Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f8fe1b7f-a875-4906-9e0c-c773c0e5e1cd","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Ulysse Ellian szerint a nagykövetség azt írta neki, hogy az apja vére által iráni állampolgár és ezért vonatkoznak rá az iszlám köztársaság törvényei.","shortLead":"Ulysse Ellian szerint a nagykövetség azt írta neki, hogy az apja vére által iráni állampolgár és ezért vonatkoznak rá...","id":"20250106_iran-fenyegetes-holland-parlamenti-kepviselo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8fe1b7f-a875-4906-9e0c-c773c0e5e1cd.jpg","index":0,"item":"3ecf5f2d-d3ae-4333-a549-30ff539f967a","keywords":null,"link":"/vilag/20250106_iran-fenyegetes-holland-parlamenti-kepviselo","timestamp":"2025. január. 06. 16:18","title":"Irán megfenyegetett egy holland parlamenti képviselőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31c6e3a9-2361-44bb-ab66-1c9d0b0b38b2","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az áruház azt kéri a vásárlóktól, hogy vigyék vissza a lisztet, blokk nélkül is visszafizetik az árát.","shortLead":"Az áruház azt kéri a vásárlóktól, hogy vigyék vissza a lisztet, blokk nélkül is visszafizetik az árát.","id":"20250107_szalmonella-hajdina-liszt-aldi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31c6e3a9-2361-44bb-ab66-1c9d0b0b38b2.jpg","index":0,"item":"c8c399aa-faa2-48ce-a944-007abe39131f","keywords":null,"link":"/kkv/20250107_szalmonella-hajdina-liszt-aldi","timestamp":"2025. január. 07. 16:19","title":"Szalmonellával fertőzött hajdinalisztet találtak az Aldinál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f75eb004-709a-40d9-9bf4-51ed36257759","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az énekes szerint kutyái senkinek nem ártanak, csak ráugranak az emberekre és megpuszilják őket. ","shortLead":"Az énekes szerint kutyái senkinek nem ártanak, csak ráugranak az emberekre és megpuszilják őket. ","id":"20250106_Nagy-Fero-per-kutyak-pulik-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f75eb004-709a-40d9-9bf4-51ed36257759.jpg","index":0,"item":"6b599474-0092-45ba-b588-94f0ed88f2d0","keywords":null,"link":"/elet/20250106_Nagy-Fero-per-kutyak-pulik-birsag","timestamp":"2025. január. 06. 16:47","title":"Beperelték Nagy Ferót, mert a kutyája ráugrott valakire az utcán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d94f5d3e-e41a-455a-a0e8-50b876253f85","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Biztonsági szakemberek figyelmeztetnek: nem érdemes várni a Windows 10 támogatásának kivezetéséig, már azt megelőzően célszerű meglépni a digitális rendszerváltást. Ennek oka pedig a biztonság.","shortLead":"Biztonsági szakemberek figyelmeztetnek: nem érdemes várni a Windows 10 támogatásának kivezetéséig, már azt megelőzően...","id":"20250106_microsoft-windows-10-tamogatas-befejezese-biztonsagi-kockazatok-eset-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d94f5d3e-e41a-455a-a0e8-50b876253f85.jpg","index":0,"item":"2446e4b9-45a2-4e3f-9ada-c4cd935bc2bd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_microsoft-windows-10-tamogatas-befejezese-biztonsagi-kockazatok-eset-figyelmeztetes","timestamp":"2025. január. 06. 18:03","title":"Megkongatták a vészharangot, ezt mindenkinek tudnia kell, aki Windows 10-et használ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af3dd5ac-f708-48a8-bb71-c02bd8305512","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A hírt még nem erősítették meg, de Kubatov Gábor azt ígérte, hogy nemsokára bejelentést tesz a témában.","shortLead":"A hírt még nem erősítették meg, de Kubatov Gábor azt ígérte, hogy nemsokára bejelentést tesz a témában.","id":"20250106_Robbie-Keane-Fradi-uj-vezetoedzo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af3dd5ac-f708-48a8-bb71-c02bd8305512.jpg","index":0,"item":"08cab5eb-d8e2-41d4-8334-7ac4ea1946df","keywords":null,"link":"/sport/20250106_Robbie-Keane-Fradi-uj-vezetoedzo-ebx","timestamp":"2025. január. 