Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9cc30153-1f52-4b8e-9db0-4d1e0ce6dd4a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A devizahitel-válság miatt nem váltak földönfutóvá a magyar családok – köszönhetően a Bajnai- és az Orbán-kormányoknak.","shortLead":"A devizahitel-válság miatt nem váltak földönfutóvá a magyar családok – köszönhetően a Bajnai- és az Orbán-kormányoknak.","id":"20241129_Az-NGM-a-gyurcsanyozas-heveben-ellent-mondott-Orbannak-mikozben-a-miniszterelnok-a-radioban-beszelt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9cc30153-1f52-4b8e-9db0-4d1e0ce6dd4a.jpg","index":0,"item":"bae3ff90-1356-42c4-869a-573fb986f094","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241129_Az-NGM-a-gyurcsanyozas-heveben-ellent-mondott-Orbannak-mikozben-a-miniszterelnok-a-radioban-beszelt","timestamp":"2024. november. 29. 08:14","title":"Az NGM a gyurcsányozás hevében ellentmondott Orbánnak, miközben a miniszterelnök a rádióban beszélt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51985762-f3ab-4890-8e49-5157bcbcae53","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A költések a közszolgáltatások színvonalában nem érzékelhetők, a hosszú távú növekedést pedig bizonytalanná teszi a magas eladósodás és az abból eredő kamatterhek.","shortLead":"A költések a közszolgáltatások színvonalában nem érzékelhetők, a hosszú távú növekedést pedig bizonytalanná teszi...","id":"20241127_GKI-Egyre-durvabbak-az-allamhaztartasi-kiadasok-azokat-az-EU-atlagot-tuluto-koltsegvetesi-hianybol-finanszirozza-a-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51985762-f3ab-4890-8e49-5157bcbcae53.jpg","index":0,"item":"d0e56910-4fac-4ecf-8c0f-fe3ada34d4fe","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_GKI-Egyre-durvabbak-az-allamhaztartasi-kiadasok-azokat-az-EU-atlagot-tuluto-koltsegvetesi-hianybol-finanszirozza-a-kormany","timestamp":"2024. november. 28. 06:15","title":"GKI: Egyre durvábbak az államháztartási kiadások, azokat az EU-átlagot túlütő költségvetési hiányból finanszírozza a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e01b659-d20d-48f2-9919-6c4b67b2aea6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az első 10 hónapban 21 százalékkal volt magasabb a természetes fogyás, mint egy évvel korábban: csaknem 40 ezer fővel csökkent a népességszám. ","shortLead":"Az első 10 hónapban 21 százalékkal volt magasabb a természetes fogyás, mint egy évvel korábban: csaknem 40 ezer fővel...","id":"20241128_Drasztikusan-visszaesett-a-szuletesek-szama-Magyarorszagon-hazassagot-is-sokkal-kevesebben-kotottek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e01b659-d20d-48f2-9919-6c4b67b2aea6.jpg","index":0,"item":"0da2d3d3-e449-4f55-81f0-38dd872b32e1","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_Drasztikusan-visszaesett-a-szuletesek-szama-Magyarorszagon-hazassagot-is-sokkal-kevesebben-kotottek","timestamp":"2024. november. 28. 09:04","title":"Drasztikusan visszaesett a születések száma Magyarországon, házasságot is sokkal kevesebben kötöttek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50516b17-07cf-4eec-a810-6660b0ac4b30","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az Alfa Romeo 33 Stradale a gyakorlatban is bizonyítja rátermettségét.","shortLead":"Az Alfa Romeo 33 Stradale a gyakorlatban is bizonyítja rátermettségét.","id":"20241128_igy-szaguld-333-kmh-val-a-meregdraga-uj-alfa-romeo-33-stradale-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50516b17-07cf-4eec-a810-6660b0ac4b30.jpg","index":0,"item":"8a1effe9-8abf-4307-b3be-293122eec01b","keywords":null,"link":"/cegauto/20241128_igy-szaguld-333-kmh-val-a-meregdraga-uj-alfa-romeo-33-stradale-video","timestamp":"2024. november. 