Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4b23185a-b5c0-4521-b409-484ba19c7f9b","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A felmérés szerint abban nagy az egyetértés, hogy a miniszterelnöknek saját pénzből kell fizetnie a nyaralását.","shortLead":"A felmérés szerint abban nagy az egyetértés, hogy a miniszterelnöknek saját pénzből kell fizetnie a nyaralását.","id":"20250207_publicus-luxusnyaralas-orban-indiai-nyaralas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b23185a-b5c0-4521-b409-484ba19c7f9b.jpg","index":0,"item":"0aae741e-1c0a-4ea2-a3d9-8d95bd49ed45","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_publicus-luxusnyaralas-orban-indiai-nyaralas","timestamp":"2025. február. 07. 06:55","title":"Publicus: Az emberek 63 százaléka luxusnyaralásnak tartja Orbán indiai útját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cbad50b-de8a-435c-85c9-4f2c12e221c5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ezzel pedig jelentősen nőtt az ukrán légierő ütőereje.","shortLead":"Ezzel pedig jelentősen nőtt az ukrán légierő ütőereje.","id":"20250206_Mar-nagyon-itt-volt-az-ideje-jelentosen-nott-az-ukran-legiero-utoereje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cbad50b-de8a-435c-85c9-4f2c12e221c5.jpg","index":0,"item":"ebb062e4-15bb-41c3-a216-5c4e1fa0f5f3","keywords":null,"link":"/vilag/20250206_Mar-nagyon-itt-volt-az-ideje-jelentosen-nott-az-ukran-legiero-utoereje","timestamp":"2025. február. 06. 18:36","title":"Párizs leszállította az első francia Mirage 2000-es vadászrepülőket Ukrajnának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A közösségi médiában megosztott felvételek egyikén egy fegyveres alak is látható.","shortLead":"A közösségi médiában megosztott felvételek egyikén egy fegyveres alak is látható.","id":"20250205_svedorszag-orebro-lovoldozes-rendorseg-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17495fe1-b0b1-4f47-8281-197dc30c45bd.jpg","index":0,"item":"a874bb20-b9ae-4e2c-bd95-9c5503713d1d","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_svedorszag-orebro-lovoldozes-rendorseg-video","timestamp":"2025. február. 05. 11:22","title":"Nem megerősített hitelességű videók keringenek a svédországi lövöldözésről, menekülő emberekről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39742d1c-2acd-4968-9a18-750df41be53f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Tiborcz István cégcsoportja tagadja, hogy illegális szerencsejáték zajlott volna a klubjában. A miniszterelnök veje „reméli”, ugyanitt tartana, ha nem a miniszterelnök lenne az apósa. Kapott állami hiteleket és adókedvezményeket, de szerinte ez normális.","shortLead":"Tiborcz István cégcsoportja tagadja, hogy illegális szerencsejáték zajlott volna a klubjában. A miniszterelnök veje...","id":"20250207_Tiborcz-BDPST-je-Jatekpenzzel-zajlik-a-tevekenyseg-rekreacios-celbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39742d1c-2acd-4968-9a18-750df41be53f.jpg","index":0,"item":"c9ca235f-a9b3-4411-adc1-14c5fa488a4e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250207_Tiborcz-BDPST-je-Jatekpenzzel-zajlik-a-tevekenyseg-rekreacios-celbol","timestamp":"2025. február. 07. 07:44","title":"Tiborcz BDPST-je: Játékpénzzel zajlik a tevékenység, rekreációs célból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7a3b65d-4951-40a3-89cd-8364e7b1844b","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Matteo Bruni szóvivő tájékoztatása szerint a 88 éves egyházfő napok óta beteg.","shortLead":"Matteo Bruni szóvivő tájékoztatása szerint a 88 éves egyházfő napok óta beteg.","id":"20250206_Ferenc-papa-horghurut-beteg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7a3b65d-4951-40a3-89cd-8364e7b1844b.jpg","index":0,"item":"bec7581c-3e9d-4698-b516-f988243a2fbd","keywords":null,"link":"/elet/20250206_Ferenc-papa-horghurut-beteg","timestamp":"2025. február. 