Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2bbc8ed2-3220-474a-b11b-e38341da28cc","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"László Attila az ügyben kifejtett kormányzati kommunikációt szerecsenmosdatásnak minősítette.","shortLead":"László Attila az ügyben kifejtett kormányzati kommunikációt szerecsenmosdatásnak minősítette.","id":"20250129_feljelentes-pilis-fergek-ivoviz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2bbc8ed2-3220-474a-b11b-e38341da28cc.jpg","index":0,"item":"d23cd791-dbf7-41eb-beda-333da7454a58","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_feljelentes-pilis-fergek-ivoviz","timestamp":"2025. január. 29. 09:25","title":"„Elfogadhatatlan a kormányzati kommunikáció” – feljelentést tett a pilisi polgármester az ivóvízben talált férgek miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccafef4e-23b4-42d4-bb8e-63b14f5e3f5a","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Befektetési céllal, külföldiek vesznek majd ingatlant a Rákosrendező körüli fejlesztési területen, ami nem fog segíteni a budapesti lakáshiányon, és így nem válik a város szerves részévé – mondja Tosics Iván, a Városkutatás Kft. vezetője.","shortLead":"Befektetési céllal, külföldiek vesznek majd ingatlant a Rákosrendező körüli fejlesztési területen, ami nem fog segíteni...","id":"20250130_hvg-Rakosrendezo-Mini-Dubaj-Eagle-Hills-magashazak-Tosics-Ivan-Varoskutatas-Kft-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccafef4e-23b4-42d4-bb8e-63b14f5e3f5a.jpg","index":0,"item":"2eec002e-b186-438d-9bb0-b059ef80bc0a","keywords":null,"link":"/360/20250130_hvg-Rakosrendezo-Mini-Dubaj-Eagle-Hills-magashazak-Tosics-Ivan-Varoskutatas-Kft-interju","timestamp":"2025. január. 30. 14:57","title":"„Rákosrendezőből csodát lehetne csinálni, ha a kormány együttműködne a fővárossal”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5454c8c2-0684-4e15-9522-2e22e5e7d936","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A DeepSeek R1 modelljét az Nvidia H100 segítségével képezték ki, az érvelési képességét azonban a Huawei saját fejlesztésű processzora támogatja.","shortLead":"A DeepSeek R1 modelljét az Nvidia H100 segítségével képezték ki, az érvelési képességét azonban a Huawei saját...","id":"20250129_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-huawei-ascend-910c-processzor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5454c8c2-0684-4e15-9522-2e22e5e7d936.jpg","index":0,"item":"38ea9443-894b-4854-8acc-891812fe2bb3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-huawei-ascend-910c-processzor","timestamp":"2025. január. 29. 10:03","title":"Kiderült: a Huawei chipje dolgozik az iparágat felforgató kínai mesterséges intelligencia mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a980149-9ffc-4fb7-b977-70572bac2b4f","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az NFI-t vezető Káel Csaba arról is beszélt, hogy szerinte csúsztatás, hogy 2024-ben több független játékfilm készült, mint állami támogatású. ","shortLead":"Az NFI-t vezető Káel Csaba arról is beszélt, hogy szerinte csúsztatás, hogy 2024-ben több független játékfilm készült...","id":"20250130_Kael-Csaba-NFI-Futni-mentem-Most-vagy-soha","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a980149-9ffc-4fb7-b977-70572bac2b4f.jpg","index":0,"item":"4a95824b-8c06-4b80-9cd8-221393e3c2c4","keywords":null,"link":"/kultura/20250130_Kael-Csaba-NFI-Futni-mentem-Most-vagy-soha","timestamp":"2025. január. 30. 12:06","title":"Káel Csaba elmondta, miért nem kapott állami pénzt a Futni mentem, és miért kapott a Demjén-film","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0081559-580e-41d0-8d5d-9c4af18e050d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Sikertelenül próbálta a Fidesz-KDNP megakadályozni a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén, hogy Karácsony Gergely keresztülhúzza az arab befektetők és a kormány ingatlanbizniszét arra a területre, ahová a Mini-Dubajt tervezik. A közgyűlés minden más frakciója a főpolgármester mellé állt, így a főváros élhet az elővásárlási jogával.","shortLead":"Sikertelenül próbálta a Fidesz-KDNP megakadályozni a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén, hogy Karácsony...","id":"20250129_A-Fideszen-kivul-mindenki-megszavazta-a-kozgyulesben-Karacsony-javaslatat-amellyel-a-fovaros-blokkolna-a-Mini-Dubaj-beruhazast-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0081559-580e-41d0-8d5d-9c4af18e050d.jpg","index":0,"item":"698b0c6a-b344-4ca6-9542-f1c3f08b9f3a","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_A-Fideszen-kivul-mindenki-megszavazta-a-kozgyulesben-Karacsony-javaslatat-amellyel-a-fovaros-blokkolna-a-Mini-Dubaj-beruhazast-ebx","timestamp":"2025. január. 