06. 13:53","title":"Robbie Keane lehet a Fradi új vezetőedzője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"00ea33d8-643e-4a30-ae43-ca88ddacb8a2","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A „Kijevi Anna” nevű dandár 2300 katonáját képezték ki Franciaországban, ötvenen szökhettek meg közülük.","shortLead":"A „Kijevi Anna” nevű dandár 2300 katonáját képezték ki Franciaországban, ötvenen szökhettek meg közülük.","id":"20250107_orosz-ukran-haboru-dezertalas-franciaorszag-kikepzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/00ea33d8-643e-4a30-ae43-ca88ddacb8a2.jpg","index":0,"item":"ab7916ab-0688-4fa7-8619-9a87ba9fc78f","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_orosz-ukran-haboru-dezertalas-franciaorszag-kikepzes","timestamp":"2025. január. 07. 12:17","title":"Ukrán katonák tucatjai dezertáltak a franciaországi kiképzésről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2da4084a-d20c-4916-8ce8-b7575c52e2c5","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nálunk tilos a használata.","shortLead":"Nálunk tilos a használata.","id":"20250107_Szoges-gumival-kaptak-el-egy-autost-Miskolcnal-a-rendorok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2da4084a-d20c-4916-8ce8-b7575c52e2c5.jpg","index":0,"item":"14d40fb4-330b-4dd3-9c33-7525a8c2aa79","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_Szoges-gumival-kaptak-el-egy-autost-Miskolcnal-a-rendorok","timestamp":"2025. január. 07. 09:00","title":"Szöges gumival kaptak el egy autóst Miskolcnál a rendőrök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65865552-04bb-472b-a089-77bc00cd3043","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új robotporszívót mutatott be a CES 2025 kiállításon a kínai Roborock, ami egy pluszkarral parkolja el a földön fekvő tárgyakat.","shortLead":"Új robotporszívót mutatott be a CES 2025 kiállításon a kínai Roborock, ami egy pluszkarral parkolja el a földön fekvő...","id":"20250107_roborock-saros-z70-robotporszivo-kar-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65865552-04bb-472b-a089-77bc00cd3043.jpg","index":0,"item":"1707fa0c-9bd4-4e81-9355-3476b3149439","keywords":null,"link":"/tudomany/20250107_roborock-saros-z70-robotporszivo-kar-video","timestamp":"2025. január. 07. 10:03","title":"Nemcsak takarít, el is pakol az új kínai robotporszívó – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Száz kilométer egy ezresből, avagy egy elektromos autó sikertörténete
szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?
A 100 százalékban elektromos üzemű Nissan Leaf lett az év autója Európában. A modell hazai bemutatása kérdéses, csak reménykedhetünk, hogy 2013 után útjainkon is látjuk. A legrangosabb európai díj 48 éves történetében most volt az első alkalom, hogy a kitüntetést egy elektromos hajtású autó nyerte el. A párizsi díjkiosztón a hvg.hu is jelen volt.
A 2011-es év autója versenyen 40 indulóból heten maradtak a döntőben (Alfa Romeo Giulietta, Citroen DS3, Dacia Duster, Ford C-Max/Grand C-Max, Nissan Leaf, Opel/Vauxhall Meriva, Volvo S60/V60). A Nissan Leaf 257 ponttal győzött, kilenc ponttal előzve meg az Alfát, 13-mal a Merivát. A zsűrit döntésében a Nissan bátorsága motiválta: a japánok zéró emisszós autó tömeggyártására szánták el magukat. Először japán autó a díjat 18 éve nyerte el, az is Nissan gyártmány volt (Micra). Azóta két Toyota, a Yaris és a hibrid Prius is tudott győzni Európában.
