Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6d05c4c4-d273-4b2b-afc3-7bfe8eb784a2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Billentyűzettel, számítógépen futott világrekord időt a Nintendo játékában a Niftski nevű játékos, aki szerint a teljesítménye még így is lehetett volna 0,3 másodperccel jobb.","shortLead":"Billentyűzettel, számítógépen futott világrekord időt a Nintendo játékában a Niftski nevű játékos, aki szerint...","id":"20250120_super-mario-bros-speedrun-vilagrekord-niftski-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6d05c4c4-d273-4b2b-afc3-7bfe8eb784a2.jpg","index":0,"item":"68174f49-af49-4f22-bc78-a884cc658a6d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250120_super-mario-bros-speedrun-vilagrekord-niftski-video","timestamp":"2025. január. 20. 14:03","title":"Megdőlt a Super Mario Bros. gyorsasági világrekordja, így néz ki egy tökéletes menet – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2daa0fa-60cc-4679-adb6-38c7b875259d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Pénteken halálra ítélték, hétfőn pedig végre is hajtották az ítéletet a 62 éves férfival szemben.","shortLead":"Pénteken halálra ítélték, hétfőn pedig végre is hajtották az ítéletet a 62 éves férfival szemben.","id":"20250120_kina-csuhaj-gazolas-merenylet-halalos-itelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2daa0fa-60cc-4679-adb6-38c7b875259d.jpg","index":0,"item":"a032676c-3d91-4a52-91c2-799dbd82cf35","keywords":null,"link":"/vilag/20250120_kina-csuhaj-gazolas-merenylet-halalos-itelet","timestamp":"2025. január. 20. 10:31","title":"Kivégezték Kínában a novemberben 35 embert halálra gázoló férfit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"538b3837-96b3-49d0-856c-74b9035803dd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Sam Altman által is támogatott Retro Biosciences, valamint az OpenAI elkészítette az első eszközt, amivel az emberi élet lehetséges meghosszabbításán fognak ötletelni a kutatók. ","shortLead":"A Sam Altman által is támogatott Retro Biosciences, valamint az OpenAI elkészítette az első eszközt, amivel az emberi...","id":"20250120_retro-biosciences-openai-sam-altman-gpt-4b-micro-modell-elet-meghosszabbitasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/538b3837-96b3-49d0-856c-74b9035803dd.jpg","index":0,"item":"4f2f6938-288d-4027-8247-dc0b56341ae1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250120_retro-biosciences-openai-sam-altman-gpt-4b-micro-modell-elet-meghosszabbitasa","timestamp":"2025. január. 20. 13:03","title":"Már az élet meghosszabbításán dolgozik az OpenAI, +10 évről szól az ígéret","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d5911f29-e625-4698-ab84-3b682769ada3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Elkerülnék a kínai autókra vonatkozó büntetővámokat.","shortLead":"Elkerülnék a kínai autókra vonatkozó büntetővámokat.","id":"20250120_Kinabol-Szloveniaba-koltozhet-az-elektromos-Dacia-gyartasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5911f29-e625-4698-ab84-3b682769ada3.jpg","index":0,"item":"c20716dd-df5b-4709-a704-33835ee135e4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250120_Kinabol-Szloveniaba-koltozhet-az-elektromos-Dacia-gyartasa","timestamp":"2025. január. 20. 08:38","title":"Kínából Szlovéniába költözhet az elektromos Dacia gyártása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e0edf982-a19d-44a9-856c-a016ba14e07f","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Drágul az olaj, gyenge a forint, ezért drága Magyarországon az üzemanyag. Valószínűbb, hogy Donald Trump szankciós politikája ciklusa elején még Bidenénél is keményebb lesz, a jelenleg 80 dolláros olajár lehet még 90 is.","shortLead":"Drágul az olaj, gyenge a forint, ezért drága Magyarországon az üzemanyag. Valószínűbb, hogy Donald Trump szankciós...","id":"20250121_benzin-gazolaj-energia-koolaj-Trump-Magyarorszag-uzemanyag-benzinkut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e0edf982-a19d-44a9-856c-a016ba14e07f.jpg","index":0,"item":"158ea4d9-6d78-4d61-9332-94365e7ce881","keywords":null,"link":"/360/20250121_benzin-gazolaj-energia-koolaj-Trump-Magyarorszag-uzemanyag-benzinkut","timestamp":"2025. január. 