29. 18:13","title":"A Fideszen kívül mindenki megszavazta a közgyűlésben Karácsony javaslatát, amellyel a főváros blokkolná a Mini-Dubaj beruházást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea3a6d10-2ff7-417e-a2dd-9af337befb5d","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A szervezet a struktúráját is megújította, a cél, hogy a szövetség hatékonyabban reagáljon a digitális kereskedelem előtt álló kihívásokra és erősítse a hazai céget exportképességét.","shortLead":"A szervezet a struktúráját is megújította, a cél, hogy a szövetség hatékonyabban reagáljon a digitális kereskedelem...","id":"20250130_A-Google-es-a-PwC-vezetoi-kerultek-a-Digitalis-Kereskedelmi-Szovetseg-elere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea3a6d10-2ff7-417e-a2dd-9af337befb5d.jpg","index":0,"item":"43651f08-34c2-4c88-a1ce-11959850ca04","keywords":null,"link":"/kkv/20250130_A-Google-es-a-PwC-vezetoi-kerultek-a-Digitalis-Kereskedelmi-Szovetseg-elere","timestamp":"2025. január. 30. 08:04","title":"A Google és a PwC vezetői kerültek a Digitális Kereskedelmi Szövetség élére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"016a4e3b-7fed-4d80-a09f-803003d051dd","c_author":"Gergely Márton","category":"360","description":"A múlt heti bombariadók idején a kisdiákok az ukrajnai hírözön miatt nagyon is átélték, hogy veszélyben vannak. Orbán Viktor egyik legszorosabb szövetségese elmesélheti neki, milyen az, amikor az utca elszámoltatást követel. Készül-e itthon is útmutató az összehangolt védekezésre, ha már permanens háborús vészhelyzetre hivatkozva kerüli meg a demokratikus döntéshozatalt a kormány? Ez a Fülszöveg, az e heti HVG ajánlója.","shortLead":"A múlt heti bombariadók idején a kisdiákok az ukrajnai hírözön miatt nagyon is átélték, hogy veszélyben vannak. Orbán...","id":"20250130_hvg-Gergely-Marton-Dubaj-nem-jar-egyedul-Fulszoveg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/016a4e3b-7fed-4d80-a09f-803003d051dd.jpg","index":0,"item":"c2a0bcf4-7a29-4628-9739-e92f7ce81754","keywords":null,"link":"/360/20250130_hvg-Gergely-Marton-Dubaj-nem-jar-egyedul-Fulszoveg","timestamp":"2025. január. 30. 08:00","title":"Gergely Márton: Dubaj nem jár egyedül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f3beec1e-6b3c-461f-a09d-236e7dcf63cf","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A brazil válogatott labdarúgó szerint csak egy olyan klub, mint a Santos adhatja meg azt a szeretetet, amire szüksége van ahhoz, hogy felkészüljön a következő évek kihívásaira. ","shortLead":"A brazil válogatott labdarúgó szerint csak egy olyan klub, mint a Santos adhatja meg azt a szeretetet, amire szüksége...","id":"20250130_Hivatalos-Neymar-visszater-a-Santoshoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f3beec1e-6b3c-461f-a09d-236e7dcf63cf.jpg","index":0,"item":"1945bbcd-e4d1-4e7f-98cf-26c625ea54f9","keywords":null,"link":"/sport/20250130_Hivatalos-Neymar-visszater-a-Santoshoz","timestamp":"2025. január. 30. 20:58","title":"Hivatalos: Neymar visszatér a Santoshoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Kétféle új autóból lehet a nyugati autópályákon autózva feltűnően sokat látni trélereken, amint viszik a kereskedésekbe. Az egyik a Dacia Duster, a másik a Mercedes-Benz CLA. Hogy ez utóbbit nálunk is gyártják külön öröm, de a sikerhez persze ez kevés lenne.
A Mercedes eladásain látszik, bejött, amit szerettek volna. A modellpaletta-frissítésre fogékonyak a vevők. Az elsőkerék-hajtású kis Mercik eladásai szépen beindultak, az elmúlt fél évben megduplázódtak a számok.
A kis Mercedesek vezették fel a nagy változást, hogy a német márka külső dizájnban áttért a „flow”-ra. Minden forma folyik, formálódik. Az egész olyan, mintha selymet dobtak volna a vázra és annak esése kiadja a formát, semmi farigcsálás, semmi vonalzó. A természetes általában esztétikus is, de a CLA-nak nem kell ennyivel beérnie. A forma alaktényezője a szériakocsik közt a legalacsonyabb 0,23-as értékű, még úgy is, hogy az orrán azért ott a hatalmas csillag, hogy mindenkinek az agyába égesse mit lát.
Képgaléria
D.P.
