Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9d3e7f7f-379f-40e1-bc2c-023484dada19","c_author":"Szabó Yvette","category":"itthon","description":"A kormány ugyan szóban már jelezte, hogy Ferenc pápa temetésének napjára, vagyis szombatra nemzeti gyásznapot hirdet meg, de ezt még nem tették közzé a Magyar Közlönyben. Ez pedig gondot okoz az önkormányzatoknak.","shortLead":"A kormány ugyan szóban már jelezte, hogy Ferenc pápa temetésének napjára, vagyis szombatra nemzeti gyásznapot hirdet...","id":"20250424_papa-temetes-nemzeti-gyasznap-hzassag-lagzi-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d3e7f7f-379f-40e1-bc2c-023484dada19.jpg","index":0,"item":"598ad3ab-521b-4f0d-91ea-160bd73f6b0b","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_papa-temetes-nemzeti-gyasznap-hzassag-lagzi-ebx","timestamp":"2025. április. 24. 14:44","title":"Senki sem tudja, lehet-e szombaton lagzit tartani, mert késlekedik a kormány a nemzeti gyásznap meghirdetésével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Trump a kapituláció tervét dolgozta ki Ukrajna számára, stratégiája olyan, mintha Putyin diktálta volna. Ki súg Trumpnak külföldről? A Pentagonban káosz van, Pete Hegseth miniszternek mennie kell. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Trump a kapituláció tervét dolgozta ki Ukrajna számára, stratégiája olyan, mintha Putyin diktálta volna. Ki súg...","id":"20250424_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"128f1f9a-54ab-4d47-a4e2-8b1a60b3b453","keywords":null,"link":"/360/20250424_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. április. 24. 10:47","title":"Wall Street Journal: Trumpnak úgy kellene dobnia a vámokat, mint anno Mitterrand francia elnöknek a szocializmust","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26de5a34-4514-4258-a2ee-f0da8052ed4d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Bella Ramsey azt mondja, nem akart címlapokra kerülni ezzel, és annak idején még nem is volt igazán felkészülve arra, hogy nyíltan beszéljen az identitásáról.","shortLead":"Bella Ramsey azt mondja, nem akart címlapokra kerülni ezzel, és annak idején még nem is volt igazán felkészülve arra...","id":"20250425_The-Last-of-Us-Bella-Ramsey-nembinaris-genderfluid-coming-out-megbanta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26de5a34-4514-4258-a2ee-f0da8052ed4d.jpg","index":0,"item":"2c685815-c5a6-4797-8dba-e93b78672aac","keywords":null,"link":"/elet/20250425_The-Last-of-Us-Bella-Ramsey-nembinaris-genderfluid-coming-out-megbanta","timestamp":"2025. április. 25. 15:56","title":"Részben megbánta a The Last of Us sztárja, hogy nembinárisként coming outolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bcf616d1-354e-436d-95f9-92030f46c0ee","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az OpenAI a GPT-2 után újabb nyílt modellt tervez kiadni, de csak akkor, amikor már minden más versenytársánál jobban teljesít.","shortLead":"Az OpenAI a GPT-2 után újabb nyílt modellt tervez kiadni, de csak akkor, amikor már minden más versenytársánál jobban...","id":"20250424_openai-mesterseges-intelligencia-nagy-nyelvi-modell","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bcf616d1-354e-436d-95f9-92030f46c0ee.jpg","index":0,"item":"d4df38e3-1019-4cea-b4e6-f250c8914167","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_openai-mesterseges-intelligencia-nagy-nyelvi-modell","timestamp":"2025. április. 24. 13:03","title":"A „legjobb” nyílt mesterséges intelligenciát építgeti az OpenAI, nyáron jöhet a nagy durranás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"863af8a2-4f81-489e-ad80-d16a0185ec3b","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Februárban már találkozott Zelenszkij és Trump ez ügyben, akkor viszont aláírás helyett kamerák előtt veszett össze a két államfő.","shortLead":"Februárban már találkozott Zelenszkij és Trump ez ügyben, akkor viszont aláírás helyett kamerák előtt veszett össze...","id":"20250424_Az-amerikaiak-szeretnek-minel-hamarabb-alairni-az-ukran-amerikai-asvanykincs-megallapodast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/863af8a2-4f81-489e-ad80-d16a0185ec3b.jpg","index":0,"item":"bf6aa689-ae51-43a0-8442-cfa41c727265","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_Az-amerikaiak-szeretnek-minel-hamarabb-alairni-az-ukran-amerikai-asvanykincs-megallapodast","timestamp":"2025. április. 