a 43 éves nő elment a nagykövetségre, hogy segítsenek neki és a gyerekeinek hazatérnie, mert a volt férje elvitte az útlevelüket.","shortLead":"A japán sajtó szerint a 43 éves nő elment a nagykövetségre, hogy segítsenek neki és a gyerekeinek hazatérnie, mert...","id":"20250210_rendorseg-nagykovetseg-meggyilkolt-japan-no","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cee8c0a-4bf8-4a72-8830-c259f6ba3c73.jpg","index":0,"item":"79bc834a-090a-4f58-83e5-2ad110701a98","keywords":null,"link":"/itthon/20250210_rendorseg-nagykovetseg-meggyilkolt-japan-no","timestamp":"2025. február. 10. 11:09","title":"A japán nagykövetségtől is hiába kért segítséget a később Budapesten meggyilkolt nő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7072cac5-53bb-4294-9b00-29e9e46fbcf3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Topaz Labs legújabb fejlesztése a Project Starlight, amely egyetlen gombnyomás után készít a rossz minőségű videókból nagyon jókat.","shortLead":"A Topaz Labs legújabb fejlesztése a Project Starlight, amely egyetlen gombnyomás után készít a rossz minőségű videókból...","id":"20250211_topaz-labs-project-starlight-videoszerkeszto-mesterseges-intelligencia-minoseg-felbontas-felskalazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7072cac5-53bb-4294-9b00-29e9e46fbcf3.jpg","index":0,"item":"00ee323e-8621-45eb-98b6-88d130a0136c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250211_topaz-labs-project-starlight-videoszerkeszto-mesterseges-intelligencia-minoseg-felbontas-felskalazas","timestamp":"2025. február. 11. 18:03","title":"Leesik az ember álla, mire képes ez az új videószerkesztő program – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1bcaa4ff-9af5-4435-8648-1cdb29fda7c4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Meglehet hamar az ötödik eltiltása is. ","shortLead":"Meglehet hamar az ötödik eltiltása is. ","id":"20250210_Negyszer-eltiltott-vezetestol-forgalombol-kivont-kocsi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1bcaa4ff-9af5-4435-8648-1cdb29fda7c4.jpg","index":0,"item":"b90aecf4-ae37-4539-b964-224215420a6a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_Negyszer-eltiltott-vezetestol-forgalombol-kivont-kocsi","timestamp":"2025. február. 10. 09:56","title":"Négyszer már eltiltották a vezetéstől, most egy forgalomból rég kivont kocsival kaptak el egy férfit – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"795cad79-d3a6-48ca-ac5e-843d277e979a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az Egyesült Államok, Kína és az EU mesterséges intelligencia szabályozása között hatalmas eltérések vannak. A hétfőn kezdődött kétnapos csúcstalálkozón sokan sürgették az EU-t, hogy enyhítse saját szabályozását.","shortLead":"Az Egyesült Államok, Kína és az EU mesterséges intelligencia szabályozása között hatalmas eltérések vannak. A hétfőn...","id":"20250210_Parizsi-MI-csucs-Franciaorszag-es-az-EU-a-technologiai-burokracia-csokkenteset-igeri","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/795cad79-d3a6-48ca-ac5e-843d277e979a.jpg","index":0,"item":"4183b14f-cf84-4a99-9e98-365fbde635a2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_Parizsi-MI-csucs-Franciaorszag-es-az-EU-a-technologiai-burokracia-csokkenteset-igeri","timestamp":"2025. február. 10. 21:20","title":"Párizsi MI-csúcs: Franciaország és az EU a technológiai bürokrácia csökkentését ígéri","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eac3ac42-25a8-4367-9942-94a72dfa931f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem érvényesítették az alkatrészek és a rezsióradíj emelkedését a biztosítók a casco-szerződésekben. Így is 1,7 százalékkal drágult tavaly a díj. Átlagosan 208 300 forintért kötöttek ilyet az autósok, de vajon hányszorosa lehet ennek egy Ferrari cascója?","shortLead":"Nem érvényesítették az alkatrészek és a rezsióradíj emelkedését a biztosítók a casco-szerződésekben. Így is 1,7...","id":"20250210_autozas-casco-biztositasok-atlagos-dija-2024-ben-biztositaskozvetito-insura","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eac3ac42-25a8-4367-9942-94a72dfa931f.jpg","index":0,"item":"169d217e-dd70-405d-9a19-ae5a3d9a8691","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_autozas-casco-biztositasok-atlagos-dija-2024-ben-biztositaskozvetito-insura","timestamp":"2025. február. 10. 12:31","title":"Drágult a casco, de nem annyira, mint a szerelők rezsióradíja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A környezetvédelmi zónák száma Németország városaiban harminckettőre emelkedett. Ezekben a belső kerületekben csak azok az autók közlekedhetnek, amelyeknek van úgynevezett zöld- vagy finompormatricájuk.
