Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e1ed25d9-29f2-4c84-b8a3-30ff7d72e348","c_author":"Galicza Dorina","category":"itthon","description":"A köztársasági elnök bukásához vezető kegyelembotrány, önkormányzati, európai parlamenti és amerikai választások, szuverenitásvédelem és 1956 újraértelmezése. Idén is erős évünk volt, döntsön ön, melyek voltak 2024 legemlékezetesebb pillanatai! A szavazás december 9-ig tart.","shortLead":"A köztársasági elnök bukásához vezető kegyelembotrány, önkormányzati, európai parlamenti és amerikai választások...","id":"20241202_szavazas-ev-embere-szava-citromdijasa-abszurdum-dij-szavazzon-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1ed25d9-29f2-4c84-b8a3-30ff7d72e348.jpg","index":0,"item":"f5d05e7e-16d4-4c23-b9c5-a97177b06c22","keywords":null,"link":"/itthon/20241202_szavazas-ev-embere-szava-citromdijasa-abszurdum-dij-szavazzon-ebx","timestamp":"2024. december. 02. 13:00","title":"Ön mire fog emlékezni 2024-ből? Szavazzon az év emberére, citromdíjasára, szavára és legabszurdabb történetére!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b374429-46bf-4068-9db3-d9601d378a29","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Kash Patel jelölésével az a veszély fenyeget, hogy a politikus saját hatalmi eszközévé teszi az FBI-t – írja David Frum, a The Atlantic folyóirat szemleírója.","shortLead":"Kash Patel jelölésével az a veszély fenyeget, hogy a politikus saját hatalmi eszközévé teszi az FBI-t – írja David...","id":"20241202_the-atlantic-velemeny-trump-kash-patel-fbi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b374429-46bf-4068-9db3-d9601d378a29.jpg","index":0,"item":"310299ee-ef0a-4331-b071-11e8b52f24f2","keywords":null,"link":"/360/20241202_the-atlantic-velemeny-trump-kash-patel-fbi","timestamp":"2024. december. 02. 15:30","title":"The Atlantic-vélemény: Még a Watergate-nél is nagyobb alkotmányos válság törhet ki az FBI leendő vezetője miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c19717b3-4f10-46f2-bd86-8740dd1de1c4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az utasokat átszállították egy másik vonatra, a fennakadás miatt több forgalmi változás is szükségessé vált.","shortLead":"Az utasokat átszállították egy másik vonatra, a fennakadás miatt több forgalmi változás is szükségessé vált.","id":"20241201_Athaladt-a-tilto-jelzesen-egy-vonat-Ferencvarosnal-a-mozdonyvezeto-meg-idoben-kapcsolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c19717b3-4f10-46f2-bd86-8740dd1de1c4.jpg","index":0,"item":"142a02db-a92a-4f6d-9e66-55a4e6cc0aea","keywords":null,"link":"/itthon/20241201_Athaladt-a-tilto-jelzesen-egy-vonat-Ferencvarosnal-a-mozdonyvezeto-meg-idoben-kapcsolt","timestamp":"2024. december. 01. 13:20","title":"Áthaladt a tiltó jelzésen egy vonat Ferencvárosnál, a mozdonyvezető még időben kapcsolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd3b78ac-dce8-4075-a4f9-6ed1bc29bb37","c_author":"Szabó M. István","category":"360","description":"Az uniós szabályozás megnyitja az utat a retorziók lehetősége előtt – mondja Báldi András ökológus, az MTA levelező tagja, a Hun-Ren Ökológiai Kutatóközpont munkatársa, akit a biodiverzitás hanyatlása, a fajok kihalása és a természet helyreállítása kapcsán kérdeztünk.","shortLead":"Az uniós szabályozás megnyitja az utat a retorziók lehetősége előtt – mondja Báldi András ökológus, az MTA levelező...","id":"20241202_hvg-fenntarthato-fejlodes-biodiverzitas-okoszisztema-helyreallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd3b78ac-dce8-4075-a4f9-6ed1bc29bb37.jpg","index":0,"item":"380fec01-2a7b-450a-9519-600ddc2f4803","keywords":null,"link":"/360/20241202_hvg-fenntarthato-fejlodes-biodiverzitas-okoszisztema-helyreallitas","timestamp":"2024. december. 02. 12:00","title":"\"Az élővilág szeretete tanítható. Valódi változást a kollektív döntésektől várhatunk\" – interjú Báldi András ökológussal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c40db7e2-7951-42fd-a14d-1b0bdf0532fa","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Tisza Párt elnöke a gazdaságot érintő terveiről beszélt a gazdasági lapnak. Magyar szerint szükség lenne arra, hogy legyen egy céldátuma az euró bevezetésének.