24. 10:56","title":"Az amerikaiak szeretnék minél hamarabb aláírni az ukrán-amerikai ásványkincs-megállapodást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f353aaac-7a87-4828-b561-c3865943abc0","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az Európai Parlament (EP) két szakbizottsága támogatta az európai védelmi ipar megerősítéséről szóló jogszabályjavaslatot. A Fidesz ellene, a Tisza Párt az új jogszabály mellett foglalt állást. Ez a program a magyar uniós elnökség egyik prioritása volt, de nem sikerült a tagállamok körében közös álláspontot kialakítaniuk a magyar tárgyalóknak.","shortLead":"Az Európai Parlament (EP) két szakbizottsága támogatta az európai védelmi ipar megerősítéséről szóló...","id":"20250425_europai_parlament_vedelem_biztonsag_fidesz_tisza-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f353aaac-7a87-4828-b561-c3865943abc0.jpg","index":0,"item":"51518767-ca1b-4a1a-8e4c-c960661257ad","keywords":null,"link":"/eurologus/20250425_europai_parlament_vedelem_biztonsag_fidesz_tisza-part","timestamp":"2025. április. 25. 15:05","title":"A közös európai védelmen csattant össze a Tisza és a Fidesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91f9b793-88c4-47d2-97c7-390361275399","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250425_Marabu-Feknyuz-Videkfejlesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91f9b793-88c4-47d2-97c7-390361275399.jpg","index":0,"item":"07a47dab-8923-4981-aa5b-42ab48c4234b","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_Marabu-Feknyuz-Videkfejlesztes","timestamp":"2025. április. 25. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Vidékfejlesztés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53405811-b7be-43d9-9efd-5bc2c7dfba8f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Kúriához benyújtott BRFK-s iratok között olyan drónfelvételek voltak, amelyek a Szabadság hídra vonatkoztak – állítja Hadházy Ákos. ","shortLead":"A Kúriához benyújtott BRFK-s iratok között olyan drónfelvételek voltak, amelyek a Szabadság hídra vonatkoztak – állítja...","id":"20250425_hadhazy-tuntetes-technofasizmus-arcfelismero-erzsebet-szabadsag-hid-brfk-gyulekezesi-jog-pride","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53405811-b7be-43d9-9efd-5bc2c7dfba8f.jpg","index":0,"item":"f85bb97b-3a84-48f0-818e-425646ff2d90","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_hadhazy-tuntetes-technofasizmus-arcfelismero-erzsebet-szabadsag-hid-brfk-gyulekezesi-jog-pride","timestamp":"2025. április. 25. 18:20","title":"Hadházy szerint a rendőrség hamis bizonyítékokra támaszkodva tiltotta be az Erzsébet hídra tervezett tüntetését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Régóta próbálkozik betörni az összkerekes piacra a Skoda, az Octavia Scout modell nem túl nagy siker, sokkal inkább...
Régóta próbálkozik betörni az összkerekes piacra a Skoda, az Octavia Scout modell nem túl nagy siker, sokkal inkább megéri az olcsóbb és cicomátlan Octavia 4x4. A Yeti ezeket mind felülmúlja, csak a csomagtartó és a hátsó lábtér az, amiben az Octavia jobb nála.
Az első említésre méltó modell, amely terepre készült ugyan, ám az aszfalton is viszonylag jól boldogult, a Škoda Superb 3000 - Kfz 15 (Typ 956) prototípusa volt. A 3,1 literes soros, hathengeres erőforrással és összkerékhajtással szerelt Škoda Superb 3000 1942-43-ban készült. A Typ 973 terepjáró típus 1952 és 1956 között gördült le a szerelőszalagról, s már akkoriban is – 600 milliméteres gázlómélységével és 85 százalékos kapaszkodóképességével fémjelzett – kiváló terepjáró adottságai, illetve kedvező utcai menettulajdonságai együttesével vívott ki elismerést. A Yeti az ősterepessel szemben 80 százalékos (36 fokos) kapaszkodóképességgel, 180 milliméteres hasmagassággal és 300 milliméteres gázlómélységgel rendelkezik.
