Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1363bfa1-10f1-408b-b666-edcf506943aa","c_author":"Vándor Éva","category":"elet","description":"A nagy felháborodás után az FIA csökkentette a káromkodásért kiróható bírság összegét, így az első szabálysértés esetén már nem 40 ezer, hanem 5 ezer eurót kell kifizetniük a pilótáknak. A januárban bevezetett szigorítás mostani enyhítése mögött felsejlik a mind nagyobb feszültség a pilóták és az FIA-elnök között. ","shortLead":"A nagy felháborodás után az FIA csökkentette a káromkodásért kiróható bírság összegét, így az első szabálysértés esetén...","id":"20250518_forma-1-karomkodas-buntetes-verstappen-sainz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1363bfa1-10f1-408b-b666-edcf506943aa.jpg","index":0,"item":"52cd6c00-fb74-47ec-abcf-994c0100bf33","keywords":null,"link":"/elet/20250518_forma-1-karomkodas-buntetes-verstappen-sainz","timestamp":"2025. május. 18. 08:55","title":"Verstappenék mostantól kedvezményesen káromkodhatnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95371c67-c091-4a0c-baa3-3756e3199dae","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas hiánya az egyik leggyakoribb nyomelemhiány, nagyjából minden harmadik embert érint világszerte. Komoly hatással van az egészségre: csökkenti az energiaszintet, rontja a kognitív funkciókat és gyengíti az immunrendszert. Ha kiderül, hogy vashiányosak vagyunk, a hatásos vaspótlás mellett a vashiány okait is meg kell találni. Ebben a cikkben összeszedtük, hogy miért fontos ez.","shortLead":"A vas hiánya az egyik leggyakoribb nyomelemhiány, nagyjából minden harmadik embert érint világszerte. Komoly hatással...","id":"20250428_Hatastalan-a-vaspotlas-okok-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95371c67-c091-4a0c-baa3-3756e3199dae.jpg","index":0,"item":"d58f7528-e719-42d9-9bde-92f0594b03b9","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250428_Hatastalan-a-vaspotlas-okok-maltofer","timestamp":"2025. május. 19. 07:30","title":"Hatástalan a vaspótlás? Mutatjuk a lehetséges okokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"70e167fa-1966-4fa7-8e02-dac2c0ca5ddd","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Chega a második legtöbb szavazatot kaphatta az előrehozott voksoláson.","shortLead":"A Chega a második legtöbb szavazatot kaphatta az előrehozott voksoláson.","id":"20250518_portugalia-valasztas-chega-luis-montenegro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70e167fa-1966-4fa7-8e02-dac2c0ca5ddd.jpg","index":0,"item":"bbe2297e-5e57-47eb-a4a8-5ab3ee9e2ee8","keywords":null,"link":"/vilag/20250518_portugalia-valasztas-chega-luis-montenegro","timestamp":"2025. május. 18. 22:35","title":"Megerősödött a Fidesz szélsőjobboldali szövetségese a portugál parlamenti választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"94bf32c7-06b7-4e66-b37f-50589aee8f7f","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Sokan nem azért hallgatnak a munkahelyükön, mert nincs mondanivalójuk, hanem mert félnek. A pszichológiai biztonság megteremtése kulcsfontosságú, ha azt akarjuk, hogy a tudás és az innováció valóban kibontakozhasson. Szerkesztett részlet Amy C. Edmondson Pszichológiai biztonság a munkahelyen című könyvéből.","shortLead":"Sokan nem azért hallgatnak a munkahelyükön, mert nincs mondanivalójuk, hanem mert félnek. A pszichológiai biztonság...","id":"20250518_pszichologiai-biztonsag-konyv-reszlet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94bf32c7-06b7-4e66-b37f-50589aee8f7f.jpg","index":0,"item":"55158688-c98b-437d-a4fb-c23b35e124b6","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250518_pszichologiai-biztonsag-konyv-reszlet","timestamp":"2025. május. 18. 19:15","title":"Mindenki tud valamit. De ez csak akkor számít, ha el is meri mondani!