Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1f8fe505-49bc-43cc-a380-537350481da0","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az 57 éves férfi megpróbálta megvédeni családtagjait.","shortLead":"Az 57 éves férfi megpróbálta megvédeni családtagjait.","id":"20250129_Egy-eltevedt-kalapacs-miatt-eletet-vesztette-egy-iskolai-atletikai-versenyt-nezo-ferfi-Coloradoban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f8fe505-49bc-43cc-a380-537350481da0.jpg","index":0,"item":"a78d13b7-7e41-4154-9971-45173410d560","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_Egy-eltevedt-kalapacs-miatt-eletet-vesztette-egy-iskolai-atletikai-versenyt-nezo-ferfi-Coloradoban","timestamp":"2025. január. 29. 19:16","title":"Egy eltévedt kalapács miatt életét vesztette egy iskolai atlétikai verseny nézője Coloradóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5454c8c2-0684-4e15-9522-2e22e5e7d936","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A DeepSeek R1 modelljét az Nvidia H100 segítségével képezték ki, az érvelési képességét azonban a Huawei saját fejlesztésű processzora támogatja.","shortLead":"A DeepSeek R1 modelljét az Nvidia H100 segítségével képezték ki, az érvelési képességét azonban a Huawei saját...","id":"20250129_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-huawei-ascend-910c-processzor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5454c8c2-0684-4e15-9522-2e22e5e7d936.jpg","index":0,"item":"38ea9443-894b-4854-8acc-891812fe2bb3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_deepseek-r1-mesterseges-intelligencia-huawei-ascend-910c-processzor","timestamp":"2025. január. 29. 10:03","title":"Kiderült: a Huawei chipje dolgozik az iparágat felforgató kínai mesterséges intelligencia mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f96f7de2-5946-4217-acc8-66e7012d6228","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nem csak magyarok érintettek, hanem orosz, kazah, és török munkavállalók is.","shortLead":"Nem csak magyarok érintettek, hanem orosz, kazah, és török munkavállalók is.","id":"20250130_hadhazy-akos-paks2-orosz-ceg-kirugas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f96f7de2-5946-4217-acc8-66e7012d6228.jpg","index":0,"item":"63b004ca-d755-4982-98ad-16fa98cafa7c","keywords":null,"link":"/itthon/20250130_hadhazy-akos-paks2-orosz-ceg-kirugas","timestamp":"2025. január. 30. 09:24","title":"Hadházy: Sorra rúgja ki az embereket a Paks II.-n dolgozó orosz cég, leállt a munka","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95b28560-d322-45a5-bc87-c7c249ab37f1","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"David Cornstein még az előző Trump-kormányzat idején szolgált Magyarországon nagykövetként.","shortLead":"David Cornstein még az előző Trump-kormányzat idején szolgált Magyarországon nagykövetként.","id":"20250130_cornstein-nagykovet-trump-orban-baratsag-valasztasok-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95b28560-d322-45a5-bc87-c7c249ab37f1.jpg","index":0,"item":"760a2948-5332-4407-9168-2db7d1b1c3a2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_cornstein-nagykovet-trump-orban-baratsag-valasztasok-usa","timestamp":"2025. január. 30. 17:01","title":"Volt amerikai nagykövet: Trump barátságát kockáztatják a magyarok azzal, ha leváltják Orbánt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7a453be-1c34-41a2-8420-800ac9adc72d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Cukrászati nyomás alatt a rendszer.","shortLead":"Cukrászati nyomás alatt a rendszer.","id":"20250129_Mini-Dubaj-torta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7a453be-1c34-41a2-8420-800ac9adc72d.jpg","index":0,"item":"8e278547-6ee2-4f39-b4d0-8b016f6bc992","keywords":null,"link":"/elet/20250129_Mini-Dubaj-torta","timestamp":"2025. január. 