A 4223 milliméteres Yeti 200 milliméterrel rövidebb a Tiguannál, de tengelytávja csak 26 milliméterrel, 1793 milliméteres szélessége révén ajtói szűk helyeken is viszonylag szélesre tárhatók. Magassága 1691 milliméter, saját tömege a vezetővel együtt kalkulálva 1520 kilogramm (1,8 TSI 4×4). Csomagtere 405-ről egészen 1760 literig bővíthető, 545 kilogramm a hasznos terhelhetősége. A Yeti 1800 kilogrammnyi terhet vontathat, ebben elmarad a konszernen belüli vetélytársától, a Tiguan 700 kilóval többet.
Beltere (egy az egyben Octavia) tökéletesen egyszerű, ergonómiája példás. Az érintőképernyős, hatlemezes és SD-kártyát is olvasó audiorendszere (80 ezer forint felár) radiotext adatok megjelenítésére is képes, USB-csatoló csak felár ellenében rendelhető, AUX-csatlakozó volt a kocsiban. Hiányoltam a Bluetooth-csatlakozást.
A karosszériára és a környező forgalomra egyaránt kedvezőbb rálátást nyújtó, viszonylag magas üléspozíció a be- illetve kiszállást kényelmessé teszi. A hátul utazók az első utasnál két centiméterrel magasabban foglalhatnak helyet. A hátsó ülések a Roomsterből átvett rendszerrel variálják a teret. A három önálló hátsó ülés egyenként is lehajtható és ki is vehető (16 kilósak), a külsők pedig hosszirányban, illetve – kiemelt középső ülés mellett – 80 milliméternyi távolságon oldalirányban is állíthatók.
A csomagtartó elcsúsztatható horgokkal kialakított csomagrögzítő rendszere segítségével pakoláskor jelentős idő takarítható meg, menet közben pedig hatékonyan veszi elejét a poggyász nem kívánt vándorlásának. Ettől függetlenül visszasírtam a Fabiában és Roomsterben is jól bevált félkör alakú rögzítő elemet.
[[ Oldaltörés (Erős és torkos az 1,8 literes turbó) ]]
Amíg meg nem érkezik hazánkba is a 105 lovas 1,2-es, az 1,8 TSI-vel kell megelégedniük a benzinmotorokat kedvelőknek. A turbófeltöltés révén 160 lóerős teljesítményét 4500-as fordulatnál leadja, 250 newtonméter forgatónyomaték-maximumát már 1500-as fordulaton rendelkezésünkre bocsátja. A fogyasztást csökkenti a két fokozatban működő olajszivattyú, amely 3500 percenkénti fordulatig 1,8 bar üzemi nyomáson dolgozik, s csupán nagyobb kenőolaj-igény esetén vált 3,3 bar nyomásértékre. Ennek ellenére nem takarékos az izmos Yeti, a 400 kilométeres tesztelés során városban, országúton és terepen is használva, 10,2 literes átlagfogyasztást mértünk száz kilométerenként.
A Yeti futóműve az Octavia és Octavia Scout modellekben már bevált technikát alkalmazza. Első felfüggesztése a McPherson elv szerint épül fel, vagyis a lengéscsillapítókat a rugóelemekkel kombinálja, amelyek keresztlengőkarral közösen gondoskodnak a kerék vezetéséről. A többlengőkaros hátsó felfüggesztéseket némileg átdolgozták a tervezők az Octavia modellekben alkalmazotthoz képest, nyomtávjuk 30 milliméterrel növekedett. E változtatás kifejezetten jól áll egy terepes modellnek, s az első futómű 23 milliméter átmérőjű kereszt-stabilizátorával kiegészítve kanyarmenetben hatékonyan mérsékli a karosszéria nem kívánt billenő mozgásait. A rezgések átadásának mérséklése érdekében a hátsó felfüggesztések segédvázhoz csatlakoznak, amelyet négy rugalmas zaj- és rezgéscsillapító ágyazással kialakított kötés erősít a karosszériához.
