Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fc0b6f43-8043-4035-bd82-fc9d2824b302","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Van, aki egyszerűen nem hajlandó megváltozni.","shortLead":"Van, aki egyszerűen nem hajlandó megváltozni.","id":"20250102_Negyvenegyszer-kaptak-el-egy-ausztral-autost-vezetes-kozbeni-mobilozasert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc0b6f43-8043-4035-bd82-fc9d2824b302.jpg","index":0,"item":"337a7d07-6cee-4f3e-baca-1e005200feb6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250102_Negyvenegyszer-kaptak-el-egy-ausztral-autost-vezetes-kozbeni-mobilozasert","timestamp":"2025. január. 02. 08:42","title":"Negyvenegyszer kaptak el egy ausztrál autóst vezetés közbeni mobilozásért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2243696e-1bd3-40fd-a363-389207ba984b","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Egy utolsó pillanatban benyújtott kormánypárti törvénymódosításnak köszönhetően aránytalanul nagyobb fizetésemelést kapnak a kúriai bírák az alsóbb fokon ítélkező kollégáikhoz képest. Varga Zs. András a kivételezést azzal indokolja, hogy a Kúria nem egyszerűen legfelsőbb bíróság, hanem a jogegység felett őrködik.","shortLead":"Egy utolsó pillanatban benyújtott kormánypárti törvénymódosításnak köszönhetően aránytalanul nagyobb fizetésemelést...","id":"20250104_kuria-birok-kiemelt-banasmod-fizetesemeles-Varga-Zs-Andras-ujevi-koszonto-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2243696e-1bd3-40fd-a363-389207ba984b.jpg","index":0,"item":"b3a62b3f-a3df-4d4e-8c6a-6c31811d5f05","keywords":null,"link":"/itthon/20250104_kuria-birok-kiemelt-banasmod-fizetesemeles-Varga-Zs-Andras-ujevi-koszonto-ebx","timestamp":"2025. január. 04. 07:45","title":"A kiemelt bánásmódot nem ingyen kaptuk – sokatmondó volt a Kúria-elnök újévi köszöntője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a3ae479-bf32-4d60-bf13-a9e23e242726","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nagyrészt informatikai fejlesztésre és nem előrehozott választásra megy a költségvetésben elkülönített, közel tízmilliárdos forrás. ","shortLead":"Nagyrészt informatikai fejlesztésre és nem előrehozott választásra megy a költségvetésben elkülönített, közel...","id":"20250103_nvi-informatikai-fejlesztes-elorehozott-valasztas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a3ae479-bf32-4d60-bf13-a9e23e242726.jpg","index":0,"item":"195874f5-4e8a-42af-b6b1-b801d20435d3","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_nvi-informatikai-fejlesztes-elorehozott-valasztas-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 08:44","title":"Megszólalt az NVI a költségvetésben szereplő választási pénzekről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1962a140-4bf1-42dc-aaff-55b0e3ddb965","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Látványos csillaghullással kezdődik az év, érkeznek a Quadrantidák, az egyik legbőségesebb meteorzáport hozó raj – közölte a Svábhegyi Csillagvizsgáló.","shortLead":"Látványos csillaghullással kezdődik az év, érkeznek a Quadrantidák, az egyik legbőségesebb meteorzáport hozó raj –...","id":"20250103_quadrantidak-meteorraj-csillaghullas-meteorok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1962a140-4bf1-42dc-aaff-55b0e3ddb965.jpg","index":0,"item":"f22c1212-40e9-4882-bea7-85213809071c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250103_quadrantidak-meteorraj-csillaghullas-meteorok","timestamp":"2025. január. 03. 12:03","title":"Nézzen az égre péntek este: jönnek a Quadrantidák, fényes tűzgömbök is lehetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8faecd1a-f4a3-4a3b-8658-9f37531cf6f2","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az appot előre telepítenék az új telefonokra. ","shortLead":"Az appot előre telepítenék az új telefonokra. ","id":"20250102_Gorogorszag-korlatozna-a-fiatalok-internethasznalatat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8faecd1a-f4a3-4a3b-8658-9f37531cf6f2.jpg","index":0,"item":"babf0cce-e4b9-4fa2-9b2a-a12fb1e493dd","keywords":null,"link":"/vilag/20250102_Gorogorszag-korlatozna-a-fiatalok-internethasznalatat","timestamp":"2025. január. 02. 20:40","title":"Görögországban egy központi alkalmazással ellenőrizhetnék a szülők a gyerekek internethasználatát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Már nem Koltai Lajos kurzusfilmje az elmúlt 5 év legnézettebb magyar mozija, hanem Herendi Gábor független vígjátéka. ","shortLead":"Már nem Koltai Lajos kurzusfilmje az elmúlt 5 év legnézettebb magyar mozija, hanem Herendi Gábor független vígjátéka. ","id":"20250103_A-Futni-mentem-lenyomta-a-Semmelweist","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9.jpg","index":0,"item":"99847cc9-cdd1-427e-b444-212dc23291c8","keywords":null,"link":"/kultura/20250103_A-Futni-mentem-lenyomta-a-Semmelweist","timestamp":"2025. január. 