szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Jövőre már „utcai autókkal” mennek a Forma-1-ben is, ezért a a többeknek motort is szállító Mercedesnél érdeklődtünk, mi várható majd az új hajtómű-formula 2014-es bevezetése után.

Csodák márpedig nincsenek: Nico Rosberg és a Michael Schumachert felváltó, a McLarentől átigazolt Lewis Hamilton e közmondás jegyében kezdik meg a 2013-as Forma-1-es idényt a hétvégi Ausztrál Nagydíjon. A Mercedes versenyzőpárosa az előszezon utolsó, barcelonai gyakorlásán váratlanul erőre kapott, káprázatos időket produkáltak, így a közvélemény arra számít, hogy az utóbbi három évaddal ellentétben idén már komolyabb eredményekre lesz képes. Az első idei versenynapon Melbourne-ben, végleges választ még nem, ízelítőt azonban kaphatunk abból, hogy mire lehet számítani a gárdától 2013-ban.

Legalább ennyire érdekes kérdés azonban az, mit tartogat a következő idényre a  motorszállítóként is meghatározó német márka. A csillagosok erőforrását használja a gyári csapaton túl a Force India, valamint a napokban a Hondával hírbe hozott McLaren is, ráadásul a gyártó szeretne legalább még egy csapatot a partnerei között tudni, így hatványozottan fontos, mit várnak a jövőre bevezetendő új 1,6 literes, V6-os, turbós, energia-újrahasznosító rendszerekkel is megspékelt motorformulától.

Elébe mentünk a dolgoknak és szinte napra pontosan egy évvel az új motorok első éles bevetése előtt a Mercedestől megpróbáltunk választ kapni a legfontosabb kérdésekre.

Az a bizonyos erőforrás
Mercedes

- Az utóbbi évek szélsőségesen jó megbízhatósági mutatói után számítanak-e arra, hogy az új formula bevezetésével gyakoribbak lesznek a meghibásodások?

- A jelenlegi V8-as motorokból egy versenyző évente nyolcat használhat el, ami azt jelenti, hogy minden motor körülbelül 2000 kilométert teljesít. A 2014-es szezonban már csak öt erőforrást használhatunk, így mindegyiknek körülbelül 4000 kilométert kell futnia. Az elmúlt években nagyon sokat tanultunk arról, hogy mitől lesz egy erőforrás megbízható, hiszen teljesítmény-központú fejlesztések korlátozottak voltak, így az új erőforrás kapcsán a tapasztalatainkat most hasznosítani tudjuk. Nagyon keményen dolgozunk, hogy a megbízhatósággal kapcsolatos céljainkat elérjük – válaszolták lapunk kérdéséire hivatalosan a Mercedesnél.

- Sokan tartanak attól - például az F1-főmogul Bernie Ecclestone is -, hogy az új formulával megváltozik a motorok hanghatása, s emiatt az F1 veszíthet a vonzerejéből. Mivel a Mercedest új egysége már üzemel a próbapadon és a szerencsés kiválasztottak már meg is fülelhették az, adódik a kérdés: mik a tapasztalatok, kell-e tartani imázsrombolástól?

- Nem gondoljuk, hogy aggódni kellene emiatt – érkezetett a márka szakértőjének válasza. Szerinte a hanghatással kapcsolatban két szempontot kell figyelembe venni: az amplitúdót - más néven a hangerőt -, valamint a frekvenciát, amit nevezzünk zeneiségnek. Az amplitúdó tekintetében a motor nem lesz annyira hangos, mint a jelenlegi V8-as, aminek egyszerű oka, hogy a kipufogó turbinája a turbófeltöltő rendszer részeként működik, így energiát nyer ki a kipufogórendszerből. A motorok viszont így is hangosak lesznek. A zeneiség tekintetében a V6-os kipufogó elrendezése „hat az egyben”: egy kipufogócsővel, viszont a V8-assal összehasonlítva más mechanikai egyensúllyal. Azt várjuk, hogy ettől a motor lágyabban fog szólni, de továbbra is úgy, ahogy egy igazi Forma-1-es motornak szólnia kell. A V6-os hangja lenyűgözte azokat az embereket, akik eddig hallották.”

Mint megtudtuk, a Mercedes 2014 elejénél hamarabb nem tervezi az első pályateszteket, ugyanakkor a stuttgarti márka képviselője érdeklődésünkre nyomatékosította: a jelenleg használt KERS-nél szélesebb körű energia-újrahasznosító rendszer, az ERS révén egyre komolyabb lesz a technológiai transzfer a közúti és a Forma-1-es autók között.

- „A jelenlegi hibrid szabályok már lehetővé tették, hogy a technológiai transzfer megvalósuljon. Az SLS AMG Coupé Electric Drive-ban például olyan akkumulátor technológiát és megoldásokat használunk, amelyeket a Mercedes-Benz High Performance Powertrains-nél Brixworth-ban dolgozó Forma-1-es mérnökeink részvételével fejlesztettünk. A járműben használt akkumulátor modulok szintén Brixworth-ban készülnek. A 2014-es szezon kapcsán a kutatásaink irányvonala megegyezik azzal, amit a sorozatgyártású autókkal foglalkozó kollégáink követnek, különösen az energia-visszanyerés terén. Úgy véljük, hogy e révén további lehetőségek nyílnak a motorsport és a sorozatban gyártott autók közötti tudás- és technológiai transzferre” – fogalmaztak a Mercedesnél írásban megválaszolt kérdéseinkre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!