Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1629f85b-0df5-47d1-9327-74ff347c5800","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Hírességek és politikai vezetők is gyakran szokták köszönteni a kerékpárosokat, de az így is meglepetés volt, amikor a Giro d’Italia záró szakaszán megjelent a pápa.","shortLead":"Hírességek és politikai vezetők is gyakran szokták köszönteni a kerékpárosokat, de az így is meglepetés volt, amikor...","id":"20250601_giro-papa-kerekpar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1629f85b-0df5-47d1-9327-74ff347c5800.jpg","index":0,"item":"955a3667-85ce-4607-af44-b8924e12619f","keywords":null,"link":"/elet/20250601_giro-papa-kerekpar","timestamp":"2025. június. 01. 19:18","title":"Megállt a Giro mezőnye Rómában, amikor a pápa kiment fogadni őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A leggazdagabb magyart a 444 stábja szúrta ki, ugyanott szállt meg a barátaival, ahol a Paris Saint-Germain csapata is.","shortLead":"A leggazdagabb magyart a 444 stábja szúrta ki, ugyanott szállt meg a barátaival, ahol a Paris Saint-Germain csapata is.","id":"20250531_Meszaros-Lorinc-menni-Munchen-ketmilliardos-helikopterrel-a-22-milliardos-magangepig-majd-erkezes-a-BL-dontore-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d.jpg","index":0,"item":"684872b1-d6b6-41cc-8a5d-adc275e85978","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250531_Meszaros-Lorinc-menni-Munchen-ketmilliardos-helikopterrel-a-22-milliardos-magangepig-majd-erkezes-a-BL-dontore-ebx","timestamp":"2025. május. 31. 19:33","title":"Mészáros Lőrinc menni München: kétmilliárdos helikopterrel a 22 milliárdos magángépig, majd érkezés a BL-döntőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az ukránok zseniális és merész húzásukkal épp átírják a háború szabályait. Oroszország pánikol. Mit kellene tennie Amerikának Ukrajnáért? Donald Trumpnak fogalma sincs, miként járjon el Kínával. Üresjáratban fut az USA Irán-politikája. Témák és vélemények a világsajtóból.","shortLead":"Az ukránok zseniális és merész húzásukkal épp átírják a háború szabályait. Oroszország pánikol. Mit kellene tennie...","id":"20250602_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"a4699cbd-dd1b-495a-aab3-494695e29251","keywords":null,"link":"/360/20250602_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. június. 02. 10:49","title":"Putyin Pearl Harbora – nyugati lapok az orosz bombázók elleni ukrán dróntámadásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7affae32-ea5b-4654-950d-3d0932cc59af","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Szerdán, a rendkívüli közgyűlésen ez is szóba kerül majd. ","shortLead":"Szerdán, a rendkívüli közgyűlésen ez is szóba kerül majd. ","id":"20250602_varmegyeberlet-szerzodes-felmondas-csodveszely-Budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7affae32-ea5b-4654-950d-3d0932cc59af.jpg","index":0,"item":"56d7260f-98ad-4207-955a-91a75c80eb42","keywords":null,"link":"/itthon/20250602_varmegyeberlet-szerzodes-felmondas-csodveszely-Budapest","timestamp":"2025. június. 02. 11:20","title":"A csődveszély miatt felmondhatja a vármegyebérlet-szerződést a főváros","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99234540-11e0-42eb-bdcc-ca1e5f41cbac","c_author":"Urzinol","category":"brandchannel","description":"Sok káros tévhit él a húgyúti fertőzéssel kapcsolatban. Érdemes tisztázni, mitől alakul ki, mit tehetünk vagy mit ne tegyünk ellene.","shortLead":"Sok káros tévhit él a húgyúti fertőzéssel kapcsolatban. Érdemes tisztázni, mitől alakul ki, mit tehetünk vagy mit ne...","id":"20250528_Mi-a-nulladik-lepes-ha-felfaztal-urzinol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99234540-11e0-42eb-bdcc-ca1e5f41cbac.jpg","index":0,"item":"c51c2721-52e1-499b-8eb7-665d5aaf2542","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250528_Mi-a-nulladik-lepes-ha-felfaztal-urzinol","timestamp":"2025. június. 