Egyelőre még tisztázatlan, hogy a szabályozás milyen hatással lesz a levegő minőségére. Ám az már biztos, hogy a szabály megszegésének igen komoly anyagi vonzata lesz a vezetők számára.
Egy évvel ezelőtt elsőként csak három német város – Berlin, Hannover és Köln – csatlakozott ahhoz az elképzeléshez, hogy a belső kerületeket környezeti zónákra osszák. Eszerint a szabályozott katalizátor nélküli benzines autók, illetve az idősebb dízelmodellek, amelyek nem teljesítik az Euro 2-es kibocsátási normát (NOx 0,9 gramm/kilométer, PM - szálló por - 0,1 gramm/kilométer) nem mehetnek be ezekbe a kerületekbe. Időközben aztán további 29 város követte a példát, így mára már több millió autósnak korlátozzák a közlekedési szabadságát Németországban. A szigor nem csupán a németekre vonatkozik, hanem bárkire, így a magyar autósokra is.
Berlin
Bár az eredmények homályosak, az biztos, hogy a szabályozás már most több milliárd eurót emésztett fel. A Duisburg-Essen-i egyetem számításai szerint az akció eddig 12,1 milliárd euróba került. Hiszen csak a zöld (mindenhová bemehet), sárga (csak bizonyos körzetekbe mehet be) és piros matricák (semmilyen környezetvédelmi tilalom alá eső zónába nem mehet be) elhelyezése az autókon – átvizsgálás után – 79 millió euróba került. És ez még nem a vége, hiszen a tartományokban eddig csak az autósok kétharmada jelentkezett a matricákért.
A lakosság tájékoztatásáért, a tanácsadásért és az adminisztrációs költségekért a városok 20 (Hannover és Köln) és 600 (Berlin) euró közötti összeget számolnak fel autósonként. Ehhez képzett szakemberekre is szükség van, akiknek a bére összesen 10,6 millió euró körül mozog. Kölnben például emiatt nyolc embert kellett felvenni a városházára. Mannheimban pedig a 120 környezetvédelmi tábláért 200 ezer eurót kellett elkülöníteni a költségvetésből.
A legnagyobb összeg mégis az a becslések szerint 12,1 milliárd euró vagyoni veszteség, amely közel 7 millió német autóst érint. Azok az autók ugyanis, amelyeknek nincs matricájuk, átlagban 2000 eurót veszítenek értékükből. A piros matricások 1500 euróval, a sárgák pedig 100 euróval érnek kevesebbet.
Hónapról hónapra nő a zóna (Oldaltörés)
Németország kizöldül
A városok vezetése és a német autóipar azt reméli, hogy a sárga és piros matricával megbélyegzett „büdös” autókat hamarosan új, vagy fiatalabb használt járműre cserélik a tulajdonosaik. Így az autóipari forgalom is növekedni fog. Szerintük ugyanis nemcsak a gazdasági világválság és a csökkenő bevételek, fizetések miatt vesznek kevesebb autót az emberek. Ennek pszichológiai okai is vannak: a frusztrált dízelautó-tulajdonosok nem hajlandóak semmit tenni, hiszen nem tudják, a jövőben milyen megszorítások várnak még rájuk. Ráadásul ezzel a rendszerrel már sokat veszített autójuk az értékéből, tehát nem éri meg nekik most eladni. Hiába kapnak kb. 100 eurós adókedvezményt, ha új autót vásárolnak, amennyiben a végén 1000-2000 eurót is veszítenek, ha eladják régi dízelüket.
