Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1e1c50d9-eff1-42f8-a916-bb1d4c35998b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Csúnyán elfajult egy közlekedési vita Cegléden.","shortLead":"Csúnyán elfajult egy közlekedési vita Cegléden.","id":"20250329_A-rossz-minosegu-jarda-helyett-az-utat-valasztotta-papriaspray-vel-fujtak-le","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e1c50d9-eff1-42f8-a916-bb1d4c35998b.jpg","index":0,"item":"5713a92c-f017-478d-82bd-9e38b7dc8ede","keywords":null,"link":"/itthon/20250329_A-rossz-minosegu-jarda-helyett-az-utat-valasztotta-papriaspray-vel-fujtak-le","timestamp":"2025. március. 29. 17:28","title":"A rossz minőségű járda helyett az utat választotta, paprikaspray-vel fújták le a kisgyerekes apát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"52ca9ef4-7a44-4afa-804c-12737d1c3dbb","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Az RB Leipzig labdarúgócsapatánál vasárnap megbízott vezetőedzőnek kinevezett Lőw Zsolt azt mondta: a fő cél az, hogy a szezon végén a Bajnokok Ligája-indulást jelentő helyek valamelyikén végezzenek.","shortLead":"Az RB Leipzig labdarúgócsapatánál vasárnap megbízott vezetőedzőnek kinevezett Lőw Zsolt azt mondta: a fő cél az...","id":"20250330_low-zsolt-rb-leipzig-edzo-kinevezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/52ca9ef4-7a44-4afa-804c-12737d1c3dbb.jpg","index":0,"item":"121bb3fd-4018-4fac-a43f-fd00c77b9518","keywords":null,"link":"/sport/20250330_low-zsolt-rb-leipzig-edzo-kinevezes","timestamp":"2025. március. 30. 21:17","title":"Lőw Zsolt a Bajnokok Ligájába vezetné az RB Leipziget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan nem lehet majd egy paranccsal megkerülni egy sokak számára bosszantó dolgot a Windows 11 telepítése közben. ","shortLead":"Hamarosan nem lehet majd egy paranccsal megkerülni egy sokak számára bosszantó dolgot a Windows 11 telepítése közben. ","id":"20250331_microsoft-windows-11-offline-fiok-letrehozas-parancs-megszunes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f8bd1b26-7ec9-4373-9d17-5d73524668c6.jpg","index":0,"item":"f4f782c8-4537-4f19-aebc-d67d910b656c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250331_microsoft-windows-11-offline-fiok-letrehozas-parancs-megszunes","timestamp":"2025. március. 31. 09:04","title":"Bezárnak egy fontos kiskaput a Windows 11-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c1ece79-dfd8-46cf-9437-b8daf59b60b4","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Grönlandról is beszélt az elnök egy interjúban, azt mondta, száz százalék, hogy meg fogják szerezni, jó eséllyel katonai erő alkalmazása nélkül.","shortLead":"Grönlandról is beszélt az elnök egy interjúban, azt mondta, száz százalék, hogy meg fogják szerezni, jó eséllyel...","id":"20250330_signal-botrany-amerikai-kormany-atlantic-donald-trump-miniszterek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c1ece79-dfd8-46cf-9437-b8daf59b60b4.jpg","index":0,"item":"0cb9b8bc-6966-41ad-998b-6b8628476473","keywords":null,"link":"/vilag/20250330_signal-botrany-amerikai-kormany-atlantic-donald-trump-miniszterek","timestamp":"2025. március. 30. 08:41","title":"Trump senkit nem fog kirúgni Signal-botrány miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a985621-1db9-47ad-96c5-02d8aee0cf1f","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Feladta a kormány a leckét a gyógyfürdők üzemeltetőinek, akiknek mostantól úgy kell tisztítaniuk a medencéiket, hogy az eddigieknél is kevesebb legyen bennük a baktérium. Egészségügyi szempontból nem kifogásolható a szabályozás, de a működés mindenképpen drágább lesz.","shortLead":"Feladta a kormány a leckét a gyógyfürdők üzemeltetőinek, akiknek mostantól úgy kell tisztítaniuk a medencéiket...","id":"20250331_hvg-gyogyfurdok-bakteriummentes-vizek-egeszsegugy-szabalyozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a985621-1db9-47ad-96c5-02d8aee0cf1f.jpg","index":0,"item":"26c507b9-7024-462a-bf5b-76a2284b7480","keywords":null,"link":"/360/20250331_hvg-gyogyfurdok-bakteriummentes-vizek-egeszsegugy-szabalyozas","timestamp":"2025. március. 