02. 07:30","title":"Mi a nulladik lépés, ha felfáztál?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Urzinol","c_partnerlogo":"13bb1707-7561-455d-b384-3e2a71ec9e0f","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"3ea0b175-9013-4d1b-b276-22d4e7a2ceab","c_author":"HVG","category":"360","description":"Fontosabb a testtömegnél az, hogy miként oszlik el a zsír a testen, amikor a szív- és érrendszeri betegségek kockázatáról van szó – tárták a nyilvánosság elé legfrissebb eredményeiket svéd kutatók az Európai Kardiológiai Társaság belgrádi konferenciáján.","shortLead":"Fontosabb a testtömegnél az, hogy miként oszlik el a zsír a testen, amikor a szív- és érrendszeri betegségek...","id":"20250531_hvg-bmi-testtomeg-derekmeret-sziv-errendszeri-betegseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3ea0b175-9013-4d1b-b276-22d4e7a2ceab.jpg","index":0,"item":"6d187c4d-a25c-4f22-8fd5-8c2240bec7e5","keywords":null,"link":"/360/20250531_hvg-bmi-testtomeg-derekmeret-sziv-errendszeri-betegseg","timestamp":"2025. május. 31. 15:45","title":"Felejtse el a BMI-t, van egy sokkal beszédesebb mutató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da4a99e3-67d9-4b44-b5ea-99f79c0223db","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"A csúcsmobilok árának töredékéért kínál meglepően komoly tudást a Honor két vadonatúj 200 megapixeles telefonja, a kellemesen kompakt 400-as, illetve a főleg chipsetben és kamerában erősebb 400 Pro modell – kipróbáltuk őket.","shortLead":"A csúcsmobilok árának töredékéért kínál meglepően komoly tudást a Honor két vadonatúj 200 megapixeles telefonja...","id":"20250531_200-megapixel-honor-400-pro-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da4a99e3-67d9-4b44-b5ea-99f79c0223db.jpg","index":0,"item":"19a62dff-0e36-452e-a733-8e304726c0f9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_200-megapixel-honor-400-pro-teszt-velemeny","timestamp":"2025. május. 31. 16:03","title":"Ár-érték bajnokság: teszten a 200 megapixeles Honor 400 és 400 Pro","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az európai szélsőjobb lehetőségei és korlátai, egy európai háború esélyei, Trump harca a bíróságok ellen – válogatásunk a világlapok írásaiból.","shortLead":"Az európai szélsőjobb lehetőségei és korlátai, egy európai háború esélyei, Trump harca a bíróságok ellen – válogatásunk...","id":"20250601_nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af83c1b5-6988-4a62-8721-95516e25a4fe.jpg","index":0,"item":"0caada45-0c5b-46a3-9e9c-111254d19f28","keywords":null,"link":"/360/20250601_nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. június. 01. 10:09","title":"Európa sorsa múlik azon, ki nyeri ma a lengyel elnökválasztást – nemzetközi lapszemle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tél előtt nem elég, hogy a járművünk műszaki állapotát a lehető legjobb helyzetbe hozzuk és az agyonismételt ökölszabályt betartjuk: +7 °C alatti napi középhőmérséklet esetén átállunk a legalább 4,5 mm profilmélységű téli abroncs használatára.
A téli gumicsere csak a legfontosabb minimum a hideg idő beálltakor. Mindeközben néhány alapvető fontosságú, magát a biztonságos vezetést lehetővé tevő alapszabállyal is törődnünk kellene, amelyek nem csak a téli autózást teszik biztonságosabbá.
Ilyen az ülés beállítása, a csomagok elhelyezése, egy vészfékezés végrehajtása vagy egy biztonságos kikerülés. Ezeket vettük át a zsámbéki drivingcamp Hungary vezető instruktorával Albert Péterrel.