03. 09:41","title":"A független finanszírozású Futni mentem lenyomta az állami milliárdokból készült Semmelweist is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c559aaa8-7ed6-456e-9b85-5f257766262c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Dél-koreai kutatók olyan szilárdtest-akkumulátort fejlesztettek, amely képes eloltani magát, ha véletlenül tűz ütne ki. Nem mellesleg: 1000 feltöltés és lemerítés után majdnem 20 százalékkal nagyobb marad a kapacitása, mint a mostani akkumulátoroké.","shortLead":"Dél-koreai kutatók olyan szilárdtest-akkumulátort fejlesztettek, amely képes eloltani magát, ha véletlenül tűz ütne ki...","id":"20250102_szilardtest-akkumulator-kapacitas-elektromos-aram-tarolasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c559aaa8-7ed6-456e-9b85-5f257766262c.jpg","index":0,"item":"e253553e-bb79-4b55-9c24-cf814473b9e8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_szilardtest-akkumulator-kapacitas-elektromos-aram-tarolasa","timestamp":"2025. január. 02. 11:03","title":"Újfajta akkumulátor kerülhet a mobiljába, tovább bírja, és kevésbé lesz tűzveszélyes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e168356-2673-4a8e-b8d6-b4d035040d09","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A japán Nippon Steel megvette volna a US Steelt.","shortLead":"A japán Nippon Steel megvette volna a US Steelt.","id":"20250103_15-milliard-dollaros-uzletre-mondott-nemet-Biden-elnoksege-utolso-napjaiban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e168356-2673-4a8e-b8d6-b4d035040d09.jpg","index":0,"item":"832aad29-6838-410e-8d43-91e2536b0beb","keywords":null,"link":"/kkv/20250103_15-milliard-dollaros-uzletre-mondott-nemet-Biden-elnoksege-utolso-napjaiban","timestamp":"2025. január. 03. 15:08","title":"15 milliárd dolláros üzletre mondott nemet Biden elnöksége utolsó napjaiban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A környezetvédelmi zónák száma Németország városaiban harminckettőre emelkedett. Ezekben a belső kerületekben csak azok az autók közlekedhetnek, amelyeknek van úgynevezett zöld- vagy finompormatricájuk.
Egyelőre még tisztázatlan, hogy a szabályozás milyen hatással lesz a levegő minőségére. Ám az már biztos, hogy a szabály megszegésének igen komoly anyagi vonzata lesz a vezetők számára.
Egy évvel ezelőtt elsőként csak három német város – Berlin, Hannover és Köln – csatlakozott ahhoz az elképzeléshez, hogy a belső kerületeket környezeti zónákra osszák. Eszerint a szabályozott katalizátor nélküli benzines autók, illetve az idősebb dízelmodellek, amelyek nem teljesítik az Euro 2-es kibocsátási normát (NOx 0,9 gramm/kilométer, PM - szálló por - 0,1 gramm/kilométer) nem mehetnek be ezekbe a kerületekbe. Időközben aztán további 29 város követte a példát, így mára már több millió autósnak korlátozzák a közlekedési szabadságát Németországban. A szigor nem csupán a németekre vonatkozik, hanem bárkire, így a magyar autósokra is.
Berlin
Bár az eredmények homályosak, az biztos, hogy a szabályozás már most több milliárd eurót emésztett fel. A Duisburg-Essen-i egyetem számításai szerint az akció eddig 12,1 milliárd euróba került. Hiszen csak a zöld (mindenhová bemehet), sárga (csak bizonyos körzetekbe mehet be) és piros matricák (semmilyen környezetvédelmi tilalom alá eső zónába nem mehet be) elhelyezése az autókon – átvizsgálás után – 79 millió euróba került. És ez még nem a vége, hiszen a tartományokban eddig csak az autósok kétharmada jelentkezett a matricákért.
A lakosság tájékoztatásáért, a tanácsadásért és az adminisztrációs költségekért a városok 20 (Hannover és Köln) és 600 (Berlin) euró közötti összeget számolnak fel autósonként. Ehhez képzett szakemberekre is szükség van, akiknek a bére összesen 10,6 millió euró körül mozog. Kölnben például emiatt nyolc embert kellett felvenni a városházára. Mannheimban pedig a 120 környezetvédelmi tábláért 200 ezer eurót kellett elkülöníteni a költségvetésből.
A legnagyobb összeg mégis az a becslések szerint 12,1 milliárd euró vagyoni veszteség, amely közel 7 millió német autóst érint. Azok az autók ugyanis, amelyeknek nincs matricájuk, átlagban 2000 eurót veszítenek értékükből. A piros matricások 1500 euróval, a sárgák pedig 100 euróval érnek kevesebbet.