31. 12:35","title":"Mostantól tisztább vizet kell önteni a gyógyfürdők medencéibe, sokba fog ez kerülni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"28c3c1e6-5b88-4f7a-bf3e-2efe5f9ad9d7","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"A Nemzetközi Olimpiai Bizottság tizedik elnöke a zimbabwei Kirsty Coventry, egyben az első afrikai, egyúttal az első nő a sportvilág legfontosabb posztján. 2008-ban Egerszegi Krisztina 17 éves világcsúcsát múlta felül.","shortLead":"A Nemzetközi Olimpiai Bizottság tizedik elnöke a zimbabwei Kirsty Coventry, egyben az első afrikai, egyúttal az első nő...","id":"20250330_kirsty-coventry","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/28c3c1e6-5b88-4f7a-bf3e-2efe5f9ad9d7.jpg","index":0,"item":"1d77ae47-3054-4534-b856-4c4d9e0d67bb","keywords":null,"link":"/360/20250330_kirsty-coventry","timestamp":"2025. március. 30. 10:30","title":"Egerszegihez hasonlóan hátúszó specialista volt a NOB első elnöknője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3e5ece2e-05b6-4bad-a6d1-52de965c5189","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az elmúlt hetekben sorra érkeznek a hírek a Tesla-bojkottot hirdetőkről, akik ellenzik Elon Musk politikai ámokfutását. Van azonban olyan is, aki emberiség megmentőjének látja a techmilliárdost. ","shortLead":"Az elmúlt hetekben sorra érkeznek a hírek a Tesla-bojkottot hirdetőkről, akik ellenzik Elon Musk politikai ámokfutását...","id":"20250329_elon-musk-dal-videoklip-tamogato-tesla-bojkott-alessandra-basher","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3e5ece2e-05b6-4bad-a6d1-52de965c5189.jpg","index":0,"item":"3847286c-7619-4bb8-92dc-580df963d45c","keywords":null,"link":"/elet/20250329_elon-musk-dal-videoklip-tamogato-tesla-bojkott-alessandra-basher","timestamp":"2025. március. 29. 17:13","title":"Zavarba ejtő dalba öntötte érzéseit Elon Musk lelkes támogatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f058e29e-70f0-4115-ac0a-708beadb09f6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az épp új gazdára váró Bugatti Veyron Super Sport Royale-lal eddig csak pár száz kilométert tettek meg.","shortLead":"Az épp új gazdára váró Bugatti Veyron Super Sport Royale-lal eddig csak pár száz kilométert tettek meg.","id":"20250331_mindenki-utana-fordul-1200-loeros-sarga-fekete-bugatti-veyron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f058e29e-70f0-4115-ac0a-708beadb09f6.jpg","index":0,"item":"b31639e3-f4b0-45eb-9202-7fe362276509","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_mindenki-utana-fordul-1200-loeros-sarga-fekete-bugatti-veyron","timestamp":"2025. március. 31. 06:41","title":"Mindenki utána fordul ennek az 1200 lóerős sárga-fekete Bugattinak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tél előtt nem elég, hogy a járművünk műszaki állapotát a lehető legjobb helyzetbe hozzuk és az agyonismételt ökölszabályt betartjuk: +7 °C alatti napi középhőmérséklet esetén átállunk a legalább 4,5 mm profilmélységű téli abroncs használatára.
A téli gumicsere csak a legfontosabb minimum a hideg idő beálltakor. Mindeközben néhány alapvető fontosságú, magát a biztonságos vezetést lehetővé tevő alapszabállyal is törődnünk kellene, amelyek nem csak a téli autózást teszik biztonságosabbá.
