Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8d895804-1a04-45f8-a93e-3798286f66e2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A házelnök azt mondta, egy ideig lelkiismeret-furdalása volt, azóta viszont úgy látja, nem a „köteles beszéd” miatt vesztett a Fidesz 2002-ben.","shortLead":"A házelnök azt mondta, egy ideig lelkiismeret-furdalása volt, azóta viszont úgy látja, nem a „köteles beszéd” miatt...","id":"20250515_Kover-Laszlo-Megbantam-a-koteles-beszedet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d895804-1a04-45f8-a93e-3798286f66e2.jpg","index":0,"item":"9c711789-aee7-455a-8c18-5999e5e54867","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Kover-Laszlo-Megbantam-a-koteles-beszedet","timestamp":"2025. május. 15. 08:07","title":"Kövér László megbánta a „köteles beszédet”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ad802f41-cda7-47b2-8620-401c7f29a025","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Hétfőn megműtötték Taiwo Awoniyit, de szerdán újabb beavatkozásra lesz szükség.","shortLead":"Hétfőn megműtötték Taiwo Awoniyit, de szerdán újabb beavatkozásra lesz szükség.","id":"20250514_Nottingham-csatara-mesterseges-koma-mutet-serules-Leicester","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad802f41-cda7-47b2-8620-401c7f29a025.jpg","index":0,"item":"1b00bad1-58fc-4ff6-b117-6f058add1216","keywords":null,"link":"/sport/20250514_Nottingham-csatara-mesterseges-koma-mutet-serules-Leicester","timestamp":"2025. május. 14. 12:58","title":"Mesterséges kómában tartják a Nottingham csatárát, miután belehasalt a kapufába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ab737c8-4398-4472-97f7-94875e01b1ec","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A jó öreg Volkswagen Bogár többe kerül, mint egy vadonatúj 8-as Golf.","shortLead":"A jó öreg Volkswagen Bogár többe kerül, mint egy vadonatúj 8-as Golf.","id":"20250515_felbukkant-egy-regi-vw-bogar-amit-eddig-meg-nem-is-hasznaltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ab737c8-4398-4472-97f7-94875e01b1ec.jpg","index":0,"item":"7d694ebd-29bf-4ea8-8a7e-d90fb8eb8f3d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_felbukkant-egy-regi-vw-bogar-amit-eddig-meg-nem-is-hasznaltak","timestamp":"2025. május. 15. 06:41","title":"Felbukkant egy régi VW Bogár, amit eddig még nem is használtak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"133eabc9-9d7d-455e-bc19-8ff19a018c95","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250515_Marabu-Feknyuz-Titkos-ugyeink","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/133eabc9-9d7d-455e-bc19-8ff19a018c95.jpg","index":0,"item":"ed3d5762-8c78-4cae-86dc-85701c487455","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Marabu-Feknyuz-Titkos-ugyeink","timestamp":"2025. május. 15. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Titkos ügyeink","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c09b575-0c81-4ec7-8b7c-b79bad204d6d","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"A kormánytól komoly gesztus, hogy ad a kutatóintézetek ingatlanaiért 80 milliárd forintot, hiszen azok forgalmi értéke szinte nulla – mondja Freund Tamás, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke, odaszólva azoknak, akik szerint elherdálják a testület vagyonát. Miért nevezi az elnök kétfejű sasnak az Akadémiát, és mikor vesz fel szerinte sündisznóállást a kormány? Mikor nem szabad megsértődnie az MTA-nak? Folytatódik-e a kutatók külföldre vándorlása? Interjú.","shortLead":"A kormánytól komoly gesztus, hogy ad a kutatóintézetek ingatlanaiért 80 milliárd forintot, hiszen azok forgalmi értéke...","id":"20250516_hvg-akademia-nem-lehet-ellenzekben-freund-tamas-interju-mta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c09b575-0c81-4ec7-8b7c-b79bad204d6d.jpg","index":0,"item":"7d337569-9263-49be-af3e-080f642e05ed","keywords":null,"link":"/360/20250516_hvg-akademia-nem-lehet-ellenzekben-freund-tamas-interju-mta","timestamp":"2025. május. 