28. 06:41","title":"Így száguld 333 km/h-val a méregdrága új Alfa Romeo – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a56411d6-f8d4-432e-8e65-04215e5afbe1","c_author":"Balla István","category":"elet","description":"<strong>Egy friss uniós felmérés szerint tíz magyar diákból körülbelül három gyengén teljesít a matematika terén, a szegényebb rétegekben ez az arány több mint 50 százalék.</strong>","shortLead":"<strong>Egy friss uniós felmérés szerint tíz magyar diákból körülbelül három gyengén teljesít a matematika terén...","id":"20241129_europai-bizottsag-versenykepesseg-matematika-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a56411d6-f8d4-432e-8e65-04215e5afbe1.jpg","index":0,"item":"9a79eb98-6544-42ee-8366-ad66b25a5fb9","keywords":null,"link":"/elet/20241129_europai-bizottsag-versenykepesseg-matematika-oktatas","timestamp":"2024. november. 29. 14:57","title":"Az ország versenyképességét gátolja a diákok egyre rosszabb matekteljesítménye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea3fe811-a50c-40c2-9bd5-6d87b46fe923","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Komoly fennakadások voltak a közlekedésben, és több halálos áldozata is van az időjárásnak. ","shortLead":"Komoly fennakadások voltak a közlekedésben, és több halálos áldozata is van az időjárásnak. ","id":"20241128_del-korea-havazas-aldozatok-legi-kozlekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea3fe811-a50c-40c2-9bd5-6d87b46fe923.jpg","index":0,"item":"37762c24-7cac-4f04-9917-9b408576edbf","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_del-korea-havazas-aldozatok-legi-kozlekedes","timestamp":"2024. november. 28. 08:17","title":"Az elmúlt évszázad egyik legsúlyosabb havazása csapott le Dél-Koreára – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a39b5e6-6e49-4d6a-926f-70ef11135bfd","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Kreml szerint divat nyugaton Oroszországot hibáztatni, ha történik valami.","shortLead":"A Kreml szerint divat nyugaton Oroszországot hibáztatni, ha történik valami.","id":"20241129_kreml-roman-elnokvalasztas-peszkov","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a39b5e6-6e49-4d6a-926f-70ef11135bfd.jpg","index":0,"item":"c153eacc-8e4e-45ef-b84c-75db5a6dc84a","keywords":null,"link":"/vilag/20241129_kreml-roman-elnokvalasztas-peszkov","timestamp":"2024. november. 29. 15:18","title":"Moszkva azt állítja, hogy nem kavartak a román elnökválasztásnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c32c6cf8-b7f0-4baa-ba41-860dc32ef852","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hiába jelentette ki a Belügyminisztérium államtitkára, hogy nem kérnek Magyar látogatásaiból, egy pécsi intézmény mégis fogadja a Tisza Párt elnökét.","shortLead":"Hiába jelentette ki a Belügyminisztérium államtitkára, hogy nem kérnek Magyar látogatásaiból, egy pécsi intézmény mégis...","id":"20241129_tisza-part-magyar-peter-pecs-gyermekotthon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c32c6cf8-b7f0-4baa-ba41-860dc32ef852.jpg","index":0,"item":"6482bd93-3265-49b5-82dd-973c3a58e3bd","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_tisza-part-magyar-peter-pecs-gyermekotthon","timestamp":"2024. november. 29. 20:17","title":"Fordulat: egy gyermekotthon mégis beengedné Magyar Pétert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csak egy hétig szerettem volna megzabolázni, sarkantyúzni, kihajtani a szuszt is belőle, de hát ez nem ló, és...