Ilyen az ülés beállítása, a csomagok elhelyezése, egy vészfékezés végrehajtása vagy egy biztonságos kikerülés. Ezeket vettük át a zsámbéki drivingcamp Hungary vezető instruktorával Albert Péterrel.
Fekve, távol és veszélyesen – alapok az ülésben
Mindenekelőtt érdemes az ülésbeállítást a magasság beállításával kezdeni – tanácsolja Albert Péter –, ha a végére hagyjuk, akkor elállítjuk lényegében az odáig beállított összes értéket. A fejtetőnk távolságát a tetőkárpittól magasságunk ugyan elsődlegesen meghatározza majd, de törekedni kell, hogy négyujjnyi távolság legyen lehetőség szerint a tetőkárpittól.
A pedáloktól való távolság beállításánál az alapszabály, mivel egy vészfékezéskor teljes erővel beleugrunk a kuplungba és a fékpedálba (tehát mindkettőbe egyszerre!) a combunk alja nem feszülhet az ülőlapnak, hiszen akkor nem tudunk megfelelő erőt kifejteni. Ez nagyjából 20 fokos térdhajlítást feltételez teljesen kinyomott kuplungpedálnál. Ráadásul így nem is törjük el a mereven kinyújtott térdünket egy balesetben.
drivingcamp
A háttámla beállításánál a két vállunknak bele kell feszülnie az ülésbe, miközben az előre nyújtott karunkkal, a csuklónknak kell a kormánykerék tetejét elérnie. A kormányt pedig 3 óra – 9 óra magasságában kell fogni. (Elég csak azt kipróbálni mekkorát tudunk így átfogás nélkül fordítani a kormányon, szemben a klasszikus 10 óra 10 perces kormányfogással.)
Sokan elhanyagolják a fejtámla beállítását, pedig annak teteje nagyjából egyvonalban kell legyen, a fejtetőnkkel, hogy ne nyakcsigolyánkat törje el a helytelenül beállított támla – hangsúlyozza végezetül az ülésbeálítás kapcsán Albert Péter.
Csomagokat becsatolni
Ha a hátsó ülésen viszünk valamit, illetőleg a csomagtartóban, akkor csatoljuk be a hátsó öveket. Ennek közvetlenül is több szerepe van. A csomagtartóban lévő nagyobb súlyt egyszerűen a háttámla kampók nem tudják megfogni, míg a biztonsági öv a három ponton keresztül már megtart sokkal nagyobb súlyt is. Egy 50 km/órás ütközésnél a csomagjaink a súlyuk 25-szörösével repülnek tovább!
Mint a napokban közzétett felmérés is mutatja és a drivingcamp Hungary vezető instruktora is állította, a sofőrök 95 százaléka nem tud vészfékezni, nem tudja, hogy valósággal rá kell rúgni a fékpedállra és rajta állni, amíg meg nem állunk. Bár a vészfék-asszisztenssel felszerelt autók valamennyit javítanak a helyzeten, de itt is kell egy minimális idő, mire felépül a teljes fékhatás. Azoknál a kocsiknál, amelyekben nincs ilyen rendszer nagyjából 0,2 másodpercben nincs teljes fékhatás. Fontos mozzanat a vészfékezésnél, hogy a felsőtestet nem szabad a karunkat kifeszítve ellen tartanunk, mert akkor nem tudunk kormányozni.
Megjegyzendő, hogy mivel sokan használnak tempomatot egy vészfékezési helyzetnél plusz két tized másodperccel számolhatunk 50-nél, mire a teljes rendszert aktíváljuk, ami három métert jelen. Ezért olyan szituációkban, amelynél a tempomat használata mellett bármilyen módon előfordulhat, hogy fékeznünk kell, tegyük a lábunkat a fékpedálra, úgy, hogy arra még nem fejtünk ki erőt. A tempomat kényelmi eszköz. 130-nál már hét méterrel lesz hosszabb a fékutunk, egy teherautónyi távot veszíthetünk, ha nem vagyunk felkészültek.
drivingcamp
A vészfékezés mellett, vagy azt közvetlenül kísérő fontos mozdulat a kikerülési manőver is. Amely, elsőre sokak számára furcsán hangzik, de mindig három manőverből kell, hogy álljon. (pl. balrakormányzás, majd jobbra-kormányzás és végül kiigazítás, hogy egyenesbe kerüljön az autó.) Csúszós úton persze mindenből sokkal több helyre és időre lesz szükségünk – jegyzi meg a téli útviszonyok kapcsán a vezető instruktor. A tapadásvesztés veszélye ráadásul ilyenkor fokozottan fennáll.
