szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az elmúlt pár napban mintha varázsütésre szaporodnának az úthibák. A beköszöntő téli időjárásnak, valamint a fagyos éjszakák és a melegebb nappalok váltakozásának hatására ezerszámra jelentek meg az kátyúk. Íme néhány jótanács mit tegyen, ha sikerült kifogni egy méretes krátert.

A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) összerakott egy ismertetőt a legfontosabb teendőkről, ha valaki kátyúkárt szenved.

Mivel a különböző útszakaszait különböző intézmények kezelik a következőket kell figyelembe venni a helyszíntől függően. Ha lakott területen kívüli úton, 2013 novemberétől az autópályákat is beleértve történt az eset, akkor a Magyar Közút Zrt.  itt található a letölthető kárbejelentő lap. Ha lakott területen belüli útszakaszon történt a kár, akkor az illetékes önkormányzatot kell keresni, Budapest fő- és tömegközlekedési útvonalai esetében pedig a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.

Hogyan igazoljuk a kárt?

A káresemény megtörténtét a kárigénylőnek kell igazolnia. Ha ez a bizonyítás nem egyértelmű, az adott útszakasz kezelője visszautasíthatja a kártérítést. (Becslések szerint az igények 40-50 százalékának ez a sorsa.) Ennek esélyét a következő lépésekkel csökkenthetjük:

1. Készítsünk fényképet a kátyúról és a sérülésről is, emellett ne feledkezzünk meg róla, hogy a helyszín is beazonosítható legyen a képeken!
2. Komolyabb kár esetén ragaszkodjunk a rendőri jegyzőkönyvhöz, egyéb esetekben a helyszínen tartózkodók közül próbáljunk tanúkat szerezni.
3. A fényképekre célszerű a méretek érzékeltetésére egyértelműen beazonosítható tárgyakat (gyufásdoboz, golyóstoll, stb.) helyezni, természetesen ideális esetben mérőszalag is kéznél lehet.

A visszautasítás további okai

A beazonosíthatóság hiánya mellett az útkezelők a legtöbbször az alábbi indokokkal utasítják vissza a kártérítési igényeket:
1. A károsodott jármű az engedélyezettnél gyorsabban haladt
2. Figyelmeztető tábla jelezte az úthibát
3. A vezető elhajtott a helyszínről – utólag már nehéz hitelesen dokumentálni, illetve megfelelő tanúkat, hatósági jegyzőkönyvet szerezni

Ilyenkor nagyon jól jön, a kamerás mobil.
Stiller Ákos

Létezik úgynevezett kátyúbiztosítás is, aminek előnye, hogy nem az adott útszakasz kezelőjével kell a kártérítést intézni: a biztosító kifizeti az autós kárát, és a számlát utólag rendezi el felelős szervvel. A bizonyíthatóság természetesen a biztosító felé is fontos követelmény. A casco viszont nem helyettesíti a kátyúbiztosítást, mivel a kátyúkárok összege általában az önrészhez hasonló mértékű.

Mindezeken kívül, ha látjuk, hogy elkerülhetetlen a kátyú, a biztonságos közlekedés keretein belül minél jobban csökkentsük a sebességet. Amikor viszont a kátyúba érkezünk, engedjük fel a fékpedált. Ha ugyanis a gumi fékezetlenül tud átgördülni az úthibán, lényegesen kisebb erőhatás éri az abroncsot, illetve rajta keresztül a felnit és a futóművet is.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!