Fekve, távol és veszélyesen – alapok az ülésben
Mindenekelőtt érdemes az ülésbeállítást a magasság beállításával kezdeni – tanácsolja Albert Péter –, ha a végére hagyjuk, akkor elállítjuk lényegében az odáig beállított összes értéket. A fejtetőnk távolságát a tetőkárpittól magasságunk ugyan elsődlegesen meghatározza majd, de törekedni kell, hogy négyujjnyi távolság legyen lehetőség szerint a tetőkárpittól.
A pedáloktól való távolság beállításánál az alapszabály, mivel egy vészfékezéskor teljes erővel beleugrunk a kuplungba és a fékpedálba (tehát mindkettőbe egyszerre!) a combunk alja nem feszülhet az ülőlapnak, hiszen akkor nem tudunk megfelelő erőt kifejteni. Ez nagyjából 20 fokos térdhajlítást feltételez teljesen kinyomott kuplungpedálnál. Ráadásul így nem is törjük el a mereven kinyújtott térdünket egy balesetben.
drivingcamp
A háttámla beállításánál a két vállunknak bele kell feszülnie az ülésbe, miközben az előre nyújtott karunkkal, a csuklónknak kell a kormánykerék tetejét elérnie. A kormányt pedig 3 óra – 9 óra magasságában kell fogni. (Elég csak azt kipróbálni mekkorát tudunk így átfogás nélkül fordítani a kormányon, szemben a klasszikus 10 óra 10 perces kormányfogással.)
Sokan elhanyagolják a fejtámla beállítását, pedig annak teteje nagyjából egyvonalban kell legyen, a fejtetőnkkel, hogy ne nyakcsigolyánkat törje el a helytelenül beállított támla – hangsúlyozza végezetül az ülésbeálítás kapcsán Albert Péter.
Csomagokat becsatolni
Ha a hátsó ülésen viszünk valamit, illetőleg a csomagtartóban, akkor csatoljuk be a hátsó öveket. Ennek közvetlenül is több szerepe van. A csomagtartóban lévő nagyobb súlyt egyszerűen a háttámla kampók nem tudják megfogni, míg a biztonsági öv a három ponton keresztül már megtart sokkal nagyobb súlyt is. Egy 50 km/órás ütközésnél a csomagjaink a súlyuk 25-szörösével repülnek tovább!
Mint a napokban közzétett felmérés is mutatja és a drivingcamp Hungary vezető instruktora is állította, a sofőrök 95 százaléka nem tud vészfékezni, nem tudja, hogy valósággal rá kell rúgni a fékpedállra és rajta állni, amíg meg nem állunk. Bár a vészfék-asszisztenssel felszerelt autók valamennyit javítanak a helyzeten, de itt is kell egy minimális idő, mire felépül a teljes fékhatás. Azoknál a kocsiknál, amelyekben nincs ilyen rendszer nagyjából 0,2 másodpercben nincs teljes fékhatás. Fontos mozzanat a vészfékezésnél, hogy a felsőtestet nem szabad a karunkat kifeszítve ellen tartanunk, mert akkor nem tudunk kormányozni.
Megjegyzendő, hogy mivel sokan használnak tempomatot egy vészfékezési helyzetnél plusz két tized másodperccel számolhatunk 50-nél, mire a teljes rendszert aktíváljuk, ami három métert jelen. Ezért olyan szituációkban, amelynél a tempomat használata mellett bármilyen módon előfordulhat, hogy fékeznünk kell, tegyük a lábunkat a fékpedálra, úgy, hogy arra még nem fejtünk ki erőt. A tempomat kényelmi eszköz. 130-nál már hét méterrel lesz hosszabb a fékutunk, egy teherautónyi távot veszíthetünk, ha nem vagyunk felkészültek.
drivingcamp
A vészfékezés mellett, vagy azt közvetlenül kísérő fontos mozdulat a kikerülési manőver is. Amely, elsőre sokak számára furcsán hangzik, de mindig három manőverből kell, hogy álljon. (pl. balrakormányzás, majd jobbra-kormányzás és végül kiigazítás, hogy egyenesbe kerüljön az autó.) Csúszós úton persze mindenből sokkal több helyre és időre lesz szükségünk – jegyzi meg a téli útviszonyok kapcsán a vezető instruktor. A tapadásvesztés veszélye ráadásul ilyenkor fokozottan fennáll.