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke a gazdaságot érintő terveiről beszélt a gazdasági lapnak. Magyar szerint szükség lenne arra...","id":"20241202_Magyar-Peter-Bloomberg-Donald-Tusk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c40db7e2-7951-42fd-a14d-1b0bdf0532fa.jpg","index":0,"item":"2133381b-f7ee-4900-bbd8-0f502d909f35","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241202_Magyar-Peter-Bloomberg-Donald-Tusk","timestamp":"2024. december. 02. 16:26","title":"Magyar Péter a Bloombergnek: Úgy fogok tenni, mint Donald Tusk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Lereagálta a magyar valuta, hogy rontott az ország gazdasági kilátásain a Moody’s.","shortLead":"Lereagálta a magyar valuta, hogy rontott az ország gazdasági kilátásain a Moody’s.","id":"20241202_Beszakadt-a-forint-414-re-ugrott-az-euroarfolyam-Moodys-euro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b.jpg","index":0,"item":"8d6e9fb9-b45d-4383-a03d-fef8e6f0efcb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241202_Beszakadt-a-forint-414-re-ugrott-az-euroarfolyam-Moodys-euro","timestamp":"2024. december. 02. 08:55","title":"Beszakadt a forint, 414-re ugrott az euróárfolyam","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"365648f0-19db-4b34-ba4f-778543dadda4","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A zenész házaspártól még ujjlenyomatot is vettek.","shortLead":"A zenész házaspártól még ujjlenyomatot is vettek.","id":"20241202_rendorseg-online-csalas-korda-gyorgy-balazs-klari","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/365648f0-19db-4b34-ba4f-778543dadda4.jpg","index":0,"item":"cd59a39f-47ed-4adb-a62f-518369721d2c","keywords":null,"link":"/kultura/20241202_rendorseg-online-csalas-korda-gyorgy-balazs-klari","timestamp":"2024. december. 02. 10:15","title":"Korda Györggyel és Balázs Klárival küzd a rendőrség az online csalók ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52326208-9670-4598-8203-2107cc6559c6","c_author":"Sükösd Miklós","category":"360","description":"Sok sebből vérzik Orbán Balázs tudományos fokozatszerzése, igazi 22-es csapdája, írja szerzőnk: olyan helyzet, amit az egymásnak kölcsönösen ellentmondó feltételek miatt nem lehet megoldani. Az elfogulatlan, objektív tudományos kutatást és védést ugyanis az akadémiai szabadság feltételei között dolgozó kutatóknak, nem pedig az elnyomó hibrid rezsim politikusainak találták ki, írja cikkében Sükösd Miklós. Vélemény.","shortLead":"Sok sebből vérzik Orbán Balázs tudományos fokozatszerzése, igazi 22-es csapdája, írja szerzőnk: olyan helyzet, amit...","id":"20241202_sukosd-miklos-orban-balazs-elte-fokozatszerzes-doktori-vedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52326208-9670-4598-8203-2107cc6559c6.jpg","index":0,"item":"732d5feb-2e1b-4c0e-87b8-09a28dbde6ae","keywords":null,"link":"/360/20241202_sukosd-miklos-orban-balazs-elte-fokozatszerzes-doktori-vedes","timestamp":"2024. december. 02. 18:30","title":"Sükösd Miklós: Félelem és rettegés az ELTE-n Orbán Balázs doktori védése árnyékában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"A GPS vitt a mocsárba" - elbánt a sofőrrel a feltört szoftver
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A napokban volt hír miszerint két kamiont egy mocsaras területre vitt a navigációs rendszer; legalábbis ezzel védekeztek. Végül traktorok húzták ki a két szerencsétlenül járt teherautót. Sokszor a hamis GPS-szoftver áll a háttérben.
Komoly baleseteket okozhatnak a hidak, felüljárók alá, szűk utcákba vagy mocsárba beszorult kamionok és buszok, amelyek estenként illegális és ezért nem a megfelelő funkciókkal ellátott navigációs szoftvert használnak. Ha azonban legális szoftverrel okozunk balesetet, akkor sem hivatkozhatunk a GPS hibájára.
Magyarországon időről időre beszorul egy-egy busz vagy kamion a Liszt Ferenc repülőtérre vezető úton magasságkorlátozó alá. Legutóbb tavaly augusztusban is előfordult egy olyan eset, amikor a sofőr a híradónak nyilatkozva egy olyan szoftvert mutogat, mondva azt követte, amely azon a GPS-egységen nem is lehetne – mondta el a hvg.hu-nak az egyik navigációs szoftvereket gyártó cég.