29. 14:51","title":"Nem állt le az élet a Bindzsisztán-szelettel, máris itt a Mini Dubaj és Maxi Dubaj torta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42c12e46-3ed6-4cdb-84a6-1cb68d901002","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A Maha Kumbh Melát 12 évente tartják Észak-Indiában, és olyankor emberek milliói igyekeznek megmártózni a hinduk számára szent Gangesz-folyóban.","shortLead":"A Maha Kumbh Melát 12 évente tartják Észak-Indiában, és olyankor emberek milliói igyekeznek megmártózni a hinduk...","id":"20250129_halalos-tomegbaleset-india-kumbh-mela-vallasi-unnep-gangesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42c12e46-3ed6-4cdb-84a6-1cb68d901002.jpg","index":0,"item":"b5ce2f32-f07b-4604-89df-8fb12791b1cd","keywords":null,"link":"/vilag/20250129_halalos-tomegbaleset-india-kumbh-mela-vallasi-unnep-gangesz","timestamp":"2025. január. 29. 06:42","title":"Többeket halálra taposott a tömeg Indiában a világ legnagyobb vallási ünnepén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b79cb35-8a81-48f1-8088-975169c502b5","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Salwan Momika a svéd sajtó tudósításai szerint belehalt sérüléseibe.","shortLead":"Salwan Momika a svéd sajtó tudósításai szerint belehalt sérüléseibe.","id":"20250130_gyilkossag-lovoldozes-koranegetes-svedorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b79cb35-8a81-48f1-8088-975169c502b5.jpg","index":0,"item":"cf885afc-557a-4377-9e21-483f733563d7","keywords":null,"link":"/vilag/20250130_gyilkossag-lovoldozes-koranegetes-svedorszag","timestamp":"2025. január. 30. 12:28","title":"Lelőtték a svédországi Korán-égetéseiről ismert iraki férfit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"835ac576-a34e-44c4-95d9-7ae70c173058","c_author":"Iványi Blanka","category":"360","description":"Elutasította a Kúria a Magyarországi Autonóm Orthodox Izraelita Hitközség leváltott elnökének keresetét. Az ítélet túlmutat az egyházi belügyeken: eszerint a rabbi nem is pereskedhetett volna szabálytalan eltávolítása miatt, mert az állam nem tehet igazságot. ","shortLead":"Elutasította a Kúria a Magyarországi Autonóm Orthodox Izraelita Hitközség leváltott elnökének keresetét. Az ítélet...","id":"20250129_autonom-ortodox-izraelita-egyhaz-kuria-itelet-rabbik-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/835ac576-a34e-44c4-95d9-7ae70c173058.jpg","index":0,"item":"40d6bdb3-6a82-4e25-98e9-82aebd83eea9","keywords":null,"link":"/360/20250129_autonom-ortodox-izraelita-egyhaz-kuria-itelet-rabbik-per","timestamp":"2025. január. 29. 12:15","title":"Különös ítélet a Kúrián: mikor van joga dönteni egyházi ügyekben a bíróságnak?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Peugeot RCZ egy olyan szupermodellhez hasonlítható, aki három, rivaldafényben eltöltött év után elrohant egy plasztikai sebészhez, hogy tüntesse el az első ráncokat a szeme alól. Szerencsére az alakja és a dinamizmusa semmit sem kopott az évek alatt.
A Peugeot RCZ 2007-ben eredetileg tanulmányautónak készült, de a közönség lelkes reakciója miatt a gyártás mellett döntöttek, ami már 2010-ben el is kezdődött Ausztriában, a Magna-Steyr grazi üzemében. Nem változott a feltűnően lapos és széles karosszéria a sorozatgyártásig, még a kétoldalt domborított „buboréktetőhöz”, a sárvédőkkel együtt emelkedő motorháztetőhöz és a kiugró hátsó sárvédőkhöz sem nyúltak hozzá.