06. 19:35","title":"Ferenc pápa hörghurut miatt betegeskedik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb05110a-1b3b-44f3-b413-cefc967ba9e5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem kérhette a lengyel kormány, hogy visszamenőlegesen felezzék meg a bírók függetlenségének megsértése miatti büntetést.","shortLead":"Nem kérhette a lengyel kormány, hogy visszamenőlegesen felezzék meg a bírók függetlenségének megsértése miatti...","id":"20250205_birosag-Lengyelorszag-EU-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb05110a-1b3b-44f3-b413-cefc967ba9e5.jpg","index":0,"item":"0b290004-7f04-468f-b425-6e1f9e73b7d1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_birosag-Lengyelorszag-EU-birsag","timestamp":"2025. február. 05. 11:48","title":"Megerősítette a bíróság: jogos volt a Lengyelország elleni 130 milliárd forintos EU-bírság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"509be3c9-bafa-40cc-8600-da6bd8b20060","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Karla Sofía Gascónt lényegében eltüntették a film Oscar-kampányából.","shortLead":"Karla Sofía Gascónt lényegében eltüntették a film Oscar-kampányából.","id":"20250205_emilia-perez-oscar-netflix-transznemu-karla-sofia-gascon-botrany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/509be3c9-bafa-40cc-8600-da6bd8b20060.jpg","index":0,"item":"f01e89e2-2fe2-4543-9982-d3dd6a5eabb6","keywords":null,"link":"/kultura/20250205_emilia-perez-oscar-netflix-transznemu-karla-sofia-gascon-botrany","timestamp":"2025. február. 05. 14:38","title":"A Netflix ejtette az Oscar egyik legnagyobb esélyesét, az Emilia Pérez transznemű színésznője körül egyre nagyobb a botrány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a50c8116-2b02-461b-b4ee-ee7db3c4e46f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Orbán Viktor szerint az amerikai elnök egy sötét összeesküvésnek vetett véget.","shortLead":"Orbán Viktor szerint az amerikai elnök egy sötét összeesküvésnek vetett véget.","id":"20250205_orban-usaid-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a50c8116-2b02-461b-b4ee-ee7db3c4e46f.jpg","index":0,"item":"64948481-0dd1-4d32-b801-ba19f43dff63","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_orban-usaid-trump","timestamp":"2025. február. 05. 21:22","title":"Orbán az USAID beszántásáról: Azt hiszem a világ hálával tartozik Trumpnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Száz kilométer egy ezresből, avagy egy elektromos autó sikertörténete
szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?
A 100 százalékban elektromos üzemű Nissan Leaf lett az év autója Európában. A modell hazai bemutatása kérdéses, csak reménykedhetünk, hogy 2013 után útjainkon is látjuk. A legrangosabb európai díj 48 éves történetében most volt az első alkalom, hogy a kitüntetést egy elektromos hajtású autó nyerte el. A párizsi díjkiosztón a hvg.hu is jelen volt.
A 2011-es év autója versenyen 40 indulóból heten maradtak a döntőben (Alfa Romeo Giulietta, Citroen DS3, Dacia Duster, Ford C-Max/Grand C-Max, Nissan Leaf, Opel/Vauxhall Meriva, Volvo S60/V60). A Nissan Leaf 257 ponttal győzött, kilenc ponttal előzve meg az Alfát, 13-mal a Merivát. A zsűrit döntésében a Nissan bátorsága motiválta: a japánok zéró emisszós autó tömeggyártására szánták el magukat. Először japán autó a díjat 18 éve nyerte el, az is Nissan gyártmány volt (Micra). Azóta két Toyota, a Yaris és a hibrid Prius is tudott győzni Európában.