Idén majdnem sikerült a Nissannak a győzelem Amerikában is, ott a döntőben a hibrid Hyundai Sonatával és az elektromos hibrid Chevrolet Volt ellenében kellett bizonyítania. A Voltra szavazott a többség, a Leaf második lett. De a Nissan nem panaszkodhat, a Leaf már eddig is rengeteg díjat besöpört.
A díj
Az Év autója szavazás szervezője hét magazin: az olasz Auto, a brit Autocar, a spanyol Autopista, a holland Autovisie, a francia L'Automobile Magazine, a német Stern és a svéd Vi Bilägare. A versenyben az az autó vehet részt, amelyet a szavazás idején legalább öt európai országban forgalmaznak (vagy erre ígéretet tesznek) és éves szinten legalább 5000 jármű eladását tervezik.
A díjat Fred van der Vlugt, a holland Autovisie kiadója alapította 1963-ban. Célja az volt, hogy egységes európai rendszert kialakítva ítéljék oda a legrangosabb autós elismerést a kontinensen. A pontozásban a dizájn, a komfort, a biztonság, a gazdaságosság, a kezelhetőség, a teljesítmény, a praktikum, a környezetvédelem, a vezetői elégedettség, a technikai innováció és az ár-érték arány dönt. 23 ország 57 újságírója – köztük két magyar, Gajdán Miklós (az Autó Magazin újságírója Leaf-nek adta legtöbb szavazatát) és Surányi Péter (az Az Autó magazin főszerkesztője az Opel Merivának adta legtöbb pontját, a Leaf-et ötödiknek sorolta be) – kipróbálta az összes autót, majd alapos megfontolások alapján hozta meg döntését.
Carlos Ghosn és Hakan Matson a párizsi díjátadón
bcs
"Meg vagyok győződve róla, hogy fogunk még a jövőben elektromos autókat látni az Év Autója cím mezőnyében. Mikor azonban azokat látni fogjuk, emlékeznünk kell rá, hogy elsőből mindig csak egy van. Pontosan ez az, ami miatt a Nissan Leaf, a 2011-es Év Autója olyan különleges, és mindig az is marad" - mondta az átadási ünnepségen Hakan Matson, az Év Autója zsűri elnöke, aki civilben a Dagens Industri újságírója. A svéd szakembert jó elnöknek tartják társai, ő vezette be idén először az élő közvetítéses szavazást, és az ő vezényletével reformálják meg a testület munkáját és a szavazás dramaturgiáját. (Információink szerint a jövő évben az év autója díj 2012-es várományosát a genfi autószalonon leplezik le.) A környezetre semleges autó már nem álom, a rengeteg kínálkozó lehetőség közül a Nissan-Renault szövetség rövid távon az elektromos autó mellett döntött. A hosszabb távú cél természetesen a tüzelőanyagcella és a hidrogén hajtotta motor, de ez ma még irreálisan drága technológia.
A Nissan a tavalyelőtt Yokohamában leleplezett villanyautóját nem golfautónak tervezte. Olyan autót építettek, ami ötszemélyes, van rendes csomagtartója, működik benne a klíma, a navigáció, a hifi és minden olyan eszköz, amit a mai autókból ismerünk, ötcsillagos a töréstesztje, nem váltója és kuplungja, nem kopnak a fékbetétjei, viszont árammal működik.
[[ Oldaltörés (Az autó) ]]
Leaf (levél): ennél zöldebb neve nem is lehet egy autónak. Ám, nem ezért hívják, Leaf-nek a világ első tömeggyártású elektromos autóját. A név egy rövidítés: Leading, Environmentally friendly, Affordable Family car, vagyis előremutató, környezetbarát és megfizethető családi autó. "A Nissan Leaf vonzó, versenyképes autó, amely nem követel semmilyen kompromisszumot a stílus, a felszereltség, a biztonság, a teljesítmény és a vezethetőség terén. Ugyanakkor egyedülállóan innovatív autó, amely előrevetíti a közlekedés jövőjével kapcsolatos egyértelmű elképzeléseket, a fenntartható mobilitás vízióját" - mondta Carlos Ghosn Nissan-Renault-vezér a trófea átvételét követően.