Biztonsági rés a közlekedésben
A világ navigációs szoftverpiacának meghatározó szereplője szerint a szoftverkalózkodással az egyik legnagyobb probléma az ő területükön a biztonság. Ha tört szoftvert tesznek kamionokba, buszokba, teherautókba az fokozottan veszélyes. Nyilvánvalóan egy személygépkocsira fejlesztett szoftver eltér egy teherautó igényeitől. Ilyen a magasságkorlátozásra figyelmeztetés vagy, hol tud egyáltalán megfordulni egy kamion. A teherautók esetében fontos paraméter a súlykorlátozás is, amelyet figyelembe vesznek ezek a speciális eszközök.
A szoftvercég szerint természetesen nagy a vonzereje annak, hogy ingyenesen, vagy nagyon kevés pénzért hozzájutnak a törött szoftverhez, ami ugyanazt tudja, mint a 20-50 eurós navigációs program. Azt azonban sokan nem gondolják át, hogy a törött szoftverekre nem lesz frissítés. Egy idő után elavulnak a térképek, és új szoftvert kell szerezni ahhoz, hogy rendesen használni tudják. A legális szoftver ezzel szemben sokszor ad ingyenes frissítési lehetőséget, így összességében, hosszú távon megtérül – főleg a gyorsforgalmin lekapott tetejű busz tulajdonosának.
Egy elavult térkép esetében ráadásul könnyen előfordulhat, hogy a szoftver nem az optimális útvonalat számítja ki, hiszen pl. „nem tud” a frissítés óta megépített autópályáról. A nem optimális útvonalon haladással a felhasználó időt és pénzt veszíthet. Az elavult térképek emellett fals információkkal is szolgálhatnak, pl. egy újonnan fizetőssé tett útszakasz esetében.
A kalózkodás egy elég széles körű probléma, amely komoly bevételtől fosztja meg a szoftverfejlesztő cégeket. Rengeteg az Android telefonokra, és a PND-kre elérhető feltört szoftver is, míg az iPhone-ra, annak zárt rendszere miatt nem jellemző, sokszor egészen gátlástalanul kínálnak interneten nagyobb mennyiségben navigációs eszközöket, amelyről a fejlesztőcég egyértelműen tudja, hogy nem lehet legális az adott hardware-en. Sok esetben találkozhatunk olyan cégekkel, akik szoftver nélkül árulnak PND-t, kvázi invitálva a vásárlókat arra, hogy tört navigációs programot tegyenek rá.
Nem foghatjuk rá a GPS-re
Bár a törött GPS-szoftverek feltétlenül biztonsági rést jelentenek a közlekedésben, de a hibátlanul frissített navigációs rendszerre sem bízhatjuk rá magunkat vakon. A GPS hibás jelzése miatt senki nem mentesülhet ugyanis a büntetőjogi, vagy a szabálysértési felelősség alól – mondta a hvg.hu-nak Kozma Tamás, közlekedési ügyekre szakosodott ügyvéd. Egy magas járművel hiába szorulunk be egy híd alá, vagy megyünk be egy egyirányú utcába fordítva, nem hivatkozhatunk a GPS tévedésére, mert az csak mankóként segíti a vezetést, akárcsak a többi vezetést segítő asszisztens szolgáltatás.
Még egy holttérfigyelő rendszernél sem úszhatnánk meg a büntetőjogi felelősséget, ha annak meghibásodása miatt okoznánk balesetet, de az már más kérdés, hogy utána egy igen bonyolult bizonyítási eljárással igényelhetnénk-e kártérítést az autógyártól – vetette fel a kérdést a jogász. A GPS azonban teljesen más terület. Bár sokan a kelleténél is jobban hagyatkoznak rá, de alapvetően azt csak egy térképnek kell tekinteni, még ha elektronikus formája is annak.
A persze egy érdekes gondolatkísérlet, hogy a jövőben, ha elterjednének a teljesen önműködő sofőr nélküli autók, akkor a felelősség kit terhel majd egy-egy baleset során. A jövő fejlettebb elektronikája mellett ezt vélhetően majd teljes körűen felveszi valamilyen rögzítő rendszer, amely alapján meg lehet majd állapítani, hogy milyen hiba alapján történt a baleset. A mai kor tapasztalatai egyébként azt mutatják, hogy túlnyomórészt emberi mulasztásra vezethetők vissza a karambolok, és a műszaki hibák számlájára kevesebb kárt lehet írni.