16. 06:30","title":"Freund Tamás: Az MTA-nak kutya kötelessége, hogy a regnáló hatalom döntéseit segítse","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20a2f0b1-e301-4afa-9c0d-47c40a2c2b99","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy előzetes jelentés szerint a hajó „rosszkor volt rossz helyen”, a legénység hiába tett meg minden tőle telhetőt, a Bayesian az időjárásnak nem tudott ellenállni.","shortLead":"Egy előzetes jelentés szerint a hajó „rosszkor volt rossz helyen”, a legénység hiába tett meg minden tőle telhetőt...","id":"20250515_Masodpercek-alatt-sullyedhetett-el-Mike-Lynch-luxusjachtja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20a2f0b1-e301-4afa-9c0d-47c40a2c2b99.jpg","index":0,"item":"f38b568c-cfb6-452b-aa97-d84476f37985","keywords":null,"link":"/vilag/20250515_Masodpercek-alatt-sullyedhetett-el-Mike-Lynch-luxusjachtja","timestamp":"2025. május. 15. 05:28","title":"Másodpercek alatt süllyedhetett el Mike Lynch luxusjachtja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f3e2d13-f9e7-4c3e-b9c0-481b43eabafd","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A Warner vezérigazgatója szerint az HBO a legmagasabb minőséget képviselő márkájuk.","shortLead":"A Warner vezérigazgatója szerint az HBO a legmagasabb minőséget képviselő márkájuk.","id":"20250514_hbo-max-visszanevezik-warner","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f3e2d13-f9e7-4c3e-b9c0-481b43eabafd.jpg","index":0,"item":"846ec725-fed6-4433-b5b4-0eb7b09d0359","keywords":null,"link":"/kultura/20250514_hbo-max-visszanevezik-warner","timestamp":"2025. május. 14. 18:52","title":"Egy év után visszanevezik HBO Maxra a Max streamingszolgáltatót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4de4269-5bb1-4c52-a9f7-c242be74080b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közel százzal előzött a sofőr az 50-es szakaszon.","shortLead":"Közel százzal előzött a sofőr az 50-es szakaszon.","id":"20250515_Megcsuszott-a-szaguldo-auto-a-vizes-uton-Ersekvadkerten-ketten-sulyosan-megserultek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4de4269-5bb1-4c52-a9f7-c242be74080b.jpg","index":0,"item":"e2a158e6-7dfb-489b-8f5c-a1f1f846c245","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_Megcsuszott-a-szaguldo-auto-a-vizes-uton-Ersekvadkerten-ketten-sulyosan-megserultek","timestamp":"2025. május. 15. 10:17","title":"Megcsúszott a száguldó autó a vizes úton Érsekvadkerten, ketten súlyosan megsérültek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Peugeot RCZ egy olyan szupermodellhez hasonlítható, aki három, rivaldafényben eltöltött év után elrohant egy plasztikai sebészhez, hogy tüntesse el az első ráncokat a szeme alól. Szerencsére az alakja és a dinamizmusa semmit sem kopott az évek alatt.
A Peugeot RCZ 2007-ben eredetileg tanulmányautónak készült, de a közönség lelkes reakciója miatt a gyártás mellett döntöttek, ami már 2010-ben el is kezdődött Ausztriában, a Magna-Steyr grazi üzemében. Nem változott a feltűnően lapos és széles karosszéria a sorozatgyártásig, még a kétoldalt domborított „buboréktetőhöz”, a sárvédőkkel együtt emelkedő motorháztetőhöz és a kiugró hátsó sárvédőkhöz sem nyúltak hozzá.