Az előretolt kabin miatt középmotoros sportautókat idéző formán csak egy dolgot lehetett kritizálni: azt, hogy szemből nagyon hasonlított a műszaki alapokat adó, előző 308-asra. Nem véletlen, hogy a 2013-as ráncfelvarráskor új fényszórókat és hűtőmaszkot kapott az RCZ, hogy jobban belesimuljon a márka frissebb modelljeivel – 208, új 308 – elkezdett formanyelvbe, de a Porsche Caymanra emlékeztető formás farhoz szerencsére nem nyúltak hozzá. Így a Peugeot továbbra is az egyik legszebb kupé a piacon, jóval drágábbnak tűnik a valós áránál, és érezhetően többen megnézik, mint a hasonló összegbe kerülő sportos ferde hátúakat.
Képgaléria.
Prémiumautó
A Peugeot anyagi helyzete miatt a költséghatékonyságot is szem előtt tartották a modellfrissítésnél, ezért a technikán nem, csak a könnyen módosítható műanyag elemeken változtattak, és a divatot követve az egyénre szabhatóságra koncentráltak. Már háromféle tető- és nyolcféle külső színnel, tízféle felnivel, emellett 12-féle kárpitozással kapható az RCZ, és ha ehhez a matricákat is hozzávesszük, akkor a variációk száma a végtelenhez közelít. A gyöngyházfehér tesztautón jól mutatott a 225 ezer forintba kerülő fekete csomag (matt fekete tető, fényes fekete külső tükrök és féknyergek), de talán még ennél is többet dobtak a megjelenésén a 120 ezer forintba kerülő, 19 colos fekete-ezüst könnyűfém felnik.
Mivel a karosszéria 4,28 méteres hosszához mindössze 1,36 méteres magasság társul, az üléspozíció sportautósan mély, de emiatt szinte lehetetlen kilátni. Elöl sok a hely, de a hátsó, ülésnek csúfolt párnákon csak 150 centis testmagasságig lehet elférni, pedig a tető és a hátsó szélvédő két csinos domborítása pont arra hivatott, hogy növelje a fejteret. Ha már beültünk, könnyű megtalálni az ideális vezetői pozíciót, azt leszámítva, hogy a magasabbaknak útban lehet a rádió és a tempomat kormányoszlop aljához rögzített, ósdi kapcsolója. Szűk hátsó üléseit tágas csomagtartóval kompenzálja az RCZ, a 321 literes befogadóképesség szokatlanul nagy egy ekkora kupétól.
Annak idején a műszerfalat egyszerűen átvették az előző 308-asból, annyi különbséggel, hogy a középkonzol tetején, a középső légbeömlő helyére egy órát tettek. Ennél hasznosabb lett volna egy olaj- vagy turbónyomásmérőt, esetleg egy olajhőfokmérőt idetenni, mivel ezt az autót alapvetően arra tervezték, hogy gyorsan menjenek vele. Bár nem változtattak a modellfrissítésnél a már korosnak érződő belsőn, a feláras, bőrrel behúzott műszerfal, az ülésbe nyomott embléma, a lapított aljú sportkormány vagy az alumínium pedálszett még ma is jól mutat. Viszont a fedélzeti menürendszer továbbra is nehézkesen kezelhető a középkonzolra tett ezernyi gombbal és tekerővel, az újabb Peugeot-k érintőképernyős megoldását sajnos nem vezették be.
Képgaléria.
Prémiumautó
Van egy olyan gombja az RCZ-nek a kézifék mellett, amelyet hiába keresnénk egy régi 308-asban: ez a hátsó szárnyat nyitja ki, az ötletet az Audi TT-től leshette el a Peugeot. Csak a felvágás miatt érdemes manuálisan működtetni, mert magától is előbújik menet közben: 85 kilométer per óra fölött 19 fokos, 155-ös tempó fölött pedig 34 fokos szögbe áll, hogy növelje a hátsó leszorítóerőt. Erre szükség is van, mivel az 1,3 tonnás tömeg közel kétharmada az első tengelyre jut, az RCZ tehát távol van az ideális súlyelosztástól. Ráadásul a 308-as öröksége miatt elöl hagyományos MacPherson-, hátul pedig olcsó, csatolt lengőkaros felfüggesztések tartják a kerekeket. Szerencsére a Peugeot-nak volt annyi tapasztalata, hogy a középszerű alapanyagból is jó futóművet alkosson: alaposan kiszélesítették a nyomtávokat a donorhoz képest, új lengőkarokat és toronycsapágyakat, feszesebb gátlókat és vastagabb stabilizátorokat építettek be, és odafigyeltek a karosszériamerevségre is.
