Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"da164d23-707a-4e17-aa93-24f340c2ba0d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Olyan módszert kerestek amerikai kutatók, amelynél felülírhatják a fotoszintézist, és a növények fejlődését függetlenné tehetnék a Naptól. Az új eljárás mérsékelheti az élelmiszer-ellátás globális problémáját.","shortLead":"Olyan módszert kerestek amerikai kutatók, amelynél felülírhatják a fotoszintézist, és a növények fejlődését függetlenné...","id":"20241221_fotoszintezis-nelkuli-novenytermesztes-elektromezogazdasag-agrar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da164d23-707a-4e17-aa93-24f340c2ba0d.jpg","index":0,"item":"0e9d3411-3029-4da7-8496-3ec49f5bbf0d","keywords":null,"link":"/tudomany/20241221_fotoszintezis-nelkuli-novenytermesztes-elektromezogazdasag-agrar","timestamp":"2024. december. 21. 12:03","title":"Sikerült majdnem teljes sötétségben növényt termeszteni, megnyílhat az elektromezőgazdaság kora","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Magyarországon csak a felső 2 százalék keres legalább olyan jól, mint a francia vagy a német középosztály.","shortLead":"Magyarországon csak a felső 2 százalék keres legalább olyan jól, mint a francia vagy a német középosztály.","id":"20241222_magyarorszag-europai-unio-atlagfizetes-atlagber","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b.jpg","index":0,"item":"a6e373c7-17ea-4314-bf54-5e6fb1ea5e38","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241222_magyarorszag-europai-unio-atlagfizetes-atlagber","timestamp":"2024. december. 22. 14:20","title":"50 magyarból 49 az uniós átlag alatt keres","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26466f8b-7bbd-4686-906a-356cd57ca66f","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Először azt hitték, defekt miatt veszítette el az uralmát a sofőr a busz fölött. ","shortLead":"Először azt hitték, defekt miatt veszítette el az uralmát a sofőr a busz fölött. ","id":"20241221_brazil-busz-tragikus-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26466f8b-7bbd-4686-906a-356cd57ca66f.jpg","index":0,"item":"d64b54fd-1eab-46a0-94ca-eaaf7617b7d8","keywords":null,"link":"/vilag/20241221_brazil-busz-tragikus-baleset","timestamp":"2024. december. 21. 22:07","title":"Szikla zuhant rá, karambolozott és kigyulladt egy brazil busz, sokan meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d02ce538-103e-4262-8831-6b3a8d312e49","c_author":"Singer Magdolna","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241222_hvg-singer-magdolna-szabo-magda-az-ajto-irodalom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d02ce538-103e-4262-8831-6b3a8d312e49.jpg","index":0,"item":"d365d64b-803c-4637-a3c8-c73197e80fab","keywords":null,"link":"/360/20241222_hvg-singer-magdolna-szabo-magda-az-ajto-irodalom","timestamp":"2024. december. 22. 16:00","title":"Singer Magdolna író, gyásztanácsadó: Szabó Magda Az ajtó című regénye mágikus mű, egyenesen hipnotizálja az olvasót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96092184-4ea0-4983-a802-df0f525748c9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az igazgató a munkaszüneti napok torlódásával magyarázza az intézkedést.","shortLead":"Az igazgató a munkaszüneti napok torlódásával magyarázza az intézkedést.","id":"20241221_gyermekosztaly-szuleszet-mosnmagyarovar-karacsony-szunet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96092184-4ea0-4983-a802-df0f525748c9.jpg","index":0,"item":"3d4b577c-0a08-45da-a408-79576cd8601d","keywords":null,"link":"/itthon/20241221_gyermekosztaly-szuleszet-mosnmagyarovar-karacsony-szunet","timestamp":"2024. december. 21. 