A Nissan Leaf orrába beépített kis helyigényű villanymotor az első kerekeket hajtja. Az AC-motor teljesítménye 80 kW (110 lóerő), nyomatéka 280 Nm, és mindez 145 kilométer/óra maximális sebesség elérését teszi lehetővé. 0-ról 100 kilométer/órás sebességre 9,9 másodperc alatt gyorsul. A villanymotort a Nissan és a NEC által kifejlesztett, 90 kW-t meghaladó teljesítményű 250 kilós, 48 egységből álló (mindegyik négy cellát tartalmaz), a jármű padlólemezében elhelyezett lítium-ion akkumulátor látja el energiával. Az autó egy feltöltéssel – a Nissan szerint - 175 kilométert tud megtenni, így jó megoldást jelent számtalan városi autós részére. Egy felmérés szerint az átlagos európai polgárok nyolcvan százaléka hétköznap 100 kilométernél kevesebbet autózik.
A hatótáv megítéléséről folyik a vita, több független mérés eredménye is jelentősen eltér egymástól, mert az akkumulátorok élettartalma függ az időjárástól, a forgalomtól, a sebességtől és a vezető habitusától. Általánosságban a szakértők 154-184 kilométeres hatótávban egyeztek ki, de mértek 76 kilométert éppúgy, mint 222 kilométert. Az USA környezetvédelmi hivatala 117 kilométerrel számol, azaz 765 kJ/km energiafogyasztással, ami kb. 2,5 literes átlagnak felelne meg átszámítva.
bcs
Az autó teljes körű felszereltségéhez tartozik a fékezési energiát visszaforgató rendszer, a légkondicionáló, a műholdas navigáció, a parkolást segítő kamera és a fejlett fedélzeti informatikai és telematikai rendszer. A töltöttségi szint és az akkumulátor maradék kapacitásának ellenőrzése ugyanúgy, mint az utastér fűtésének vagy hűtésének távvezérlése számítógéppel, illetve mobiltelefonnal is történhet. Az egyetlen külön rendelhető extra a hátsó spoilerbe beépített napelem, amely a fedélzeti elektromos berendezések 12V-os akkumulátorának töltését segíti. Első fényszórói is LED-esek, amelyek fele annyi energiát fogyasztanak, mint a hagyományos halogén izzók. A hálózati töltőt és a teljesítmény-elektronikát a hátsó ülések mögött találjuk, míg a motortérbe építették be az állandó mágneses, váltakozó áramú szinkron elektromotort.
Alaktényezője rosszabb, mint a Priusé, 0,28 Cw. Csomagtartója kicsi, 330 literes, és nem bővíthető, négy utas számára azonban teljes értékű és kényelmes az autó. Ha elfogadjuk az amerikai zöld hivatal számításait, 100 kilométerenként 21,25 kWh energiát fogyaszt. A július 1-jétől érvényes díjszabás alapján ennek az ára 956 forint, amiből csupán 2,6 liter benzint tankolhatnánk. Ha átszámítjuk, ennyi tehát a Leaf átlagfogyasztása, azaz egy ezresből eljutunk Budapestről Veszprémbe. Feltöltése egyszerű, lakossági hálózatra kapcsolva 8 óra alatt a teljesen lemerült akkumulátor is feltölthető. Gyorstöltővel (DC 50kW, 400 V) fél óra alatt 80 százalékra tölthető, de ez speciális töltőhelyen lehetséges csupán.
A környezetre semleges autó már nem álom, a rengeteg kínálkozó lehetőség közül a Nissan-Renault szövetség rövid távon az elektromos autó mellett döntött. A hosszabb távú cél természetesen a tüzelőanyagcella és a hidrogén hajtotta motor, de ez ma még annyira drága technológia, hogy sem az autóipart nem menti meg, sem a zöld forradalmat nem szolgálja.