Hónapról hónapra nő a zóna (Oldaltörés)
Németország kizöldül
A városok vezetése és a német autóipar azt reméli, hogy a sárga és piros matricával megbélyegzett „büdös” autókat hamarosan új, vagy fiatalabb használt járműre cserélik a tulajdonosaik. Így az autóipari forgalom is növekedni fog. Szerintük ugyanis nemcsak a gazdasági világválság és a csökkenő bevételek, fizetések miatt vesznek kevesebb autót az emberek. Ennek pszichológiai okai is vannak: a frusztrált dízelautó-tulajdonosok nem hajlandóak semmit tenni, hiszen nem tudják, a jövőben milyen megszorítások várnak még rájuk. Ráadásul ezzel a rendszerrel már sokat veszített autójuk az értékéből, tehát nem éri meg nekik most eladni. Hiába kapnak kb. 100 eurós adókedvezményt, ha új autót vásárolnak, amennyiben a végén 1000-2000 eurót is veszítenek, ha eladják régi dízelüket.
Ha pedig nemcsak a személyautókat nézzük, hanem a haszongépjárműveket is, akkor a teljes kár még magasabbra szökhet. Ettől kezdve ugyanis nemcsak a kisiparosok és kisvállalkozások kerülhetnek az anyagi csőd szélére, mert az öreg transzporterük nem kapta meg a matricát. Hanem azok a cégek is, amelyek a helyi forgalomba állították speciális járműveiket: például italszállítók, építkezéseken használt járművek, mozgó daruk. Ezeket ugyanis nagyon drága lenne ellátni a szükséges részecskeszűrőkkel. Egy nagy teherautónál ez az összeg 5-15 ezer euró között van.
A berlini közlekedési vállalat igyekszik jó példát mutatni, 800 autóbuszukat felszerelték koromszűrővel. A beruházás közel 4,4 millió euróba került. Az adófizetők pedig majd gondoskodnak arról, hogy a városi cég ne menjen tönkre.
Az előzetes számítások szerint a rendszer környezetvédelemre gyakorolt kedvező hatása – ha egyáltalán van ilyen – igen elenyésző, ha a gigantikus kiadásokhoz mérjük. A tavalyi adatokat nézve egyelőre nem mutatható ki jelentős eltérés a károsanyag-koncentráció tekintetében. Jürgen Resch – a környezetvédelmi intézet (DUH) vezetője – elismerte: a korlátozásoknak egyelőre nem mutatható ki a pozitív hatása. Csak néhány év múlva derül ki, milyen hatással volt az intézkedés a környezetre. Hiába csökken a mért érték, az még nem jelent semmit: 2007-ben például – amikor még nem voltak a zónák – a szálló por koncentrátumának értéke 35 napon lépte át a megengedett 50 mikrogramm/ köbméterenkénti határt. Pedig összesen 385 ponton mérték. Egy évvel korábban 99 nap volt ilyen. A 2008-as adatok összesítése március közepére várható. Környezetvédelmi zónák Németországban
2008-ban a károsanyag-kibocsátás csökkentése, illetve a biztonság fejlesztése volt az autógyártók legfontosabb fejlesztési szempontja. Nézzük a legújabb technikai újításokat.
A Volkswagen, a Mercedes-Benz és a BMW dízel modellekkel akarják meghódítani az amerikai piacot. A VW Jetta TDI például már el is nyerte az év Legjobb zöld autója kitüntetést Amerikában. A kísérlet méltányolandó, ám Los Angeles és San Francisco közötti útvonalon szinte képtelenség megtankolni az autót. Igaz, a dízelt nem is kell.
Kizárólag speciális matricák birtokában közlekedhet korlátlanul az az autós, aki Németországba látogat. A német nagyvárosokat környezetvédelmi zónákra osztó kezdeményezés alapján csak az az autó jogosult a zónák látogatására, amely viseli az úgynevezett zöldmatricát (finompor-matrica). Ennek hiányában 40 eurós büntetésre lehet számítani. A rendelet érvényes mind a német, mind pedig a külföldi forgalmi rendszámú járművekre is.
A JATO Dynamics, a világ egyik vezető autóipari piackutatójának beszámolója szerint az európai újautó-piac 7,8 százalékkal (1,227941 millió járművel) esett vissza 2008 folyamán 2007-hez képest. A csökkenés május óta folyamatosan jellemezte a piacot. A márkák között továbbra is a VW Golf vezet.
Különbözőképpen kitáblázott, eltérően jelzett, néhol ingyenes, máshol olcsó, megint máshol drága – ez jellemzi a P+R létesítményeket Európában. Ugyanolyan színes az európai városokban a P+R ajánlat, mint maga az élet az egyes országokban. Ez lett az eredménye annak a felmérésnek, amit az ADAC német autóklub 22 európai nagyvárosban 19 ország autóklubjával közösen végzett, s amelynek során a tömegközlekedési vállalatok szakembereit és a várostervezőket kérdezték meg.
Németországban a 9 évnél öregebb autókra bevezetett roncsautó-prémiummal új lehetőségek nyílnak azok előtt, akik új autót vennének. A kedvezménynek köszönhetően már 5000 euró (1,45 millió forint) alatti összegért is új autóhoz juthatnak a németek. A gazdaság fellendítésére hasonló intézkedéseket vezettek be Görögországban, Olaszországban és Spanyolországban és tervezik Ausztriában is.