szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Aktuálisan éppen a mai naptól, igaz 121 évvel ezelőtt csavarozták fel az első azonosítótáblát egy járműre.

A hivatalosan első táblát Franciaországban helyezték fel egy automobilra, amit akkor még nem is így hívtak, ugyanis a szót először a New York Times használta egy cikkében, 1899-ben.

Az első autót jegyző németeknél, a rendszámozás csak három évvel később 1896-ban kezdődött. Érdekesség, hogy például Hollandiában valóban sorszámozást jelentett eleinte a rendszám. Az „1-es” számot 1898-ban adták ki, míg 1906-ban át nem tértek a betűk, számok kombinációjára. Ekkor éppen „2001-es” rendszámú járműnél tartott Hollandia.

A legnagyobb autós piacon az USA-ban 1901-ben jelent meg a rendszámozás, eleinte a tulajdonosnak kellett egy saját maga által kirakott táblán jeleznie rendszámát, majd két évre rá Massachusetts-ben bevezették az egyentáblát.

Minnesota konkrétan első rendszáma, amit a helyi, állami kazánfelügyelő bocsátott ki.
Wikipedia

Persze az elején a rendszámtáblák anyaga sem volt egységes, bőrből, gumiból, fémből sőt porcelánból is készítették. A maiak anyaga alumínium és az EU-ban a sztenderd méret 52 x 11 centiméter.

Bár a méretet egységesítették, a rájuk kerülő azonosítók összetétele országonként változó. Így például a brit szigeteken nagy divat valamilyen egyedi rendszámmal felvágni, aminke komoly piaca alkutl ki. A legdrágább mai rendszámot, az „F1” jelűt, jelenleg 10 millió fontos áron jegyzik.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!