A Škoda Yeti – nem csupán 180 milliméteres szabadmagasságának, hanem különösképpen negyedik generációs Haldex-tengelykapcsolóval működő állandó összkerékhajtási rendszerének köszönhetően – a műutaktól távol ugyancsak megfelel a legmagasabb követelményeknek. E korszerű hajtásrendszer az Octavia Combi 4x4 illetve a Superb 4x4 modellek technikájára épül. Az elektrohidraulikus szabályozású, többlamellás Haldex-tengelykapcsoló a hátsó futómű előtt, a kereszthajtással és a hátsó differenciálművel közös házba építve kapott helyet. Kedvező vonóerő-átadási körülmények között – például száraz úton – a motor nyomatéka 96 százalékban az első kerekekre jut, ám azt a pillanatnyi menethelyzet függvényében a Haldex-tengelykapcsoló elektronikus szabályozása akár 90 százalékig is a hátsó kerekekre irányíthatja. A csökkenő tapadású hátsó kerekek kipörgését automatikus differenciálzár-funkció akadályozza meg. Mindez magasfokú iránytartást és biztos uralhatóságot kölcsönöz a Yeti számára, terepen és utcán egyaránt.
Minden úton biztonságos
A sportos, peres nyári gumik ellenére hat fokos hidegben úgy lőtt ki kanyarodáskor, hogy nem nyikkant meg, pedig rendesen lepadlóztam. Ilyenkor érzi úgy a sofőr, megérte az összkerékhajtás, de csak ilyenkor, városi, alföldi használatban felesleges az összkerékhajtás.
A Haldex-tengelykapcsoló szabályzóegysége a hátsó kerekek hajtásának bekapcsolásakor számos érzékelő adatait veszi tekintetbe: a motor szabályzóegysége felől érkező információk (fordulatszám és gázpedálállás), az ABS/ESP szabályzóegységének adatai (kerékfordulatszámok, féklámpa-kapcsoló állása, oldal- és hosszirányú gyorsulás), a bekormányzási szög.
Az összkerékhajtás érzékeny szabályozása teljes mértékben kompatibilis a menetstabilizáló berendezések (ABS, ESP) hasonló rendszerével. A 4x4 modellekben az alapkivitelhez tartozó elektronikus menetstabilizáló (ESP) beavatkozásakor a Haldex-tengelykapcsoló működtetését az ABS/ESP szabályzóegysége veszi át. A blokkolásgátló (ABS) működésbe lépésekor önműködően nyit a Haldex-tengelykapcsoló.
A műszerfal off-road gombjának megnyomására az ABS, az ASR és az EDS segédrendszerek terepes üzemmódra váltanak. Ennek megfelelően a motor érzékenyebben reagál a gázpedál mozgásaira, laza talajon is megkönnyítve a finom indulásokat. A fordulatszám-határolással működő elindulássegítő funkció, illetve a lejtő-asszisztens ugyancsak készenlétben áll. Utóbbi meredek lejtőn haladva finom fékezési beavatkozásokkal segíti az egyenletes és biztonságos ereszkedést.
A vészfékrásegítővel kiegészített blokkolásgátló (ABS) és a motor fékezőnyomaték-szabályozása (MSR) további rendszerek mellett a Yeti minden változatának szériafelszereltségében szerepelnek, míg az elektronikus menetstabilizáló (ESP) a 4x4 modellek alapfelszerelése. Ütközéskor akár kilenc légzsák is védheti a bennülőket, köztük a vezető térdlégzsákjával, illetve a hátsó oldallégzsákokkal, 7 légzsák képezi az alapfelszereltséget. A közlekedés többi résztvevője számára a szériafelszereltséghez tartozó nappali világítás biztosít hatékonyabb észlelhetőséget. Tesztautónkban nem volt esőérzékelős ablaktörlő és sötétedéskor aktiválódó fényszóró, volt viszont félautomata parkolási segéd, elöl-hátul radarral (148 ezer forintért).
Ráfutásos baleset során az első aktív fejtámlák (WOKS) mérséklik a vezető és az első utas nyaki sérüléseinek kockázatát. A 60 kilométer/óra feletti tempóról végrehajtott vészfékezések hatására a Yeti féklámpája villogni kezd, jól láthatóan figyelmeztetve a mögöttes forgalmat a veszélyhelyzetre. Amint a jármű megáll, bekapcsolódik a vészvillogó. A hátsó ülésen Isofix gyerekülés-rögzítési pontok állnak rendelkezésre, ami kívánságra az első utasüléshez is rendelhető.