szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Míg a nagy autógyárak piacképes vagy előkészületi stádiumban lévő elektromos autóinak ára 30 ezer eurónál kezdődik (Nissan Leaf 30 ezer, Mitsubishi i-MiEV 35 ezer, BMW Megacity Vehicle 36-38 ezer), addig egy aacheni kft. igazi "népautóval" akar betörni a villanymeghajtású mobilok piacára.

"Cégünk megfizethető, működőképes, megbízható elektromos gépkocsit akar gyártani" - nyilatkozta a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak a Streetscooter GmbH alapítója. A 34 éves Achim Kampker, aki egyben tanszékvezető az aacheni RWTH műszaki egyetemen, néhány professzortársával és két tucatnyi német középvállalattal összefogva vágott bele a projektbe, amelynek célja, hogy 2011 áprilisáig elkészüljön a Streetscooter névre keresztelt kisautó prototípusa. A sorozatgyártás a terv szerint 2013-ban kezdődne - abban az évben tervezi a BMW is piacra dobni a lipcsei gyárában készítendő Megacity Vehicle-t.

A nagy különbség a két modell között az árban rejlik: egy BMW-ből ugyanis több mint hét Streetscooter telne ki. Az aacheni cég azzal számol, hogy autója első, háromüléses változata 5000 euróért kerülhet forgalomba. Ennyi pénzért ma Németországban még Dacia Logant sem lehet kapni; annak ára 7990 eurónál kezdődik - és persze robbanómotor hajtja.

Az alacsony árnak két titka van. Az egyik, hogy nem tartalmazza az akkumulátor árát: azt havi díjért kellene bérelniük a jövendő vásárlóknak. A másik a gyártási technológia leegyszerűsítése. "Egy autógyárban átlagosan száz szerelési állomást érintenek a kocsik, mielőtt kigördülnek a kapun. Nálunk csak húsz állomás lesz - árulta el a titkot Kampker. - A Streetscooter egymástól jól elválasztható modulokból épül fel, amelyeket alvállalkozóink szállítanak nekünk."

Utóbbiakkal a kft. főnöke intenzív párbeszédet folytatott annak érdekében, hogy a lehető legalacsonyabb szinten tartsa a gyártási költségeket s ezzel az elektromobil árát. Így például szó sincs könnyűszerkezetű (szénszállal erősített műanyag) karosszériáról: marad a jó öreg acéllemez.

Az alacsony fogyasztói ár érdekében a tervezők lemondtak számos extráról is. Például nem lesz a Streetscooterben légkondicionálás: a kellemes hőmérsékletről az autó újszerű hőszigetelése és egy, a levegőt keringtető berendezés hivatott gondoskodni. Ez kíméli az akkumulátort, amelynek energiája így kizárólag a motor meghajtását szolgálja. A telepeket nem az ismert gyártók valamelyikétől rendeli Kampker, hanem egy kis lübecki cégtől, amely évek óta gyárt üzemanyagcellákat és lítium-ion akkukat. Az OMT-márkájú akkumulátorral az aacheni villanyautó legalább 100 kilométert fog megtenni egyszeri feltöltéssel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

Német megoldás az elektromos autók "tankolására"

A német kormány célkitűzései közé tartozik, hogy 2020-ban legalább egymillió villanymeghajtású személygépkocsi guruljon az ország útjain. Ennek egyik legfontosabb feltétele, hogy a környezetkímélő járművek vezetői kellő gyakorisággal találjanak "tankolási", azaz akkutöltési lehetőséget.

MTI Tech

Kész a világ leggyorsabb utcai elektromos(?) autója

Nagy lépést tett előre az elektromos autók piacán a Jaguar, amely 205 mérföld per órás (330 kilométer per órás) végsebességgel haladó modellt gyártott C-X75 néven. A modell persze inkább hibridnek tekinthető, de nem benzinmotor hajtja, az biztos.

hvg.hu Tech

Kevesebb mint 3 liter üzemanyag 100 kilométeren

Három rendkívül hatékony kisautó nyerte el az Automotive X Prize nevű díjat, amellyel a sorozatgyártásra kész, környezetbarát járművek fejlesztőit kívánják támogatni.