Az előretolt kabin miatt középmotoros sportautókat idéző formán csak egy dolgot lehetett kritizálni: azt, hogy szemből nagyon hasonlított a műszaki alapokat adó, előző 308-asra. Nem véletlen, hogy a 2013-as ráncfelvarráskor új fényszórókat és hűtőmaszkot kapott az RCZ, hogy jobban belesimuljon a márka frissebb modelljeivel – 208, új 308 – elkezdett formanyelvbe, de a Porsche Caymanra emlékeztető formás farhoz szerencsére nem nyúltak hozzá. Így a Peugeot továbbra is az egyik legszebb kupé a piacon, jóval drágábbnak tűnik a valós áránál, és érezhetően többen megnézik, mint a hasonló összegbe kerülő sportos ferde hátúakat.
Képgaléria.
Prémiumautó
A Peugeot anyagi helyzete miatt a költséghatékonyságot is szem előtt tartották a modellfrissítésnél, ezért a technikán nem, csak a könnyen módosítható műanyag elemeken változtattak, és a divatot követve az egyénre szabhatóságra koncentráltak. Már háromféle tető- és nyolcféle külső színnel, tízféle felnivel, emellett 12-féle kárpitozással kapható az RCZ, és ha ehhez a matricákat is hozzávesszük, akkor a variációk száma a végtelenhez közelít. A gyöngyházfehér tesztautón jól mutatott a 225 ezer forintba kerülő fekete csomag (matt fekete tető, fényes fekete külső tükrök és féknyergek), de talán még ennél is többet dobtak a megjelenésén a 120 ezer forintba kerülő, 19 colos fekete-ezüst könnyűfém felnik.
Mivel a karosszéria 4,28 méteres hosszához mindössze 1,36 méteres magasság társul, az üléspozíció sportautósan mély, de emiatt szinte lehetetlen kilátni. Elöl sok a hely, de a hátsó, ülésnek csúfolt párnákon csak 150 centis testmagasságig lehet elférni, pedig a tető és a hátsó szélvédő két csinos domborítása pont arra hivatott, hogy növelje a fejteret. Ha már beültünk, könnyű megtalálni az ideális vezetői pozíciót, azt leszámítva, hogy a magasabbaknak útban lehet a rádió és a tempomat kormányoszlop aljához rögzített, ósdi kapcsolója. Szűk hátsó üléseit tágas csomagtartóval kompenzálja az RCZ, a 321 literes befogadóképesség szokatlanul nagy egy ekkora kupétól.
Annak idején a műszerfalat egyszerűen átvették az előző 308-asból, annyi különbséggel, hogy a középkonzol tetején, a középső légbeömlő helyére egy órát tettek. Ennél hasznosabb lett volna egy olaj- vagy turbónyomásmérőt, esetleg egy olajhőfokmérőt idetenni, mivel ezt az autót alapvetően arra tervezték, hogy gyorsan menjenek vele. Bár nem változtattak a modellfrissítésnél a már korosnak érződő belsőn, a feláras, bőrrel behúzott műszerfal, az ülésbe nyomott embléma, a lapított aljú sportkormány vagy az alumínium pedálszett még ma is jól mutat. Viszont a fedélzeti menürendszer továbbra is nehézkesen kezelhető a középkonzolra tett ezernyi gombbal és tekerővel, az újabb Peugeot-k érintőképernyős megoldását sajnos nem vezették be.
Képgaléria.
Prémiumautó
Van egy olyan gombja az RCZ-nek a kézifék mellett, amelyet hiába keresnénk egy régi 308-asban: ez a hátsó szárnyat nyitja ki, az ötletet az Audi TT-től leshette el a Peugeot. Csak a felvágás miatt érdemes manuálisan működtetni, mert magától is előbújik menet közben: 85 kilométer per óra fölött 19 fokos, 155-ös tempó fölött pedig 34 fokos szögbe áll, hogy növelje a hátsó leszorítóerőt. Erre szükség is van, mivel az 1,3 tonnás tömeg közel kétharmada az első tengelyre jut, az RCZ tehát távol van az ideális súlyelosztástól. Ráadásul a 308-as öröksége miatt elöl hagyományos MacPherson-, hátul pedig olcsó, csatolt lengőkaros felfüggesztések tartják a kerekeket. Szerencsére a Peugeot-nak volt annyi tapasztalata, hogy a középszerű alapanyagból is jó futóművet alkosson: alaposan kiszélesítették a nyomtávokat a donorhoz képest, új lengőkarokat és toronycsapágyakat, feszesebb gátlókat és vastagabb stabilizátorokat építettek be, és odafigyeltek a karosszériamerevségre is.