Csak a tesztben is szereplő 200 lóerős változat kapja meg a nagyobb fékeket és a speciális első futóművet az eltérő alsó lengőkarral, de a váltója is rövidebb áttételezésű, 130 kilométeres sebességnél ezért már 3500-at forog a főtengely hatodikban. Az ismert 1,6-os turbómotor a BMW és a PSA-konszern közös gyermeke, a közvetlen befecskendezéssel, kétoldali változó szelepvezérléssel és -emeléssel és kettős leömlésű turbóval ma is korszerűnek számít. Már 1700-as fordulatszámtól elérhető a 275 newtonméteres nyomatékcsúcsa, ezért városban kevés váltással lehet közlekedni, országúton pedig könnyű vele az előzés. Sportmotorhoz méltóan pörögni is szeret, bár 5500 fölé csak a hang miatt érdemes kergetni, erősebb már nem lesz. Nemcsak a kipufogó mély baritonja, hanem az izgalmas motorhang is hozzájárul a sportos hangulathoz, utóbbit egy membrán és egy cső segítségével, mesterségesen vezetik be az utastérbe, és a trükk remekül működik.
A cikk a Prémiumautó 2014 című HVG-s kiadványban jelent meg, további 14 teszttel.
A gyorsításkor beszűrődő szívóhang arra is jó, hogy a vezető gyorsabbnak érezze az autót, mint amilyen valójában. Persze a 7,5 másodperces gyorsulás rossznak épp nem nevezhető, de például a jóval olcsóbb 208 GTi is fürgébb ennél, az RCZ közvetlen vetélytársa, a 211 lóerős Audi TT pedig közel másfél másodpercet ver a franciára. Ennél azonban fontosabb, hogy a vezethetőségben szinte ugyanazt hozza a Peugeot, mint a drágább Audi: a kormányzása pontos és közvetlen, a rövid utakon járó váltó talán a legjobb, amit valaha francia autóba szereltek, a széles nyomtávú futómű pedig szinte falja a kanyarokat. Fékezéskor vagy kanyarban történő gázelvételre a farát is táncba lehet vinni, amitől jóval izgalmasabbá válik a vezetése, mint egy átlagos fronthajtású autóé.
Még a 19 colos kerekekkel sem bántóan kemény a rugózása, de franciás lágyságtól azért messze van, némi sebesség és legalább átlagos útminőség szükséges ahhoz, hogy ne érezzük kényelmetlennek. Jól fognak a fékek, de a vészfékezéskor bekapcsolódó vészvillogót azért jobb lett volna kihagyni, mert sportos vezetéskor idegesítő a működése. Országúton 6–7, városban 8–9 literes fogyasztással kell számolni, ami abszolút elfogadható egy 200 lóerős élményautótól.
Az RCZ jóval több, mint egy öncélú stílustanulmány, mert nemcsak a legszebb Peugeot a 407 Coupé óta, de a legjobban vezethető is, és ezen a két tulajdonságán a modellfrissítés sem változtatott. A 156 lóerős verzió 8,37 milliós alapáránál 1 millió forinttal kerül többe a 200 lóerős; a tesztautó ára a sok extra miatt 11,5 millió forintra jött ki. A 9,65 milliós alapárú Audi TT a 160 lóerős alapmotorral is van olyan gyors, mint az RCZ 200 lóerővel, a belső tere jobb minőségű, viszont kívülről kevésbé mutatós, és gyengébb a felszereltsége is. Aki a vezetési élményt keresi az RCZ-ben, annak viszont a nyáron bemutatott RCZ-R-t kell megvennie, amelyben a 270 lóerősre felhúzott 1,6-os turbómotor, az átalakított futómű és az önzáró differenciálmű vélhetően még nagyobb élményt garantál.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.