Vészfékezésnél lehetőség szerint azonos időben történjen meg a fék és kuplungpedál kinyomása – hangsúlyozzák minden gyakorlatkor az instruktorok. Ha nem nyomjuk ki a kuplungot a fékpedál mellé, akkor lefullad a kocsi, és egy ilyen helyzetben nyilván nem cél, hogy időt veszítsünk azzal, hogy nem tudunk kvázi „menekülni”. Ráadásul ilyenkor lekapcsolhat a kormányszervo illetve a szervofék is, amelyek hiánya miatt még nehezebb lesz tovább manőverezni.
Nem óv meg mindentől az összkerékhajtás
A drivingcamp Hungary által tartott vezetési tréningeken ráadásul olyan közlekedési helyzeteket gyakorolhatunk, amelyekre máshogy készülni lehetetlen. Az összes gyakorlat közül a rántópad, amely leginkább szembesíti az autóvezetőket saját és autóik képességeivel. A feladatban nagyjából 40-50 kilométer per órás sebességgel érkezve a rántja meg a kocsi hátsótengelyénél az autót a szerkezet, majd ugyanekkor egy csúszós műgyanta pályára érkezve kezd sodródni a kocsit. Nagyjából olyan helyzetnek foghatjuk fel, mintha oldalról belénk jönnének, vagy egy jégborda kidobná az autó farát a haladási sávjából és valamelyest hasonlatos lehet egy nagy sebességnél történt hátsó gumidefekthez is – mondta el Albert Péter.
drivingcamp
Általában a rántást követő 0,4-0,5 másodperc után képes valaki egyáltalán reagálni a történésekre. Ilyenkor a legfontosabb, hogy jó irányba kormányozzunk, vagyis ellenkormányozzunk. Ami elsőre ellentmondásnak tűnik, hiszen ha jobbra kicsúszik a kocsi fara, akkor „ellenkormányzásként” szintén jobbra kell minél gyorsabban, tekerni a kormányt.
Elvileg amilyen szögben kitört a kocsi fara, az első kormányzott kerekeknek is olyan szögben kellene minél hamarabb állniuk. A neheze részben ott következik, hogy ha ezt az első megcsúszást kivédtük, amikor jön vissza a kocsi fara, ugyan ilyen gyorsan kellene a másik irányt is felvenni a kormánnyal. Mivel ezt már a legtöbb autós nem tudja követni, az autópálya-balesetek esetében a harmadik korrekciónál szokták elveszteni végleg az uralmat a kocsi felett.
Szintén fontos eloszlatandó tévhit, hogy összkerék-hajtású autókkal nem csak elindulni, de megállni is könnyebb. Ez egyetlen szempontból és nem meghatározóan igaz, a motorfékhatást valóban jobban adja le az összkerékhajtású autó, de a tapadásvesztés ellen, és ezt követően ez sem óv meg.
Télen persze igazán gondban a hátsókerék-hajtású autókkal járók lesznek. A hátsókerekes túlkormányzottá válik. Inkább kanyarodásnál számít. A mai hátsókerekes autók esetében szerencsére az elektronikai rendszerek nagyon megkönnyítik a használatukat, de egy bizonyos határon túl a fizika törvényeit ezek sem képesek felül írni. Túlkormányzottá válásnál, amikor a kocsi feneke kezdi megelőzni a kocsit akkor egy első kerék hajtású autónál finom gázadás még sok esetben javíthatja is, míg egy hátsókerekesnél ezzel csak tovább rontjuk a helyzetünket.
Tetszett a cikk? Kövessen minket a Facebookon is, és nem fog lemaradni a fontos hírekről!
Donald Trump csapkodó gazdaságpolitikája elbizonytalanította a piacokat, ezért veszélyben van az amerikai állampapírok horgonyszerepe a befektetéseknél. A növekvő hozamokat a lakosság is gyorsan megérzi.
Igen, ez a pártház most el fog esni, és akik lövetnek bentről, azoknak cudar sorsuk lesz. Ők pár száz milliárdért emelnek kezet a népükre. De te miért tennéd?