Csak egy hétig szerettem volna megzabolázni, sarkantyúzni, kihajtani a szuszt is belőle, de hát ez nem ló, és valójában nem is szamuráj, hanem egyszerűen a világ legjobb kétüléses autója. Ezt nem lehet szépíteni, a mellébeszélésnek is van határa, az MX-5 úgy jó, ahogy van. Tesztautónk még annál is jobb volt, hisz a legerősebb, 160 lovas motorral adták, Recaro ülésekbe préselte be hátamat a gyorsulási erő, toronymerevítők próbálták leküzdeni a fizika törvényeit. Azt, hogy még életben vagyok, a differenciálműnek köszönhetem. A Bose nagy hifi csak hab a jegeskávén, 160 fölött akár egy vállról indítható kétkazettás magnó, vagy egy 250 wattos Marshall láda is lehetett volna a fülem mellett, csak a káosz hangjai jutottak el az agyamig.
bcs
A Mazda MX-5-öst csak nyitott tetővel lehet értelmezni, bár vannak ablakai is, de csak azért, hogy rögtön azt is leengedjük. Van egy pici szélterelőnk, az sem kell, olyan, mintha a vitorláson azért nyavalyognánk, hogy fúj a szél, vagy süt a nap. A nap ellen kell egy jó simléderes sapka, aztán irány Zebegény. A be- és kiszállás nehézkes, de ha egyszer beszorultunk a Recaróba, úgy érezzük magunkat, mint az anyaméh melegében, igaz 40 fokkal tüzel ránk a nap, jó lesz odalépni, hadd lobogjon a bajszom. Az ülések közepe selymes fordított bőr, így nem fürdünk a saját izzadtságunkban, ha tetejére hág a hangulat.
bcs
Örömautó, nincs az az elpuskázott nap, amelyet ne tudna jobbá tenni. Az sem hozott ki a sodromból, hogy egy sajtóreggelin a kolléga egy teljes adag tejeskávét (barna cukorral) az ölembe borított. Észre sem vettem, csak a másodperceket számoltam, mikor veszem már át a Miraiban a roadstert.
A Mazda MX-5 olyan, mint az alvás, egyedül a legjobb. Nem kell magyarázkodni, ha keresztbe állunk egy-egy kifordulás után, ha farolva kanyarodunk, ha csikorognak az elfüstölt gumik, vagy ha esőben kabriózunk. Csajozáshoz nem ajánlom, ez férfias műfaj. Ha előbb szeretünk bele az MX-5-be, mint az asszonyba, a frigy után előbb-utóbb döntenünk kell: az asszony, vagy az MX-5. Mindkét megoldás szóba jöhet, csak vigyázzunk, nehogy a harmadik üssön be: asszony viszi az MX-5-öt, nekünk meg marad a Matiz. Akkor inkább a szeppuku.
bcs
A tesztautó már nem volt teljesen patinás, kapott anyait és apait a kollégáktól, de ez mit sem vont le az élvezeti értékéből, talán a 90 százalékban elkopott hátsó gumik tették csak pikánssá a próbát. Minden kanyar, minden előzés tartogatta a meglepetést, hogy talán most szállunk el, talán most hiányzik az a pár korábban elfüstölt rovátka. Áldottam is az eget, hogy esőmentes hetet adott nekem, és nem kellett úgy korcsolyáznom a hátsó tengelyen, mint azt a slickre járatott 370Z-vel tettem.
Nyitott tetővel 100 kilométer/órás sebességig kellemes a szél- és a menetzaj, autópálya-tempónál ez kissé romlik, 160-170-től pedig a káosz veszi át az uralmat, a motor, a szél, a gumik, a Bose hifi és a dupla kipufogók együttesen üvöltik a sátán hívószavát. Ez az, amire mindig is vágytunk, a teljesség őrült diszharmóniája.
