Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c5dd4868-7c94-41ec-ba59-7b3df9934110","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A bíróság szerint a pécsi gimnázium megsértette a diáklány személyiségi jogát azután, hogy ő egy tüntetésen beszédet mondott.","shortLead":"A bíróság szerint a pécsi gimnázium megsértette a diáklány személyiségi jogát azután, hogy ő egy tüntetésen beszédet...","id":"20250313_Pankotai-Lili-szemelyisegi-jogok-per-pecs-gimnazium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5dd4868-7c94-41ec-ba59-7b3df9934110.jpg","index":0,"item":"0fdf19c0-ecb4-425e-92c6-a4dbef174799","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Pankotai-Lili-szemelyisegi-jogok-per-pecs-gimnazium","timestamp":"2025. március. 13. 12:18","title":"Pankotai Lili megnyerte a pert korábbi iskolájával szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4eb39a86-0caa-476d-aece-551382fe24b1","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A tárgyilagos szakmaiságot kérték számon, és emlékeztettek, hogy a közmédiának a polgárok érdekében kell dolgoznia. ","shortLead":"A tárgyilagos szakmaiságot kérték számon, és emlékeztettek, hogy a közmédiának a polgárok érdekében kell dolgoznia. ","id":"20250312_szerb-kozmedia-szakszervezetek-nyilt-level","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4eb39a86-0caa-476d-aece-551382fe24b1.jpg","index":0,"item":"c10d4564-7ccd-430f-80c3-52f9c4173549","keywords":null,"link":"/elet/20250312_szerb-kozmedia-szakszervezetek-nyilt-level","timestamp":"2025. március. 12. 15:15","title":"„A közmédia nem választhat oldalt” – a magyar közmédiában ismeretlen felhívást tettek közzé a szerb szakszervezetek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1585e93-d474-4298-9c84-ab670dc5eed8","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az ügy sokban a Katar-gate-re emlékeztet.","shortLead":"Az ügy sokban a Katar-gate-re emlékeztet.","id":"20250313_huawei-ep-korrupcio-razzia-botrany-brusszel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1585e93-d474-4298-9c84-ab670dc5eed8.jpg","index":0,"item":"0983c329-8b93-40e0-b951-510bdbff9e20","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250313_huawei-ep-korrupcio-razzia-botrany-brusszel","timestamp":"2025. március. 13. 16:19","title":"Újabb, az Európai Parlamentet érintő korrupciós ügy miatt razziáztak a belga rendőrök a Huawei brüsszeli irodáiban (frissítve)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bbd81b1-b361-4ca6-9ba8-2f4688498e93","c_author":"Köves Gábor","category":"kultura","description":"Mit tegyen a feleség, ha már nem úgy kívánja a férjét? Erről is szól a francia párkapcsolatok szakértője, Emmanuel Mouret új filmje. A szívspecialista rendezővel Párizsban beszélgettünk – egyebek mellett Jacques Becker és Max Ophüls zsenialitásáról.","shortLead":"Mit tegyen a feleség, ha már nem úgy kívánja a férjét? Erről is szól a francia párkapcsolatok szakértője, Emmanuel...","id":"20250312_A-politika-a-haloszobaban-kezdodik-mozikban-Baratnok-Emmanuel-Mouret","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bbd81b1-b361-4ca6-9ba8-2f4688498e93.jpg","index":0,"item":"a1828229-fac8-4c81-83bd-c85623acecaa","keywords":null,"link":"/kultura/20250312_A-politika-a-haloszobaban-kezdodik-mozikban-Baratnok-Emmanuel-Mouret","timestamp":"2025. március. 12. 16:01","title":"„A politika a hálószobában kezdődik” – mozikban a franciásan pikáns Barátnők, a rendezővel beszélgettünk ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8db8cb3b-b39e-4e58-afd1-6fab7d28b5e0","c_author":"Gergely Márton","category":"360","description":"Árrésstop, a kettős állampolgárok stigmatizálása, a Pride betiltása – belehúzott a kormány, alig lehet követni, és még itt van a mellözön a Hunyadiból. Alig lehet követni Donald Trump békeharcát és vámháborúját is. Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"Árrésstop, a kettős állampolgárok stigmatizálása, a Pride betiltása – belehúzott a kormány, alig lehet követni, és még...","id":"20250313_Gergely-Marton-Akiert-a-harag-szol-Fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8db8cb3b-b39e-4e58-afd1-6fab7d28b5e0.jpg","index":0,"item":"01af454b-02e2-46fb-9081-edb63b7e8e17","keywords":null,"link":"/360/20250313_Gergely-Marton-Akiert-a-harag-szol-Fulszoveg","timestamp":"2025. március. 13. 11:24","title":"Gergely Márton: Akiért a harag szól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c79c59c-8236-474e-899e-879e17482b26","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"A vámháborúval bedöntötte a tőzsdéket és szétzilálja a világgazdaságot Donald Trump, aki aligha van tisztában azzal, milyen károkat okoz, és nincs senki a környezetében, aki megmondaná neki.","shortLead":"A vámháborúval bedöntötte a tőzsdéket és szétzilálja a világgazdaságot Donald Trump, aki aligha van tisztában azzal...","id":"20250313_hvg-trump-vamhaboru-usa-kina-mexiko-kanada-kaosz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c79c59c-8236-474e-899e-879e17482b26.jpg","index":0,"item":"f5fd4c55-44f8-4bec-903c-6765fe6901e8","keywords":null,"link":"/360/20250313_hvg-trump-vamhaboru-usa-kina-mexiko-kanada-kaosz","timestamp":"2025. március. 13. 13:43","title":"Trump úgy dönti be a világgazdaságot, hogy abból igazából semmi haszna nem származik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31d4acb5-0200-4df5-8cd2-74dc9bcaebdf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Toyota FT-Me körülbelül akkora, mint a régi kétszemélyes Smart.","shortLead":"A Toyota FT-Me körülbelül akkora, mint a régi kétszemélyes Smart.","id":"20250313_ime-a-toyota-ft-me-paranyi-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31d4acb5-0200-4df5-8cd2-74dc9bcaebdf.jpg","index":0,"item":"b446f1d7-bb80-4b3c-bfc5-ed83e1ff79fb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250313_ime-a-toyota-ft-me-paranyi-uj-villanyauto","timestamp":"2025. március. 13. 06:41","title":"Íme a Toyota parányi új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58dc602d-6390-48d6-aca5-db89c21927f7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Azzal győzködték az amerikai igazságügyi minisztérium dolgozóját, hogy Gibson közeli kapcsolatot ápol Donald Trumppal.","shortLead":"Azzal győzködték az amerikai igazságügyi minisztérium dolgozóját, hogy Gibson közeli kapcsolatot ápol Donald Trumppal.","id":"20250314_Nem-akarta-visszaadni-Mel-Gibson-fegyvertartasi-engedelyet-allitasa-szerint-ezert-rugtak-ki-a-miniszteriumi-dolgozot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58dc602d-6390-48d6-aca5-db89c21927f7.jpg","index":0,"item":"80c72c19-c02e-4abd-826d-899adf97e876","keywords":null,"link":"/elet/20250314_Nem-akarta-visszaadni-Mel-Gibson-fegyvertartasi-engedelyet-allitasa-szerint-ezert-rugtak-ki-a-miniszteriumi-dolgozot","timestamp":"2025. március. 14. 11:33","title":"Kirúgták azt a minisztériumi dolgozót, aki nem akarta visszaadni Trump barátjának, Mel Gibsonnak a fegyvertartási engedélyét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Száz kilométer egy ezresből, avagy egy elektromos autó sikertörténete
szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?
A 100 százalékban elektromos üzemű Nissan Leaf lett az év autója Európában. A modell hazai bemutatása kérdéses, csak reménykedhetünk, hogy 2013 után útjainkon is látjuk. A legrangosabb európai díj 48 éves történetében most volt az első alkalom, hogy a kitüntetést egy elektromos hajtású autó nyerte el. A párizsi díjkiosztón a hvg.hu is jelen volt.
A 2011-es év autója versenyen 40 indulóból heten maradtak a döntőben (Alfa Romeo Giulietta, Citroen DS3, Dacia Duster, Ford C-Max/Grand C-Max, Nissan Leaf, Opel/Vauxhall Meriva, Volvo S60/V60). A Nissan Leaf 257 ponttal győzött, kilenc ponttal előzve meg az Alfát, 13-mal a Merivát. A zsűrit döntésében a Nissan bátorsága motiválta: a japánok zéró emisszós autó tömeggyártására szánták el magukat. Először japán autó a díjat 18 éve nyerte el, az is Nissan gyártmány volt (Micra). Azóta két Toyota, a Yaris és a hibrid Prius is tudott győzni Európában.