21. 12:14","title":"Ha Trump megjuhászodna, az tudná igazán olcsóbbá tenni az üzemanyagot Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e731196b-29d2-45b7-af39-0c3dbf7bff17","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"1700 milliárd forint kamat érkezik a következő hónapokban az állampapírok után a számlákra, a nemzetgazdasági miniszter pedig újra arra kéri az embereket, hogy ezt költsék el.","shortLead":"1700 milliárd forint kamat érkezik a következő hónapokban az állampapírok után a számlákra, a nemzetgazdasági miniszter...","id":"20250120_Nagy-Marton-allampapir-kamat-penz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e731196b-29d2-45b7-af39-0c3dbf7bff17.jpg","index":0,"item":"2ad9f7ac-eda2-4be2-abc5-e4ebf33905d8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_Nagy-Marton-allampapir-kamat-penz","timestamp":"2025. január. 20. 10:14","title":"Nagy Márton arra kér mindenkit, költse a „rettentő sok” pénzét, majd ajánlást is tesz, hogyan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Immár amerikai elnökként találkozik majd Donald Trump a magyar miniszterelnökkel.","shortLead":"Immár amerikai elnökként találkozik majd Donald Trump a magyar miniszterelnökkel.","id":"20250120_Ujra-lesz-Trump-Orban-talalkozo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/538098f8-0b53-4901-b11f-660023307579.jpg","index":0,"item":"b30d9ce5-dbf4-4dd9-bc5e-3dec9aa5cca6","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_Ujra-lesz-Trump-Orban-talalkozo-ebx","timestamp":"2025. január. 20. 09:26","title":"Újra lesz Trump–Orbán-találkozó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fe028b2-1dec-4e52-8e11-5209427d675e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A hatályos jogszabályok szerint ugyanis Budapesten legfeljebb 90 méteres épületeket lehet építeni.","shortLead":"A hatályos jogszabályok szerint ugyanis Budapesten legfeljebb 90 méteres épületeket lehet építeni.","id":"20250120_rakosrendezo-mini-dubaj-grand-budapest-lazar-janos-epitesi-es-kozlekedesi-miniszterium","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fe028b2-1dec-4e52-8e11-5209427d675e.jpg","index":0,"item":"bc844c59-3d36-42b4-a0a6-0bb912737062","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250120_rakosrendezo-mini-dubaj-grand-budapest-lazar-janos-epitesi-es-kozlekedesi-miniszterium","timestamp":"2025. január. 20. 16:52","title":"Lázár János minisztériuma nem támogatja 500 méteres felhőkarcolók építését Rákosrendezőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A jelenlegi cégautós viszonyok közt, amikor az operatív lízing dívik, amelynek áfája visszaigényelhető, a banki kamatok pedig padlót fogtak, elvileg kocsit kéne vennie minden cégnek. A helyzet drámaiságát mutatja, hogy még így sem pörög a piac: amikor a visszaigényelt áfa, a szervizköltség áfa felének levonása után szinte „bagóért” használhatnák a cégek az új autókat.
Pedig a választék egyik legjobb darabja az új Skoda Octavia és annak kipróbált 1.4 literes TSI motorral szerelt 103 kW-os, 140 lóerős tagja. Az Octavia harmadik generációján négy és fél évet dolgoztak és az eltelt időt sikerült tartalommal megtölteni.
Az alsó-középkategória mezőnyét már-már kinövő autó Passat-méretű helyet biztosít a vásárlóknak. Bizony a 4680 mm-es hosszúság és főleg a 2656 milliméteres tengelytávot a hátsó ülésen helyet foglalók igencsak megérzik. 180 centis testmagasság mellett még 20 centi marad a térdünk és az első ülés között. De nem csak nagyobb lett az új modell, le is adott a súlyából, 102 kilogrammal lett könnyebb, a most 1230 kilogrammos szerkezet.
Külsőre maradt azért a racionális forma, amit némiképp ingerszegénynek is nevezhetnénk, de jó színválasztással, például ebben a csillámos barnásban (hivatalosan topáz-barna-metál) még kifejezetten elegáns is.