[[ Oldaltörés (Egy másodperc) ]]
A harmadik generációs MX-5-öst 50-50 százalékos tömegeloszlás, az alacsonyra helyezett súlypont és a hátsókerék-meghajtás jellemzi, teteje 1 másodperc alatt hanyag mozdulattal nyitható (a csukáshoz jó hát- és karizom kell, de az öregebbek, mint én, inkább kiszállva csukják, az sem tart tovább 5 másodpercnél). A hűvösebb hónapokra praktikus megoldás lehet a kiegészítőként rendelhető, levehető keménytető is, mely a kicsivel drágább roadster kupéhoz (elektromosan nyitható tető) hasonlóan követi a Mazda MX-5 körvonalát. A merev karosszéria, a megerősített oszlopok és a gondosan elhelyezett légzsákok körkörös védelmet nyújtanak egy esetleges ütközésnél.
bcs
A dinamikus menetstabilizátor (DSC) és a kipörgésgátló (TCS) az alapfelszereltséghez tartozik – ezek többször felvillannak, mint az index visszajelzője. A már korábban is meglévő, kifejezetten Mazda MX-5 számára kifejlesztett, különleges minőségű Bose hangrendszert felújították. Az eddigi négyről hatra növekedett az EQ-csatornák száma. Majdnem minden hangszóróra jut egy külön csatorna, így még pontosabban állítható be a hangzás. Az erősítő új kiépítésében a közepes és magas, valamint az alacsony frekvenciájú hangszórókat külön-külön hajtja meg. Az audiopilot 2 zajkiegyenlítő eljárás az autóvezetés környezeti viszonyaitól függetlenül igyekszik biztosítani a hangélményt.
A futóműhangolás pontosabb kormányreakciókat eredményez, a felfüggesztés beállításán történt finomítások következtében minden kanyar újabb örömforrás, a Bilstein rugókkal az autó kőkemény, de nem ráz, a sportos indulatokat viszont a végletekig fokozhatjuk vele. Az átdolgozott 2 literes benzinmotor nagyobb teljesítményt és magasabb csúcssebességet kínál (118 kW/160 LE 7000/perc fordulatszámon, maximális forgatónyomaték 188 Nm 5000/percnél). Az 500/perccel magasabb fordulatszám-határ (7500/perc) élénkebb gyorsítási érzetet nyújt, az átdolgozott hatfokozatú kézi sebességváltó pedig a könnyedebb, pontosabb kapcsolhatóságért felel. Imádtam pirosba kergetni a fordulatjelzőt, hétezernél váltani olyan, mint kirántani a fuldoklót a hajánál fogva. A legjobb benne, hogy sosincs vége, mindig jön egy újabb fokozat, ha felfelé elfogytak, jön egy kanyar, vissza hármas, aztán újra a pörgetés a végletekig. Minden előzésnél húzunk egy strigulát az élvezetek kockás füzetében. Négyesben 140 kilométer/óra környékén 5500-at forog a főtengely, hármasban ugyanitt 6500-öt. A vadulás ellenére nem zabált sokat az autó, a közel hétszáz kilométeres tesztelés során átlagban 8 literes fogyasztást mértünk száz kilométerre vetítve.
Hiányoltam a Bluetooth-t, a nappali fényt, a tempomatot, az USB-csatlakozót – de ezek többségét lehet rendelni, az élményt pedig csak ezzel az autóval adják alapfelszerelésként.
bcs
Bármennyire kétüléses kisautó is az MX-5, a csomagtartó miatt nem kell szégyenkeznünk. Egy bevásárlókocsi tartalma, egy laptop táska és egy fotóstáska is befért. Ha még kellene pakolni, a jobb első ülésen és környékén még van bőven hely. Akármilyen meglepő is, 220 centiméter hosszú ikeás szekrényt is elhoztam vele lapra szerelve, igaz, csak lassan, óvatosan, nehogy valaki megsérüljön.
A motor hangját, a sportosabb érzet érdekében indukciós hangkiemeléssel (ISE) szerelték fel. Gyönyörűen üvölt, úgy jelezzük, hogy előzünk, mint ahogy a motorosok figyelmeztetnek bő hanggal, ha utolértek, és egy kis helyet kérnek. Az új, kovácsolt főtengely nagy fordulatszámon minimalizálja a rezgéseket. A maximális vonóerő-átvitelt biztosító, korlátozott csúszású differenciálmű (LSD) minden kétliteres kivitelen az alapfelszereltség részét képezi.