11:44","title":"A gyermekosztály és a szülészet sem fogad betegeket karácsonykor a mosonmagyaróvári kórházban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff35bed6-e5c0-4bee-9424-ebb3aed5f775","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A TIME magazin listáján – amelyen a 2024-es év 200 legjobb találmányát sorakoztatja fel – azok a megoldások is megtalálhatók, amelyek segítségével környezetbarát lehet az energiatermelés. Mutatjuk a legjobbakat.","shortLead":"A TIME magazin listáján – amelyen a 2024-es év 200 legjobb találmányát sorakoztatja fel – azok a megoldások is...","id":"20241221_2024-legjobb-talalmanyai-time-200-zoldenergia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff35bed6-e5c0-4bee-9424-ebb3aed5f775.jpg","index":0,"item":"2e23a6f4-625a-41d1-b66d-f74bf29e91dd","keywords":null,"link":"/tudomany/20241221_2024-legjobb-talalmanyai-time-200-zoldenergia","timestamp":"2024. december. 21. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: a gravitáció, ami áramot generál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Timothy Garton Ash arról írt, hogyan alakulhat az ukrán háború 2025-ben, a Die Welt a NATO jövőjét taglalja, a Financial Times pedig megkereste a pozitívumokat a most záruló évben. Válogatásunk a nemzetközi lapok írásaiból.","shortLead":"Timothy Garton Ash arról írt, hogyan alakulhat az ukrán háború 2025-ben, a Die Welt a NATO jövőjét taglalja...","id":"20241222_Nemzetkozi-lapszemle-kitol-fel-Vlagyimir-Putyin-es-mi-volt-jo-ebben-az-evben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"e93cb862-82f2-486d-bae0-d910b3307a77","keywords":null,"link":"/360/20241222_Nemzetkozi-lapszemle-kitol-fel-Vlagyimir-Putyin-es-mi-volt-jo-ebben-az-evben","timestamp":"2024. december. 22. 10:14","title":"Nemzetközi lapszemle: kitől fél Vlagyimir Putyin és mi volt jó ebben az évben?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4aab2ba-c81f-452e-bbbc-e31a7d2315db","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az EU vonatkozó irányelve alapján egy vállalat éves globális bevételének 5 százalékáig terjedő bírság szabható ki, ha az adott cég nem kezeli a káros emberi jogi vagy környezeti hatásokat.","shortLead":"Az EU vonatkozó irányelve alapján egy vállalat éves globális bevételének 5 százalékáig terjedő bírság szabható ki, ha...","id":"20241222_Katar-nem-szallit-gazt-Europaba-ha-az-unio-megbirsagolja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4aab2ba-c81f-452e-bbbc-e31a7d2315db.jpg","index":0,"item":"2ce5432f-f834-4913-8fbf-841c6e4b9432","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241222_Katar-nem-szallit-gazt-Europaba-ha-az-unio-megbirsagolja","timestamp":"2024. december. 22. 18:50","title":"Katar nem szállít gázt Európába, ha az unió megbírságolja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elektromos autóval járni Paraguayban és Izlandon a legjobb, Indiában viszont olyan mitha egy 8 litert fogyasztó benzinest használnánk, olyan környezetszennyezően állítják elő az áramot. Mekkora valójában egy elektromos autó szén-dioxid-kibocsátása, ez hogyan változik országról országra és mi a helyzet nálunk?
Az elektromos autók mellett az egyik legfontosabb érv, hogy nem bocsátanak káros anyagokat a légkörbe. A mondat azonban így nem teljesen igaz. Nem bocsátanak káros anyagokat a légkörbe közvetlenül. Természetesen az elektromosságot – amivel az autókat töltjük – meg kell valahol termelni, a termelés pedig szennyezéssel jár. A kérdés az, hogy mekkora is valójában ez a szennyezés?
Egy liter benzin elégetésekor 2,34 kg szén-dioxid keletkezik, gázolaj esetében pedig 2,68 kg a literenkénti kibocsátás. Ha ezt megszorozzuk az autó fogyasztásával, úgy könnyen megkaphatjuk, hogy mennyi az 1 km utazásra jutó szennyezés. Például egy 8 literes fogyasztású benzines autó esetében ez 187 g.