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb7dd690-62f1-478b-9802-e0da27d65870","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hat hónapja lesz jogsi nélkül elgondolkodni. ","shortLead":"Hat hónapja lesz jogsi nélkül elgondolkodni. ","id":"20250519_Video-Nem-ertem-mi-a-gond-mondta-a-sofor-aki-athajtott-a-gyerekek-kozt-a-zebran","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb7dd690-62f1-478b-9802-e0da27d65870.jpg","index":0,"item":"a21d3c84-87e7-4cbd-9578-d0361d023a6c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250519_Video-Nem-ertem-mi-a-gond-mondta-a-sofor-aki-athajtott-a-gyerekek-kozt-a-zebran","timestamp":"2025. május. 19. 17:30","title":"Videó: „Nem értem, mi a gond” – mondta a sofőr, aki áthajtott a gyerekek közt a zebrán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"769206cb-4886-4486-a865-359183385b26","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai kutatók még 2023 májusában gyűjtötték be azt a mintát, ami a kínai űrállomás fedélzetéről származik.","shortLead":"Kínai kutatók még 2023 májusában gyűjtötték be azt a mintát, ami a kínai űrállomás fedélzetéről származik.","id":"20250518_kinai-urallomas-bakterium-niallia-tiangongensis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/769206cb-4886-4486-a865-359183385b26.jpg","index":0,"item":"2efbc103-09d1-44c7-bd3d-c46f6ac59bc0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250518_kinai-urallomas-bakterium-niallia-tiangongensis","timestamp":"2025. május. 18. 18:33","title":"Újfajta baktériumot találtak a kínai űrállomáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5682543-1b67-4135-973a-73b5de0477c2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Mind a 106 választókerületben száz főt delegálnak a kampány-keménymagba a 24.hu értesülései szerint.","shortLead":"Mind a 106 választókerületben száz főt delegálnak a kampány-keménymagba a 24.hu értesülései szerint.","id":"20250518_harcosok-klubja-fidesz-tizezer-tag-szabalyok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5682543-1b67-4135-973a-73b5de0477c2.jpg","index":0,"item":"0c152e9d-966c-44a7-bd10-eba51d8de169","keywords":null,"link":"/itthon/20250518_harcosok-klubja-fidesz-tizezer-tag-szabalyok-ebx","timestamp":"2025. május. 18. 13:24","title":"Tízezer fideszest szervezhettek be Orbánék a Harcosok Klubjába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A drogériákban is életbe lépett az árrésstop, így most végre két tubus fogpasztára is telik a nemzetgazdasági miniszternek, örülhetnek a gyerekek.","shortLead":"A drogériákban is életbe lépett az árrésstop, így most végre két tubus fogpasztára is telik a nemzetgazdasági...","id":"20250519_Szomszedok-ujratoltve-Nagy-Marton-fogkremet-vesz-arresstop-drogeriak-DM-Rossmann","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/73a8a607-30ee-4cd4-8c39-24467c088c6f.jpg","index":0,"item":"58e5834d-9294-4318-91b7-77051a829079","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_Szomszedok-ujratoltve-Nagy-Marton-fogkremet-vesz-arresstop-drogeriak-DM-Rossmann","timestamp":"2025. május. 19. 10:53","title":"Szomszédok újratöltve: Nagy Márton fogkrémet vesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Régóta próbálkozik betörni az összkerekes piacra a Skoda, az Octavia Scout modell nem túl nagy siker, sokkal inkább...
Régóta próbálkozik betörni az összkerekes piacra a Skoda, az Octavia Scout modell nem túl nagy siker, sokkal inkább megéri az olcsóbb és cicomátlan Octavia 4x4. A Yeti ezeket mind felülmúlja, csak a csomagtartó és a hátsó lábtér az, amiben az Octavia jobb nála.
Az első említésre méltó modell, amely terepre készült ugyan, ám az aszfalton is viszonylag jól boldogult, a Škoda Superb 3000 - Kfz 15 (Typ 956) prototípusa volt. A 3,1 literes soros, hathengeres erőforrással és összkerékhajtással szerelt Škoda Superb 3000 1942-43-ban készült. A Typ 973 terepjáró típus 1952 és 1956 között gördült le a szerelőszalagról, s már akkoriban is – 600 milliméteres gázlómélységével és 85 százalékos kapaszkodóképességével fémjelzett – kiváló terepjáró adottságai, illetve kedvező utcai menettulajdonságai együttesével vívott ki elismerést. A Yeti az ősterepessel szemben 80 százalékos (36 fokos) kapaszkodóképességgel, 180 milliméteres hasmagassággal és 300 milliméteres gázlómélységgel rendelkezik.