Idén majdnem sikerült a Nissannak a győzelem Amerikában is, ott a döntőben a hibrid Hyundai Sonatával és az elektromos hibrid Chevrolet Volt ellenében kellett bizonyítania. A Voltra szavazott a többség, a Leaf második lett. De a Nissan nem panaszkodhat, a Leaf már eddig is rengeteg díjat besöpört.
A díj
Az Év autója szavazás szervezője hét magazin: az olasz Auto, a brit Autocar, a spanyol Autopista, a holland Autovisie, a francia L'Automobile Magazine, a német Stern és a svéd Vi Bilägare. A versenyben az az autó vehet részt, amelyet a szavazás idején legalább öt európai országban forgalmaznak (vagy erre ígéretet tesznek) és éves szinten legalább 5000 jármű eladását tervezik.
A díjat Fred van der Vlugt, a holland Autovisie kiadója alapította 1963-ban. Célja az volt, hogy egységes európai rendszert kialakítva ítéljék oda a legrangosabb autós elismerést a kontinensen. A pontozásban a dizájn, a komfort, a biztonság, a gazdaságosság, a kezelhetőség, a teljesítmény, a praktikum, a környezetvédelem, a vezetői elégedettség, a technikai innováció és az ár-érték arány dönt. 23 ország 57 újságírója – köztük két magyar, Gajdán Miklós (az Autó Magazin újságírója Leaf-nek adta legtöbb szavazatát) és Surányi Péter (az Az Autó magazin főszerkesztője az Opel Merivának adta legtöbb pontját, a Leaf-et ötödiknek sorolta be) – kipróbálta az összes autót, majd alapos megfontolások alapján hozta meg döntését.
Carlos Ghosn és Hakan Matson a párizsi díjátadón
bcs
"Meg vagyok győződve róla, hogy fogunk még a jövőben elektromos autókat látni az Év Autója cím mezőnyében. Mikor azonban azokat látni fogjuk, emlékeznünk kell rá, hogy elsőből mindig csak egy van. Pontosan ez az, ami miatt a Nissan Leaf, a 2011-es Év Autója olyan különleges, és mindig az is marad" - mondta az átadási ünnepségen Hakan Matson, az Év Autója zsűri elnöke, aki civilben a Dagens Industri újságírója. A svéd szakembert jó elnöknek tartják társai, ő vezette be idén először az élő közvetítéses szavazást, és az ő vezényletével reformálják meg a testület munkáját és a szavazás dramaturgiáját. (Információink szerint a jövő évben az év autója díj 2012-es várományosát a genfi autószalonon leplezik le.) A környezetre semleges autó már nem álom, a rengeteg kínálkozó lehetőség közül a Nissan-Renault szövetség rövid távon az elektromos autó mellett döntött. A hosszabb távú cél természetesen a tüzelőanyagcella és a hidrogén hajtotta motor, de ez ma még irreálisan drága technológia.
A Nissan a tavalyelőtt Yokohamában leleplezett villanyautóját nem golfautónak tervezte. Olyan autót építettek, ami ötszemélyes, van rendes csomagtartója, működik benne a klíma, a navigáció, a hifi és minden olyan eszköz, amit a mai autókból ismerünk, ötcsillagos a töréstesztje, nem váltója és kuplungja, nem kopnak a fékbetétjei, viszont árammal működik.
[[ Oldaltörés (Az autó) ]]
Leaf (levél): ennél zöldebb neve nem is lehet egy autónak. Ám, nem ezért hívják, Leaf-nek a világ első tömeggyártású elektromos autóját. A név egy rövidítés: Leading, Environmentally friendly, Affordable Family car, vagyis előremutató, környezetbarát és megfizethető családi autó. "A Nissan Leaf vonzó, versenyképes autó, amely nem követel semmilyen kompromisszumot a stílus, a felszereltség, a biztonság, a teljesítmény és a vezethetőség terén. Ugyanakkor egyedülállóan innovatív autó, amely előrevetíti a közlekedés jövőjével kapcsolatos egyértelmű elképzeléseket, a fenntartható mobilitás vízióját" - mondta Carlos Ghosn Nissan-Renault-vezér a trófea átvételét követően.
