Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9d7d2eb3-4ecf-4acb-a79b-1ffd6ab394ac","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A megválasztott amerikai elnök szerint a NATO-tagállamoknak GDP-jük 5 százalékát kellene védelmi kiadásokra fordítaniuk, Orbán Viktor korábban arról beszélt, hogy már a jelenlegi, 2 százalékos elvárás teljesítéséhez is vért kell izzadnia a magyar gazdaságnak.","shortLead":"A megválasztott amerikai elnök szerint a NATO-tagállamoknak GDP-jük 5 százalékát kellene védelmi kiadásokra...","id":"20250107_Donald-Trump-NATO-GDP-Europa-Orban-Viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d7d2eb3-4ecf-4acb-a79b-1ffd6ab394ac.jpg","index":0,"item":"0b8fe43f-80eb-498d-a9f3-ade95c155f37","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_Donald-Trump-NATO-GDP-Europa-Orban-Viktor","timestamp":"2025. január. 07. 20:21","title":"Donald Trump előállt a követeléssel, amely Orbán szerint tüdőn lőné a magyar gazdaságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3750c3e1-0cd0-42b4-bdde-5203846e5fa1","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"A kisebb korrupció, például amikor valaki nem kér számlát, mikrokényszer. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a miniszterelnöknek is meg kell engednem, hogy korrupt legyen – állítja Jancsics Dávid szociológus.","shortLead":"A kisebb korrupció, például amikor valaki nem kér számlát, mikrokényszer. Ez azonban nem jelenti azt...","id":"20250107_hvg-jancsics-david-korrupcio-ner","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3750c3e1-0cd0-42b4-bdde-5203846e5fa1.jpg","index":0,"item":"907dd670-9059-40c8-8005-aeefc823343c","keywords":null,"link":"/360/20250107_hvg-jancsics-david-korrupcio-ner","timestamp":"2025. január. 07. 06:30","title":"Nem garantált, hogy egy NER utáni hatalom nem épít fel korrupciós rendszert – interjú Jancsics Dávid korrupciókutatóval","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"67a12779-18ad-4b8d-a2e7-37f6f6f01090","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Viszonylag sokan még a 300 ezres futásteljesítmény feletti autókat is bevállalják. ","shortLead":"Viszonylag sokan még a 300 ezres futásteljesítmény feletti autókat is bevállalják. ","id":"20250107_Tizenket-eves-auto-a-slager-a-magyar-hasznaltauto-piacon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/67a12779-18ad-4b8d-a2e7-37f6f6f01090.jpg","index":0,"item":"fc3c68d1-3fe5-4cd1-b743-8e726feca70d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_Tizenket-eves-auto-a-slager-a-magyar-hasznaltauto-piacon","timestamp":"2025. január. 08. 07:43","title":"Tizenkét éves kocsi a sláger a magyar használtautó-piacon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07960534-441d-4b5b-9f2e-a9fc317bc2f2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyetlen pályázóként nem volt nehéz dolguk.","shortLead":"Egyetlen pályázóként nem volt nehéz dolguk.","id":"20250108_balog-zoltan-erzsebet-tabor-kozbeszerzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07960534-441d-4b5b-9f2e-a9fc317bc2f2.jpg","index":0,"item":"fe79ed0c-274f-42fb-9cfb-87c35b88b39d","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_balog-zoltan-erzsebet-tabor-kozbeszerzes","timestamp":"2025. január. 08. 13:14","title":"Saját cége nyerte a Balog Zoltánhoz köthető, gyermektáboroztatással foglalkozó alapítvány közbeszerzéseit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25d0ddc7-9e20-40ee-939c-c1ed539278e1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egyetlen hónap alatt több, mint 4 százalékot nőttek az ipari termelői árak, az éves áremelkedés pedig 7,9 százalékosra nőtt. A változást a gyenge forinttal és az energiaárak növekedésével magyarázza a KSH.","shortLead":"Egyetlen hónap alatt több, mint 4 százalékot nőttek az ipari termelői árak, az éves áremelkedés pedig 7,9 százalékosra...","id":"20250107_ksh-ipar-arak-dragulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25d0ddc7-9e20-40ee-939c-c1ed539278e1.jpg","index":0,"item":"87f8390c-6877-46cc-b993-d5ad2f19443b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_ksh-ipar-arak-dragulas","timestamp":"2025. január. 07. 