Ha pedig nemcsak a személyautókat nézzük, hanem a haszongépjárműveket is, akkor a teljes kár még magasabbra szökhet. Ettől kezdve ugyanis nemcsak a kisiparosok és kisvállalkozások kerülhetnek az anyagi csőd szélére, mert az öreg transzporterük nem kapta meg a matricát. Hanem azok a cégek is, amelyek a helyi forgalomba állították speciális járműveiket: például italszállítók, építkezéseken használt járművek, mozgó daruk. Ezeket ugyanis nagyon drága lenne ellátni a szükséges részecskeszűrőkkel. Egy nagy teherautónál ez az összeg 5-15 ezer euró között van.
A berlini közlekedési vállalat igyekszik jó példát mutatni, 800 autóbuszukat felszerelték koromszűrővel. A beruházás közel 4,4 millió euróba került. Az adófizetők pedig majd gondoskodnak arról, hogy a városi cég ne menjen tönkre.
Az előzetes számítások szerint a rendszer környezetvédelemre gyakorolt kedvező hatása – ha egyáltalán van ilyen – igen elenyésző, ha a gigantikus kiadásokhoz mérjük. A tavalyi adatokat nézve egyelőre nem mutatható ki jelentős eltérés a károsanyag-koncentráció tekintetében. Jürgen Resch – a környezetvédelmi intézet (DUH) vezetője – elismerte: a korlátozásoknak egyelőre nem mutatható ki a pozitív hatása. Csak néhány év múlva derül ki, milyen hatással volt az intézkedés a környezetre. Hiába csökken a mért érték, az még nem jelent semmit: 2007-ben például – amikor még nem voltak a zónák – a szálló por koncentrátumának értéke 35 napon lépte át a megengedett 50 mikrogramm/ köbméterenkénti határt. Pedig összesen 385 ponton mérték. Egy évvel korábban 99 nap volt ilyen. A 2008-as adatok összesítése március közepére várható. Környezetvédelmi zónák Németországban
2008-ban a károsanyag-kibocsátás csökkentése, illetve a biztonság fejlesztése volt az autógyártók legfontosabb fejlesztési szempontja. Nézzük a legújabb technikai újításokat.
A Volkswagen, a Mercedes-Benz és a BMW dízel modellekkel akarják meghódítani az amerikai piacot. A VW Jetta TDI például már el is nyerte az év Legjobb zöld autója kitüntetést Amerikában. A kísérlet méltányolandó, ám Los Angeles és San Francisco közötti útvonalon szinte képtelenség megtankolni az autót. Igaz, a dízelt nem is kell.
Kizárólag speciális matricák birtokában közlekedhet korlátlanul az az autós, aki Németországba látogat. A német nagyvárosokat környezetvédelmi zónákra osztó kezdeményezés alapján csak az az autó jogosult a zónák látogatására, amely viseli az úgynevezett zöldmatricát (finompor-matrica). Ennek hiányában 40 eurós büntetésre lehet számítani. A rendelet érvényes mind a német, mind pedig a külföldi forgalmi rendszámú járművekre is.
A JATO Dynamics, a világ egyik vezető autóipari piackutatójának beszámolója szerint az európai újautó-piac 7,8 százalékkal (1,227941 millió járművel) esett vissza 2008 folyamán 2007-hez képest. A csökkenés május óta folyamatosan jellemezte a piacot. A márkák között továbbra is a VW Golf vezet.
Különbözőképpen kitáblázott, eltérően jelzett, néhol ingyenes, máshol olcsó, megint máshol drága – ez jellemzi a P+R létesítményeket Európában. Ugyanolyan színes az európai városokban a P+R ajánlat, mint maga az élet az egyes országokban. Ez lett az eredménye annak a felmérésnek, amit az ADAC német autóklub 22 európai nagyvárosban 19 ország autóklubjával közösen végzett, s amelynek során a tömegközlekedési vállalatok szakembereit és a várostervezőket kérdezték meg.
Németországban a 9 évnél öregebb autókra bevezetett roncsautó-prémiummal új lehetőségek nyílnak azok előtt, akik új autót vennének. A kedvezménynek köszönhetően már 5000 euró (1,45 millió forint) alatti összegért is új autóhoz juthatnak a németek. A gazdaság fellendítésére hasonló intézkedéseket vezettek be Görögországban, Olaszországban és Spanyolországban és tervezik Ausztriában is.