Idén majdnem sikerült a Nissannak a győzelem Amerikában is, ott a döntőben a hibrid Hyundai Sonatával és az elektromos hibrid Chevrolet Volt ellenében kellett bizonyítania. A Voltra szavazott a többség, a Leaf második lett. De a Nissan nem panaszkodhat, a Leaf már eddig is rengeteg díjat besöpört.
A díj
Az Év autója szavazás szervezője hét magazin: az olasz Auto, a brit Autocar, a spanyol Autopista, a holland Autovisie, a francia L'Automobile Magazine, a német Stern és a svéd Vi Bilägare. A versenyben az az autó vehet részt, amelyet a szavazás idején legalább öt európai országban forgalmaznak (vagy erre ígéretet tesznek) és éves szinten legalább 5000 jármű eladását tervezik.
A díjat Fred van der Vlugt, a holland Autovisie kiadója alapította 1963-ban. Célja az volt, hogy egységes európai rendszert kialakítva ítéljék oda a legrangosabb autós elismerést a kontinensen. A pontozásban a dizájn, a komfort, a biztonság, a gazdaságosság, a kezelhetőség, a teljesítmény, a praktikum, a környezetvédelem, a vezetői elégedettség, a technikai innováció és az ár-érték arány dönt. 23 ország 57 újságírója – köztük két magyar, Gajdán Miklós (az Autó Magazin újságírója Leaf-nek adta legtöbb szavazatát) és Surányi Péter (az Az Autó magazin főszerkesztője az Opel Merivának adta legtöbb pontját, a Leaf-et ötödiknek sorolta be) – kipróbálta az összes autót, majd alapos megfontolások alapján hozta meg döntését.
Carlos Ghosn és Hakan Matson a párizsi díjátadón
bcs
"Meg vagyok győződve róla, hogy fogunk még a jövőben elektromos autókat látni az Év Autója cím mezőnyében. Mikor azonban azokat látni fogjuk, emlékeznünk kell rá, hogy elsőből mindig csak egy van. Pontosan ez az, ami miatt a Nissan Leaf, a 2011-es Év Autója olyan különleges, és mindig az is marad" - mondta az átadási ünnepségen Hakan Matson, az Év Autója zsűri elnöke, aki civilben a Dagens Industri újságírója. A svéd szakembert jó elnöknek tartják társai, ő vezette be idén először az élő közvetítéses szavazást, és az ő vezényletével reformálják meg a testület munkáját és a szavazás dramaturgiáját. (Információink szerint a jövő évben az év autója díj 2012-es várományosát a genfi autószalonon leplezik le.) A környezetre semleges autó már nem álom, a rengeteg kínálkozó lehetőség közül a Nissan-Renault szövetség rövid távon az elektromos autó mellett döntött. A hosszabb távú cél természetesen a tüzelőanyagcella és a hidrogén hajtotta motor, de ez ma még irreálisan drága technológia.
A Nissan a tavalyelőtt Yokohamában leleplezett villanyautóját nem golfautónak tervezte. Olyan autót építettek, ami ötszemélyes, van rendes csomagtartója, működik benne a klíma, a navigáció, a hifi és minden olyan eszköz, amit a mai autókból ismerünk, ötcsillagos a töréstesztje, nem váltója és kuplungja, nem kopnak a fékbetétjei, viszont árammal működik.
[[ Oldaltörés (Az autó) ]]
Leaf (levél): ennél zöldebb neve nem is lehet egy autónak. Ám, nem ezért hívják, Leaf-nek a világ első tömeggyártású elektromos autóját. A név egy rövidítés: Leading, Environmentally friendly, Affordable Family car, vagyis előremutató, környezetbarát és megfizethető családi autó. "A Nissan Leaf vonzó, versenyképes autó, amely nem követel semmilyen kompromisszumot a stílus, a felszereltség, a biztonság, a teljesítmény és a vezethetőség terén. Ugyanakkor egyedülállóan innovatív autó, amely előrevetíti a közlekedés jövőjével kapcsolatos egyértelmű elképzeléseket, a fenntartható mobilitás vízióját" - mondta Carlos Ghosn Nissan-Renault-vezér a trófea átvételét követően.