08:52","title":"Egyre kellemetlenebb, amit a forint művel: az ipari árak is elszálltak egy hónap alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"316c5499-a288-4f80-85f2-2cbf8de2d34e","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Náluk e-Sigur néven fut.","shortLead":"Náluk e-Sigur néven fut.","id":"20250107_romanok-is-kiepitettek-a-sajat-Veda-rendszeruket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/316c5499-a288-4f80-85f2-2cbf8de2d34e.jpg","index":0,"item":"5c240d33-dc9e-47f3-a7d4-ebaa54926547","keywords":null,"link":"/cegauto/20250107_romanok-is-kiepitettek-a-sajat-Veda-rendszeruket","timestamp":"2025. január. 07. 07:38","title":"A rengeteg gyorshajtás és baleset miatt a románok is kiépítik a saját Véda-rendszerüket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fae982e6-92b4-49dc-8b51-476dcd503c6e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Határidőre sem teljesített minden előírást az OTP és az MBH a jegybank feltételei közül, így újabb büntetést kaptak.","shortLead":"Határidőre sem teljesített minden előírást az OTP és az MBH a jegybank feltételei közül, így újabb büntetést kaptak.","id":"20250107_otp-mbh-bank-penzmosas-mnb-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fae982e6-92b4-49dc-8b51-476dcd503c6e.jpg","index":0,"item":"d817a409-c508-40f9-a5ce-a2a82c915705","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_otp-mbh-bank-penzmosas-mnb-birsag","timestamp":"2025. január. 07. 10:25","title":"Megszegte az OTP és az MBH a pénzmosás elleni szabályokat, annyi büntetést fizethetnek, amennyi profit egy hosszabb kávészünet alatt összejön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"585c8a09-7bff-4d4b-b8d0-cd584f3bdf4a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Böröcz László I. kerületi polgármester elárulta, hogy pénzre van szüksége az önkormányzatnak, de egyelőre még nem fognak a kormánynál kopogtatni. ","shortLead":"Böröcz László I. kerületi polgármester elárulta, hogy pénzre van szüksége az önkormányzatnak, de egyelőre még nem...","id":"20250108_Halaszbastya-kordon-I-kerulet-bontas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/585c8a09-7bff-4d4b-b8d0-cd584f3bdf4a.jpg","index":0,"item":"9b049f50-e5f7-4e28-8a4a-27177e8f7d5a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250108_Halaszbastya-kordon-I-kerulet-bontas","timestamp":"2025. január. 08. 20:42","title":"A Halászbástya lekordonozásával egy nap alatt plusz egymillió forintot kerestek a kerületi polgármester szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Még egy olyan nagy prémiumgyártó, mint a BMW-Mini sem tudja száz százalékig minden helyzetben, hogy merre is van az előre. A MINI-márka túlságosan is kiszélesített modellválasztékának megkurtítása után a cég agytrösztjei most a szokásosnál is alaposabban mérlegelnek: lehet-e egy szedán az ötödik alaptípusa az életstílus autóként híressé vált retrokedvencnek.
Nem sok márka akad, amely ügyesen ötvözi az autótechnikát a marketing trükkjeivel, mint a Mini. Itt van mindjárt a sokszor luxus-gokartnak hívott márka egyik legújabb darabja, az új Mini Cabrio. A menettulajdonságokat élményként tálaló motorok mellett még egy spéci, a nyitott tetejű autózás idejét számláló óraszerkentyű (Always Open timer) is van benne. Haszna kérdéses, de arra biztosan jó, hogy tovább gerjessze a vezetői élményt. Aztán ott van a vászontetőbe nyomott brit lobogó, a Union Jack mintázata is – az anglomán kuncsaftok nem kis gyönyörűségére. Becsukott állapotban sem látszik belőle sok, de aki ilyet akar, extraként megkaphatja, közel 200 ezer forintért.
Mindenesetre Sir Alec Issigonis, a British Motor Corporation (BMC) konstruktőre – aki még a kilencszázötvenes években megalkotta a Minit, a jármű sarkába kitolt kerekekkel és a keresztben elhelyezett fronthajtásos motorral – bizonyára elégedett lenne, mivé lett a britek egykori népautója.
A még ma is konstrukciós mintának számító kompakt 1959-ben kigördített első szériájában nem is volt fűtés, mégis milliószámra kelt el. De a BMC nem bizonyult jó gazdának: minden kocsin legalább 30 fontot vesztett. Amikor aztán összeomlott az önálló brit autóipar, a BMW kimazsolázta a Minit (a Rover és a Rolls-Royce-szal egyetemben), majd 2001-ben kirukkolt a prémiummá felturbózott sorozattal.
MINI Clubman - galéria
D.P.
A béemvésített Mini-család már nagyobb és technikásabb az eredetinél, a hozzá felkínált extrák listája pedig oly hosszú hogy lényegében nincs két egyforma Mini. Vagy itt van például, a régi és új elemek ügyes elegyítésére példaként a legutóbb kihozott Clubman. A furgonkarosszériás négykerekűben a hátsó csomagtér-ajtó – a régire emlékeztetve – függőleges, két részben kifelé nyílik, azzal a különbséggel, hogy a kocsi már méretesebb, négyajtós, sőt legújabban összkerékhajtással is kapható.