Vészfékezésnél lehetőség szerint azonos időben történjen meg a fék és kuplungpedál kinyomása – hangsúlyozzák minden gyakorlatkor az instruktorok. Ha nem nyomjuk ki a kuplungot a fékpedál mellé, akkor lefullad a kocsi, és egy ilyen helyzetben nyilván nem cél, hogy időt veszítsünk azzal, hogy nem tudunk kvázi „menekülni”. Ráadásul ilyenkor lekapcsolhat a kormányszervo illetve a szervofék is, amelyek hiánya miatt még nehezebb lesz tovább manőverezni.
Nem óv meg mindentől az összkerékhajtás
A drivingcamp Hungary által tartott vezetési tréningeken ráadásul olyan közlekedési helyzeteket gyakorolhatunk, amelyekre máshogy készülni lehetetlen. Az összes gyakorlat közül a rántópad, amely leginkább szembesíti az autóvezetőket saját és autóik képességeivel. A feladatban nagyjából 40-50 kilométer per órás sebességgel érkezve a rántja meg a kocsi hátsótengelyénél az autót a szerkezet, majd ugyanekkor egy csúszós műgyanta pályára érkezve kezd sodródni a kocsit. Nagyjából olyan helyzetnek foghatjuk fel, mintha oldalról belénk jönnének, vagy egy jégborda kidobná az autó farát a haladási sávjából és valamelyest hasonlatos lehet egy nagy sebességnél történt hátsó gumidefekthez is – mondta el Albert Péter.
drivingcamp
Általában a rántást követő 0,4-0,5 másodperc után képes valaki egyáltalán reagálni a történésekre. Ilyenkor a legfontosabb, hogy jó irányba kormányozzunk, vagyis ellenkormányozzunk. Ami elsőre ellentmondásnak tűnik, hiszen ha jobbra kicsúszik a kocsi fara, akkor „ellenkormányzásként” szintén jobbra kell minél gyorsabban, tekerni a kormányt.
Elvileg amilyen szögben kitört a kocsi fara, az első kormányzott kerekeknek is olyan szögben kellene minél hamarabb állniuk. A neheze részben ott következik, hogy ha ezt az első megcsúszást kivédtük, amikor jön vissza a kocsi fara, ugyan ilyen gyorsan kellene a másik irányt is felvenni a kormánnyal. Mivel ezt már a legtöbb autós nem tudja követni, az autópálya-balesetek esetében a harmadik korrekciónál szokták elveszteni végleg az uralmat a kocsi felett.
Szintén fontos eloszlatandó tévhit, hogy összkerék-hajtású autókkal nem csak elindulni, de megállni is könnyebb. Ez egyetlen szempontból és nem meghatározóan igaz, a motorfékhatást valóban jobban adja le az összkerékhajtású autó, de a tapadásvesztés ellen, és ezt követően ez sem óv meg.
Télen persze igazán gondban a hátsókerék-hajtású autókkal járók lesznek. A hátsókerekes túlkormányzottá válik. Inkább kanyarodásnál számít. A mai hátsókerekes autók esetében szerencsére az elektronikai rendszerek nagyon megkönnyítik a használatukat, de egy bizonyos határon túl a fizika törvényeit ezek sem képesek felül írni. Túlkormányzottá válásnál, amikor a kocsi feneke kezdi megelőzni a kocsit akkor egy első kerék hajtású autónál finom gázadás még sok esetben javíthatja is, míg egy hátsókerekesnél ezzel csak tovább rontjuk a helyzetünket.
Tetszett a cikk? Kövessen minket a Facebookon is, és nem fog lemaradni a fontos hírekről!