A Nissan Leaf orrába beépített kis helyigényű villanymotor az első kerekeket hajtja. Az AC-motor teljesítménye 80 kW (110 lóerő), nyomatéka 280 Nm, és mindez 145 kilométer/óra maximális sebesség elérését teszi lehetővé. 0-ról 100 kilométer/órás sebességre 9,9 másodperc alatt gyorsul. A villanymotort a Nissan és a NEC által kifejlesztett, 90 kW-t meghaladó teljesítményű 250 kilós, 48 egységből álló (mindegyik négy cellát tartalmaz), a jármű padlólemezében elhelyezett lítium-ion akkumulátor látja el energiával. Az autó egy feltöltéssel – a Nissan szerint - 175 kilométert tud megtenni, így jó megoldást jelent számtalan városi autós részére. Egy felmérés szerint az átlagos európai polgárok nyolcvan százaléka hétköznap 100 kilométernél kevesebbet autózik.
A hatótáv megítéléséről folyik a vita, több független mérés eredménye is jelentősen eltér egymástól, mert az akkumulátorok élettartalma függ az időjárástól, a forgalomtól, a sebességtől és a vezető habitusától. Általánosságban a szakértők 154-184 kilométeres hatótávban egyeztek ki, de mértek 76 kilométert éppúgy, mint 222 kilométert. Az USA környezetvédelmi hivatala 117 kilométerrel számol, azaz 765 kJ/km energiafogyasztással, ami kb. 2,5 literes átlagnak felelne meg átszámítva.
bcs
Az autó teljes körű felszereltségéhez tartozik a fékezési energiát visszaforgató rendszer, a légkondicionáló, a műholdas navigáció, a parkolást segítő kamera és a fejlett fedélzeti informatikai és telematikai rendszer. A töltöttségi szint és az akkumulátor maradék kapacitásának ellenőrzése ugyanúgy, mint az utastér fűtésének vagy hűtésének távvezérlése számítógéppel, illetve mobiltelefonnal is történhet. Az egyetlen külön rendelhető extra a hátsó spoilerbe beépített napelem, amely a fedélzeti elektromos berendezések 12V-os akkumulátorának töltését segíti. Első fényszórói is LED-esek, amelyek fele annyi energiát fogyasztanak, mint a hagyományos halogén izzók. A hálózati töltőt és a teljesítmény-elektronikát a hátsó ülések mögött találjuk, míg a motortérbe építették be az állandó mágneses, váltakozó áramú szinkron elektromotort.
Alaktényezője rosszabb, mint a Priusé, 0,28 Cw. Csomagtartója kicsi, 330 literes, és nem bővíthető, négy utas számára azonban teljes értékű és kényelmes az autó. Ha elfogadjuk az amerikai zöld hivatal számításait, 100 kilométerenként 21,25 kWh energiát fogyaszt. A július 1-jétől érvényes díjszabás alapján ennek az ára 956 forint, amiből csupán 2,6 liter benzint tankolhatnánk. Ha átszámítjuk, ennyi tehát a Leaf átlagfogyasztása, azaz egy ezresből eljutunk Budapestről Veszprémbe. Feltöltése egyszerű, lakossági hálózatra kapcsolva 8 óra alatt a teljesen lemerült akkumulátor is feltölthető. Gyorstöltővel (DC 50kW, 400 V) fél óra alatt 80 százalékra tölthető, de ez speciális töltőhelyen lehetséges csupán.
A környezetre semleges autó már nem álom, a rengeteg kínálkozó lehetőség közül a Nissan-Renault szövetség rövid távon az elektromos autó mellett döntött. A hosszabb távú cél természetesen a tüzelőanyagcella és a hidrogén hajtotta motor, de ez ma még annyira drága technológia, hogy sem az autóipart nem menti meg, sem a zöld forradalmat nem szolgálja.
Friedrich Merznek sikerült egyezségre jutnia a Zöldekkel, megnyithatja az utat akár 1000 milliárd eurós új védelmi és infrastrukturális beruházások előtt.