A Nissan Leaf orrába beépített kis helyigényű villanymotor az első kerekeket hajtja. Az AC-motor teljesítménye 80 kW (110 lóerő), nyomatéka 280 Nm, és mindez 145 kilométer/óra maximális sebesség elérését teszi lehetővé. 0-ról 100 kilométer/órás sebességre 9,9 másodperc alatt gyorsul. A villanymotort a Nissan és a NEC által kifejlesztett, 90 kW-t meghaladó teljesítményű 250 kilós, 48 egységből álló (mindegyik négy cellát tartalmaz), a jármű padlólemezében elhelyezett lítium-ion akkumulátor látja el energiával. Az autó egy feltöltéssel – a Nissan szerint - 175 kilométert tud megtenni, így jó megoldást jelent számtalan városi autós részére. Egy felmérés szerint az átlagos európai polgárok nyolcvan százaléka hétköznap 100 kilométernél kevesebbet autózik.
A hatótáv megítéléséről folyik a vita, több független mérés eredménye is jelentősen eltér egymástól, mert az akkumulátorok élettartalma függ az időjárástól, a forgalomtól, a sebességtől és a vezető habitusától. Általánosságban a szakértők 154-184 kilométeres hatótávban egyeztek ki, de mértek 76 kilométert éppúgy, mint 222 kilométert. Az USA környezetvédelmi hivatala 117 kilométerrel számol, azaz 765 kJ/km energiafogyasztással, ami kb. 2,5 literes átlagnak felelne meg átszámítva.
bcs
Az autó teljes körű felszereltségéhez tartozik a fékezési energiát visszaforgató rendszer, a légkondicionáló, a műholdas navigáció, a parkolást segítő kamera és a fejlett fedélzeti informatikai és telematikai rendszer. A töltöttségi szint és az akkumulátor maradék kapacitásának ellenőrzése ugyanúgy, mint az utastér fűtésének vagy hűtésének távvezérlése számítógéppel, illetve mobiltelefonnal is történhet. Az egyetlen külön rendelhető extra a hátsó spoilerbe beépített napelem, amely a fedélzeti elektromos berendezések 12V-os akkumulátorának töltését segíti. Első fényszórói is LED-esek, amelyek fele annyi energiát fogyasztanak, mint a hagyományos halogén izzók. A hálózati töltőt és a teljesítmény-elektronikát a hátsó ülések mögött találjuk, míg a motortérbe építették be az állandó mágneses, váltakozó áramú szinkron elektromotort.
Alaktényezője rosszabb, mint a Priusé, 0,28 Cw. Csomagtartója kicsi, 330 literes, és nem bővíthető, négy utas számára azonban teljes értékű és kényelmes az autó. Ha elfogadjuk az amerikai zöld hivatal számításait, 100 kilométerenként 21,25 kWh energiát fogyaszt. A július 1-jétől érvényes díjszabás alapján ennek az ára 956 forint, amiből csupán 2,6 liter benzint tankolhatnánk. Ha átszámítjuk, ennyi tehát a Leaf átlagfogyasztása, azaz egy ezresből eljutunk Budapestről Veszprémbe. Feltöltése egyszerű, lakossági hálózatra kapcsolva 8 óra alatt a teljesen lemerült akkumulátor is feltölthető. Gyorstöltővel (DC 50kW, 400 V) fél óra alatt 80 százalékra tölthető, de ez speciális töltőhelyen lehetséges csupán.
A környezetre semleges autó már nem álom, a rengeteg kínálkozó lehetőség közül a Nissan-Renault szövetség rövid távon az elektromos autó mellett döntött. A hosszabb távú cél természetesen a tüzelőanyagcella és a hidrogén hajtotta motor, de ez ma még annyira drága technológia, hogy sem az autóipart nem menti meg, sem a zöld forradalmat nem szolgálja.