A 4223 milliméteres Yeti 200 milliméterrel rövidebb a Tiguannál, de tengelytávja csak 26 milliméterrel, 1793 milliméteres szélessége révén ajtói szűk helyeken is viszonylag szélesre tárhatók. Magassága 1691 milliméter, saját tömege a vezetővel együtt kalkulálva 1520 kilogramm (1,8 TSI 4×4). Csomagtere 405-ről egészen 1760 literig bővíthető, 545 kilogramm a hasznos terhelhetősége. A Yeti 1800 kilogrammnyi terhet vontathat, ebben elmarad a konszernen belüli vetélytársától, a Tiguan 700 kilóval többet.
Beltere (egy az egyben Octavia) tökéletesen egyszerű, ergonómiája példás. Az érintőképernyős, hatlemezes és SD-kártyát is olvasó audiorendszere (80 ezer forint felár) radiotext adatok megjelenítésére is képes, USB-csatoló csak felár ellenében rendelhető, AUX-csatlakozó volt a kocsiban. Hiányoltam a Bluetooth-csatlakozást.
A karosszériára és a környező forgalomra egyaránt kedvezőbb rálátást nyújtó, viszonylag magas üléspozíció a be- illetve kiszállást kényelmessé teszi. A hátul utazók az első utasnál két centiméterrel magasabban foglalhatnak helyet. A hátsó ülések a Roomsterből átvett rendszerrel variálják a teret. A három önálló hátsó ülés egyenként is lehajtható és ki is vehető (16 kilósak), a külsők pedig hosszirányban, illetve – kiemelt középső ülés mellett – 80 milliméternyi távolságon oldalirányban is állíthatók.
A csomagtartó elcsúsztatható horgokkal kialakított csomagrögzítő rendszere segítségével pakoláskor jelentős idő takarítható meg, menet közben pedig hatékonyan veszi elejét a poggyász nem kívánt vándorlásának. Ettől függetlenül visszasírtam a Fabiában és Roomsterben is jól bevált félkör alakú rögzítő elemet.
[[ Oldaltörés (Erős és torkos az 1,8 literes turbó) ]]
Amíg meg nem érkezik hazánkba is a 105 lovas 1,2-es, az 1,8 TSI-vel kell megelégedniük a benzinmotorokat kedvelőknek. A turbófeltöltés révén 160 lóerős teljesítményét 4500-as fordulatnál leadja, 250 newtonméter forgatónyomaték-maximumát már 1500-as fordulaton rendelkezésünkre bocsátja. A fogyasztást csökkenti a két fokozatban működő olajszivattyú, amely 3500 percenkénti fordulatig 1,8 bar üzemi nyomáson dolgozik, s csupán nagyobb kenőolaj-igény esetén vált 3,3 bar nyomásértékre. Ennek ellenére nem takarékos az izmos Yeti, a 400 kilométeres tesztelés során városban, országúton és terepen is használva, 10,2 literes átlagfogyasztást mértünk száz kilométerenként.
A Yeti futóműve az Octavia és Octavia Scout modellekben már bevált technikát alkalmazza. Első felfüggesztése a McPherson elv szerint épül fel, vagyis a lengéscsillapítókat a rugóelemekkel kombinálja, amelyek keresztlengőkarral közösen gondoskodnak a kerék vezetéséről. A többlengőkaros hátsó felfüggesztéseket némileg átdolgozták a tervezők az Octavia modellekben alkalmazotthoz képest, nyomtávjuk 30 milliméterrel növekedett. E változtatás kifejezetten jól áll egy terepes modellnek, s az első futómű 23 milliméter átmérőjű kereszt-stabilizátorával kiegészítve kanyarmenetben hatékonyan mérsékli a karosszéria nem kívánt billenő mozgásait. A rezgések átadásának mérséklése érdekében a hátsó felfüggesztések segédvázhoz csatlakoznak, amelyet négy rugalmas zaj- és rezgéscsillapító ágyazással kialakított kötés erősít a karosszériához.