A CLA minden részletében azt hirdeti, amit a magukat progresszívnek tartó fiatalok is képzelnek magukról. Az egész CLA legerősebb része ez a filozófia, amelyet ráadásul nem kellett összepasszítani direkt módón egy konkrét előd hagyományaival. Egy E-osztály, vagy főleg egy S-osztályú Mercedesnél nem lehetett volna ennyire elszabadulni.
A kocsi formáit meghatározó lefelé ívelő vállöv és tetőív, a keret nélküli ajtók, a józan európai szemnek kicsit túlzó, mandulavágású elhúzott hátsólámpák, az összetartó ívek és az elképesztően agyafúrt lámpatest mind hordozzák a progresszivitást. Persze csendben kiszolgálják a felvevőpiacok izlését is. Az eleje nagyon amerikai, a hátulja nagyon ázsiai, az összkép mégis stimmel.
Pedig még csak nem is praktikus minden. A keret nélküli ajtóról például pont a keret hiányzik. Azt szokta meglökni az ember a záráshoz, itt hiányzik valami fix pont. Érdekes apróság az is, hogy az ablak be és kiszálláskor résnyire le, majd felmegy. Az ajtót kinyitva, már inkább a kristályszürke kagylóülések szúrnak szemet. A külön fejtámla nélküli ülés remekül tart, de eléggé behatárolja a kényelmes testmagasságot. A CLA különben sem lesz a nagyra nőtt emberek autója, ahogy elöl a kagylóülés, hátul a tetővonal miatt már 170-es magassággal is folyamatosan simogatja hajunk a kárpitot. Tulajdonképpen a csomagtér még meglepően nagy is a 470 literével. Igaz, inkább lapos és hosszú.
A használhatóságot azért elvárható magas minőségben teljesíti a Mercedes CLA még, ha van pár elsőre szokatlan megoldás. A baloldali, elektromos "kézifékkar", vagy a váltó hátrameneti fokozatának szokatlan kapcsolása – felemel és balra a kettes felé húz –, vagy az irányjelző végéről kapcsolható ablaktörlő. A sokat ragozott „utólag berakott” tabletszerű kijelzőre sincs ésszerű magyarázat, de a működését nem érheti kritika, a vezérlés a tekerőgombbal egyszerű és egyértelmű.
Útnak indulva az 1.6 literes turbós benzinessel, hamar feltűnik, milyen szépen kezd fütyülni a feltöltő 2000 körüli fordulatszámnál. Egyáltalán nem zavaróan, ha valaki rádiózik, nem fogja hallani, de kicsit fülelve jó néha hallgatni. A hatfokozatú váltó, kiegészülve a váltásokra figyelmeztető jelzéssel kényelmesen beosztja a négyhengeres 156 lóerejét és 250 Nm-es nyomatékát. Városban nem forszírozza a hatodikat, a felfelé váltásokra és a visszaváltásokra figyelmeztetések sem érkeznek túl korán. Az alacsony-fogyasztás bajnokságon ugyan nem indulhat majd a CLA a 8,2 literes elért átlaggal, ez úgy tűnik nem volt kiemelten fontos szempont, hogy ebben is megmutassák a világnak.
Képgaléria
D.P.
A kasztniból sugárzó dinamizmust ugyan ezzel a motorral nem adja vissza 100 százalékig a kocsi, de az érzetre is 8-9 másodperc körüli gyorsulással és a szépen elforgatható kerekkel lehet élményautózni. Az alacsony építés és a 18 colos kerekek miatt nagyobb tempónál is kezesbárány a nem túl nehéz (1395 kg-os) autó, de az úthibákon való átdöccenések kemény megpróbáltatást jelentenek ilyen vékony gumikkal.
Akármennyire is belépő a prémium világba a CLA a Mercedes-Benz kötelékébe tartozva gyakorlatilag megkapjuk az összes elsővonalbéli vezetéstámogató és biztonsági rendszert is. A Pre-Safe ránk húzza az övet becsatolás után, az ütközés védelem figyelmeztet, ha nem biztonságos a távolság (Collosion Prevention Assist), a holttér-figyelő a lapos és meglehetősen zárt kasztniban egyáltalán nem jön rosszul.
Tulajdonképpen még a CLA árával is meg lehet barátkozni. A Mercedes-Benz CLA 200-as induló ára adóval 9 millió forint, amit persze azonnal el is lehet felejteni. Jelen esetben 12,5 millió forint a vége, amiből 300 ezer a tolótető, 230 ezer a sávtartó-rendszer és 216 ezer a parkolóasszisztens. Ki lehet húzni egyet és inkább jöjjön egy rendes digitális klíma 204 ezerért. Nyilván egy ilyen rétegautóból nem sok fog mifelénk az utcákon rohangálni, de az, hogy a Mercedes-Benz CLA is a mi autónk, azért sokkal megnyugtatóbb bármilyen országimázs filmnél.