Csak a tesztben is szereplő 200 lóerős változat kapja meg a nagyobb fékeket és a speciális első futóművet az eltérő alsó lengőkarral, de a váltója is rövidebb áttételezésű, 130 kilométeres sebességnél ezért már 3500-at forog a főtengely hatodikban. Az ismert 1,6-os turbómotor a BMW és a PSA-konszern közös gyermeke, a közvetlen befecskendezéssel, kétoldali változó szelepvezérléssel és -emeléssel és kettős leömlésű turbóval ma is korszerűnek számít. Már 1700-as fordulatszámtól elérhető a 275 newtonméteres nyomatékcsúcsa, ezért városban kevés váltással lehet közlekedni, országúton pedig könnyű vele az előzés. Sportmotorhoz méltóan pörögni is szeret, bár 5500 fölé csak a hang miatt érdemes kergetni, erősebb már nem lesz. Nemcsak a kipufogó mély baritonja, hanem az izgalmas motorhang is hozzájárul a sportos hangulathoz, utóbbit egy membrán és egy cső segítségével, mesterségesen vezetik be az utastérbe, és a trükk remekül működik.
A cikk a Prémiumautó 2014 című HVG-s kiadványban jelent meg, további 14 teszttel.
A gyorsításkor beszűrődő szívóhang arra is jó, hogy a vezető gyorsabbnak érezze az autót, mint amilyen valójában. Persze a 7,5 másodperces gyorsulás rossznak épp nem nevezhető, de például a jóval olcsóbb 208 GTi is fürgébb ennél, az RCZ közvetlen vetélytársa, a 211 lóerős Audi TT pedig közel másfél másodpercet ver a franciára. Ennél azonban fontosabb, hogy a vezethetőségben szinte ugyanazt hozza a Peugeot, mint a drágább Audi: a kormányzása pontos és közvetlen, a rövid utakon járó váltó talán a legjobb, amit valaha francia autóba szereltek, a széles nyomtávú futómű pedig szinte falja a kanyarokat. Fékezéskor vagy kanyarban történő gázelvételre a farát is táncba lehet vinni, amitől jóval izgalmasabbá válik a vezetése, mint egy átlagos fronthajtású autóé.
Még a 19 colos kerekekkel sem bántóan kemény a rugózása, de franciás lágyságtól azért messze van, némi sebesség és legalább átlagos útminőség szükséges ahhoz, hogy ne érezzük kényelmetlennek. Jól fognak a fékek, de a vészfékezéskor bekapcsolódó vészvillogót azért jobb lett volna kihagyni, mert sportos vezetéskor idegesítő a működése. Országúton 6–7, városban 8–9 literes fogyasztással kell számolni, ami abszolút elfogadható egy 200 lóerős élményautótól.
Az RCZ jóval több, mint egy öncélú stílustanulmány, mert nemcsak a legszebb Peugeot a 407 Coupé óta, de a legjobban vezethető is, és ezen a két tulajdonságán a modellfrissítés sem változtatott. A 156 lóerős verzió 8,37 milliós alapáránál 1 millió forinttal kerül többe a 200 lóerős; a tesztautó ára a sok extra miatt 11,5 millió forintra jött ki. A 9,65 milliós alapárú Audi TT a 160 lóerős alapmotorral is van olyan gyors, mint az RCZ 200 lóerővel, a belső tere jobb minőségű, viszont kívülről kevésbé mutatós, és gyengébb a felszereltsége is. Aki a vezetési élményt keresi az RCZ-ben, annak viszont a nyáron bemutatott RCZ-R-t kell megvennie, amelyben a 270 lóerősre felhúzott 1,6-os turbómotor, az átalakított futómű és az önzáró differenciálmű vélhetően még nagyobb élményt garantál.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.