A Škoda Yeti – nem csupán 180 milliméteres szabadmagasságának, hanem különösképpen negyedik generációs Haldex-tengelykapcsolóval működő állandó összkerékhajtási rendszerének köszönhetően – a műutaktól távol ugyancsak megfelel a legmagasabb követelményeknek. E korszerű hajtásrendszer az Octavia Combi 4x4 illetve a Superb 4x4 modellek technikájára épül. Az elektrohidraulikus szabályozású, többlamellás Haldex-tengelykapcsoló a hátsó futómű előtt, a kereszthajtással és a hátsó differenciálművel közös házba építve kapott helyet. Kedvező vonóerő-átadási körülmények között – például száraz úton – a motor nyomatéka 96 százalékban az első kerekekre jut, ám azt a pillanatnyi menethelyzet függvényében a Haldex-tengelykapcsoló elektronikus szabályozása akár 90 százalékig is a hátsó kerekekre irányíthatja. A csökkenő tapadású hátsó kerekek kipörgését automatikus differenciálzár-funkció akadályozza meg. Mindez magasfokú iránytartást és biztos uralhatóságot kölcsönöz a Yeti számára, terepen és utcán egyaránt.
Minden úton biztonságos
A sportos, peres nyári gumik ellenére hat fokos hidegben úgy lőtt ki kanyarodáskor, hogy nem nyikkant meg, pedig rendesen lepadlóztam. Ilyenkor érzi úgy a sofőr, megérte az összkerékhajtás, de csak ilyenkor, városi, alföldi használatban felesleges az összkerékhajtás.
A Haldex-tengelykapcsoló szabályzóegysége a hátsó kerekek hajtásának bekapcsolásakor számos érzékelő adatait veszi tekintetbe: a motor szabályzóegysége felől érkező információk (fordulatszám és gázpedálállás), az ABS/ESP szabályzóegységének adatai (kerékfordulatszámok, féklámpa-kapcsoló állása, oldal- és hosszirányú gyorsulás), a bekormányzási szög.
Az összkerékhajtás érzékeny szabályozása teljes mértékben kompatibilis a menetstabilizáló berendezések (ABS, ESP) hasonló rendszerével. A 4x4 modellekben az alapkivitelhez tartozó elektronikus menetstabilizáló (ESP) beavatkozásakor a Haldex-tengelykapcsoló működtetését az ABS/ESP szabályzóegysége veszi át. A blokkolásgátló (ABS) működésbe lépésekor önműködően nyit a Haldex-tengelykapcsoló.
A műszerfal off-road gombjának megnyomására az ABS, az ASR és az EDS segédrendszerek terepes üzemmódra váltanak. Ennek megfelelően a motor érzékenyebben reagál a gázpedál mozgásaira, laza talajon is megkönnyítve a finom indulásokat. A fordulatszám-határolással működő elindulássegítő funkció, illetve a lejtő-asszisztens ugyancsak készenlétben áll. Utóbbi meredek lejtőn haladva finom fékezési beavatkozásokkal segíti az egyenletes és biztonságos ereszkedést.
A vészfékrásegítővel kiegészített blokkolásgátló (ABS) és a motor fékezőnyomaték-szabályozása (MSR) további rendszerek mellett a Yeti minden változatának szériafelszereltségében szerepelnek, míg az elektronikus menetstabilizáló (ESP) a 4x4 modellek alapfelszerelése. Ütközéskor akár kilenc légzsák is védheti a bennülőket, köztük a vezető térdlégzsákjával, illetve a hátsó oldallégzsákokkal, 7 légzsák képezi az alapfelszereltséget. A közlekedés többi résztvevője számára a szériafelszereltséghez tartozó nappali világítás biztosít hatékonyabb észlelhetőséget. Tesztautónkban nem volt esőérzékelős ablaktörlő és sötétedéskor aktiválódó fényszóró, volt viszont félautomata parkolási segéd, elöl-hátul radarral (148 ezer forintért).
Ráfutásos baleset során az első aktív fejtámlák (WOKS) mérséklik a vezető és az első utas nyaki sérüléseinek kockázatát. A 60 kilométer/óra feletti tempóról végrehajtott vészfékezések hatására a Yeti féklámpája villogni kezd, jól láthatóan figyelmeztetve a mögöttes forgalmat a veszélyhelyzetre. Amint a jármű megáll, bekapcsolódik a vészvillogó. A hátsó ülésen Isofix gyerekülés-rögzítési pontok állnak rendelkezésre, ami kívánságra az első utasüléshez is rendelhető.