Nehezebb helyzetben vagyunk, ha egy elektromos autó szennyezését akarjuk számszerűsíteni. Itt az akkumulátor kapacitása és a vele megtehető táv adja a „fogyasztást”. A kérdés már csak az, hogy honnan származik az áram. Ez az egész kérdés kulcsa, hiszen áramot lehet szénből és napból is nyerni. Vegyünk egy példát: A Nissan elektromos autója, a Leaf 24 kWh-nyi árammal 117 km-t tud megtenni az amerikai számítási módszer szerint. Ez alapján a Leaf „fogyasztása” 0,2 kWh/km. A Nemzeti Energiastratégia alapján hazánkban 1 kWh áram előállítása 370 g szén-dioxid kibocsátással jár, így 1 km utazáshoz 76 g szennyezés társul. Ezzel az értékkel egy belsőégésű motor akkor tud versenyezni, ha (dízel esetében) 2,8 liter alatt fogyaszt. Ebből látszik, hogy ugyan ez e-autók is szennyeznek, de jóval kevesebbet, mint a hagyományosak.
Párizsban már öt euróért bérelhető elektromos autó fél órára.
AP / Jacques Brinon
Az áramot azonban mindenhol más-más forrásokból termelik, nézzük meg, mi a helyzet más országokban? A szomszédos országok közül Ausztriában a legzöldebb az áram (a sok vízerőmű miatt), itt csak 163 g/kWh az áramtermelés szennyezése, így itt csak 33 g/km a példában szereplő Nissan kibocsátása. Ezzel szemben Szerbiában – ahol szinte kizárólag lignitből termelnek áramot, így a 880 g széndioxid jut 1 kWh-ra – már 139 g/km lesz ez az érték. Azaz déli szomszédunknál valóban környezetkímélőbb egy hibridet vagy egy takarékos dízelt használni, mint egy elektromos autót.
A világon a legjobb Paraguayban én Izlandon elektromos autót használni, mivel ezekben az országokban a tiszta energiatermelés miatt az elektromos autók egységnyi kibocsátása 0 g/km. A „zöld” helyek közé tartozik még például Norvégia (4 g), Svájc (8 g), Franciaország (17 g) és Új-Zéland (34 g). A lista másik végén azok az országok állnak, ahol az energiatermelés még túlnyomórészt a szénre épül. Ilyenek például Kína (152 g), Málta (174 g) vagy India (195 g). Észre kell venni, hogy még a legrosszabb mutatójú Indiában is „csak” 8 literes benzinfogyasztásnak felel meg a kibocsátás, és ennél a világon mindenhol jobb a helyzet.
Mindezek alapján valóban el kell ismerni azokat a kritikákat, hogy elektromos autók csak helyben „tiszták”, a szennyezés valahol messze egy erőműben megtörténik. Azonban be kell látni, hogy számos országban – köztük Magyarországon is – egy elektromos autó környezeti hatása jóval kedvezőbb, mint a legtisztább hagyományos járműveké. Ugyancsak az e-autók mellett szól, hogy a szennyezés nem a sűrűn lakott városokban jelenik meg, hanem egy erőműben, ahol hatékonyabban mérhetőek és szűrhetőek a szennyezések. Harmadrészt pedig a ma gyártott elektromos autók 20 év múlva is az utakon lesznek, amikorra a megújuló energiák részaránya az áramtermelésen belül már sokkal nagyobb lesz.
A Nemzeti Energiastratégia 2030-ra 200 g/kWh alatti kibocsátást céloz meg, ami azt jelenti, hogy az említett (akkorra már 17 éves) Nissanunk kilométerenkénti kibocsátása csak 41 g lesz, vagyis annyi, mintha egy autó 1,5 liter gázolajat fogyasztana száz kilométeren. Az már egész zöld lenne...