Képgaléria.
D.P.
A belső tér is egyre makulátlanabb. A német konszerntől az Octaviába már befér a majdnem prémium szint, persze patikamérlegen kiegyensúlyozva, hogy egy Audi A3-ba, vagy VW Golfba átülve észrevehető legyen azért a különbség. De minden csak árnyalatnyival szerényebb minőségű. A középkonzol műanyaga csak kicsit keményebb, az ajtó csak árnyalatnyival csukódik hangosabban. A műszerfal ugyan még mindig a „Simply Clever” filozófiának megfelelően inkább racionális, mint elragadó, viszont minden kézre áll és perceken belül megszokjuk.
Kihagyhatatlan jó pont a csomagtér mérete, amely szintén növekedett, a korábbi 560 literhez még hozzáadtak 30-at. Mindez emberibben annyit jelent, hogy átlagos testmagassággal akármennyire is nyújtózunk, nem érjük el a hátsó üléstámlát a csomagtartó ajtótól. A közös VW-tulajdon miatt az igazi nagy sakkozás a felfüggesztéseknél kezdődik. A Golfnak is, amely a mérete és presztizse ellenére a leginkább hasonlítható az új Octaviához, csak az erősebb változatokban jár a multilink felfüggesztés. Az Octaviánál a 150 lóerő alatti modellekhez csatolt lengőkaros felfüggesztés jár hátul.
Az 1.4 literes benzines 250 Nm-es nyomatékú erőforrás a VW-csoport kis turbósainak talán a csúcsa. Az öntött vas után mára alumíniumból készülő blokkból szintén a Golfban kihozták a maximumot. Kapott egy úgynevezett hengerlekapcsolós (cylinder on demand) technológiával, amely bizonyos paraméterek között lekapcsol kettőt a négy hengerből, ezzel is takarékoskodva az üzemanyaggal. Ez ugyan nincs az Octavia kínálatában, azonban a 140 lóerős motor ideális párosítás a könnyűnek mondható karosszériával. A hengerenként négy szelepet természetesen mind két oldalon változó módon vezérli az elektronika, a váltó tökéletesen kiosztott hat fokozata révén a kocsi dinamikus, takarékos és kiegyensúlyozott. A százas sprintet 8,4 másodperc alatt futja, ami érzésre is megvan.
A fogyasztás fegyverténye legalább olyan fontos a mai napig a skodásoknak, mint a praktikum. Az 1.4-es, 5,9 literes mért fogyasztása város és város környéki menetekkel több, mint megnyugtató.
Képgaléria.
D.P.
Az infó/médiarendszer is megújult, megjelent az érintőképernyő, amely megfelelő tűréssel dolgozik, hogy ne kelljen tű pontosan eltalálni a nem túl nagy ikonokat. A biztonsági fejlesztések is csomagban vannak a VW-nél tehát, ami a Golfba bekerült, az Octaviában is ott van. Ilyen az úgynevezett másodlagos ütközés védelmi rendszer. Ennek lényege, hogy az első ütközés után, ha kocsi még tovább sodródna, megakadályozza azt. A rendszert azért tekinthetjük jelentős előrelépésnek, mert a statisztikák szerint a balesetek negyedében másodlagos, vagyis az első ütközést követő további ütközésekben sérülnek meg.
A praktikus apróságok közt érdemes megemlíteni a Skoda Citigóban először látott egyszerű gumiból készült okostelefontartót és az első oldalzsebben található kis szemetest, amelybe nylonzsákot lehet tenni. A kocsi Elegance alapkivitelű változatából egyedül a navigációs rendszer hiányzott igazán, de az is pótolható, igaz húzósabb 230-550 ezer forint közötti áron.
Az új Octaviát ezzel a motorral most 5,3 millió forintért kínálják az alapkivitelű Active változatban, az Elegance ugyanezzel már egy félmillióval drágább, de mindig érdemes egyedi ajánlatokért harcolni.
Az Országos Mentőszolgálat szóvivője egyéb információkat is megosztott az új rendszerről, például azt, hogyan tudnak majd pihenni a nem fővárosban élő, átvezényelt mentősök.