A retromodell divatja piacra csalta a konkurenciát is, így színre lépett az új VW Bogár, a Fiat 500-as, vagy a Chrysler PT Crusier. A MINI is arat, tavaly 338 ezret adtak el belőlük, törzsközönsége, a húszas-harmincas éveiben járó városi szingli, fele-fele arányban nők, férfiak, akik hajlandók elég mélyen a zsebükbe nyúlni az extrákért is, jóllehet a kisautó meglehetősen borsos, itthon alapból 6 milliós árról startol.
Mindezzel együtt a Mini sem ülhet ölbe tett kézzel, újra és újra ki kell találnia magát. A harsány propaganda ugyan eltakarja, de akadtak balfogások is. Legutóbb főként amiatt, hogy a túl szélesre nyitott modellpalettán a kétüléses Roadster és Coupe, valamint a Paceman típus annyira rosszul muzsikált, hogy a gyártó szép csöndben búcsút is intett nekik.
MINI Cabrio - galéria
D.P.
Peter Schwarzenbauer, a Miniért felelős BMW igazgatósági tag azzal magyarázta a döntést, hogy szerintük egyáltalán nem biztos az a járműiparban elfogadott alaptézis, hogy a szélesebb típusválaszték automatikusan nagyobb növekedést eredményez. A márka tapasztalatai nem igazolják e tételt: a kevesebb több, egy szűkebb, de stílusjegyeiben egymástól jól megkülönböztethető, karakteres típuskínálat inkább megteszi. Így aztán jelenleg a hagyományos, három-, illetve négyajtós Mini Hatch, a szabadidős (suv) Countryman, a furgonos Clubman és a négyszemélyes Cabrio képezi az alaptípusokat, s a cég közlése szerint legfeljebb még egy jöhet szóba.
MINI Sedan?
X-Tomi Design
Mini-zsargonban szuperhősöknek nevezik az alapmodelleket, de azon még házon belül is vitatkoznak: „ki is legyen az ötödik szuperhős?” A szaksajtóban már fel-felröppent egy szedán fotója, de amikor erről faggatták Schwarzenbauert, ő azzal hűtötte a kedélyeket, még tépelődnek. Igaz, a limuzin mindenhol keresett karosszériaforma – fejtegette –, de a Mini sajátos világába az nem igen illik.
Érdemes azonban megjegyezni, hogy a döntés alighanem azért sem egyszerű, mivel többféle szempontot kell mérlegre tenni. Nem utolsó sorban azt, hogy a prémiumkompakt kategóriában a két ádáz konkurens, az Audi és a Merci már kirukkolt Győrben készülő A3-as, illetve a Kecskeméten is gyártott CLA szedánnal.
A BMW főnök cáfolta is, hogy már zöld utat adtak volna a néhány éve megszellőztetett elektromos Superleggera roadsternek, s egyelőre a BMW i3-hoz hasonló villanyos Mini sem szerepel a tervekben. A kabrió vevőköre jó ideje állandó, nem nő – tette hozzá a bajor márkafelelős –, s a közeljövőben legfeljebb a konnektoros (plug-in) változatok megjelenése várható.
MINI Superleggera Vision
MINI
Eközben a marketingstratégák az innovatív üzletágakból remélnek többlethasznot. Így abból, hogy a BMW közösségi autómegosztó rendszerébe bevonják a Mini-tulajokat is. Eszerint az egyre több nyugati nagyvárosra kiterjedő, DriveNow fantázianevű autóbérleti megosztóba olyan Miniket is beállítanának, amelyek tulajdonosai éppen nem használják járgányaikat, s jó pénzért kölcsön adják azokat regisztrált felhasználóknak.
Emellett persze a Mininek jól jön minden hírverés, időről-időre hatásvadász hirdetésekkel is bombáz a vásárlói kedv fenntartásához. Különösen a legnagyobb exportpiacon, az USA-ban, ahol az amerikaifoci-bajnokság döntőjében, a Super Bowl idején. Az idén sugárzott reklámspotjuk a másságra épített, társadalmi kisebbségek világhírességei „mondták meg a magukét” – talán mondani sem kell a Mini szája íze szerint.
A fekete teniszcsillag, Serena Williams azt állítja, hogy a Mini csajos verda, míg a leszbikus focista, Abby Wambach vagy a hórihorgas baseballos Randy Johnson úgy véli, a melegek, illetve az alacsony, törpe-növésűek négykerekűje. A tutit végül is a marcona színész, Harvey Keitel mondja: „Tök mindegy minek tartod, a Mini a kifinomult ízlésűeké.”
Bár a NER prominensei egyértelműen Trump mellett tették le a garast, a WSJ szerint több vitás pont volt a két ország közt, amelyek aligha oldódtak meg mára.